Reglement van orde van de monumentencommissie gemeente Nuenen c.a. 2015

Geldend van 28-03-2015 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde van de monumentencommissie gemeente Nuenen c.a. 2015

Het college van de gemeente Nuenen c.a.;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, de Monumentenwet 1988 en de Erfgoedverordening 2010 gemeente Nuenen c.a.,

BESLUIT

vast te stellen het volgende:

Reglement van orde van de monumentencommissie gemeente Nuenen c.a. 2015

Artikel 1 Taak commissie

De commissie heeft tot taak het college van burgemeester en wethouders op verzoek of eigen beweging te adviseren over de toepassing van de monumentenverordening in het bijzonder en voorts over aangelegenheden die van belang zijn voor de behartiging van de zorg om monumenten, archeologie en cultuurlandschap.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit vijf leden, waaronder de voorzitter.

  • 2. De leden dienen zoveel mogelijk vakdisciplines te vertegenwoordigen. Tenminste twee leden dienen als specifiek deskundig te kunnen worden beschouwd op het gebied van bouw-, architectuur-, of kunsthistorie of op het gebied van restauratietechniek.

  • 3. Eén lid wordt voorgedragen uit de plaatselijke welstandscommissie en één lid uit de plaatselijke heemkundekring.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De leden worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd voor een termijn van 4 jaar.

  • 2. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen door schriftelijk een verzoek daartoe in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 3. Aftredende leden kunnen voor nog een zittingsperiode worden benoemd.

  • 4. Degene, die aftreedt of ontslag neemt, blijft zijn werkzaamheden in de commissie verrichten totdat in de opvolging is voorzien. Indien echter de benoeming langer uitblijft dan 8 weken, kan degene die aftreedt of ontslag neemt, via een mededeling aan de voorzitter met de werkzaamheden stoppen.

  • 5. Een lid dat, anders dan tengevolge van een periodieke aftreding ter vervulling van een opengevallen plaats wordt benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats hij is benoemd, moest aftreden.

  • 6. Een lid kan bij een met reden omkleed besluit tussentijds worden ontslagen door het college van burgemeester en wethouders.

  • 7. De leden treden getrapt af volgens een door burgemeester en wethouders vast te stellen aftredingschema.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders benoemt een voorzitter.

  • 2. De commissie benoemt een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 5 Secretariaat

Het secretariaat wordt vervuld door een of meer ambtenaren, daartoe aangewezen door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 6 Vergadering

  • 1. De monumentencommissie komt bijeen:

    • a.

      na schriftelijke oproep van de voorzitter

    • b.

      op verzoek van een van de leden

    • c.

      op verzoek van burgemeester en wethouders

    In de gevallen, bedoeld onder b en c, belegt de voorzitter de vergadering binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van het verzoek. De leden worden tenminste drie dagen voor aanvang van de vergadering opgeroepen, zoveel mogelijk met vermelding van de in de vergadering te behandelen onderwerpen.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar. Op voorstel van een van de leden kan de commissie besluiten de vergadering achter gesloten deuren te laten plaatsvinden. Het voorstel van het lid dient met redenen omkleed te zijn.

  • 3. De commissie mag alleen adviseren als ten minste 3 van de leden aanwezig zijn. Is dit niet het geval dan blijven de punten der agenda staan voor de eerstvolgende vergadering. In deze vergadering mogen ten aanzien van deze agendapunten besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd worden afgeweken van het in lid 3 gestelde.

  • 5. De commissie is bevoegd zich bij haar beraadslagingen door andere personen, op uitnodiging van de voorzitter, te doen bijstaan.

  • 6. De vergadering van de commissie wordt op een in de gemeente gebruikelijke wijze bekend gemaakt.

Artikel 7 Advisering door commissie

  • 1. De advisering vindt schriftelijk en met redenen omkleed plaats.

  • 2. Alle besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 3. Over zaken wordt mondeling gestemd, over personen schriftelijk.

  • 4. Indien dit wordt verzocht, vindt in het advies vermelding van eventuele minderheidsstandpunten plaats.

  • 5. Indien een lid van de commissie belanghebbende is bij een voorstel waarover in de commissie wordt gestemd, onthoudt het lid zich ten aanzien van dit onderwerp van stemming.

  • 6. De commissie is bevoegd in zaken van beperkte omvang of van spoedeisende aard bevoegdheden aan de secretaris en/of een of meer van haar leden te mandateren. De mandatering wordt in het advies vermeld.

Artikel 8 Advisering onder mandaat

  • 1. De commissie mandateert haar bevoegdheid om over subsidie-aanvragen als bedoeld in artikel 14 van de Subsidieverordening onderhoud monumenten gemeente Nuenen c.a.2015, aanvragen om een monumentenvergunning ex artikel 12 van de Monumentenwet 1988 of ex artikel 12 van de Erfgoedverordening 2010 gemeente Nuenen c.a. en vooroverleg te adviseren, aan een lid van de commissie.

  • 2. Als het gemandateerde lid tevens lid is van de welstandscommissie, dan laat hij of zij zich bijstaan door het lid dat is voorgedragen uit de plaatselijke heemkundekring.

  • 3. Voorafgaande aan de advisering worden de leden van de commissie op de hoogte gebracht van de te adviseren onderwerpen.

  • 4. De advisering vindt schriftelijk en met redenen omkleed plaats.

  • 5. De gemandateerde is bevoegd in zaken van beperkte omvang of van spoedeisende aard bevoegdheden aan de secretaris te mandateren. De mandatering wordt in het advies vermeld.

  • 6. In elk geval van twijfel legt de gemandateerde de aanvraag direct voor aan de commissie.

  • 7. Artikel 6 lid 1, 3 en 4 zijn hierbij niet van toepassing.

Artikel 9 Notulen

  • 1. Van het in de vergadering van de commissie verhandelde worden notulen bijgehouden. De adviezen van de commissie worden in de notulen opgenomen.

  • 2. De notulen worden in de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aan de commissie voorgelegd.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Voor zover deze verordening betrekking heeft op gemeentelijke monumenten treedt zij in werking op de eerste dag na het verstrijken van een termijn van 8 dagen na bekendmaking.

Artikel 11 Citeertitel

De verordening kan worden aangehaald als "Reglement van orde van de monumentencommissie gemeente Nuenen c.a. 2015".

burgemeester en wethouders van Nuenen,

de secretaris,

de burgemeester,

N.J.H. Scheltens

M.J. Houben MBA