Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nuth houdende regels omtrent de participatie van cliënten Verordening Cliëntenparticipatie Kompas 2017

Geldend van 01-07-2017 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nuth houdende regels omtrent de participatie van cliënten Verordening Cliëntenparticipatie Kompas 2017

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begrippen

  • 1.

    Cliëntenraad: de organisatie van uitkeringsgerechtigden Participatiewet en door maatschappelijke organisaties voorgestelde kandidaten, voor zover door het bestuur van Kompas als adviesorgaan erkend.

  • 2.

    Kompas: bestuur en directie van Kompas, Gemeentelijk collectief voor werk, inkomen & zorg

  • 3.

    Overlegvergadering: bijeenkomst van leden van de cliëntenraad met de voorzitter van Kompas waarin beleidsplannen, beleidsverslagen en andere door de cliëntenraad of door Kompas voorgestelde agendapunten worden besproken.

  • 4.

    Huishoudelijk Reglement: het Huishoudelijk Reglement van de Cliëntenraad.

HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING CLIËNTENRAAD

Artikel 2 Samenstelling cliëntenraad

Het Dagelijks Bestuur van Kompas stelt regels inzake de vertegenwoordiging van uitkeringsgerechtigden Participatiewet, Ioaw, Ioaz of Bbz in de cliëntenraad.

HOOFDSTUK 3 SAMENSTELLING EN WERKWIJZE OVERLEGVERGADERING

Artikel 3 Samenstelling overlegvergadering

  • 1. De voorzitter van Kompas treedt op als voorzitter van de overlegvergadering.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur van Kompas wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 3. Het secretariaat van de overlegvergadering wordt vervuld door een medewerker van Kompas.

  • 4. Agendering en verslaglegging van de vergadering worden eveneens door het secretariaat verzorgd.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1. Vergaderingen vinden tenminste twee maal per jaar plaats en voorts zo vaak als de voorzitter of de overlegvergadering het nodig oordeelt.

  • 2. De vergaderingen zijn als regel openbaar. De overlegvergadering kan besluiten een besloten vergadering te houden.

HOOFDSTUK 4 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

Artikel 5 Taken cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad heeft tot taak naar aanleiding van verordeningen, beleidsplannen, beleidsverslagen en andere voorliggende beleidsstukken zijn advies schriftelijk uit te brengen en haar opvattingen kenbaar te maken inzake de algemene aspecten over wat er leeft in het veld en de wijze waarop cliënten zouden willen inspelen op veranderingen en de omzetting daarvan in beleid.

  • 2. Het advies van de cliëntenraad wordt gevoegd bij de verordening, het beleidsplan, het beleidsverslag en de andere voorliggende beleidsstukken.

  • 3. Tot de opvattingen, bedoeld in het eerste lid, horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, alsmede klachten over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte is gelaten voor gemeentelijk beleid.

  • 4. De cliëntenraad heeft de bevoegdheid aangelegenheden die de algemene aspecten van de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening door Kompas betreffen, in de overlegvergadering aan de orde te stellen en ten aanzien hiervan verbetervoorstellen te doen.

  • 5. De advisering van de raad wordt zodanig tijdig gevraagd dat hij geacht kan worden nog tot een passende inhoudelijke advisering in staat te zijn. In het algemeen wordt geacht hieraan te zijn voldaan als de raad tien dagen de tijd wordt vergund voor zijn advisering.

  • 6. De uitvoeringsaspecten en afspraken van de cliëntenraad zijn vastgelegd in een huishoudelijke reglement.

Artikel 6 Voorzitter / secretaris overlegvergadering

  • 1. Met inachtneming van het gestelde in artikel 1 lid 3 en artikel 7 behoort tot taak van de voorzitter van de overlegvergadering:

    • -

      het vaststellen van de agenda;

    • -

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • -

      het leiden van de vergadering;

    • -

      het handhaven van de orde;

    • -

      het schorsen van de vergadering

  • 2. Met inachtneming van het gestelde in artikel 1 lid 3 en artikel 7 behoort tot taak van de secretaris van de overlegvergadering:

    • -

      Het mede opstellen van de agenda;

    • -

      Het bijwonen van de vergadering en zorg dragen voor de verslaglegging

    • -

      Het mede zorgdragen dat de opvattingen van de cliëntenraad ter kennis worden gebracht van het orgaan dat een besluit moet nemen inzake de ter vergadering geagendeerde stukken.

Artikel 7 Agenda / verslag

  • 1. Voorafgaand aan de vergadering stellen de voorzitter van de overlegvergadering en secretaris van de overlegvergadering een agenda op nadat de leden van het cliëntenraad in de gelegenheid zijn gesteld om agendapunten aan te melden;

  • 2. De agenda met bijbehorende stukken wordt tenminste één week voor de vergadering aan de leden toegezonden;

  • 3. Van de overlegvergadering wordt een verslag gemaakt.

HOOFDSTUK 5 FINANCIËLE BEPALINGEN

Artikel 8 Financiële vergoeding aan de cliëntenraad

  • 1. Kompas verstrekt jaarlijks op aanvraag een financiële vergoeding aan de cliëntenraad.

  • 2. De vergoeding heeft betrekking op:

    • -

      bekostiging van deskundigheidsbevordering, organisatiekosten en vergaderkosten: én

    • -

      een jaarlijkse vast bedrag per lid van de cliëntenraad als blijk van waardering voor de inzet. Aan dit jaarlijkse vast bedrag is gekoppeld de voorwaarde van artikel 14 van het huishoudelijk reglement.

  • 3. Andere dan de in lid 2 genoemde kosten kunnen worden betaald uit de vergoeding als de noodzaak daarvan door Kompas is vastgesteld.

Artikel 9 Begroting cliëntenraad

  • 1. De aanvraag voor de financiële vergoeding geschiedt middels het indienen van een begroting voor het jaar t+1, uiterlijk in te dienen op 1 oktober van het jaar t.

  • 2. De begroting wordt gebaseerd op de feitelijke uitgaven van het jaar t-1 en voor zover mogelijk het jaar t. Afwijkingen dienen dan ook te worden verantwoord.

  • 3. De begroting wordt ingediend bij het bestuur van Kompas door het bestuur van de cliëntenraad.

Artikel 10 Jaarrekening cliëntenraad

  • 1. Het bestuur doet jaarlijks verantwoording van de uitgaven middels een jaarrekening.

  • 2. De jaarrekening wordt jaarlijks uiterlijk 1 februari bij Kompas ingediend.

Artikel 11 Beheersmaatregelen

  • 1. Overschotten boven een door Kompas vast te stellen bedrag worden teruggevorderd. Terugvordering geschied bij voorkeur door het overschot in mindering te brengen op de financiële vergoeding van het daaropvolgend jaar.

  • 2. Kompas is bevoegd om jaarlijks een plafond voor de te verstrekken financiële vergoeding in te stellen.

Artikel 12 Rechtmatigheid

De cliëntenraad overlegt op verzoek al die gegevens over die Kompas noodzakelijk acht om de rechtmatigheid van de financiële vergoeding aan de cliëntenraad vast te stellen.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 13 Beheersmaatregelen

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

Artikel 14 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Cliëntenparticipatie Kompas 2017.

Artikel 15 Intrekking verordening

De Verordening Cliëntenparticipatie Kompas 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 16 Inwerkintreding

Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2017 .

Ondertekening

Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad, gehouden in ………………, d.d. …………………….. 2017.

De griffier, De voorzitter,

……………………………….. ……………………………….

Algemene toelichting

INLEIDING

Met de in werking treden van de Participatiewet per 1 januari 2015 was aanpassing van de verordening noodzakelijk. Per 1 januari 2015 is derhalve de Verordening Cliëntenparticipatie Kompas 2015 in werking getreden.

In 2016 heeft er een vernieuwing van de Cliëntenraad plaatsgevonden wat betreft het maken en vast-leggen van afspraken rondom uitvoeringsaspecten. Deze uitvoeringsaspecten en afspraken zijn, in ge-zamenlijkheid van Kompas en de cliëntenraad, vastgelegd in een huishoudelijke reglement. Dit teneinde ervoor te zorgen dat de cliëntenraad zo transparant mogelijk kan werken en zij de cliënten van Kompas zo optimaal mogelijk ten dienste kan zijn.

De verschillen tussen de verordening die in werking is getreden per 1 januari 2015 en de nieuwe veror-dening zijn het gevolg de vaststelling en inwerkingtreding van het huishoudelijke reglement.

Het beleid dat ten grondslag ligt aan de nieuwe verordening is niet gewijzigd.

De verordening moet worden vastgesteld door de gemeenteraad.

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    cliëntenraad:

    De cliëntenraad is een zelfstandige rechtspersoon die door het bestuur van Kompas is erkend als advies-orgaan. In artikel 2 wordt de bevoegdheid van Kompas geregeld om eisen te stellen met betrekking tot de vertegenwoordiging van cliënten met een Participatiewet, IOAW-, IOAZ- en BBZ-uitkering van Kom-pas in de cliëntenraad.

  • b.

    Kompas:

    Dit lid is opgenomen om te voorkomen dat de omschrijving van Kompas steeds moet worden herhaald in de diverse artikelen.

  • c.

    overlegvergadering:

    In dit lid wordt geregeld dat er overleg plaatsvindt tussen Kompas en de cliëntenraad. De samenstelling en werkwijze van de overlegvergadering wordt geregeld in hoofdstuk 3.

HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING CLIËNTENRAAD

Artikel 2: Samenstelling cliëntenraad

Dit artikel regelt de bevoegdheid van Kompas om regels te stellen ten aanzien van de vertegenwoordi-ging van uitkeringsgerechtigden en derden in de cliëntenraad waarmee Kompas overlegvergaderingen voert. Deze regels worden door het Dagelijks Bestuur vastgesteld.

HOOFDSTUK 3 SAMENSTELLING EN WERKWIJZE OVERLEGVERGADERING

Artikel 3 Samenstelling overlegvergadering

Voorzitter en secretaris van de overlegvergadering worden geleverd door Kompas. Vaststellen van de agenda en het verslag van de vergadering is een bevoegdheid van Kompas.

Artikel 4 Werkwijze

Een minimale frequentie van twee vergaderingen per jaar wordt voldoende geacht om de cliëntenin-spraak te realiseren. Het aantal vergaderingen kan in overleg tussen de cliëntenraad en Kompas worden uitgebreid. In overleg tussen cliëntenraad en Kompas kan worden afgesproken wanneer een vergade-ring niet openbaar is.

HOOFDSTUK 4 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

Artikel 5 Taken cliëntenraad

De cliëntenraad moet een bijdrage leveren aan de beleidsontwikkeling en de uitvoering van de Participa-tiewet doordat informatie wordt uitgewisseld over:

  • -

    algemene aspecten van wat leeft in het veld;

  • -

    de wijze waarop cliënten zouden willen inspelen op veranderingen;

  • -

    de wijze waarop ten behoeve van de cliënten veranderingen zouden moeten worden omgezet in beleid.

Over de bovengenoemde aspecten brengt de cliëntenraad schriftelijk advies uit. Dit schriftelijk advies wordt tijdens de bespreking van de beleidstukken van Kompas toegelicht. Het uitgangspunt is dat de cliëntenraad een intermediair moet vormen tussen burger en bestuur en een bijdrage levert over alge-mene aspecten van wat leeft in het veld, de wijze waarop cliënten zouden willen inspelen op veranderin-gen en hun wensen omzetten in beleid.

Naast de cliëntenraad zijn er diverse andere mogelijkheden voor burgers om hun mening kenbaar te maken over het beleid van en de uitvoering door Kompas. Te denken valt aan democratische besluit-vorming in gemeenteraad en raadscommissies, en juridische regelingen voor bezwaarschriften, klachten. De cliëntenraad heeft geen taak als het gaat om zaken die reeds bij andere organen zijn ondergebracht.

Kompas zal zich inspannen om een goed functioneren van de cliëntenraad te bewerkstelligen en heeft daarbij een initiërende rol. Het periodiek overleg kan worden aangevuld met individueel overleg van de directeur met het bestuur of leden van de cliëntenraad.

De opvattingen van de cliëntenraad het schriftelijk advies en het verslag van de overlegvergadering.

Jaarlijks wordt naar aanleiding van de aanvraag om een financiële vergoeding geëvalueerd hoe de cliën-tenraad als intermediair tussen het bestuur en de cliënten van Kompas heeft gefunctioneerd. De evalua-tiecriteria kunnen in samenspraak met de cliëntenraad worden ontwikkeld.

Het advies moet tijdig aan de cliëntenraad worden gevraagd. Er wordt vanuit gegaan dat dit in het alge-meen het geval zou moeten kunnen zijn als de raad tien dagen voor zijn advisering de tijd mag nemen.

Wat betreft de afspraken rondom uitvoeringsaspecten binnen van cliëntenraad: deze zijn vastgelegd in een huishoudelijk reglement. Dit reglement is door de cliëntenraad in samenspraak met Kompas vastge-steld.

Artikel 6 Voorzitter / secretaris overlegvergadering

Kompas bepaalt de agenda en de vergaderorde tijdens de overlegvergadering. Daartoe worden een aantal taken en bevoegdheden van voorzitter en secretaris van de overlegvergadering geregeld.

Artikel 7 Agenda / verslag

De ontwerp-agenda van de vergadering wordt opgesteld door Kompas en tijdig aan de leden toege-stuurd. Naar aanleiding van de ontwerp-agenda kunnen de leden nog onderwerpen aandragen voor agendering. De voorzitter van Kompas zit de vergadering voor en stelt de agenda vast. De verslagleg-ging gebeurt door Kompas. De leden van de cliëntenraad worden in de gelegenheid gesteld om hun op-vattingen kenbaar te maken over het ontwerpverslag. Het verslag wordt ter kennisname voorgelegd aan het bestuur van Kompas en indien van toepassing, aan de gemeenten.

HOOFDSTUK 5 FINANCIËLE BEPALINGEN

Artikel 8 Financiële vergoeding aan de cliëntenraad

De Landelijke Cliëntenraad (LCR) hecht aan het standpunt dat cliëntenparticipatie de deelnemers/leden geen geld mag kosten. Dit betekent dat de facilitering van een cliëntenraad naar hun mening hoort te worden vergoed. De LCR noemt als voorbeeld van te vergoeden kosten “bijvoorbeeld reiskosten, verga-derruimte, papier, printers, het volgen van een cursus of het bijwonen van een congres”. Kompas volgt dit standpunt van de LCR.

De cliëntenraad van Kompas dient voor het verkrijgen van een financiële vergoeding jaarlijks schriftelijk een begroting met activiteitenplanning in bij Kompas. Vanuit deze jaarlijkse financiële vergoeding vindt de bekostiging van deskundigheidsbevordering, organisatiekosten en vergaderkosten ( denk hierbij aan zaken als huur vergaderruimte, kopieerkosten, printkosten) plaats. Deze kosten zijn noodzakelijk om als cliëntenraad te kunnen functioneren. Daarnaast wordt uit de jaarlijkse financiële vergoeding een jaarlijk-se vast bedrag per lid vergoed als teken van waardering voor de inzet. Aan ontvangst door de leden van dit jaarlijkse vast bedrag is de voorwaarde van artikel 14 van het huishoudelijk reglement verbonden.

Kosten die hier niet zijn genoemd, kunnen met goedkeuring van Kompas worden betaald uit de jaarlijkse financiële vergoeding. Van belang is dat de uitgave vooraf aan Kompas wordt voorgelegd zodat Kompas de noodzaak van de uitgave kan beoordelen. Bij het verzoek ter beoordeling van de noodzaak worden de bijbehorende benodigde stukken gevoegd.

Artikel 9 Begroting cliëntenraad

Voor het verkrijgen van een vergoeding moet de cliëntenraad tijdig een begroting indienen. Bij deze begroting hoort een toelichting op de hoogte en noodzaak van de kosten waarvoor een vergoeding noodzakelijk is.

Artikel 10 Jaarrekening cliëntenraad

Na afloop van het kalenderjaar legt de cliëntenraad verantwoording af over de besteding van de gelden die naar aanleiding van de begroting bedoeld in artikel 9 zijn verstrekt. In de jaarrekening van Kompas moet informatie worden opgenomen over de vergoeding aan de cliëntenraad. Deze informatie moet door de cliëntenraad tijdig worden aangeleverd.

Artikel 11 Beheersmaatregelen

Het is de cliëntenraad niet toegestaan om financiële reserves op te bouwen. Wanneer de overschotten op de begroting op 31-12 hoger zijn dan € 400 wordt het restant teruggevorderd. Terugvordering wordt bij voorkeur gerealiseerd door verrekening met de subsidie van het volgende jaar. De hoogte van de vergoeding aan de cliëntenraad wordt gelimiteerd door het bedrag dat Kompas in zijn begroting heeft opgenomen voor cliëntenparticipatie.

Artikel 12 Rechtmatigheid

De cliëntenraad moet op een zodanige wijze verantwoording afleggen over de besteding van de toege-kende vergoeding, dat dit geen belemmering is voor het afgeven van een positieve accountantsverkla-ring over de jaarrekening van Kompas. Kompas kan hierop aanvullende eisen stellen.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 13 Wijziging / intrekking

Eventuele voorgenomen wijzigingen van de verordening worden geagendeerd tijdens een overlegverga-dering.

Artikel 14 Citeerartikel

Dit behoeft geen verdere toelichting.

Artikel 15 Intrekking verordening

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Dit artikel spreek voor zich.