Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder houdende regels omtrent jubilea en afscheid (Richtlijnen ten behoeve van jubilea en afscheid)

Geldend van 01-07-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder houdende regels omtrent jubilea en afscheid (Richtlijnen ten behoeve van jubilea en afscheid)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder,

overwegende dat:

de huidige richtlijnen bijstelling behoeven,

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende

Richtlijnen ten behoeve van jubilea en afscheid gemeente Noordoostpolder.

Ieder jubileum, ieder afscheid e.d. is anders.

Het gaat immers om omstandigheden en wensen, die per persoon erg verschillend kunnen zijn. Daarom zijn dit richtlijnen, zodat iedere medewerker de aandacht krijgt die past bij de situatie en die hij/zij kan waarderen.

Met deze richtlijnen geven we aan wat mogelijkheden zijn. Het blijft echter maatwerk.

De medewerker bepaalt in overleg met zijn direct leidinggevende wat wenselijk is.

We gaan er vanuit dat de keuzes die gemaakt worden, passen binnen de financiële mogelijkheden die in de richtlijnen staan.

Let op:

  • 1.

    Alle in deze regeling genoemde bedragen zijn inclusief BTW en eventuele (verzend)-kosten die verbonden zijn aan de betreffende attentie.

 

  • 2.

    De kosten van een viering buiten een gemeentelijke locatie komen altijd ten laste van de forfaitaire ruimte van de Werkkostenregeling (bij overschrijding van deze ruimte is 80% eindheffing verschuldigd).

 

  • 3.

    Bloemen/fruitmanden/kadobonnen/andere attenties dienen altijd te worden aangevraagd via de Servicedesk.

  

Aan de onderstaande gelegenheden kan de volgende aandacht worden geschonken:

 

Persoonlijke vieringen:

Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

Persoonlijk cadeau/bloemen, ter waarde van maximaal € 100

 

Geboorte kind/Adoptie

Bloemen, ter waarde van maximaal € 25

 

50e Verjaardag

Koek in de vorm van Abraham/Sarah, ter waarde van maximaal € 25

 

Ziekte:

Langer dan 3 weken ziek en/of ziekenhuisopname

Bloemen/fruitmand/andere attentie, ter waarde van maximaal € 25

 

Ambts- en dienstjubileumvieringen: 

Als de jubileumviering binnen 6 maanden wordt gevolgd door een afscheidsviering, dan worden de vieringen gecombineerd. Dit geldt ook voor ambts- en een jubileumvieringen die binnen een periode van 6 maanden plaatsvinden.

 

12,5 jaar gemeentedienst (NOP):

  • -

    koffie met iets lekkers op de werkplek met directe collega’s van het team/cluster,

  • -

    persoonlijk cadeau naar eigen keuze/bloemen, ter waarde van maximaal € 100.

 

25/40 jaar in gemeentedienst (NOP):

  • -

    receptie in kantine gemeentehuis/gemeentewerf óf

  • -

    etentje met partner en directe collega’s van het team/cluster + op aanwijzing van de jubilaris max. 10 collega’s uit de organisatie, ter waarde van maximaal € 40 per persoon,

  • -

    persoonlijk cadeau naar eigen keuze/bloemen, ter waarde van maximaal € 480.

 

25/40 jarig ambtsjubileum: 

  • -

    koffie met iets lekkers op de werkplek met directe collega’s van het team/cluster,

  • -

    bloemen, ter waarde van maximaal € 25,

  • -

    gratificatie.

 

Afscheidsvieringen:

Dienstverband tot en met 3 jaar, uitzendkrachten, stagiaires, gedetacheerden en andere externen:

  • -

    afscheid van het team/cluster met iets lekkers,

  • -

    persoonlijk cadeau/bloemen, ter waarde van maximaal € 40.

 

Dienstverband langer dan 3 jaar :

  • -

    receptie voor medewerkers bestuursdienst, leden college burgemeester en wethouders, specifieke contacten met raadsleden en/of externe contacten óf

  • -

    extern borrelen/lunchen met partner en directe collega’s van het team/cluster, ter waarde van maximaal € 15 per persoon,

  • -

    cadeau gemeente, inclusief bloemen, ter waarde van € 45,50,

  • -

    persoonlijk cadeau naar eigen keuze, ter waarde van € 15 per dienstjaar.

Pensioen:

  • -

    receptie in bedrijfsrestaurant gemeentehuis/gemeentewerf voor medewerkers bestuursdienst, leden college burgemeester en wethouders, specifieke contacten met raadsleden en/of externe contacten;

  • -

    óf een etentje met partner en directe collega’s van het team/cluster, aangevuld met max. 10 andere collega’s uit de organisatie;

  • -

    het etentje is ter waarde van maximaal € 40 per persoon;

  • -

    cadeau gemeente, inlcusief bloemen, ter waarde van € 45,50;

  • -

    persoonlijk cadeau naar eigen keuze, ter waarde van € 15 per dienstjaar.

Directe collega’s als genodigden zijn:

Als het een medewerker betreft: directe collega’s van het eigen team/cluster teamleider/manager

Als het een manager betreft: medewerkers eigen cluster collega managers directeuren

Als het een directeur betreft: teamleiders/managers collega directeuren gemeentesecretaris college van burgemeester en wethouders

 

Aanvullende afspraken met betrekking tot recepties

Aanvangstijd:

medewerkers binnendienst vanaf 16.00 uur (vrijdags 15.30 uur)

medewerkers buitendienst vanaf 15.30 uur

Duur:

anderhalf uur

Consumpties:

drankje + hapje

Genodigden: 

medewerkers bestuursdienst, collegeleden en externen (bv. oud-collega’s, familie, relaties) in overleg met de teamleider/manager/ directeur

 

Externe vieringen

Externe vieringen vinden binnen de grenzen van de gemeente Noordoostpolder plaats. De locatie wordt in overleg met de direct leidinggevende van betrokkene bepaald.

 

Verantwoordelijkheden bij uitvoering

De teamleider/manager: Is verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van geboorte, huwelijk/geregistreerd partnerschap, datum viering, aanvragen cadeau/bloemen e.d. via de Servicedesk.

Cluster ID: Is (inhoudelijk) verantwoordelijk voor het vastleggen van:

    • de ruimte (recepties);

    • de cadeaus;

    • de receptie;

    • de afstemming tussen bestuur, team/cluster en de betreffende medewerker en de Servicedesk voor wat de uitvoering betreft (deze afstemming vindt vooraf plaats).

  • Is verantwoordelijk voor de uitvoering op het gebied van:

    • indeling ruimte (binnen gemeentehuis);

    • catering;

    • verdere organisatie.

 

Aanvullende bepalingen

  • 1.

    De medewerker bepaalt in overleg met zijn direct leidinggevende op welke wijze het afscheid/jubileum wordt gevierd.

  • 2.

    Op welke wijze er ook aandacht aan het afscheid/jubileum wordt geschonken, het college van burgemeester en wethouders zal, als aanbieder van de faciliteiten, de viering altijd bijwonen, of zich laten vertegenwoordigen.

  • 3.

    Behalve clusters kennen we de Griffie, voor deze medewerkers gelden dezelfde richtlijnen.

 

Intrekking

De Richtlijnen ten behoeve van jubilea, afscheid e.d. 2015, zoals vastgesteld op 11 juni 2014 worden ingetrokken.

 

Inwerkingtreding

Deze richtlijnen treden in werking met ingang van  1 juli 2019.

 

Citeertitel

Deze richtlijnen kunnen worden aangehaald als Richtlijnen ten behoeve van jubilea en afscheid .

Ondertekening

Aldus besloten in de collegevergadering van 11 juni 2019.

De gemeentesecretaris,

de burgemeester,