Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Noordwijk houdende regels omtrent de sluitingstijden van horecabedrijven in Noordwijk (Sluitingstijden horecabedrijven Noordwijk 2021)

Geldend van 22-12-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Noordwijk houdende regels omtrent de sluitingstijden van horecabedrijven in Noordwijk (Sluitingstijden horecabedrijven Noordwijk 2021)

De burgemeester van Noordwijk,

overwegende dat:

  • -

    in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening Noordwijk 2021 (APV) is bepaald, dat de inpandige delen van openbare inrichtingen (horecabedrijven) voor bezoekers gesloten moeten zijn tussen 24.00 uur en 06.00 uur en de bijbehorende terrassen tussen 23.00 uur en 08.00 uur;

  • -

    in artikel 2:29 lid 3 van de APV is bepaald dat ik algemene en incidentele ontheffingen van de sluitingstijden kan verlenen;

  • -

    ik het wenselijk acht om, ter (gedeeltelijke) invulling van mijn afwegingsvrijheid bij het beoordelen van aanvragen voor een ontheffing van de sluitingstijden, beleidsregels op te stellen;

  • -

    als gevolg van de bepalingen in de Wet algemene regels herindeling (Wet Arhi) de bestaande beleidsregels betreffende ontheffing van sluitingstijden uiterlijk op 1 januari 2021 komen te vervallen, tenzij op eerdere datum nieuwe beleidsregels zijn vastgesteld;

besluit vast te stellen de:

Beleidsregel sluitingstijden horecabedrijven Noordwijk 2021.

1. AANLEIDING

Op 1 januari 2019 zijn de gemeenten Noordwijk en Noordwijkerhout (waar ook De Zilk onder valt) gefuseerd. In de Wet algemene regels herindeling (Wet Arhi) is het volgende bepaald: “De op de dag, voorafgaande aan de datum van herindeling, voor een overgaand gebied geldende gemeentelijke voorschriften behouden gedurende twee jaren na die datum voor dat gebied hun rechtskracht, voor zover het bevoegde orgaan van de gemeente waaraan dat gebied is toegevoegd, deze voorschriften niet eerder vervallen verklaart.” Onder voorschriften worden ook beleidsregels verstaan. Dat betekent dat uiterlijk op 1 januari 2021 alle beleidsregels van rechtswege vervallen, tenzij ze al eerder zijn vervangen door nieuwe beleidsregels. Er is daarom voor gekozen de beleidsregels ten aanzien van het beoordelen van aanvragen voor ontheffing van de geldende sluitingstijden te harmoniseren en opnieuw vast te stellen voor de nieuwe gemeente Noordwijk.

2. WETTELIJKE BASIS

In de Algemene plaatselijke verordening Noordwijk 2021 (APV) zijn onder andere regels opgenomen betreffende de tijden waarop openbare inrichtingen gesloten moeten zijn voor bezoekers (sluitingstijden). De letterlijke tekst van het betreffende artikel luidt als volgt.

  • Artikel 2:29 Sluitingstijd

    • 1.

      Het is verboden om een openbare inrichting voor bezoekers geopend te hebben en aldaar bezoekers toe te laten of te laten verblijven tussen 24.00 uur en 06.00 uur.

    • 2.

      In afwijking van het in het eerste lid gestelde verbod is het verboden om bezoekers toe te laten op een terras of daar te laten verblijven tussen 23.00 uur en 08.00 uur.

    • 3.

      De burgemeester kan een algemene of een incidentele ontheffing verlenen van de in het eerste lid en tweede lid genoemde sluitingstijden.

    • 4.

      Op de aanvraag om een ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) niet van toepassing.

Op grond van het 3e lid van dit artikel heb ik de bevoegdheid ontheffing te verlenen van het verbod een openbare inrichting geopend te hebben tijdens de reguliere sluitingstijden.

Ik heb een zekere mate van vrijheid bij het al dan niet verlenen van de bedoelde ontheffing. De wijze waarop ik aan die vrijheid invulling geef wordt (voor een deel) vastgelegd in de voorliggende beleidsregel. De bevoegdheid tot het vaststellen van beleidsregels volgt uit artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

3. RANDVOORWAARDEN

Bij het gebruik maken van de ontheffingsbevoegdheid moet ik er voor zorgen dat geen strijdigheid ontstaat met de aan mij bij de Gemeentewet opgedragen taak betreffende het handhaven van de openbare orde. Met andere woorden: ik mag slechts ontheffing van de sluitingstijden verlenen als in redelijkheid mag worden aangenomen dat er daardoor geen verstoring van de openbare orde zal optreden.

Voorts moeten uiteraard de beginselen van behoorlijk bestuur in acht worden genomen.

Aangezien de voorliggende beleidsregels betrekking hebben op de sluitingstijden zoals bepaald in de APV, moet ook bij het verlenen van ontheffingen worden uitgegaan van de belangen die worden beoogd te worden beschermd door middel van de APV. Dat zijn in ieder geval de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid, de bescherming van het milieu en de verkeersveiligheid.

De APV is echter ook deels gebaseerd op artikel 25c van de Drank- en Horecawet. In dat artikel is bepaald, dat het bevoegd gezag bij verordening regels kan stellen betreffende de tijden waarop, anders dan om niet, zwak-alcoholhoudende drank mag worden verstrekt. Bij het stellen van regels ten aanzien van sluitingstijden en het te voeren beleid daarover moet dus tevens rekening worden gehouden met de doelstelling van de Drank- en Horecawet: het stellen van regels aan het gebruik van alcoholhoudende drank vanuit een sociaal-hygiënisch en sociaal-economisch oogpunt.

4. DOEL EN REIKWIJDTE

Deze beleidsregel geeft weer in welke gevallen en onder welke mogelijke voorschriften en beperkingen ontheffing van de reguliere sluitingstijden kan worden verleend. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is bepaald, dat elke beschikking moet zijn gemotiveerd. Door in een beschikking op een aanvraag voor ontheffing van de sluitingstijden te verwijzen naar de voorliggende beleidsregel is reeds voor een deel voldaan aan de motiveringsplicht.

De sluitingstijdens zoals vastgelegd in artikel 2:29 APV gelden voor alle “openbare inrichtingen”. Daaronder vallen:

  • hotels, restaurants, strandpaviljoens, pensions, cafés, cafetaria’s, snackbars, discotheken, buurthuizen, clubhuizen en elke andere, voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt plus elk buiten de bedoelde besloten ruimte liggend deel waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt, waaronder in ieder geval een terras.

Het voorliggende beleid heeft betrekking op deze inrichtingen.

5. ALGEMENE OVERWEGINGEN

Het doel van het opnemen van sluitingstijden voor openbare inrichtingen is primair het voorkomen van verstoring van de openbare orde. Het voorkomen van overmatig drankgebruik is een secundaire doelstelling. De regels om dat te bereiken zijn verdeeld over meerdere niveaus: algemene regels in de verordening, nadere regels in een beleidsnota of aanwijzingsbesluit en detailvoorschriften in de ontheffing.

In de APV zijn de hoofdlijnen uitgezet. Voor alle horeca kan worden gesteld, dat gedurende de dag en avond er geen grote kans op ordeverstoring is. Het ’s ochtends vroeg bezoeken van het inpandig deel van een openbare inrichting, bijvoorbeeld om te ontbijten, zal weinig overlast opleveren en is daarom toegestaan vanaf 06.00 uur. Op een terras ontbijtende personen kunnen door hun stemgeluid hinder veroorzaken voor omwonenden die nog genieten van de nachtrust. Daarom is voor terrassen uitgegaan van een openingstijd vanaf 08.00 uur.

’s Avond tot 24.00 uur is de kans op overlast door bezoekers van een openbare inrichting relatief klein. Bij gebruik van een terras is de kans op verstoring van de openbare orde weliswaar iets groter, maar tot 23.00 uur is ook daar de kans op ordeverstoring klein. Als alle horecabedrijven om 24.00 uur dicht zouden gaan en alle terrassen om 23.00 uur, dan mag er in redelijkheid van uit worden gegaan dat er geen verstoring van de openbare orde zou optreden. De in de verordening opgenomen sluitingstijden kunnen dan ook worden gezien als een soort basisniveau.

Tot op heden is er geen behoefte geconstateerd aan ontheffing van de ochtend-tijden dat bedrijven en terrassen open mogen (respectievelijk 06.00 uur en 08.00 uur). Er zijn dan ook geen beleidsregels opgesteld die zien op mogelijke ontheffing van die tijden.

Wel is er een gebleken behoefte aan latere sluitingstijden. Als een horecabedrijf open blijft tot na 24.00 uur of een terras tot na 23.00 uur is de kans op verstoring van de openbare orde groter. De mogelijke verstoring is mede afhankelijk van het soort bedrijf, de bedrijfsvoering en de locatie. Daarom is die kans op verstoring van de openbare orde niet te ondervangen door het stellen van algemene regels. Daar is maatwerk voor nodig.

Een verordening is per definitie niet geschikt voor dergelijk maatwerk. De verordening bevat dan ook de algemene regels. Die worden nader uitgewerkt in beleidsregels en het maatwerk wordt geleverd bij het verlenen van ontheffingen.

Bij de ontheffing van sluitingstijden wordt onderscheid gemaakt tussen een “algemene ontheffing” en een “incidentele ontheffing”. Het verschil tussen beide ontheffingen zit in de geldigheidsduur van de ontheffing. Het verschil in geldigheidsduur is van invloed op de afweging van belangen bij het beoordelen van een ontheffingsaanvraag. Bij een algemene ontheffing zullen de belangen van omwonenden over het algemeen een zwaardere weging behoeven dan bij een aanvraag voor een incidentele ontheffing. Voor alle duidelijkheid: de aanduiding “algemene” heeft geen betrekking op het aantal bedrijven waarvoor de ontheffing wordt verleend.

De voorliggende beleidsregel geeft een gedeeltelijke invulling van mijn beleidsvrijheid bij het beslissen op aanvragen voor ontheffing van de sluitingstijden, maar vormt nog geen maatwerk. Dat maatwerk wordt gedaan door middel van het verbinden van voorschriften en voorwaarden aan de te verlenen ontheffingen. Een deel van die voorschriften is beschreven in deze beleidsregel. Het is geen limitatieve opsomming. Aan een ontheffing zullen die voorschriften worden verbonden die nodig zijn ter waarborging van de openbare orde, veiligheid en volksgezondheid.

Daarbij is het wel van belang op te merken, dat de voorliggende beleidsregel uitsluitend betrekking heeft op de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de beleidsvrijheid bij het beslissen op aanvragen om verruimde openingstijden. Het gaat dus niet om de gevolgen van de vestiging van bedrijven of het exploiteren van een terras op zich. Dat betekent, dat er bij het beslissen op ontheffingsaanvragen geen rekening hoeft te worden gehouden met bijvoorbeeld de parkeerdruk. Die zal immers niet of nauwelijks worden beïnvloed door een latere sluiting van een horecagelegenheid.

Ten aanzien van het belang van het voorkomen en beperken van overlast, dient in

ogenschouw te worden genomen dat de betrokken bedrijven tevens inrichtingen zijn zoals bedoeld in de Wet milieubeheer. Dat betekent dat de bedrijven vallen onder de werkingssfeer van het "Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer" (Activiteitenbesluit) en moeten voldoen aan de daarin opgenomen regels, waaronder geluidvoorschriften. Het voorkomen of beperken van door een horecabedrijf veroorzaakte geluidhinder voor omwonenden is grotendeels afgedekt door die milieuregels. Een uitzondering geldt echter voor het stemgeluid van bezoekers op een niet overdekt en onverwarmd terras. Dat stemgeluid moet bij het toetsen aan de geluidnormen uit het Activiteitenbesluit buiten beschouwing worden gelaten. Dat betekent, dat het voorkomen of beperken van geluidhinder veroorzaakt door stemgeluid van bezoekers op een onoverdekt en onverwarmd terras niet op basis van milieuregels kan worden tegengegaan. Instrumenten om die mogelijke hinder wel tegen te gaan zijn onder andere het ruimtelijke ordeningsbeleid en het nu voorliggende beleid ten aanzien van de openingstijden van terrassen. Gelet op het voorgaande heb ik besloten in dit beleid vast te leggen dat in elke ontheffing van de sluitingstijden een voorschrift wordt opgenomen dat neerkomt op een zorgplicht voor de houder van de ontheffing om geluidhinder van bezoekers op een onoverdekt en onverwarmd terras zoveel mogelijk te beperken.

In deze beleidsregel wordt onderscheid gemaakt tussen weekenden en overige dagen. In het kader van de sluitingstijden wordt met weekenden bedoeld: de nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag. Het onderscheid tussen de weekenden en overige dagen is gemaakt omdat voor veel mensen geldt, dat er in het weekend niet gewerkt hoeft te worden. Een dergelijke situatie kan zich echter ook voordoen in de nacht van donderdag op vrijdag indien de vrijdag een vrije dag is, bijvoorbeeld op de nachten van donderdag op vrijdag in de voorjaarsvakantie, de meivakantie en de herfstvakantie en in de nacht van donderdag op Goede Vrijdag. Ook bij andere vrije dagen is er behoefte aan het weekendregime. Er is daarom voor gekozen om op de genoemde vrijdagen alsmede op paasmaandag, Koningsdag en de dag daaropvolgend, Hemelvaartsdag, Pinkstermaandag, carnavalszondag, carnavalsmaandag, 25 december, 26 december en 27 december de sluitingstijden voor de weekenden van toepassing te laten zijn.

In voorgaande beleidsregels was bepaald, dat in de sluitingstijden-ontheffingen voorschriften moesten worden opgenomen die als doel hadden de sluiting van de inrichting (en/of het terras) soepel te laten verlopen. Er werd dan bijvoorbeeld voorgeschreven, dat een half uur voor sluitingstijd de muziek uit moest. Dergelijke bepalingen beschouw ik als achterhaald. Ik acht ondernemers goed in staat om de bedrijfsvoering zodanig in te richten, dat een soepele sluiting gerealiseerd kan worden. In het beleid is dan ook niet meer voorzien in het dwingend in de ontheffingen opnemen van de bedoelde voorschriften. Wel heb ik bepaald, dat in elke ontheffing als voorschrift moet worden opgenomen dat de houder van de ontheffing al die maatregelen neemt die redelijkerwijze verlangd kunnen worden teneinde een soepel vertrek van bezoekers te bevorderen en alle bezoekers vóór sluitingstijd uit de inrichting te hebben verwijderd.

Ten aanzien van incidentele ontheffingen heb ik overwogen, dat het gebruikelijk is een gebeurtenis als incidenteel aan te merken als die gebeurtenis zich ten hoogste 12 keer per jaar voordoet. Ik heb daarom aan het aantal te verlenen incidentele ontheffingen een maximum gesteld van 12.

Bij het verlenen van incidentele ontheffingen van de sluitingstijden heb ik bijzondere aandacht besteed aan de jaarwisseling. Op grond van het in 1998 vastgestelde beleid betreffende incidentele ontheffingen konden er in de voormalige gemeente Noordwijk incidentele ontheffingen worden verleend voor de nacht van 31 december op 1 januari en wel tot uiterlijk 05.00 uur, waarbij er vanaf 02.00 uur geen bezoekers meer mochten worden toegelaten, er minstens twee portiers aanwezig moesten zijn, er toezicht op straat moest worden gehouden (susploeg) en bezoekers alleen toegang konden krijgen op verzoek van vooraf verkochte toegangskaarten.

De afgelopen jaren zijn er tijdens de jaarwisseling geen problemen geweest die zijn te relateren aan de verruimde openingstijden. Ik heb dan ook besloten de mogelijkheid tot een incidentele ontheffing van de sluitingstijd op 1 januari van 05.00 uur te behouden. Ik heb er daarbij wel voor gekozen die mogelijkheid alleen open te stellen voor inrichtingen aan wie eerder al een ontheffing tot 04.00 uur verleend. Van die inrichtingen mag immers worden verwacht dat zij gewend zijn aan en qua bedrijfsvoering ervaring hebben met het omgaan met ruime openingstijden.

Naast de bedoelde incidentele ontheffing voor de jaarwisseling konden er in de voormalige gemeente Noordwijk ook incidentele ontheffingen worden verleend voor carnavals-bijeenkomsten in de “residentie” van carnavalsvereniging De Noortukkers. Ik wil die mogelijkheid blijven bieden, maar benadruk daarbij wel, dat ik slechts een incidentele ontheffing zal verlenen als ik er van overtuigd ben dat de gekozen “residentie” daarvoor daadwerkelijk geschikt is. Geschikte horecabedrijven kunnen voor maximaal 12 dagen per jaar ontheffing krijgen tot 04.00 uur. De beschreven mogelijkheid geldt uiteraard ook voor de Noordwijkerhoutse en Zilker carnavalsvereniging. Die carnavalsverenigingen maken echter over het algemeen gebruik van horecabedrijven die reeds beschikken over een ontheffing tot 04.00 uur. (Als een carnavalsvereniging een horecabedrijf als residentie bestempeld dat reeds over een algemene ontheffing tot 04.00 uur beschikt, is een incidentele ontheffing niet nodig.)

Als een carnavalsvereniging gebruik wil maken van meerdere locaties, dan is ook dat mogelijk: er kan dan één residentie worden aangewezen zoals bedoeld in artikel 8 van deze beleidsregel en er kan tevens gebruik worden gemaakt van een horecabedrijf dat al beschikt over een algemene ontheffing tot 04.00 uur.

Ten slotte is het van belang op te merken, dat het verlenen van een ontheffing geen vanzelfsprekendheid kan en mag zijn. Elke ontheffingsaanvraag zal op zich getoetst moeten worden. De beleidsregel is daarbij een goede aanzet, maar per geval zal maatwerk moeten worden geleverd. Het mag immers niet zo zijn, dat het verlenen van ontheffingen een zodanig automatisme is, dat er feitelijk sprake zou zijn van een gehele omzeiling van de sluitingstijdenregels zoals die door de gemeenteraad in de APV zijn vastgelegd. In het verlengde daarvan moet ook gesteld worden, dat het niet past binnen de systematiek om ontheffingen te verlenen voor onbepaalde tijd. Aan de andere kant moet rekening worden gehouden met het voorkomen van onnodige regeldruk en administratieve belasting van ondernemers. Voor de geldigheidstermijn van algemene ontheffingen van de sluitingstijden ga ik daarom in beginsel uit van 3 jaar.

6. GEBIEDSGERICHTE OVERWEGINGEN

De sluitingstijden zoals vastgelegd in artikel 2:29 APV gelden voor een grote verscheidenheid aan horecabedrijven. De exploitanten van al die bedrijven kunnen een ontheffing van de sluitingstijden aanvragen. De overwegingen die ten slotte leiden tot het al dan niet verlenen van de gevraagde ontheffing hangen mede af van het soort horecabedrijf, de soort klandizie, de bedrijfsvoering en de locatie van het bedrijf.

Bij het opstellen van de voorliggende beleidsregels is gekozen voor het aanhouden van de gebiedsgerichte aanpak zoals dat ook het geval was bij voorgaande beleidsregels. Er is voortgeborduurd op het onderscheid dat van oudsher wordt gemaakt tussen:

  • -

    Centrum Noordwijkerhout;

  • -

    De Grent (en de Hoofdstraat);

  • -

    het strand en

  • -

    overige delen van de gemeente.

In de volgende paragrafen wordt nader ingegaan op het beleid per gebied.

6.1 Centrum Noordwijkerhout

Beschrijving

Met het Centrum van Noordwijkerhout wordt bedoeld: het gebied dat valt onder de werking van bestemmingsplan Centrum Noordwijkerhout. Het plangebied wordt globaal begrensd door de Victoriberg, de Kleine Schoolstraat, de achterzijde van percelen aan de Nieuwe Duinstraat, de N206, de Viaductweg en Kerkeland.

In dit gebied zijn (op het moment van vaststellen van dit beleid) ongeveer 16 horecabedrijven gevestigd. Kenmerkend voor de horeca in dit gebied is, dat er grote verwevenheid is met andere functies, zoals de woonfunctie. Dat betekent, dat er nadrukkelijk aandacht moet zijn voor de mogelijke hinder die omwonenden van horecabedrijven kunnen ondervinden, vooral tijdens de nachtelijke uren.

Sluitingstijden tot 1 januari 2021

Tot medio 2015 gold voor heel Noordwijkerhout, dat terrassen moesten zijn gesloten tussen 23.00 uur en 09.00 uur. De inpandige delen van horecabedrijven moesten zijn gesloten tussen 02.00 uur en 06.00 uur en vanaf 01.30 uur mochten er geen nieuwe gasten meer worden binnen gelaten. Na een proefperiode in 2015 is voor de horecabedrijven in het centrum van Noordwijkerhout een afwijkend regiem vastgesteld en opgenomen in de Noordwijkerhoutse APV. Daarbij is er destijds voor gekozen om voor de invulling van het sluitingstijdenregime aan te sluiten bij de bedrijfsindeling zoals opgenomen in het bestemmingsplan Centrum Noordwijkerhout.

  • -

    Voor bedrijven vallend onder horecacategorie 1 (= licht horecabedrijf zoals een theehuisje, ijssalon, dagrestaurant en dergelijke) gold, dat het inpandige deel van de inrichting gesloten moest zijn van 23.00 uur tot 06.00 uur en de bijbehorende terrassen van 21.30 uur tot 09.00 uur. (Waarbij na 21.30 uur geen nieuwe bezoekers meer mochten worden toegelaten tot de inrichting.)

  • -

    Voor bedrijven van horecacategorie 2a (hotel, pension, restaurant, snackbar e.d.) gold dat de inrichting gesloten moest zijn van 00.00 uur tot 06.00 uur. (Voor de bijbehorende terrassen waren geen aparte sluitingstijden opgenomen).

  • -

    Voor de bedrijven binnen horecacategorie 2b (= cafés, bars en dergelijke bedrijven) gold op vrijdagen, zaterdagen en op collectieve feestdagen een sluitingstijd van 04.00 uur en op overige dagen 2.00 uur. Na 1.00 uur mochten er geen bezoekers meer worden toegelaten.

Uit het voorgaande blijkt, dat de lichtere horecabedrijven in het centrum van Noordwijkerhout beperktere openingstijden kregen dan de horecabedrijven buiten het centrum.

Dat gold overigens niet voor bedrijven die in 2015 al gevestigd waren in het Centrum van Noordwijkerhout. In de APV van Noordwijkerhout was namelijk een bepaling opgenomen die er op neer kwam, dat voor bedrijven die op het moment van inwerkingtreding van de sluitingstijdenregeling voor het Centrum (= het artikel 2:29a APV, in werking getreden in augustus 2015) al in het Centrum gevestigd waren, het bepaalde in artikel 2:29 APV bleef gelden.De bestaande bedrijven mochten dus, net als alle horecabedrijven buiten het Centrum, geopend zijn tot 02.00 uur (en terrassen tot 23.00 uur).

Sluitingstijden vanaf 1 januari 2021

In de nieuwe situatie geldt voor alle horecabedrijven in de nieuwe gemeente Noordwijk, dus ook voor de horecabedrijven in het centrum van Noordwijkerhout, de in de APV vastgelegde basis dat openbare inrichtingen moeten zijn gesloten tussen 24.00 uur en 06.00 uur. Bijbehorende terrassen moeten zijn gesloten tussen 23.00 uur en 08.00 uur.

De lichte horecabedrijven in het centrum van Noordwijkerhout die zich hebben gevestigd na augustus 2015 hebben als gevolg van de nieuwe APV ruimere openingstijden dan voorheen. Dat volgt rechtstreeks uit de verordening en is dus geen beleidsmatige keuze. Gelet op die verruiming acht ik het niet redelijk of noodzakelijk beleidsmatig te voorzien in een mogelijkheid voor nog verder gaande algemene ontheffingen van de sluitingstijden voor die bedrijven. Wel zijn incidentele ontheffingen mogelijk. Er kan per bedrijf per jaar voor maximaal 12 dagen een incidentele ontheffing van de sluitingstijden voor het inpandige deel van de inrichting worden verleend.

Voor de bij die bedrijven behorende terrassen is het maximaal aantal te verlenen incidentele ontheffingen gesteld op 3 per jaar. Die beperking is ingegeven door het feit dat de terrassen in het centrum van Noordwijkerhout over het algemeen zijn gelegen in de directe nabijheid van woningen. Daardoor zal een nachtelijk gebruik van terrassen mogelijk tot geluidoverlast voor omwonenden kunnen leiden. Voor zover het daarbij gaat om stemgeluid afkomstig van een onverwarmd en onoverdekt terras, worden omwonenden niet tegen geluidoverlast beschermd door de geluidvoorschriften zoals opgenomen in het (op de Wet milieubeheer gebaseerde) Activiteitenbesluit. Er is dan ook geen geschikt instrumentarium voorhanden om eventuele geluidhinder voor omwonenden aan te kunnen pakken.

Daarom heb ik in deze beleidsregel het volgende bepaald: “Bij een aanvraag voor een incidentele ontheffing ten behoeve van een bij een inrichting behorend terras, moet bij de aanvraag voldoende aannemelijk zijn gemaakt, dat tijdens het gebruik van het terras geen overtreding van de geluidvoorschriften uit het Activiteitenbesluit zal plaatsvinden en er geen ernstige geluidhinder zal optreden door stemgeluid van een onoverdekt en onverwarmd terras.”

De incidentele ontheffingen kunnen zowel voor het inpandige deel van de inrichting als het bijbehorende terras worden verleend tot uiterlijk 01.00 uur.

Ik maak daarbij een uitzondering voor bedrijven die reeds in augustus 2015 in het Centrum van Noordwijkerhout gevestigd waren en daar op dezelfde locatie ononderbroken zijn voortgezet. Voor die bedrijven geldt, dat voor het inpandige deel van de inrichting een algemene ontheffing kan worden verleend tot uiterlijk 02.00 uur.

Voor de harde horeca in het centrum van Noordwijkerhout is het mogelijk voor het inpandige deel van het horecabedrijf een algemene ontheffing van de sluitingstijden te krijgen tot 04.00 uur in de weekenden en tot 02.00 uur op de overige dagen, waarbij voor alle dagen geldt, dat er vanaf 01.00 uur geen bezoekers meer mogen worden toegelaten. Voor de bij een inrichting behorende terrassen worden geen algemene ontheffingen verleend. Dat betekent, dat de terrassen in beginsel moeten zijn gesloten tussen 23.00 en 08.00 uur. Voor de harde horeca in het centrum van Noordwijkerhout verandert er dus niet zo heel veel. Het enige verschil is, dat de ruimere sluitingstijden geen in de APV vastgelegde tijden zijn, maar slechts kunnen worden verkregen door middel van het aanvragen van een (algemene) ontheffing.

Sinds de invoering van de ruimere openingstijden voor de 5 openbare inrichtingen in het Centrum van Noordwijkerhout die worden aangemerkt als harde horeca (Bar-Café Madero, Café Enjoy, Café-Bar 't Puntje, Café Van der Geest en het Feest van Harry) hebben zich geen zodanige problemen voorgedaan dat op grond daarvan een beperking van de mogelijkheden zou moeten worden ingevoerd. Er is kennelijk sprake van een zekere balans tussen bedrijvigheid en woonklimaat. Ingezet wordt op het behouden van die balans. Aangezien inmiddels Café-Bar ’t Puntje is geamoveerd, zal als beleid worden aangehouden, dat er aan maximaal 4 harde horeca-inrichtingen in het centrum van Noordwijkerhout een ontheffing van de sluitingstijd zal worden verleend. En wel met dien verstande, dat de exploitanten van de nu in het centrum aanwezige harde horeca-inrichtingen bij het verlenen van de bedoelde ontheffingen voorrang hebben boven eventuele nieuw te vestigen bedrijven.

Bij de harde horeca op De Grent heb ik regels opgelegd inzake het weren van personen onder de 18 jaar. Ik heb (nog) geen aanleiding gezien dat ook bij de harde horeca in het centrum van Noordwijkerhout te doen. Ik behoud mij echter nadrukkelijk het recht voor om dergelijke bepalingen alsnog op te nemen indien blijkt dat bij bedrijven in het centrum van Noordwijkerhout de leeftijdgrensgerelateerde bepalingen uit de Drank- en Horecawet (zoals het verbod op wederverstrekking), niet goed worden nageleefd.

Naast een algemene ontheffing kan de harde horeca ook één of meerdere incidentele ontheffingen aanvragen. Voor horecaondernemers in het centrum van Noordwijkerhout die al over een algemene ontheffing beschikken kan dat nuttig zijn voor de exploitatie van een terras. Per terras kan per jaar namelijk voor maximaal 3 dagen ontheffing worden verleend tot uiterlijk 01.00 uur. (Waarbij nadrukkelijk wordt verwezen naar de indieningseisen voor aanvragen voor een incidentele ontheffing!)

6.2De Grent en Hoofdstraat

Beschrijving

Het uitgaansgebied op De Grent is ontstaan als gevolg van een jaren geleden gevoerd concentratiebeleid. Daarbij werden discotheken die tot dan toe verspreid over het dorp waren gelegen zoveel mogelijk bij elkaar gebracht. Uitgangspunt daarbij was, dat door het op een beperkt gebied samenbrengen van de zogenaamde “harde horeca” een situatie werd gecreëerd die beter te controleren en te reguleren was dan bij verspreid liggende horecagelegenheden.

Dat concentratiebeleid heeft de afgelopen jaren zijn waarde bewezen. De beschikbare handhavingscapaciteit kon specifiek op het concentratiegebied worden ingezet en er konden maatregelen worden getroffen zoals het invoeren van cameratoezicht en het inzetten van susploegen. Gelet op het bedoelde concentratiebeleid en op de bedoelde maatregelen heeft De Grent een bijzondere status binnen de gemeente Noordwijk. Dat vertaalt zich ook naar een sluitingstijdenbeleid dat specifiek geldt voor horecabedrijven op De Grent.

Sluitingstijden tot 1 januari 2021

Algemene ontheffingen van de reguliere sluitingstijden voor de openbare inrichtingen op De Grent (natte horeca) en voor de openbare inrichtingen op De Grent en in de Hoofdstraat (droge horeca) konden worden verleend tot:

Weekend

Doordeweeks

deur dicht

sluiten

deur dicht

sluiten

Inrichting natte horeca

01.00 uur

04.00 uur

01.00 uur

02.00 uur

Inrichting droge horeca

03.15 uur

02.00 uur

Terras natte horeca

01.00 uur

02.00 uur

01.00 uur

02.00 uur

Terras droge horeca

01.00 uur

01.00 uur

Ten aanzien van de droge horeca werd er vanuit gegaan dat het voor het behouden van de openbare orde wenselijk was dat bezoekers van de natte horeca iets kunnen eten voordat zij naar huis gaan. Daarom werd het wenselijk geacht enkele verkooppunten van patat en dergelijke een ontheffing van de sluitingstijden te verlenen ten behoeve van de bezoekers die De Grent verlaten. Daarbij was bepaald, dat aan maximaal twee inrichtingen (“droge horeca”) op De Grent of in de Hoofdstraat een ontheffing van de sluitingstijden kon worden verleend. De beperking tot maximaal twee inrichtingen was ingegeven door het feit dat in de voorgaande jaren met twee inrichtingen kon worden voorzien in de behoefte aan droge horeca. Bij meer inrichtingen zou de kans op hinder voor omwonenden toe nemen terwijl daar geen positief effect tegenover zou staan. Na weging van de betrokken belangen werd daarom een maximum van twee droge horeca-inrichtingen redelijk geacht.

Bijzondere aandacht moet worden besteed aan de regeling die enkele jaren geleden is getroffen voor de extra terrasstrook vóór de reguliere terrassen. Op verzoek van de horecaondernemers werd toegestaan, dat er één rij tafeltjes en stoelen neergezet werd op het trottoir aansluitend aan de reguliere terrassen. Qua sluitingstijden was voor die terrasstrook bepaald, dat op vrijdagavond en zaterdagavond al het meubilair c.a. behorende tot de extra terrassenstrook vanaf 22.00 uur moest zijn verwijderd. Op de overige dagen moest het meubilair c.a. vanaf 01.00 uur zijn verwijderd. Eén en ander was vastgelegd in de beleidsregel “Terrassen De Grent 2007”.

Verder moet opgemerkt worden, dat op maximaal 3 door mij aan te wijzen dagen per jaar waarop er collectieve feesten op het strand plaatsvonden, een deur-dicht-beleid mocht worden aangehouden vanaf 02.00 uur in plaats van 01.00 uur.

Sluitingstijden na 1 januari 2021

Sinds de vaststelling van het voorgaande sluitingstijdenbeleid voor De Grent en Hoofdstraat in maart 2017 zijn er geen zodanige wijzigingen opgetreden in de situatie rond De Grent en Hoofdstraat dat op grond daarvan een ingrijpende wijziging van het sluitingstijdenbeleid zou moeten plaatsvinden. Er hebben zich geen (aan de sluitingstijden te relateren) openbare ordeproblemen voorgedaan en ook anderszins is niet gebleken van een onevenredige belasting van de belangen van derden als gevolg van het sluitingstijdenbeleid. Er is dan ook ingezet op het zoveel mogelijk ongewijzigd laten van het sluitingstijdenbeleid.

Ook de regels ten aanzien van de terrasstrook op het trottoir voor de reguliere terrassen blijft gelijk. De bepaling over het weghalen van het meubilair is in het nieuwe sluitingstijdenbeleid echter niet meer opgenomen. Indien nodig wordt dat geregeld via het terrassenbeleid.

Omdat er geen sprake meer is van geplande vaste collectieve festiviteiten op het strand wordt de mogelijkheid om tijdens collectieve feestdagen op het strand de deur niet om 01.00 uur maar om 02.00 uur te sluiten voor bezoekers niet meer standaard meegenomen in de algemene ontheffingen. In plaats daarvan kan desgewenst een incidentele ontheffing worden aangevraagd. Een incidentele ontheffing kan worden verleend tot de uiterlijke ontheffingstijden zoals die ook gelden voor een algemene ontheffing, maar de aan een incidentele ontheffing te verbinden voorschriften (zoals de deur-dicht-verplichting) is in deze beleidsregel niet verplichtend voorgeschreven. Bij een incidentele ontheffing zullen maatwerkvoorschriften worden opgesteld, die bijvoorbeeld kunnen inhouden dat de deur pas om 02.00 uur dicht hoeft. In de beleidsregel is bepaald, dat een verleende algemene ontheffing niet betekent dat geen incidentele ontheffing meer kan worden verleend. Als een incidentele ontheffing wordt verleend terwijl al een algemene ontheffing is verleend gelden, indien er sprake is van tegenstrijdige voorschriften, de voorschriften uit de incidentele ontheffing. (Er kan dus bijvoorbeeld een incidentele ontheffing worden verleend tot 04.00 uur, met een deur-dicht-verplichting om 02.00 uur.)

De afgelopen jaren is bij meerdere inrichtingen op De Grent gebleken, dat het erg lastig was de regels uit de Drank- en Horecawet na te leven. Met name de leeftijd-gerelateerde regels bleken lastig naleefbaar. Het ging daarbij onder andere om het voorkomen van wederverstrekking aan personen jonger dan 18 jaar. Ondanks de moeite die horecaondernemers hebben gedaan om (weder)verstrekking aan personen onder de 18 jaar te voorkomen bleken de regels toch regelmatig overtreden te worden. Gelet op de ervaringen van de afgelopen jaren ben ik van mening, dat met name wederverstrekking praktisch niet is te voorkomen in bijvoorbeeld een drukke discotheek. Arbitrair maak ik daarbij de knip tussen bedrijven waar meer dan 100 bezoekers binnen kunnen zijn en bedrijven waar (bijvoorbeeld gelet op de beschikbare ruimte) het maximaal aanwezige aantal bezoekers niet groter kan en zal zijn dan 100 personen.

Overigens stel ik nogmaals met nadruk, dat het ook bij de grotere bedrijven mijns inziens niet gaat om onwil bij de ondernemers, maar om onmacht. Ik hecht echter grote waarde aan de naleving van de leeftijdsgerelateerde regels van de Drank- en Horecawet en zie mij dan ook genoodzaakt te bepalen, dat er (met uitzondering van de bedrijven met minder dan 100 bezoekers) vanaf 23.00 uur geen personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt tot een bij de inrichting behorende terras mogen worden toegelaten of daar aanwezig mogen zijn. Na 24.00 uur geldt dat verbod voor de gehele inrichting. Deze bepalingen worden als voorschrift verbonden aan de algemene ontheffingen sluitingstijden, hetgeen mijns inziens gerechtvaardigd is gelet op artikel 25c van de Drank- en Horecawet.

Ook hierbij geldt, dat het mogelijk is voor houders van een algemene ontheffing, ook incidentele ontheffingen aan te vragen. Van die mogelijkheid kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt indien men een avond wil organiseren voor personen onder de 18 jaar (de zogenaamde 18- feesten of 16+ feesten).

6.3 Het strand

Beschrijving

Op het strand staan 15 paviljoens. Zij vervullen een belangrijke rol voor het economisch toeristisch product van Noordwijk. Een aantal paviljoens staat permanent op het strand en wordt het hele jaar door geëxploiteerd. Andere paviljoens zijn alleen gedurende het recreatieseizoen op het strand aanwezig.

Kenmerkend voor de situatie op het strand is dat er een relatief grote afstand is tot omwonenden. Dat biedt de ondernemers onder andere meer geluidruimte (want de geluidnormen uit het Activiteitenbesluit zijn gerelateerd aan de dichtstbijzijnde woning van derden) en zorgt er ook voor dat omwonenden over het algemeen minder last hebben van komende en gaande bezoekers. Anderzijds zijn de paviljoens op het strand wat minder goed bereikbaar voor hulpdiensten en is (onopvallende) surveillance lastiger te realiseren.

De situatie ten aanzien van de paviljoens op het strand is dermate afwijkend van de openbare inrichtingen in de rest van het dorp, dat het logisch is om (ook) ten aanzien van de sluitingstijden apart beleid te voeren betreffende de strandpaviljoens.

Sluitingstijden tot 1 januari 2021

Het ontheffingenbeleid zoals vastgesteld op 7 juni 2009 was mede gebaseerd op de strandnota “Het is elke dag een stranddag” (vastgesteld op 28 mei 2008). Die nota is in 2015 opgevolgd door de nota “Kwaliteit aan de Kust 2015-2020”. In die nota is aangegeven, dat er geen reden werd gezien de toen bestaande sluitingstijden en ontheffingsmogelijkheden te wijzigen.

Sinds 2009 gold dan ook als basis dat de paviljoens om 24.00 uur dicht moesten en de bijbehorende terrassen om 23.00 uur. De burgemeester kon algemene ontheffingen van de sluitingstijden verlenen tot maximaal 00:30 uur voor zowel het inpandige deel van de inrichting als voor het bijbehorende terras. (Anders dan bij terrassen in een woonomgeving werd het op het strand niet nodig geacht het terras eerder te laten sluiten ter beperking van hinder voor omwonenden.)

Ten aanzien van incidentele ontheffingen werd als beleid aangehouden dat ontheffing kon worden verleend tot maximaal 01.00 uur plus maximaal 4 keer een ontheffing tot uiterlijk 02.00 uur (tijdens gezamenlijke strandfeesten).

Sluitingstijden na 1 januari 2021

De sluitingstijden tot 1 januari 2021 en het ontheffingenbeleid voor inrichtingen op het strand zijn gebaseerd op de strandnota “Kwaliteit aan de Kust 2015-2020”. Die nota zal waarschijnlijk in 2021 worden herzien. Als onderdeel van die herziening zal wellicht tevens een herbezinning plaatsvinden ten aanzien van de sluitingstijden en de ontheffingsmogelijkheden. Om die reden is het niet voor de hand liggend om op dit moment wijzigingen aan te brengen in het beleid. Er is dan ook voor gekozen om ten aanzien van het strand het bestaande beleid in hoofdlijnen voort te zetten. Op verzoek van de horecaondernemers is slechts het aantal gezamenlijke activiteiten terug gebracht naar 2 (in plaats van 4), waardoor het aantal individuele ontheffingen kan worden gestel op 10 (in plaats van 8).

Mogelijk zal er na de besluitvorming ten aanzien van de nieuwe strandnota een wijziging wenselijk of noodzakelijk zijn.

6.4 Overig

Beschrijving

In de voorgaande paragrafen is het beleid beschreven betreffende horecabedrijven in het Centrum van Noordwijkerhout, op De Grent en op het strand. Voor openbare inrichtingen die daar niet onder vallen gelden de beleidsuitgangspunten zoals weergegeven in deze paragraaf. Het kan daarbij gaan om een grote diversiteit aan horecabedrijven in allerlei soorten omgevingen, bijvoorbeeld in een woonwijk, op een recreatieterrein of op een bedrijvenpark. Die grote verscheidenheid vergt vooral bij deze bedrijven een gedegen afweging van belangen. Benadrukt wordt, dat het echte maatwerk zal moeten plaatsvinden in de te verlenen (of te weigeren) ontheffingen.

Sluitingstijden tot 1 januari 2021

Het ontheffingenbeleid zoals vastgelegd in de “Beleidsregel sluitingstijden overige horeca” kwam er op neer dat er geen ontheffingen werden verleend voor terrassen die behoorden bij een horecabedrijf dat was gelegen “in een omgeving die gekenmerkt kan worden als een omgeving welke in grote of overwegende mate kan worden beschouwd als een woonomgeving”. Voor terrassen die niet waren gelegen in een woonomgeving kon ontheffing worden verleend tot uiterlijk 01.00 uur in de periode van 1 juni tot en met 14 september en voor de weekenden gedurende het hele jaar.

Voor het besloten deel van een horecabedrijf kon ontheffing van de sluitingstijd worden verleend tot uiterlijk 01.00 uur in de periode van 15 september tot en met 31 mei op maandag tot en met vrijdag en tot uiterlijk 02.00 uur gedurende de periode van 1 juni tot en met 14 september en voor de weekenden gedurende het hele jaar.

In Noordwijkerhout was in de APV opgenomen, dat het voor alle horecabedrijven buiten het centrum van Noordwijkerhout verboden was het bedrijf geopend te hebben tussen 02.00 uur en 06.00 uur. Van die bepaling was geen ontheffing mogelijk.

Voor de buiten het centrum gelegen terrassen gold in Noordwijkerhout een sluitingstijd van 23.00 uur, behalve tijdens aangewezen collectieve festiviteiten: dan mochten de terrassen buiten het centrum worden geëxploiteerd tot uiterlijk 24.00 uur.

Sluitingstijden na 1 januari 2021

Vooropgesteld kan worden, dat de sluitingstijden en de ontheffingsmogelijkheden in de voormalige gemeenten Noordwijk als Noordwijkerhout geen problemen hebben opgeleverd betreffende de openbare orde. Er is mij ook niet gebleken dat de bedoelde regels door de horeca als te knellend zijn ervaren. Er is dan ook geen aanleiding om de regels rigoureus te wijzigen.

Ik heb voorts overwogen, dat ik geen noodzaak (meer) zie voor een onderscheid in zomer- en winterbeleid. Omdat een dergelijk onderscheid in Noordwijkerhout ook niet aanwezig was heb ik, gelet op de gewenste harmonisatie van regels, besloten het onderscheid tussen zomer- en winterperiode te laten vervallen.

Dat betekent dat gedurende het hele jaar voor het inpandige deel van een horecabedrijf algemene ontheffing van de sluitingstijd mogelijk is tot uiterlijk 02.00 uur.

De voorheen in Noordwijk bestaande mogelijkheid voor niet in een woonomgeving gelegen terrassen om in de zomermaanden en in de weekenden ontheffing te krijgen tot uiterlijk 01.00 uur vind ik na herbeschouwing te vaag. Het criterium “gelegen in een woonomgeving” is niet concreet genoeg om mijn beleid op te baseren.

Voor de Noordwijkerhoutse bedrijven buiten het centrum van Noordwijkerhout bestond voor terrassen de mogelijkheid tot ontheffing van de sluitingstijden tot uiterlijk 24.00 uur, mits er sprake was van collectieve festiviteiten. Door de voorwaarde van collectieve festiviteiten komt dat in praktische zin overeen met de mogelijkheid tot incidentele ontheffing.

Alles overwegende heb ik besloten geen algemene ontheffingsmogelijkheid voor terrassen meer op te nemen, maar daarvoor in de plaats het verlenen van incidentele ontheffingen tot uiterlijk 01.00 uur mogelijk te maken. Met nadruk wordt gewezen op het vermelden van “uiterlijk”: in de te verlenen ontheffing kan (gemotiveerd) tot een vroeger tijdstip worden besloten (bijvoorbeeld als de bescherming van de belangen van omwonenden dat zou vergen).

7. REGELS

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

  • 1. In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • -

      Openbare inrichting: een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:27 lid 1 APV.

    • -

      Terras: een sta- of zitgelegenheid als bedoeld in artikel 2:27 lid 1 onder b APV.

    • -

      Natte horeca: openbare inrichtingen waar voor gebruik ter plaatse alcoholhoudende drank wordt verstrekt.

    • -

      Droge horeca: openbare inrichtingen waar geen alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse wordt verstrekt.

    • -

      Harde horeca: horecabedrijf, niet zijnde zalencentrum of zaalaccommodatie, waar hoofdzakelijk in de avonduren en/of de vroege nacht dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt, zoals een bar-dancing, discotheek of nachtclub, en naar de aard daarmee gelijk te stellen bedrijven.

    • -

      Het strand: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.1 APV.

    • -

      Bezoekers: bezoekers zoals gedefinieerd in artikel 2:27 lid 2 APV.

    • -

      Weekend: zaterdag en zondag, wat voor de openings-/sluitingstijden neerkomt op: de nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag.

    • -

      Doordeweekse dagen: de dagen van de week met uitzondering van het weekend, wat voor de openings-/sluitingstijden neerkomt op: de nacht van zondag op maandag tot en met de nacht van donderdag op vrijdag.

    • -

      Centrum van Noordwijkerhout: het gebied dat valt onder de werking van bestemmingsplan Centrum Noordwijkerhout. Het plangebied wordt globaal begrensd door de Victoriberg, de Kleine Schoolstraat, de achterzijde van percelen aan de Nieuwe Duinstraat, de N206, de Viaductweg en Kerkeland.

Artikel 2: Indieningsvereisten

  • 1. Bij de aanvraag voor een ontheffing van de sluitingstijden moet gebruik worden gemaakt van een door de burgemeester daartoe opgesteld aanvraagformulier. Het bedoelde formulier moet volledig en naar waarheid zijn ingevuld en zijn ondertekend.

  • 2. Bij de aanvraag moet de aanvrager aangeven welke maatregelen hij/zij zal nemen ten einde verstoring van de openbare orde als gevolg van het latere sluitingstijdstip te voorkomen.

  • 3. Bij een aanvraag voor een incidentele ontheffing ten behoeve van een bij een inrichting behorend terras, moet bij de aanvraag voldoende aannemelijk zijn gemaakt, dat tijdens het gebruik van het terras geen overtreding van de geluidvoorschriften uit het Activiteitenbesluit zal plaatsvinden en er geen ernstige geluidhinder zal optreden door stemgeluid van een onoverdekt en onverwarmd terras.

Artikel 3: Toetsing

  • 1. Indien is voldaan aan het bepaalde in artikel 2 en er op basis van deze beleidsregel en ook overigens geen sprake is van bijzondere omstandigheden die nopen tot een weigering van de ontheffing, wordt de ontheffing verleend. Van bijzondere omstandigheden die nopen tot weigering is in ieder geval sprake als het gebruik maken van de ontheffing zou leiden tot een met een wettelijk voorschrift strijdige situatie of (naar redelijke inschatting) zou leiden tot verstoring van de openbare orde.

  • 2. Het bepaalde in lid 1 laat onverlet dat een ontheffing kan worden geweigerd op één of meerdere van de in artikel 1:8 van de APV opgenomen gronden.

Artikel 4: Persoonsgebonden

Een ontheffing van de sluitingstijden is persoonsgebonden. Wanneer de openbare inrichting waarvoor de ontheffing geldt ophoudt te bestaan, danwel de inrichting van eigenaar verandert, vervalt de ontheffing van rechtswege.

Artikel 5: Geldigheidsduur

  • 1. Een incidentele ontheffing van de sluitingstijden krijgt een geldigheidsduur van maximaal 1 jaar en kan dus maximaal 1 jaar voorafgaand aan de beoogde verruimde opening worden verleend.

  • 2. Een algemene ontheffing van de sluitingstijden wordt verleend voor ten hoogste drie jaar.

Artikel 6: Intrekken of wijzigen van de ontheffing

  • 1. De ontheffing zal worden ingetrokken of gewijzigd wanneer op grond van veranderde omstandigheden en/of inzichten in de tussenliggende periode een nieuwe beleidsregel is opgesteld ten aanzien van ontheffingen van sluitingstijden en de ontheffing niet voldoet aan de voorwaarden die in de nieuwe beleidsregel zijn opgenomen. De ontheffing zal eveneens worden ingetrokken wanneer het APV-artikel waarop de ontheffing is gebaseerd zodanig wijzigt dat er voor de ontheffing onvoldoende grondslag is.

  • 2. Conform artikel 1.6, sub c van de APV kan de ontheffing tevens worden ingetrokken wanneer de voorwaarden of voorschriften welke aan de ontheffing zijn verbonden niet worden nageleefd.

Artikel 7: Weekendregime op bijzondere dagen

  • 1. Op de nachten van donderdag op vrijdag in de voorjaarsvakantie, de meivakantie en de herfstvakantie en op de nacht van donderdag op Goede Vrijdag zijn de sluitingstijden van het weekendregime van toepassing.

  • 2. Op paasmaandag, Koningsdag en de dag daarop volgend, Hemelvaartsdag, Pinkstermaandag, 25 december, 26 december en 27 december zijn de sluitingstijden van de weekenden van toepassing.

  • 3. Tijdens de landelijke driedaagse carnavalsviering zijn voor de nacht van zondag op maandag en de nacht van maandag op dinsdag de sluitingstijden van de weekenden van toepassing.

Artikel 8: Incidentele ontheffing in verband met Carnaval

  • 1. Elke carnavalsvereniging mag maximaal één horecabedrijf aanwijzen als “residentie” zoals bedoeld in dit artikel.

  • 2. Aan de exploitant van een als “residentie” aangewezen horecabedrijf kan voor maximaal 12 dagen per jaar een incidentele ontheffing van de sluitingstijden worden verleend tot uiterlijk 04.00 uur.

  • 3. De in het voorgaande lid bedoelde ontheffing wordt uitsluitend verleend indien de burgemeester er van overtuigd is dat het horecabedrijf geschikt is om te fungeren als “residentie” en er ook anderszins geen reden is de ontheffing te weigeren.

Artikel 9: Incidentele ontheffing tijdens Jaarwisseling

  • 1. Aan een exploitant van een horecabedrijf aan De Grent of in het Centrum van Noordwijkerhout waaraan reeds een algemene ontheffing van de sluitingstijden tot 04.00 uur is verleend kan een incidentele ontheffing van de sluitingstijden worden verleend voor 1 januari (dus: de nacht van 31 december op 1 januari) tot uiterlijk 05.00 uur.

  • 2. Aan een incidentele ontheffing zoals bedoeld in dit artikel worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      de voorschriften zoals opgenomen in de bij mijn eerdere besluit aan u verleende algemene ontheffing van de sluitingstijd tot 04.00 uur zijn ook van kracht voor de periode tussen 04.00 uur en 05.00 uur;

    • b.

      van 23.00 tot 02.00 uur mogen uitsluitend bezoekers worden toegelaten die in het bezit zijn van een ten minste 24 uur van te voren aangeschafte toegangskaart;

    • c.

      toegangskaarten mogen uitsluitend worden verkocht aan personen boven de 18 jaar;

    • d.

      vanaf 23.00 uur mogen er geen bezoekers in de inrichting aanwezig zijn die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt. De houder van de inrichting moet afdoende maatregelen treffen om te voorkomen dat personen onder de 18 jaar binnen kunnen komen;

    • e.

      bij de deur moet een zodanige identiteitscontrole plaatsvinden dat het gebruik van valse identiteitsbewijzen zoveel mogelijk wordt voorkomen;

    • f.

      vanaf 02.00 uur mogen er geen bezoekers meer worden toegelaten tot de horeca-inrichting.

Artikel 10: Aan ontheffingen te verbinden algemene voorschriften

  • 1. Aan een algemene of incidentele ontheffing sluitingstijd worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      de houder van deze ontheffing treft alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden ter voorkoming of beperking van verstoring van de openbare orde door bezoekers van de inrichting;

    • b.

      de houder van de ontheffing neemt al die maatregelen die redelijkerwijze verlangd kunnen worden teneinde een soepel vertrek van bezoekers te bevorderen en teneinde alle bezoekers vóór sluitingstijd uit de inrichting te hebben verwijderd;

    • c.

      als de ontheffing (mede) betrekking heeft op het exploiteren van een onverwarmd en onoverdekt terras, neemt de houder van de ontheffing (in aanvulling op de geluidsvoorschriften zoals opgenomen in het op de Wet milieubeheer gebaseerde Activiteitenbesluit) al die maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden ter beperking van geluidoverlast voor omwonenden als gevolg van het stemgeluid van bezoekers op het terras;

    • d.

      alle door toezichthoudend ambtenaren of opsporingsambtenaren gegeven aanwijzingen ter nadere invulling van het gestelde in de aan deze ontheffing verbonden voorschriften moeten direct worden opgevolgd.

Artikel 11: Incidentele ontheffingen Centrum Noordwijkerhout

  • 1. Voor verlening van een incidentele ontheffing van de sluitingstijden op grond van dit artikel komen uitsluitend in aanmerking:

    • -

      openbare inrichtingen (horecabedrijven) gevestigd in het gebied vallende binnen de grenzen van het bestemmingsplan Centrum Noordwijkerhout.

  • 2. Op basis van dit artikel kan er per inrichting voor maximaal 12 dagen per jaar een incidentele ontheffing van de sluitingstijden voor het inpandige deel van de inrichting worden verleend.

  • 3. Op basis van dit artikel kan er per inrichting voor maximaal 3 dagen per jaar een incidentele ontheffing van de sluitingstijden voor het bij de inrichting behorende terras worden verleend.

  • 4. Een incidentele ontheffing kan, voor zowel het inpandige deel van de inrichting als voor het bijbehorende terras, worden verleend tot uiterlijk 01.00 uur.

Artikel 12: Algemene ontheffingen Centrum Noordwijkerhout

  • 1. Voor verlening van een algemene ontheffing van de sluitingstijden op grond van dit artikel komen uitsluitend in aanmerking:

    • -

      openbare inrichtingen (horecabedrijven) gevestigd binnen het gebied vallende binnen de grenzen van het bestemmingsplan Centrum Noordwijkerhout;

    • -

      inrichtingen die worden aangemerkt als harde horeca.

  • 2. Een algemene ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting vallende onder de harde horeca kan, voor het inpandige deel van de inrichting, voor het weekend worden verleend tot uiterlijk 04.00 uur en voor overige dagen tot uiterlijk 02.00 uur.

  • 3. Er mogen op enig moment niet meer dan 4 ontheffingen op grond van het tweede lid verleend.

  • 4. Aan bedrijven die reeds in augustus 2015 in het Centrum van Noordwijkerhout gevestigd waren en daar op dezelfde locatie ononderbroken zijn voortgezet kan voor alle dagen een algemene ontheffing worden verleend tot uiterlijk 02.00 uur.

  • 5. Aan een algemene ontheffing sluitingstijd voor harde horeca, zoals bedoeld in het derde lid, worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      vanaf 01.00 uur is het niet meer toegestaan bezoekers toe te laten tot het horecabedrijf;

    • b.

      in verband met de handhaafbaarheid van het voorgaande voorschrift is het tevens niet toegestaan om na 01.00 uur personeel of welke andere persoon dan ook tot de inrichting toe te laten tenzij dat redelijkerwijze niet te voorkomen is, zulks ter beoordeling van de burgemeester;

    • c.

      de houder van deze ontheffing treft alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden ter voorkoming of beperking van verstoring van de openbare orde door bezoekers van de inrichting;

    • d.

      tot de te nemen maatregelen behoort in ieder geval het houden van toezicht op komende en gaande bezoekers. Indien dat voor het houden van dat toezicht noodzakelijk is, stelt de houder van de ontheffing een deurwacht/uitsmijter aan;

    • e.

      tot de te nemen maatregelen behoort tevens in ieder geval het opstellen van huis- en gedragsregels voor bezoekers van de inrichting. De huis- en gedragsregels moeten in ieder geval zijn gericht op het voorkomen van verstoring van de openbare orde. De regels moeten duidelijk zichtbaar voor bezoekers in de inrichting zijn aangebracht. De horecaondernemer draagt zorg voor instructie van het horecapersoneel over de inhoud en toepassing van deze regels;

    • f.

      bezoekers mogen uitsluitend tot de inrichting worden toegelaten door de daarvoor bestemde (hoofd-) ingang aan de voorzijde van de inrichting. Het gebruik van nooduitgangen aan de zij- of achterkant van het pand voor toelaten van bezoekers is niet toegestaan.

  • 6. Voor een terras behorende bij een openbare inrichting wordt geen algemene ontheffing verleend.

Artikel 13: Incidentele ontheffingen De Grent

  • 1. Voor verlening van een incidentele ontheffing van de sluitingstijden op grond van dit artikel komen uitsluitend in aanmerking:

    • -

      openbare inrichtingen (horecabedrijven) gevestigd op De Grent.

  • 2. Op basis van dit artikel kan per jaar per inrichting voor maximaal 12 dagen een incidentele ontheffing van de sluitingstijden worden verleend.

  • 3. Een incidentele ontheffing kan worden verleend tot uiterlijk de tijden waarvoor ook een algemene ontheffing kan worden verleend.

  • 4. Een verleende algemene ontheffing staat verlening van een incidentele ontheffing niet in de weg. Indien een incidentele ontheffing wordt verleend terwijl al een algemene ontheffing is verleend gelden, bij strijdigheid van de voorschriften, de voorschriften van de incidentele ontheffing.

Artikel 14: Algemene ontheffingen De Grent en Hoofdstraat

  • 1. Voor verlening van een algemene ontheffing van de sluitingstijden op grond van dit artikel komen uitsluitend in aanmerking:

    • -

      openbare inrichtingen (horecabedrijven) gevestigd op De Grent en

    • -

      ten hoogste 2 openbare inrichtingen in de Hoofdstraat voor zover het droge horeca betreft.

  • 2. Op basis van dit artikel kunnen er maximaal 2 algemene ontheffingen van de sluitingstijden worden verleend aan droge horeca gevestigd in de Hoofdstraat

  • 3. Een algemene ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting op De Grent welke tot de natte horeca wordt gerekend, wordt voor doordeweekse dagen verleend tot uiterlijk 02.00 uur. Voor de weekenden wordt de ontheffing verleend tot uiterlijk 04.00 uur.

  • 4. Een algemene ontheffing sluitingstijd voor een terras dat hoort bij een op De Grent gevestigde openbare inrichting welke tot de natte horeca wordt gerekend, wordt verleend tot uiterlijk 02.00 uur.

  • 5. Een ontheffing sluitingstijd voor een openbare inrichting op De Grent of in de Hoofdstraat welke tot de droge horeca wordt gerekend, wordt voor doordeweekse dagen verleend tot uiterlijk 02.00 uur. Voor de weekenden wordt de ontheffing sluitingstijd verleend tot uiterlijk 03.15 uur.

  • 6. Een ontheffing sluitingstijd voor een terras dat hoort bij een op De Grent of in de Hoofdstraat gevestigde openbare inrichting welke tot de droge horeca wordt gerekend, wordt verleend tot uiterlijk 01.00 uur gedurende alle dagen van de week.

  • 7. Aan een algemene ontheffing sluitingstijd voor de natte horeca worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      vanaf 01.00 uur is het niet meer toegestaan bezoekers tot de openbare inrichting toe te laten;

    • b.

      in verband met de handhaafbaarheid van het voorgaande voorschrift is het tevens niet toegestaan om na 01.00 uur personeel of welke andere persoon dan ook tot de inrichting toe te laten tenzij dat redelijkerwijze niet te voorkomen is, zulks ter beoordeling van de burgemeester;

    • c.

      de houder van deze ontheffing treft alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden ter voorkoming of beperking van verstoring van de openbare orde door bezoekers van de inrichting;

    • d.

      tot de te nemen maatregelen behoort in ieder geval het houden van toezicht op komende en gaande bezoekers. Indien dat voor het houden van dat toezicht noodzakelijk is, stelt de houder van de ontheffing een deurwacht/uitsmijter aan;

    • e.

      tot de te nemen maatregelen behoort tevens in ieder geval het opstellen van huis- en gedragsregels voor bezoekers van de inrichting. De huis- en gedragsregels moeten in ieder geval zijn gericht op het voorkomen van verstoring van de openbare orde. De regels moeten duidelijk zichtbaar voor bezoekers in de inrichting zijn aangebracht. De horecaondernemer draagt zorg voor instructie van het horecapersoneel over de inhoud en toepassing van deze regels;

    • f.

      bezoekers mogen uitsluitend tot de inrichting worden toegelaten door de daarvoor bestemde (hoofd-) ingang aan de voorzijde van de inrichting. Het gebruik van (nood-) uitgangen aan de zij- of achterkant van het pand voor toelaten van bezoekers is niet toegestaan.

  • 8. In aanvulling op het gestelde in lid 7 worden aan een algemene ontheffing sluitingstijd voor de natte horeca waarin het maximaal aantal bezoekers op enig moment groter is of redelijkerwijs kan zijn dan 100 personen tevens de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt mogen na 23.00 uur niet tot het bij de inrichting behorende terras worden toegelaten of daar aanwezig zijn. Na 24.00 uur geldt dat verbod voor de gehele inrichting;

    • b.

      de houder van deze ontheffing zorgt voor een zodanig efficiënte toegangscontrole en een zodanige bedrijfsvoering, dat het voorgaande voorschrift te allen tijde wordt nageleefd. Daartoe behoort in ieder geval de verplichting om personen onder de 18 jaar tijdig te bewegen het terras dan wel de inrichting te verlaten;

    • c.

      het toelatingsbeleid moet op een duidelijke en voor een ieder zichtbare wijze bij de ingang van de inrichting zijn aangegeven;

    • d.

      het toelatingsbeleid moet bovendien duidelijk zijn aangegeven op de locaties behorende tot de sociale media waarvan de houder van de inrichting gebruik maakt voor promotionele doeleinden.

  • 9. Aan een algemene ontheffing sluitingstijd voor de droge horeca worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      in de weekenden mogen er tussen 02.00 uur en 03.15 uur uitsluitend inpandige verkoopactiviteiten plaatsvinden (dus geen loketverkoop).

    • b.

      de houder van deze ontheffing treft alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden ter voorkoming of beperking van verstoring van de openbare orde door bezoekers van de inrichting. Tot de te nemen maatregelen behoort in ieder geval het houden van toezicht op komende en gaande bezoekers. Indien dat voor het houden van dat toezicht noodzakelijk is, stelt de houder van de ontheffing een deurwacht/uitsmijter aan;

    • c.

      tot de te nemen maatregelen behoort tevens het opstellen van huis- en gedragsregels voor bezoekers van de inrichting. De huis- en gedragsregels moeten in ieder geval zijn gericht op het voorkomen van verstoring van de openbare orde. De regels moeten duidelijk zichtbaar voor bezoekers in de inrichting zijn aangebracht. De horecaondernemer draagt zorg voor instructie van het horecapersoneel over de inhoud en toepassing van deze regels.

Artikel 15: Incidentele ontheffingen Strand

  • 1. Voor verlening van een incidentele ontheffing van de sluitingstijden op grond van dit artikel komen uitsluitend in aanmerking:

    • -

      openbare inrichtingen (horecabedrijven) gevestigd op het strand.

  • 2. Op basis van dit artikel kan per jaar per inrichting (dus individueel) voor maximaal 10 dagen een incidentele ontheffing van de sluitingstijden worden verleend tot uiterlijk 01.00 uur.

  • 3. In aanvulling op het bepaalde in het eerste lid kan per jaar voor maximaal 2 dagen per jaar een incidentele ontheffing van de sluitingstijden worden verleend tot uiterlijk 02.00 uur. De bedoelde dagen worden door de burgemeester aangewezen na een daartoe gezamenlijk door of namens alle horecaondernemers op het strand ingediend verzoek.

Artikel 16: Algemene ontheffingen Strand

  • 1. Voor verlening van een algemene ontheffing van de sluitingstijden op grond van dit artikel komen uitsluitend in aanmerking:

    • -

      openbare inrichtingen (horecabedrijven) gevestigd op het strand.

  • 2. Een algemene ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting op het strand kan, voor zowel het inpandige deel van de inrichting als het bijbehorende terras, worden verleend tot uiterlijk 00.30 uur op alle dagen van de week.

  • 3. Aan een algemene ontheffing sluitingstijd worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      de houder van deze ontheffing treft alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden ter voorkoming of beperking van verstoring van de openbare orde door bezoekers van de inrichting;

    • b.

      tot de te nemen maatregelen behoort in ieder geval het houden van toezicht op komende en gaande bezoekers. Indien dat voor het houden van dat toezicht noodzakelijk is, stelt de houder van de ontheffing een deurwacht/uitsmijter aan;

    • c.

      tot de te nemen maatregelen behoort tevens in ieder geval het opstellen van huis- en gedragsregels voor bezoekers van de inrichting. De huis- en gedragsregels moeten in ieder geval zijn gericht op het voorkomen van verstoring van de openbare orde. De regels moeten duidelijk zichtbaar voor bezoekers in de inrichting zijn aangebracht. De horecaondernemer draagt zorg voor instructie van het horecapersoneel over de inhoud en toepassing van deze regels.

Artikel 17: Incidentele ontheffingen Overig

  • 1. Voor verlening van een incidentele ontheffing van de sluitingstijden op grond van dit artikel komen uitsluitend in aanmerking:

    • -

      openbare inrichtingen gevestigd in Noordwijk en niet vallende onder de werking van de artikelen 11 tot en met 16.

  • 2. Op basis van dit artikel kan per jaar per inrichting voor maximaal 12 dagen een incidentele ontheffing van de sluitingstijden worden verleend.

  • 3. Voor het inpandige deel van de inrichting kan een incidentele ontheffing tot uiterlijk 02.00 uur worden verleend.

  • 3. Voor het bij een openbare inrichting behorend terras kan een incidentele ontheffing worden verleend tot uiterlijk 01.00 uur mits de omstandigheden zich daar niet tegen verzetten. Een ontheffing kan, naar inzicht van de burgemeester, ook worden verleend tot een vroeger tijdstip.

Artikel 18: Algemene ontheffingen Overig

  • 1. Voor verlening van een algemene ontheffing van de sluitingstijden op grond van dit artikel komen uitsluitend in aanmerking:

    • -

      openbare inrichtingen gevestigd in Noordwijk en niet vallende onder de werking van de artikelen 11 tot en met 16.

  • 2. Een algemene ontheffing van de sluitingstijd voor het inpandige deel van een openbare inrichting kan voor het inpandige deel van de inrichting worden verleend tot uiterlijk 02.00 uur.

  • 3. Een algemene ontheffing van de sluitingstijd voor een bij de inrichting behorend terras wordt niet verleend.

  • 4. Aan de op basis van dit artikel te verlenen ontheffingen worden die voorschriften verbonden die door de burgemeester, gelet op de specifieke situatie en omstandigheden, noodzakelijk worden geacht.

Artikel 19: Hardheidsclausule

  • 1. In een bijzondere situatie kan, in een concreet geval, gemotiveerd van deze beleidsregel worden afgeweken.

  • 2. In die gevallen waarin deze beleidsregel niet voorziet, besluit de burgemeester zoals het hem geraden voorkomt.

Artikel 20: Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Sluitingstijden horecabedrijven Noordwijk 2021.

Artikel 21: Inwerkingtreding nieuwe en intrekking oude beleidsregels

  • 1. Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na die waarop deze is bekendgemaakt.

  • 2. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel worden de beleidsregels “Sluitingstijden De Grent en Hoofdstraat 2017”, “Sluitingstijden Strand 2009”, “Sluitingstijden Overige Horeca” en “Beleid incidentele ontheffingen algemeen 1988” ingetrokken.

Ondertekening

Noordwijk, 14 december 2020

De burgemeester van Noordwijk,

mw. W.J.A. Verkleij