Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder houdende regels omtrent de secretaris (Instructie voor de secretaris gemeente Noordoostpolder)

Geldend van 01-08-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 15-05-2019

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder houdende regels omtrent de secretaris (Instructie voor de secretaris gemeente Noordoostpolder)

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Noordoostpolder

Gelet op:

artikel 103 van de Gemeentewet

het Organisatiestatuut van gemeente Noordoostpolder

Besluit vast te stellen de:

Instructie voor de secretaris

Artikel 1 Begrippen

  • 1. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder.

  • 2. Secretaris: de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

Artikel 2 Algemene ondersteuning

  • 1. De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies.

  • 2. Hij is het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet. ij is het

Artikel 3 Ondersteuning burgemeester en wethouders

  • 1. De secretaris draagt zorg voor:

    • a.

      onverminderd de verantwoordelijkheden van de burgemeester, een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college;

    • b.

      de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de leden van het college;

    • c.

      een gedegen en tijdige advisering aan het college;

    • d.

      een snel en adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van het college;

    • e.

      het vastleggen van door het college genomen besluiten in een besluitenlijst en het bijhouden van een presentielijst.

  • 2. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door hem of door het college ingestelde commissies.

Artikel 4 Ondersteuning burgemeester

  • 1. De secretaris staat de burgemeester terzijde.

  • 2. Hij bevordert hiertoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

  • 3. Voorts is hij de burgemeester behulpzaam bij de bewaking van het functioneren van het college als collegiaal bestuur.

Artikel 5 Ambtelijke organisatie

  • 1. Ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken, voert de secretaris regelmatig gezamenlijk overleg met de directeuren. De secretaris is voorzitter van dit overleg.

  • 2. De secretaris ziet toe op een vlot verloop van de informatiestromen. Hij doet, in overleg met de directeuren, voorstellen aan het college ter zake.

  • 3. De secretaris kan in overleg met de directeuren procedures vaststellen voor de behandeling van zaken die door het college aan de ambtelijke organisatie ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

  • 4. De secretaris bevordert een goede samenwerking en samenhang binnen de ambtelijke organisatie.

  • 5. Hij doet, indien noodzakelijk, voorstellen aan het college tot het geven van aanwijzingen aan directeuren en managers om die samenwerking en samenhang te verzekeren.

Artikel 6 Verhindering, vervanging en toepassingsbereik

Indien de secretaris meer dan 5 dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan het college. Het Organisatiestatuut van gemeente Noordoostpolder is van toepassing op de afwezigheid en vervanging van de secretaris.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover nodig in overleg met het college of de burgemeester.

Artikel 8 Intrekking oude instructie

De instructie voor de secretaris gemeente Noordoostpolder zoals die op 23 december 2014 is vastgesteld en voor het laatst is gewijzigd op 28 maart 2017, wordt ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze instructie treedt in werking op 1 augustus 2019 en werkt terug tot 15 mei 2019.

Artikel 10 Citeertitel

Deze Instructie kan worden aangehaald als Instructie voor de secretaris gemeente Noordoostpolder.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Noordoostpolder op 2 juli 2019.

burgemeester en wethouders van Noordoostpolder,

de secretaris, de burgemeester,