Regeling vervallen per 14-03-2024

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende Preventie- en handhavingsplan Alcohol 2014 – 2016

Geldend van 31-12-2016 t/m 13-03-2024

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende Preventie- en handhavingsplan Alcohol 2014 – 2016

Integrale aanpak Drank- en Horecawet

Gemeente Oegstgeest 14 februari, 2014

Voorwoord

Horeca heeft meerwaarde voor de kwaliteit, leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de gemeente Oegstgeest. Het is onderdeel van het voorzieningenniveau, heeft een belangrijke sociale functie (mensen komen bij elkaar) en is van economische betekenis (werkgelegenheid en bestedingen). Daarbij draagt de horeca bij aan de recreatieve functie van onze gemeente en zorgen terrassen bij horecabedrijven voor sfeer en gezelligheid.

Horeca kenmerkt zich vooral door de verstrekking van alcoholhoudende dranken. Nu is dat uiteraard op zich geen probleem, maar het overmatig verstrekken van alcohol kan negatieve gevolgen hebben voor de leefbaarheid, openbare orde en voor de gezondheid. Daarom is in 1864 de Drank- en Horecawet (DHW) in het leven geroepen. De wet regelt een verantwoorde distributie van alcohol in de samenleving en bevat speciale regels voor alcoholverstrekkers en overheden.

Op 1 januari 2013 is de Drank- en Horecawet, na acht jaar gewijzigd. Deze wetswijziging moest zorgen voor het realiseren van de volgende drie doelen: Het verminderen van alcoholgebruik onder jongeren, het terugdringen van alcohol gerelateerde openbare orde problemen en het reduceren van administratieve lasten. Daarnaast is het toezicht op de Drank- en Horecawet verplaatst van het rijk naar de gemeente. Op 1 januari 2014 is er opnieuw een belangrijke wijziging ingegaan, waarbij de leeftijdgrens voor alcoholhoudende drank is verhoogd van 16 naar 18 jaar.

De nieuwe DHW biedt de gemeente Oegstgeest meer mogelijkheden beleid te ontwikkelen op lokaal niveau. Want ook in Oegstgeest is schadelijk alcoholgebruik aan de orde. Net als hun leeftijdsgenoten in andere regio’s drinken veel jongeren in de regio te jong, te vaak en te veel.Met deze nieuwe beleidsruimte is gemeente Oegstgeest beter in staat sturing te geven aan een effectieve aanpak van de lokale alcoholproblematiek, het beperken van de aan drank gerelateerde overlast en daarmee het bevorderen van een veilige leefomgeving. Op lokaal niveau bestaat immers het beste zicht waar de problemen zich voordoen, waar de hotspots zijn, waar sprake is van overmatig alcoholgebruik, waar jongeren indrinken op straat, in welke sportkantines veel wordt gedronken en bij welke evenementen problemen kunnen ontstaan.

Het feit dat de gemeente Oegstgeest nu ook verantwoordelijk is voor het toezicht en de handhaving op de Drank- en Horecawet vraagt om een preventie- en handhavingsplan. Preventie en handhaving zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een integrale aanpak komt zowel ten goede aan de gezondheid van de inwoners van de gemeente Oegstgeest als aan de preventie van alcohol gerelateerde problemen rond veiligheid en overlast, zoals vernielingen en geweld. Uiterlijk 1 juli 2014 dient de gemeenteraad verplicht het eerste preventie- en handhavingsplan te hebben vastgesteld (artikel 43a DHW).

1. Inleiding

1.1 Aanleiding

De nieuwe Drank- en Horecawet maakt de gemeente verantwoordelijk voor het toezicht op en handhaving van de Drank- en Horecawet. Deze taak komt naast de bevoegdheid voor het verlenen van Drank- en Horeca vergunningen die al bij de gemeente lag. Hiermee is de gemeente Oegstgeest verantwoordelijk voor het gehele proces van vergunningverlening en het toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet. Het gemeentelijke toezicht kan daarmee efficiënter en effectiever worden ingezet. Dit biedt ruimte voor een integrale aanpak die wordt beschreven in dit preventie- en handhavingsbeleid.

1.2 Doel

Het gaat bij het preventie- en handhavingsbeleid om een combinatie van leefbaarheid, veiligheids- en gezondheidsdoelstellingen. De doelstelling luidt:

‘Alcoholgebruik van jongeren onder de 18 jaar voorkomen, en overmatig alcoholgebruik bij jongeren tussen 18 -25* jaar terugdringen , om op deze manier een gezondere leefstijl te ontwikkelen en verstoringen van de leefbaarheid en openbare orde tegen te gaan’’

t/m 25 jaar is het kader van het Trimbos Instituut waarbinnen de term ‘jongeren’ wordt aangeduid, gezien de ontwikkeling

van de hersenen tot ongeveer 25 jaar.

Om deze hoofddoelstelling meetbaar te maken zijn de onderstaande 4 subdoelstellingen geformuleerd:

• Uitstellen van de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken.

Het percentage scholieren 11-18 jarigen die in het najaar van 2013 ooit alcohol heeft gedronken is 45% ten opzichte van 43% in de regio. Gestreefd wordt een percentage van 0%, omdat deze doelstelling echter in de praktijk onrealistisch is, is de doelstelling een percentage dat niet hoger is dan het regionaal gemiddelde.

• Terugdringen van de hoeveelheid alcohol die wordt gebruikt door jongeren tot 18 jaar.

Het percentage 11-18 jarigen dat binge-drinkt in 2013(5 of meer drankjes op één gelegenheid) was 24% ten opzichte van 22% in de regio. Gestreefd wordt het percentage substantieel te verlagen en het percentage terug te brengen naar een percentage dat niet hoger is dan het regionaal gemiddelde.

• Het terugdringen van de door jongeren beleefde goedkeuring of onverschilligheid van hun ouders ten aanzien van alcoholgebruik.

Het percentage ouders van 11-18 jarigen dat het alcoholgebruik van hun kind niet afkeuren

bedroeg in het jaar 2013 54%. Gestreefd wordt om dit percentage substantieel te verlagen en terug te dringen naar een percentage dat niet hoger is dan het regionaal gemiddelde in 2018.

• Overmatig alcoholgebruik van jongeren 18-25 jaar voorkomen.

De gemeente Oegstgeest heeft geen meetgegevens, aangezien de gezondheidsmonitor van de GGD in het kader van alcoholgebruik alleen gegevens meet van scholieren tussen 11-18 jaar. Door middel van onze acties probeert de gemeente Oegstgeest echter toch overmatig alcoholgebruik van jongeren 18-25 terug te dringen.

Uitgaande van de uitkomst van de Gezondheidsmonitor 11-18 jarigen (2018) van de GGD Hollands- Midden wordt bepaald of deze doelstellingen zijn behaald.

1.3 Leeswijzer

afbeelding binnen de regeling

Dit figuur geeft de structuur van het preventie- en handhavingsplan Alcohol weer. Gekozen is om het structuurmodel van de VNG aan te houden. Dit model biedt een gestructureerde aanpak waarbij de processtappen uit de beleidscyclus worden gevolgd.

Het schema gaat uit van de volgorde waarbij de beleidsontwikkeling zich vertaalt in de gemeentelijke verordening. Vergunningverlening gaat vooraf aan toezicht. Toezicht kan overgaan in handhaving en het opleggen van sancties. De beleidscyclus sluit met monitoring en evaluatie en het waar nodig bijstellen van beleid en/of uitvoering.

Algemene opmerking

In dit preventie- en handhavingsplan Alcohol is uiteraard het preventie- en handhavingsbeleid op het gebied van alcohol opgenomen. Dit beleid staat beschreven in hoofdstuk 5, waarbij in hoofdstuk 6 wordt ingegaan op de monitoring en evaluatie van dit nieuwe beleid.

Daarnaast is in dit document al het overige beleid voor zover relevant ook weergegeven, zodat het nieuwe beleid ook in verhouding tot reeds vastgestelde beleid kan worden bezien. Het reeds vastgestelde beleid is opgenomen in de hoofdstukken 2,3 en 4.

2. Algemeen

2.1 Ontwikkelingen Drank- en Horecawet

In het onderstaande schema staan de recente wijzigingen van de Drank- en Horecawet (DHW) die per 1 januari 2013, of per 1 januari 2014 zijn doorgevoerd. In het schema is per wijziging: het bijbehorende artikel, de doelgroep en het bestuursorgaan benoemd. De wijzigingen worden onder het schema verder toegelicht.

Nr.

Wijziging

Artikelen

Doelgroepen

Bestuursorgaan

1

Strafbaarstelling jongeren

45

Jongeren

OM

2

Verplichte verordening para commerciële instellingen

4,5,6,8,9,24

Alle

Gemeenteraad

3

Extra bevoegdheden voor maken verordeningen

25a, 25b, 25c, 25d

Alle

Gemeenteraad

4

Schorsing vergunning

32

Horeca, slijterijen en paracommercie

Burgemeester

5

Bestuurlijke boetes naar gemeente

44a

Alle

Burgemeester

6

Three strikes out

19a

Detailhandel

Burgemeester

7

Decentralisatie toezicht

41, 44a, 44aa

Alle

Burgemeester

8

Burgemeester bevoegd gezag

3,11

Alle

Burgemeester

9

Interbestuurlijk toezicht vervalt

-

-

-

10

Preventie- en handhavingsplan

43a

Alle

Gemeenteraad

11

Verhoging leeftijdgrens

 

Alle

Burgemeester

1- Strafbaarstelling jongeren

Jongeren onder de 18 jaar zijn nu ook zelf strafbaar wanneer ze in een horecagelegenheid of op de openbare weg in het bezit zijn van alcoholhoudende drank. Hiermee ligt de verantwoordelijkheid niet meer alleen bij de drankverstrekkers, maar ook bij de jongeren zelf.

2- Verplichte verordening para commerciële instellingen

Bij de zogenaamde “paracommerciële” horecabedrijven kan er sprake zijn van oneerlijke concurrentie ten opzichte van de reguliere horeca. Het gaat hier om instellingen die zich richten op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard en in dat kader een kantine of buffet exploiteren. Bijvoorbeeld dorpshuizen en sportkantines waar met vrijwilligers gewerkt wordt en de activiteiten doorgaans gesubsidieerd worden.

Ter voorkoming van oneerlijke mededinging is de gemeente Oegstgeest verplicht regels op te stellen aan para commerciële rechtspersonen. In artikel 2.34A en artikel 2.34B van het APV en de daaropvolgende beleidsregels zijn besluiten genomen over:

• De tijden gedurende welke in de betrokken instelling alcohol mag worden verstrekt

• De in de instelling te houden bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen;

• de in de instelling te houden bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn.

De beleidsregels voor para commerciële instelling zijn terug te vinden in bijlage I

3- Extra bevoegdheden voor het maken van verordeningen

• Regulieren prijsacties

Door een nieuwe bevoegdheid in de wet kan een gemeente- op basis van eigen afwegingen - deze prijsacties, in de vorm van “happy hours” of stuntprijzen, in een verordening aan banden leggen. De achterliggende reden is overmatig alcoholgebruik door jongeren en overlast te kunnen beteugelen.

• Toegangstijden koppelen aan sluitingstijden horeca

De gemeentelijke bevoegdheid om toegangsleeftijden voor bezoekers van de horeca vast te stellen (welke leeftijd niet hoger mag zijn dan 21 jaar) wordt verder uitgebreid. Een gemeente kan leeftijden voortaan koppelen aan de openingstijden van een horecabedrijf. De toegangsleeftijd kan ook gekoppeld worden aan een bepaald tijdblok. Dit betekent dan in de praktijk dat er aan de deur moet worden gecontroleerd op leeftijd, een verkapte portiersplicht dus.

De gemeente Oegstgeest maakt vanwege afwezigheid van uitgaansgelegenheden voor jongeren in de gemeente geen gebruik van deze extra bevoegdheden (Lees hoofdstuk 3.2).

4- Schorsing vergunning

Een gemeente kan volgens de huidige DHW op diverse gronden een vergunning intrekken. De bestaande praktijk heeft volgens de wetgever geleerd dat dit in concrete situaties vaak een te drastisch middel wordt gevonden. De maatregel wordt dan ook in de praktijk niet veel gebruikt.

5- Bestuurlijke boetes gaan naar gemeentekas

Voor bijna alle overtredingen van de DHW kunnen bestuurlijke boetes worden opgelegd. Bij overtredingen van deze bepalingen zal er bestuursrechtelijk (door middel van bestuurlijke boetes) gehandhaafd worden. In uitzonderlijke gevallen zal handhaving via toepassing van de Wet Economische Delicten plaatsvinden. De opbrengst van de door gemeentelijke toezichthouders opgelegde bestuurlijke boetes gaan naar de gemeentekas.

6- ‘Three strikes out’

De nieuwe drank- en horecawet geeft de burgemeester een extra sanctiemogelijkheid om regelnaleving te bevorderen ten aanzien van de verstrekking van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar (Vanaf 1 januari 2014 18 jaar). In hoofdstuk 5 wordt deze sanctie verder uitgezet.

7- Decentralisatie toezicht

De nieuwe Drank- en Horecawet maakt de gemeente verantwoordelijk voor het toezicht op en handhaving van de Drank- en Horecawet. Een voordeel van gedecentraliseerd toezicht voor gemeente Oegstgeest is de mogelijkheid in te spelen op de lokale situatie en problematiek, om vervolgens zelf te sturen in het toezicht. Hierdoor kan het gemeentelijke toezicht efficiënter en effectiever worden ingezet.

8- Burgemeester bevoegd gezag

De burgemeester wordt het bevoegd gezag voor vergunningverlening én toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet in de gemeente, deze bevoegdheid was eerst toebedeeld aan het College van Burgemeester en Wethouders. De reden van de wijziging is dat de burgemeester nu al belast is met

het toezicht op de openbare orde.

9- Interbestuurlijk toezicht vervalt

In plaats van de VWA worden gemeenten nu verantwoordelijk voor de handhaving van de DHW. De burgemeester krijgt de bevoegdheid om BOA’s (bijzondere opsporingsambtenaren) aan te wijzen die bevoegd zijn om binnen de gemeente te controleren en te handhaven op de wet.

10- Preventie-en Handhavingsplan

De gemeenteraad dient uiterlijk per 1 juli 2014 een preventie- en handhavingsplan vast te stellen (artikel 43a DHW). Hierin staat beschreven op welke wijze de alcoholpreventie en -handhaving vorm krijgen en welke resultaten minimaal behaald moeten worden. Het verplichte plan zal na 2014 de vierjaarlijkse cyclus volgen van de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid. Omdat de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid van gemeente Oegstgeest in 2016 afloopt, zal het preventie- en handhavingsplan, samen met het Lokaal Gezondheidsbeleid van Oegstgeest in 2016 opnieuw door de gemeenteraad worden vastgesteld. Na deze vaststelling zal het preventie- en handhavingsplan de vierjaarlijkse cyclus volgen van het gezondheidsbeleid.

11- Verhoging leeftijdsgrens

Per 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens verschoven van 16 naar 18 jaar, zowel voor de verkoop van zwak alcoholhoudende drank als voor sterke drank. Tevens zijn jongeren onder de 18 strafbaar als ze alcohol bij zich hebben in de openbare ruimte.

2.2 Horeca in Oegstgeest

De horeca en alcoholverstrekkers zijn te verdelen in de volgende categorieën:

• Commerciële horeca

• Paracommerciële horeca

• Slijterijen

• Supermarkten

Commerciële instellingen zijn horecabedrijven als: café, bars, restaurants en hotels. Zij handelen en verrichten werkzaamheden met het oogmerk om winst te maken. Paracommerciële instellingen zijn instellingen die wel alcohol verstrekken, maar een andere hoofdactiviteit hebben. Hierbij valt te denken aan sportkantines, wijk- en buurtgebouwen, gemeenschapshuizen, verenigingskantines, schoolgebouwen, kerkelijke gebouwen en dergelijke.

Daarnaast zijn er nog twee groepen die alcoholhoudende dranken verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse. De slijterijen hebben voor de verstrekking van alcoholhoudende dranken een slijterijvergunning nodig. De supermarkten mogen alleen zwak- alcoholhoudende dranken verstrekken.

In de onderstaande tabel zijn alle horecagelegen en overige alcoholverstrekkers van de gemeente Oegstgeest per categorie weergegeven. Om welke horecagelegenheden en alcoholverstrekkers het gaat, kunt u teruglezen in bijlage II.

Alcoholverstrekkers gemeente Oegstgeest

 

Commerciële horeca

20

Paracommerciële horeca

14

Slijterijen

4

Supermarkten

4

Alcoholverstrekkers per categorie weergegeven

2.3 Alcoholgebruik onder jongeren in Oegstgeest

In het najaar van 2013 heeft de GGD Hollands Midden een gezondheidspeiling uitgevoerd onder middelbare scholieren van 11 t/m 18 jaar in regio Hollands-Midden. Zo’n 23.000 jongeren hebben een vragenlijst ingevuld. De kerncijfers over alcoholgebruik onder jongeren in de gemeente Oegstgeest worden hieronder schematisch weergegeven. 45% van de jongeren in Oegstgeest tussen de 11-18 jaar heeft in zijn/haar hele leven minimaal één alcoholhoudende drank gedronken. 37% van deze jongeren heeft in de afgelopen vier weken nog alcoholhoudende drank gedronken, waarvan 24% vijf of meer glazen alcohol op één gelegenheid heeft gedronken (binge-drinken). Binge-drinken vormt een groot probleem, niet alleen voor Oegstgeest maar voor heel het land. Binge-drinken geeft namelijk de grootste risico’s op alcoholvergiftiging, hersenbeschadiging en verstoring van de openbare ruimte.

Opvallend is dat veel ouders een positieve houding t.o.v. alcoholgebruik hebben. Deze ouders/verzorgers vinden het goed dat hun zoon of dochter alcoholhoudende drank drinkt of zeggen er niets van. In de laatste kolom onder: ‘totaal HM’ zijn de gemiddelde percentages weergegeven van regio Hollands Midden. Het percentage van het aantal jongeren dat ooit heeft gedronken, recent heeft gedronken, en recent heeft binge-gedronken ligt bij de gemeente Oegstgeest hoger dan het gemiddelde percentage van Hollands-midden. Dit betekent dat er met dit preventie- en handhavingsplan een flinke winst te behalen valt bij gemeente Oegstgeest.

afbeelding binnen de regeling

3. Verbindende beleidsvelden

Met de vernieuwde Drank- en Horecawet heeft de gemeente Oegstgeest nieuwe bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden gekregen. Hiermee heeft de gemeente ook meer ruimte gekregen om haar eigen beleid te bepalen en andere beleidsvelden te integreren in het proces. Met deze beleidsruimte is

de gemeente Oegstgeest beter in staat sturing te geven aan een effectieve aanpak van de lokale alcohol gerelateerde problematiek. De gemeente staat als decentrale overheid dicht bij de lokale problematiek en kan daardoor gericht actie ondernemen.

Het onderwerp raakt namelijk verschillende soorten beleid, onder meer: Openbare orde en veiligheid, Volksgezondheid, leefbaarheid, maar heeft ook economische aspecten. De DHW leent zich voor een integrale benadering vanuit deze beleidsvelden. In dit hoofdstuk zullen de bovenstaande beleidsvelden aan bod komen.

3.1 Volksgezondheid

De belangrijkste reden voor het wijzigen van de Drank- en Horecawet is de schadelijkheid die (overmatig) alcoholgebruik kan hebben op de volksgezondheid. Met name alcoholgebruik op jonge leeftijd is erg schadelijk. Jongeren vormen een belangrijke risicogroep voor de ontwikkeling van alcohol gerelateerde problemen. Het lichaam van een jongere is nog niet volgroeid en daardoor extra gevoelig voor alcoholmisbruik. Drinken op jonge leeftijd kan schade toebrengen aan de hersenen en andere organen die nog in de groei zijn. Veel drank is slecht voor maag en lever, en het zorgt voor hersenschade juist omdat de hersenen van jongeren nog in ontwikkeling zijn (pas op de leeftijd van ongeveer 24 jaar zijn de hersenen volgroeid) en het vermindert de concentratie en schoolprestaties. Verder bestaat de kans dat jongeren onder invloed van drank dingen doen die zij anders niet zouden doen: ongewilde en onveilige seks, betrokken raken bij geweldsincidenten, en ongelukken in het verkeer. Verder is de kans op verslaving op latere leeftijd veel groter als een kind vroeg begint met drinken. Vooral jongeren kunnen al deze risico’s niet inschatten.

Eén van de speerpunten van het Lokaal Gezondheidsbeleid van de gemeente Oegstgeest 2013-2016, is dan ook het terugdringen van overmatig alcoholgebruik onder jongeren. Het is de laatste jaren steeds duidelijker geworden dat jongeren meer drinken en dat op steeds jongere leeftijd zijn gaan doen. Dit onderstreept nog eens de noodzaak om het gebruik van alcohol zo lang mogelijk uit te stellen.

3.2 Openbare orde en Veiligheid

De risico's van alcoholgebruik door jongeren hangen sterk samen met het incidenteel gebruik van een overmatige hoeveelheid alcohol in een zeer korte tijd (binge-drinken) en door drinken in situaties waarin men eigenlijk helemaal geen alcohol zou moeten drinken (zoals in het verkeer). Overmatig en riskant alcoholgebruik kan leiden tot (ernstige) problemen. Behalve gevolgen voor de persoonlijke gezondheid en het risico van verslaving bij langdurig gebruik, kan onverantwoord gebruik van alcohol zeer veel schade aanrichten in de openbare ruimte. Bij deze problemen kan gedacht worden aan openlijke geweldpleging, vernielingen, vervuiling en verstoring van de nachtrust van de bewoners in de omgeving van de horeca.

Alcohol gerelateerde openbare orde problemen in Oegstgeest

Het ontwikkelen van een preventie- en handhavingsbeleid is maatwerk. Dit maatwerk volgt op enerzijds de aard en omvang van de lokale problematiek en anderzijds de ambities die de gemeente heeft. De gemeente Oegstgeest waar vooral horecagelegenheden voor ouder publiek gevestigd zijn, kent een andere problematiek, dan een gemeente met veel uitgaansgelegenheden of een gemeente waar jaarlijks grote op jonger gerichte evenementen plaatsvinden. In een gemeente met veel uitgaansgelegenheden voor jongeren gelden specifieke aandachtspunten bovenop de algehele problematiek van drankverstrekking en gebruik.

Doordat in Oegstgeest geen uitgaansgelegenheden voor jongeren zijn gevestigd, verplaatsen zij zich naar de omliggende gemeente wanneer zij op stap willen. De afwezigheid van uitgaansgelegenheden in Oegstgeest zorgen ervoor dat het openbare orde probleem in gemeente Oegstgeest minimaal is. Er zijn hiervan dan ook nauwelijks meldingen bekend bij de politie of gemeente.

De afwezigheid van uitgaansgelegenheden voor jongeren in de gemeente Oegstgeest is ook de reden dat gemeente Oegstgeest geen gebruik maakt van de extra bevoegdheden voor het maken van verordeningen, als het reguleren van prijsacties en het koppelen van toegangstijden aan sluitingstijden van horecagelegenheden (art. 25a, 25b, 25c, 25d DHW).

3.3 Economisch

De Drank- en Horecawet maakt zoals eerder genoemd onderscheidt tussen commerciële en para commerciële horeca inrichtingen. Commerciële inrichtingen zijn horecabedrijven als bars, cafés, restaurants en hotels. Paracommerciële instellingen zijn instellingen die wel alcohol verstrekken, maar een andere hoofdactiviteit hebben. Hierbij valt te denken aan sportkantines, wijk- en buurtgebouwen, gemeenschapshuizen, verenigingskantines, schoolgebouwen, kerkelijke gebouwen en dergelijke.

De gemeente is verplicht om een verordening vast te stellen om de drankverstrekking binnen de paracommercie te reguleren en om oneerlijke mededinging ten opzichte van commerciële horeca te voorkomen. Paracommerciële instellingen hebben namelijk een bevooroordeelde positie ten opzichte van commerciële horeca. Paracommerciële instellingen ontvangen veelal subsidies, hebben vrijwilligers in dienst en kennen deels andere regelgeving waardoor er sprake is van oneerlijke mededinging, ten opzichte van de reguliere horeca.

Verordening paracommerciële horeca Oegstgeest

De gemeente heeft invulling gegeven aan de verplichting om een verordening vast te stellen ten aanzien van de paracommerciële horeca door in artikel 2:34b ‘bijeenkomsten bij paracommerciële rechtspersonen ‘ van de Algemeen Plaatselijke Verordening het volgende te bepalen.

afbeelding binnen de regeling

De beslissingen die de burgemeester heeft genomen gelet op artikel 2:34b worden benoemd In de beleidsregels para commerciële instellingen (zie bijlage I).

3.4 Leefbaarheid

Vrijwel alle horeca inrichtingen vallen onder de Wet milieubeheer. Op grond van deze wet zijn regels opgenomen in het Activiteitenbesluit. Voor de horeca zijn de bepalingen voor geluid de belangrijkste.

Geluid

Geluidgrenzen voor horecabedrijven

In het Activiteitenbesluit zijn de toegestane geluidsgrenzen opgenomen. Op dit moment gelden als geluidgrenzen op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen zoals woningen tussen 07:00 en 19:00 uur 50 dB(A), tussen 19:00 en 23:00 uur 45 dB(A) en tussen 23:00 en 07.00 40 dB(A). Hier mag het maximale geluidsniveau (piekniveau) 20 dB(A) hoger uitkomen.

Geluidsgrenzen ten aanzien van aanpandige woningen

Voor aanpandige gebouwen zoals aanpandige woningen gelden de strengste geluidsgrenzen. Tussen 07:00 en 19:00 wordt in aanpandige gebouwen een gemiddeld geluidsniveau van 35 dB(A) toegestaan, tussen 19:00 en 23:00 30 dB(A) en tussen 23:00 en 07:00 25 dB(A). Ook hier mag het maximale geluidsniveau(piekniveau) 20 dB(A) hoger uitkomen. In het onderstane schema is het maximale geluidsniveau voor horeca inrichtingen overzichtelijk weergegeven.

Plaats

07.00- 19.00 uur dB(A)

19:00– 23.00 uur dB(A)

23:00- 07.00

Uur dB(A)

Op de gevel van gevoelige bestemmingen

50

45

40

In in- en aanpandige gevoelige bestemmingen

35

30

25

Op de gevel van gevoelige bestemmingen (bij piekniveau)

70

65

60

In in– en aanpandige gevoelige bestemmingen (bij piekniveau)

55

50

45

Toegestane maximale geluidniveau uitgedrukt in dB(A) voor horeca inrichtingen

Terrassen

Terrassen zijn belangrijk voor de levendigheid en uitstraling van een gebied. Het is wel belangrijk dat de uitstraling en kwaliteit passen binnen de openbare ruimte. In artikel 2:28b en 2:29 van de APV zijn regels gesteld met betrekking tot vergunningverlening en de sluitingstijden voor terrassen in gemeente Oegstgeest.

4. Vergunningverlening

De Drank- en Horecawet bepaalt dat voor het verstrekken van alcohol in een inrichting, of vanuit een inrichting een vergunning verplicht is. Voor het verkrijgen van een vergunning moet de aanvrager voldoen aan een aantal kwaliteitseisen. Daarnaast moet ook de inrichting voldoen aan een aantal eisen. De wet geeft hier aan gemeente geen beleidsvrijheid; dat wil zeggen dat de burgemeester verplicht is een vergunning af te geven als de aanvrager en de inrichting voldoen aan de eisen.

In dit hoofdstuk wordt voor volledigheid van het preventie- en handhavingsplan ingegaan op vergunningverlening in het kader van de Drank- en Horecawet, terrassen en op de vergunning van speelautomaten in horeca inrichtingen.

4.1 Drank- en Horeca vergunning

Vergunningsverlening in het kader van de Drank- en Horecawet is geen nieuwe taak voor de gemeente. Het verlenen van vergunningen voor de verstrekking van alcoholhoudende dranken blijft een instrument voor gemeenten om verantwoorde alcoholverstrekking te reguleren. Wel kent de nieuwe Drank- en Horecawet een aantal wijzigingen die het vergunningsstelsel vereenvoudigt en de administratieve lasten vermindert.

Door aanpassing van het vergunningsstelsel in de nieuwe Drank- en Horecawet hoeft er in minder gevallen een nieuwe vergunning worden aangevraagd, met als gevolg dat de administratieve lasten voor drankverstrekkers en de bestuurslasten voor de gemeenten verminderen. Enkele voorbeelden van deze aanpassingen aan het vergunningsstelsel zijn:

- De vergunning staat op naam van een natuurlijke, of een rechtspersoon en heeft een inrichting gebonden deel. De persoonsgebonden gegevens van leidinggevenden komen op een aanhangsel. Bij wijziging van de leidinggevenden is een melding aan de burgemeester voldoende, voorheen ging dit via een nieuwe aanvraag voor een vergunning. Deze opbouw van de vergunning zal leiden tot aanzienlijk minder vergunningaanvragen.

- De nieuwe leidinggevende kan direct na ontvangst van bevestiging van de melding aan de slag. De burgemeester toetst vervolgens of de nieuwe leidinggevende voldoet aan de vereisten.

- Jaarlijkse evenementen die gebruik maken van ontheffing Drank- en Horecawet (artikel 35 Drank- en horecawet) kunnen een ontheffing aanvragen die meerdere jaren geldig is. Het evenement dient aan een aantal voorwaarden te voldoen, zoals: identieke activiteiten, alcoholverstrekking onder dezelfde leidinggevende, dezelfde aanvragende organisatie, et cetera.

4.2 Terrasvergunning

In artikel 2:28b van de APV worden verschillende regels opgenomen voor het verlenen van terrasvergunningen in Oegstgeest. Zo is het verboden om zonder vergunning van de burgemeester één of meer bij de openbare inrichting behorende terrassen, al dan niet op of aan de weg, te exploiteren.

In de terrasvergunning van Oegstgeest is ook opgenomen dat de burgemeester een vergunning voor een terras kan weigeren indien het beoogde gebruik in strijd is met een bestemmingsplan, een beheers verordening, een exploitatieplan of een voorbereidingsbesluit. Daarnaast kan de burgemeester nadere regels stellen aan een exploitatie van een terras in het belang van de openbare orde, veiligheid, gezondheid en/ of het voorkomen van overlast. Tot de nadere regels behoren in elk geval voorschriften over de afmeting van het terras en de sluitingstijden.

4.3 Speelautomaten vergunning

Voor het hebben van speelautomaten wordt onderscheidt gemaakt tussen behendigheidsautomaten en kansspelautomaten. Voor het hebben van behendigheidsautomaten is geen vergunning volgens de wet op de kansspelen vereist. In een laagdrempelige inrichting (bv. snackbar, kantine) mogen zonder aanwezigheidsvergunning maximaal twee behendigheidsautomaten worden geplaatst.

In een hoogdrempelige inrichting (cafés, restaurants) kan de exploitant zelf bepalen wel soort speelautomaat hij wenst te plaatsen. Dit zijn maximaal twee kansspelautomaten of twee behendigheidsautomaten. Hiervoor is een aanwezigheidsvergunning voor kansspelautomaten nodig. Deze wordt voor een periode van maximaal 5 jaar verleend.

4.4 Evenementen

Om buiten een inrichting om, tegen betaling, alcohol te schenken, is het nodig een ontheffing aan te vragen. De burgemeester kan ten aanzien van het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank op aanvraag ontheffing verlenen van het in artikel 3 voor de uitoefening van het horecabedrijf gestelde verbod, bij een in de beschikking aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen, mits de verstrekking geschiedt onder onmiddellijke leiding van een persoon die:

- de leeftijd van eenentwintig jaar heeft bereikt;

- niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is.

5. Preventie, toezicht en handhaving

Het is een gegeven dat gemeenten niet beschikken over oneindige toezicht- en handhavingscapaciteit, daarom zullen er verantwoorde keuzes gemaakt moeten worden wat betreft de toezicht- en handhaving op de Drank- en Horecawet. Deze keuzes zijn vertaald in dit hoofdstuk. Om schadelijk alcoholgebruik tegen te gaan, blijkt alleen een samenhangende aanpak doeltreffend. Aan de hand van geformuleerde prioriteiten wordt bepaald op welke wijze, en aan de hand van welke instrumenten preventief zal worden opgetreden, toezicht zal worden gehouden of zal worden gehand¬haafd.

Gemeente Oegstgeest heeft in totaal €4.000-, per jaar aan middelen beschikbaar voor de preventie, toezicht en handhaving op de nieuwe Drank- en Horecawet dit is besloten in de begrotingswijziging voorjaar 2013. Daarnaast zijn de gemeentelijke opsporingsambtenaren (GOA’s) van gemeente Oegstgeest vanaf 1 januari 2014 officieel bevoegd als gemeentelijke toezichthouders op de Drank- en Horecawet. De GOA’s hebben beide 1527 uur per persoon, per jaar aan direct productieve uren beschikbaar. Met deze uren moeten zij naast de huidige taken o.a. klachtenafhandeling, surveillance, handhavingsacties en parkeercontrole, nu ook het toezichthouden op het nuttigen/verkopen van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar in commerciële- en paracommerciële horeca, supermarkten, slijterijen en in de openbare ruimte. Daarnaast zullen zij ook toezicht houden op aanwezigheid en actualiteit van een vergunning of ontheffing voor drankverstrekkende inrichtingen.

5.1 Preventie

De gemeente Oegstgeest wilt met het preventie-en handhavingsplan Alcohol de volgende 4 subdoelen behalen:

1. Uitstellen van de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken.

2. Terugdringen van de hoeveelheid alcohol die wordt gebruikt door jongeren tot 18 jaar.

3. Het terugdringen van de door jongeren beleefde goedkeuring of onverschilligheid van hun ouders ten aanzien van alcoholgebruik.

4. Overmatig alcoholgebruik van jongeren 18-25 jaar terugdringen.

Het creëren van bewustwording speelt bij al deze subdoelen een belangrijke rol. Hierbij gaat het voornamelijk om het creëren van bewustwording over de schadelijkheid die (overmatig) alcoholgebruik heeft op de gezondheid, en daarnaast om bewustwording van de nieuwe wettelijke alcoholnorm onder jongeren, ouders en alcoholverstrekkers. Om deze bewustwording te creëren is er gekozen om naast toezicht- en handhaving, de preventieve kant als het gaat om alcoholmatiging extra te belichten. Vanwege beperkte middelen, en voor het behalen van de 4 subdoelen is gekozen voor de volgende vormen van preventie:

Alcoholvrije scholen

Middelbare scholen spelen een belangrijke rol in het tegengaan van (overmatig) alcoholgebruik onder jongeren. De middelbare scholen in de gemeente Oegstgeest nemen deze rol serieus. Het Rijnlands Lyceum, Teylingen College en het Wellant College hanteren alle drie een alcoholbeleid, waarin duidelijke regels worden beschreven over alcohol in school, namelijk: niet! Dit houdt onder andere dat op deze scholen geen alcohol wordt verstrekt op schoolfeesten, ook wordt er gebruik gemaakt van alcoholtesters tijdens schoolfeesten. Wanneer een leerling zich schuldig maakt aan het gebruik van alcohol worden de ouders/verzorgers op de hoogte gesteld en mogen zij de desbetreffende leerling ophalen. Het beperken van beschikbaarheid van alcohol op de middelbare scholen leidt tot het voorkomen dat jongeren voor hun 18e beginnen met drinken(subdoel 1). Daarnaast willen alcoholvrije scholen door middel van alcoholtesters voorkomen dat jongeren op straat of thuis (binge-) drinken. (subdoel 2)

Eigen verantwoordelijkheid ouders en sportverenigingen

Ouders zijn zelf ook verantwoordelijk voor het alcoholgebruik van hun kinderen. Zij spelen een belangrijke rol in het communiceren met hun kinderen over de schadelijkheid van alcohol en het stellen van regels over alcoholgebruik. Alle ouders in de gemeente Oegstgeest met kinderen tussen de 12 en 18 jaar hebben daarom een brief ontvangen van de burgemeester waarin zij worden geïnformeerd over de nieuwe Drank- en Horecawet, en over hun eigen verantwoordelijkheid wat betreft het alcoholgebruik van hun kinderen. Deze brieven zal de gemeente Oegstgeest elk jaar sturen bij de nieuwe ’12 jarigen’, met daarbij rapport van de schadelijke gevolgen, daarbij doet de gemeente een beroep op de verantwoordelijkheid van de ouders. Door middel van deze brief zal bewustwording onder ouders worden gecreëerd over het feit dat zij een belangrijke rol spelen in het communiceren met hun kinderen over alcoholgebruik. Deze bewustwording leidt ertoe dat de beleefde goedkeuring of onverschilligheid ten aanzien van alcoholgebruik wordt teruggedrongen (subdoel 3).

Daarnaast zal gemeente Oegstgeest ook initiatieven van burgers ondersteunen die bijdragen aan aandacht voor alcoholgebruik onder jongeren. Dit past ook binnen de Toekomstvisie 2020 van gemeente Oegstgeest, waarin de gemeente een rol wilt vervullen als actieve meewerkkracht, die alle betrokken partijen motiveert, faciliteert en ondersteunt.

Voor alle sportverenigingen binnen de gemeente Oegstgeest is het verplicht een bestuursreglement ‘Alcohol in sportkantines’ op te nemen (art. 9 DHW), hierin worden onder andere regels opgenomen over verantwoorde alcoholverstrekking, huis- en gedragsregels, kwalificatienormen barmedewerkers en schenktijden. Om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan is het van essentieel belang dat sportkantines hier ook zelf verantwoordelijkheid in dragen. Wanneer sportkantines hun bestuursreglement naleven zal de beschikbaarheid van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar moeilijker worden, waardoor de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken wordt uitgesteld (subdoel 1), hiermee zal ook overmatig alcoholgebruik worden teruggedrongen(subdoel 2 en 4). Om een beeld te scheppen van een bestuursreglement is het bestuursreglement van schietvereniging Atilla opgenomen in bijlage III. Bestuursreglement ‘alcohol in sportkantines.’

Communicatie

Communicatie is een middel om publiek draagvlak te creëren, dit is een voorwaarde voor een effectief preventie- en handhavingsbeleid. Communicatie zal bestaan uit drie onderdelen:

1. Vergroten kennis en bewustwording over de ernst van de risico’s van (overmatig) alcoholgebruik en de nieuwe Drank- en Horecawet bij specifieke doelgroepen;

2. Vergroten kennis en bewustwording over de inhoud van het Preventie- en handhavingsplan Alcohol en mogelijke gevolgen die zijn vastgelegd als Drank- en Horecawet niet wordt nageleefd.

3. Informeren van het publiek over de resultaten van het beleid.

Belangrijke doelgroepen zijn de jongeren, ouders en alcoholverstrekkers binnen de gemeente Oegstgeest. Om hen optimaal te bereiken is het belangrijk communicatieactiviteiten op drie niveaus in te steken:

• Micro (individueel):

Op micro niveau zijn alle ouders en middelbare scholen persoonlijk benaderd. Daarnaast wordt in het kader van preventie contact opgenomen met alle para commerciële instellingen en commerciële horeca instellingen binnen gemeente Oegstgeest. Op deze manier worden zij geattendeerd op het feit dat toezicht op de Drank- en Horecawet zal gaan plaatsvinden. Deze vorm van micro communicatie zal een preventieve werking hebben, omdat op deze manier bewustwording wordt gecreëerd van de risico’s wanneer zij in overtreding zullen gaan (last onder dwangsom, bestuurlijke boete, schoring etc.). Dit zal ertoe leiden dat alle alcoholverstrekkers gaan nadenken over de omgang van alcoholstrekking aan jongeren onder de 18 jaar. Op deze manier zullen jongeren onder de 18 jaar moeilijker aan alcohol komen, waarmee de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken zal worden uitgesteld (subdoel 1), en hiermee ook de hoeveelheid alcohol die wordt gebruikt onder jongeren tot 18 jaar zal worden teruggedrongen (subdoel 2).

• Meso (bijeenkomsten):

Weerbaarheidstrainingen en voorlichtingsprogramma’s door het GGD en stichting Voorkom zijn de vormen waarop meso communicatie plaatsvindt. Deze vormen van communicatie vergroten de kennis en bewustwording over de ernst en risico’s van (overmatig) alcoholgebruik van jongeren op het basis- en middelbaar onderwijs. Omdat deze voorlichting en training al op jonge leeftijd wordt gegeven zullen zij een negatieve houding vormen t.o.v. (overmatig) alcoholgebruik. Dit zal voorkomen dat jongeren later zullen gaan (binge)-drinken(subdoel 1, 2 en 4). Ook zullen jongeren weerbaarder worden, en stimuleert ze om een eigen (gezonde) keuze te maken met betrekking tot alcoholgebruik. Hierdoor zal de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcoholdrinken worden uitgesteld (subdoel 1).

• Macro ((social) media):

Het integraal aanpakken van het alcoholprobleem onder jongeren is buitengewoon belangrijk, ook berichtgeving in de lokale media helpt mee om de kennis en bewustwording te vergroten en daarmee draagvlak te creëren voor het beleid. Er zal samen met de afdeling Communicatie een effectief communicatieplan worden opgesteld, waarmee:

- kennis en bewustwording over de inhoud van het Preventie- en handhavingsplan Alcohol worden vergroot.

- Kennis en bewustwording van de risico’s van (overmatig) alcoholgebruik worden vergroot.

Het is belangrijk dat ook gemeente Oegstgeest wijst op de gevaren van (overmatig) alcoholgebruik onder jongeren. Door de ernst van het probleem te publiceren, zal de beleefde goedkeuring of onverschilligheid van ouders ten aanzien van alcoholgebruik worden teruggedrongen (subdoel 3).

- Het algemene publiek en specifieke doelgroepen worden geïnformeerd over de resultaten van het beleid. Hiermee laat gemeente Oegstgeest weten veel belang te hechten aan het tegengaan aan het tegengaan van (overmatig) alcoholgebruik.

Weerbaarheidstraining

In de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2013-2016 van gemeente Oegstgeest is als één van de actiepunten weerbaarheidstraining voor jongeren op het basis- en voortgezet onderwijs opgenomen. Deze trainingen hebben als doel kinderen weerbaarder te maken om o.a. de verleiding van alcohol, roken en groepsdruk te kunnen weerstaan. Doordat jongeren na deze training nee durven te zeggen tegen alcohol, zal de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken worden uitgesteld (subdoel 1).

Voorlichtingsprogramma’s over alcoholgebruik voor leerlingen op het voortgezet onderwijs

In samenwerking met het voorgezet onderwijs zal stichting Voorkom! op een interactieve manier voorlichting geven aan de jongeren op het voorgezet onderwijs. Het doel van deze voorlichting is het vergroten van kennis en inzicht met betrekking tot verslavende middelen en het bevorderen van de weerbaarheid van jongeren. Dit zal resulteren in het uitstellen van de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken (subdoel 1). Daarnaast worden de jongeren bewust gemaakt van de verstrekkende gevolgen van (overmatig) alcoholgebruik. Zij zullen hierdoor een negatieve houding vormen t.o.v. (overmatig) alcoholgebruik. Dit zal voorkomen/beperken dat jongeren later gaan binge-drinken(subdoel 2 en 4).

Het preventieplan van Stichting Voorkom! bestaat uit drie contactmomenten:

I. Kennisoverdracht

Tijdens deze les wordt aan de hand van een lesbrief aandacht besteed aan het overdragen van theoretische kennis over alcoholgebruik. Aan de hand van een rollenspel probeert de preventiewerker de weerbaarheid en het vormen van een eigen mening van de leerlingen positief te beïnvloeden.

II. Herkenning

Aan de hand van een film praat de preventiewerker met de klas verder over mogelijke valkuilen en oorzaken van verslaving.

III. Ken je grenzen

Een ervaringsdeskundige praat naar aanleiding van zijn eigen ervaringen met de klas verder over de gevolgen van verslaving. Dit gebeurt aan de hand van vragen die de leerlingen zelf stellen. Op deze manier kunnen vraagtekens en nieuwsgierigheid worden weggenomen.

Door de jaren heen is gebleken dat het preventieplan van Stichting Voorkom! een effectieve methode is. Dit blijkt uit de evaluatiemomenten die na afsluiting van het project op elke school wordt gehouden. dit komt voornamelijk door de volgende vier aspecten:

- Het preventieplan, dat bestaat uit drie contactmomenten.

- Alle preventielessen worden gegeven door eigen preventiewerkers van ‘Voorkom!’.

- Aan de projecten werken ervaringsdeskundigen mee, zodat de juiste balans ontstaat

tussen de behandelde theorie en de praktijk van verslaving.

- Na afloop van het project kunnen de leerlingen via de website van ‘Voorkom’

napraten via een nazorg-chat.

Het project wordt op de scholen geëvalueerd. Stichting Voorkom! stelt een evaluatieverslag samen aan de hand van een leerlingenenquête in de deelnemende groepen. Deze enquête wordt door de leerlingen anoniem ingevuld na afloop van het project.

Het huidige budget maakt het mogelijk om bovenstaande preventiemaatregelen voor Oegstgeest te realiseren. Wanneer, wie en met welke middelen deze vormen van preventiemaatregelen behaald worden, is schematisch weergegeven in bijlage IV. Essentie daarbij is dat (de regie op) preventieve activiteiten belegd is bij het team Maatschappij binnen de gemeente Oegstgeest.

5.2 Toezicht

De Gemeentelijke Opsporingsambtenaren hebben naast hun reguliere, dagelijkse taken nu ook de rol gekregen om toezicht te houden op de gehele Drank- en Horecawet. Mede gelet op het specifieke horeca aanbod van gemeente Oegstgeest en de beperkte capaciteit van de toezichthouders is er voor gekozen om vooral te controleren op de setting van de alcoholverstrekker. Alle alcoholverstrekkers in de gemeente Oegstgeest worden op de hoogte gesteld van het feit dat er controle kan gaan plaatsvinden door onze toezichthouders. Op deze manier worden zij bewust van de risico’s die zij lopen wanneer zij in overtreding gaan, en zullen zij beter nadenken over de omgang van alcoholstrekking aan jongeren onder de 18 jaar. Dit leidt ertoe dat de beschikbaarheid van alcoholhoudende drank voor jongeren moeilijker wordt, waardoor de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken wordt uitgesteld (subdoel 1). Dit gaat gepaard met het feit dat hierdoor ook de hoeveelheid alcohol onder jongeren tot 18 jaar wordt geminderd (subdoel 2), omdat zij simpelweg op deze manier lastiger in het bezit kunnen komen van alcohol.

De Drank- en horecatoezichthouders krijgen te maken met twee vormen van toezicht (welke zullen worden opgenomen in de jaarlijkse werkplanning voor de GOA’s):

- Basiscontroles

- Leeftijdgrenzencontroles

Basiscontroles

Onder basiscontroles vallen inrichtings- en evenementencontroles. Deze vorm van toezicht richt zich op Drank- en Horecawet regels voor de drankverstrekkende inrichtingen (Horeca, paracommerciële horeca, slijterijen, supermarkten en evenementen). Het gaat hierbij over de aanwezigheid en actualiteit van de vergunning of ontheffing, het voldoen aan de voorschriften bij de vergunning/ontheffing en andere bepalingen uit de Drank- en Horecawet. Deze controles vinden vaak overdag plaats en er is direct contact met de drankverstrekker.

Leeftijdgrenzeninspectie

Leeftijdgrenzeninspecties bij drankverstrekkers richten zich op het controleren van verstrekking van alcoholhoudende drank aan een persoon jonger dan 18 jaar. Het toezicht bestaat uit observaties op de plaatsen waar en tijdstippen waarop jongeren alcoholhoudende dranken kopen en gebruiken. (supermarkten, slijterijen, café’s, paracommerciële instellingen, evenementen). Tijdens de leeftijdgrenzeninspectie kan ook de controle op het doorschenken aan dronken personen worden meegenomen. (artikel 20, lid 6).

5.2.1 Regionale samenwerking gemeentelijke toezichthouders

De gemeente Oegstgeest geeft voorkeur aan regionale samenwerking van gemeentelijke toezichthouders op het gebied van leeftijdgrenzencontroles. Omdat er sprake is van beperkte toezicht- en handhavingscapaciteit, zullen er verantwoorde keuzes gemaakt moeten worden wat betreft de toezicht- en handhaving op de Drank- en Horecawet. Een samenwerkingsverband kan wellicht een oplossing bieden in de beperkte toezicht- en handhavingscapaciteit van gemeente Oegstgeest, en is daarnaast effectiever dan lokaal toezicht door toezichthouders uit de eigen gemeente.

Omdat eigenaren/medewerkers van drankverstrekkers, vaak de toezichthouders van de eigen gemeente (her)kennen, kunnen zij in hun eigen gemeente namelijk geen effectieve leeftijdgrenzencontrole uitvoeren. Wanneer gemeente Oegstgeest gaat samenwerken, zullen andere toezichthouders uit de regio in gemeente Oegstgeest komen controleren wat de controles reëel en effectiever maakt. Ook zal het werkproces hierdoor minder kwetsbaar worden, omdat er bij uitval altijd een vervanger zal zijn uit de pool. Uitwisselingen van regionale ervaringen draagt bovendien bij aan inspiratie.

Verwacht wordt dat in elke deelnemende gemeente elke maand, één dag controle zal worden uitgevoerd door toezichthouders uit andere gemeenten. Dit komt er op neer dat de controleurs elke maand één dag (8 uur) kwijt zijn aan deelname aan de regiopool. Dit betekent dat toezichthouders uit de pool in totaal 96 uur per jaar leeftijdgrenzencontrole kunnen uitvoeren in gemeente Oegstgeest. Met dit aantal uren kunnen de toezichthouders alle hotspots in gemeente Oegstgeest 2 keer per jaar controleren. Daarnaast zal er ook op alle niet-hotspots worden gecontroleerd op basis van meldingen.

Hotspots is de term die gebruikt wordt voor alcoholverkopende ondernemingen waarvan bekend is/of waar een groot risico is dat jongeren (gemakkelijk) alcohol kunnen verkrijgen. Dit risico kan te maken hebben met het nalevingsgedrag van deze ondernemers, maar ook het percentage jongeren wat deel uitmaakt van de clientèle. Omdat er in gemeente Oegstgeest veel horecagelegenheden gevestigd zijn voor ouder publiek, is het niet noodzakelijk om deze te controleren op alcoholverstrekking aan jongeren(o.a. restaurants). Daarom zal toezicht voornamelijk plaatsvinden bij alcoholverkopende ondernemingen waarvan bekend is/of waar een groot risico is dat jongeren (gemakkelijk) alcohol kunnen verkrijgen.

Op basis van een risicoanalyse door het Trimbos Instituut en lokale kennis zijn de hotspots van gemeente Oegstgeest vastgesteld. In gemeente Oegstgeest behoren 24 van de 42 alcoholverstrekkers tot de categorie hotspot.

Controle op evenementen zal ook plaatsvinden door toezichthouders uit de regio. Deze controles gebeuren steekproefsgewijs, en zijn voornamelijk gericht op naleving van de leeftijdsgrenzen. Er is een evenementenkalender opgesteld waarin alle evenementen die in gemeente Oegstgeest worden gehouden op een rij zijn gezet. Om te bepalen op welke evenementen extra controle wordt ingezet is ingeschat in hoeverre jeugd op een bepaald evenement afkomt.

Basiscontroles zullen niet regionaal plaatsvinden en worden uitgevoerd door toezichthouders uit de eigen gemeente, omdat dit niet zal leiden tot een minder effectieve controle. Voorgesteld wordt op de basiscontroles 1 x per drie jaar uit te voeren, zodat gemeente Oegstgeest hiermee aansluit bij het landelijke beeld. Uiteraard zal bij alcoholverstrekkers die niet door hun basiscontrole heenkomen opnieuw worden gecontroleerd.

Deze vorm van leeftijdgrenzencontrole, basiscontrole en evenementencontrole kost ± 132 uur per GOA, per jaar. Zoals gezegd wordt dit opgenomen in het jaarlijkse werkplan van de GOA’s.

5.3 Handhaving

Handhaving is het door toezicht en het toepassen van bestuursrechtelijke en/of strafrechtelijke middelen bereiken dat de algemeen geldende rechtsregels en individueel geldende voorschriften worden nageleefd. Handhaving heeft tot doel de naleving van wettelijke regels te bevorderen en te waarborgen. Handhaving ziet gemeente Oegstgeest als het laatste stadium om ervoor te zorgen dat de Drank- en Horecawet wordt nageleefd, omdat de prioriteitstelling vooral ligt op preventie. De handhaving op dit terrein is binnen de gemeente Oegstgeest- net als het toezicht- overigens belegd bij het team Ruimte.

Als tijdens het toezicht sprake is van een overtreding wordt conform het handhavingsstappenplan (hoofdstuk 5.3.2) opgetreden. De gemeente heeft diverse handhavingsmiddelen die toegepast kunnen worden als de bepalingen van de DHW worden overtreden. Er kan zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk worden opgetreden.

5.3.1 Handhavingsinstrumenten

De Drank- en Horecawet, de gemeentewet en de APV van gemeente Oegstgeest kent de volgende handhavingsinstrumenten:

Onderwerp

Artikel

Opmerking

Intrekken van de DHW vergunning

31 DHW

 

Schorsen van de vergunning

32 DHW

Dit is een nieuw instrument dat alleen van toepassing is op niet-imperatieve intrekkingsgronden. De burgemeester kan de DHW-vergunning voor maximaal 12 weken schorsen

Verwijderen van bezoekers

36 DHW

 

Bestuurlijke boete

44a DHW

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage van het Besluit Bestuurlijke Boete Drank- en Horecawet.

Three strikes out

19a DHW

Dit is een nieuwe maatregel. Met dit instrument kan de burgemeester een ondernemer het recht om alcohol te verkopen tijdelijk ontnemen, minimaal voor 1 week en max. voor 12 weken.

Dwangsom/ bestuursdwang

125 Gemeentewet

Dwangsom: waarbij onder dreiging van het invorderen van een geldbedrag de overtreding ongedaan moet worden gemaakt en/of voortduring en herhaling moet worden voorkomen; de last kan ook preventief worden opgelegd.

 

Sluiting van een horeca inrichting

174 Gemeentewet

 

Regulering paracommerciële activiteiten

2.34b APV

De drank- en horecawet verplicht gemeenten om regels te stellen ter voorkoming van oneerlijke mededinging waaraan paracommerciële rechtspersonen die in eigen beheer horeca-faciliteiten exploiteren zich te houden hebben bij de verstrekking van alcoholhoudende drank. (zie bijlage I)

5.3.2 Handhavingsstappenplan

De overtredingen van de Drank- en Horecawet worden door de gemeente Oegstgeest in drie categorieën verdeeld:

Categorie 1 lichte overtredingen

Deze overtredingen zijn in ernst gering van aard. Daarbij valt te denken aan het niet ter plaatse kunnen tonen van een verstrekte vergunning, of een terras dat buiten de vergunde afmetingen is uitgestald. In dat geval wordt eerst een ambtelijke waarschuwing gegeven, dan in de 2e stap het voornemen tot opleggen van de sanctie, en pas in stap 3, bij volharding in de overtreding, volgt de sanctie.

Categorie 2 middelmatig tot zwaardere overtredingen

Er is geen sprake van een acute (gevaar)situatie. In dit geval wordt eerst een voornemen kenbaar gemaakt tot het opleggen van een sanctie, om vervolgens (in de 2e stap) de sanctie zelf op te leggen.

Categorie 3 spoedeisende overtredingen 

Hierbij wordt direct de sanctie opgelegd. Het gaat om urgente, ernstige zaken die direct dienen te worden beëindigd. Er is sprake van acuut gevaar voor natuur en milieu en/of de volksgezondheid is in gevaar en/of de veiligheid is in het geding. Er is snelheid vereist om tot beëindiging van de overtreding te komen. Er is dan geen ruimte om eerst een zienswijze te vragen, vanwege de spoedeisendheid. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij verstoring van de openbare orde in relatie tot het schenken van alcohol. In dat geval kan het nodig zijn direct op te treden. De verwachting is dat het zelden nodig is direct in te grijpen.

Een overtreding uit de eerste 2 categorieën zal niet direct tot een sanctie leiden bij de overtreder. Categorie 3 daarentegen zal de overtreder wel direct een sanctie opleveren. Het stappenplan wat behoort bij de drie categorieën wordt hieronder schematisch weergegeven:

Categorie 1.

Stap 1. Brief met herstelbeschikking

 

Indien niet tijdig hersteld:

 

Stap 2. Bestuurlijke waarschuwing - Voornemen met hersteltermijn bekend maken; - Termijn zienswijze bekend maken.

 

Stap 3. Sanctiebeschikking (opleggen last onder dwangsom / bestuursdwang / opleggen boetebeschikking en boete innen / etc.) 

 

Categorie 2.

Stap 1. Bestuurlijke waarschuwing

 

Stap 2. Sanctiebeschikking (opleggen last onder dwangsom / bestuursdwang/schorsing vergunning/boetebeschikking / etc)

 

Categorie 3.

Stap 1. Direct toepassen sanctie.

 

In de sanctietabel, bijlage VI, wordt per overtreding van de DHW en de APV, aangegeven welk stappenplan (categorie 1, 2 of 3) wordt gevolgd en welke sancties worden ingezet als de stap tot het opleggen van een sanctie is bereikt.

In de sanctietabel is, daar waar de last onder dwangsom de sanctie is, de minimale hoogte van het dwangsombedrag opgenomen. Er kan, afhankelijk van de omstandigheden/situatie, een hoger bedrag worden opgelegd.

5.3.3 Halt-afdoening Alcohol

In het kader van handhaving doet de gemeente Oegstgeest mee aan de uitvoering van de Halt- afdoening Alcohol. Dit is opgenomen in het lokaal gezondheidsbeleid 2013-2016 van gemeente Oegstgeest. De Haltafdoening Alcohol is een vroeg interventie voor jongeren tussen 12-18 jaar die zijn opgepakt door de politie vanwege het plegen van een strafbaar feit onder invloed van alcohol, zoals vernieling, vandalisme of openbaar dronkenschap, soms omvat dit ook een overtreding van alcoholgerelateerde bepalingen in de APV. De jongeren zal door middel van een leeropdracht bij een instelling voor verslavingszorg bewust worden gemaakt van de gevolgen van alcoholgebruik. Ook ouders worden betrokken bij de interventie; zij zullen een ouderbijeenkomst volgen. De bedoeling is om overlastgevend gedrag onder invloed van alcohol terug te dringen. De HALT afdoening alcohol dient gezien te worden als een drangtraject. Halt staat voor Het ALTernatief en beoogt een justitieel traject te voorkomen. Als het traject goed wordt doorlopen, zal de jongere dus geen strafblad krijgen.

Hoofdstuk 6. Monitoring- en Evaluatie

Het Preventie- en handhavingsplan Alcohol volgt normaal gesproken na vaststelling in 2014 de vierjaarlijkse cyclus met de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid. Omdat de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid van de gemeente Oegstgeest in 2016 afloopt, zal het Preventie- en handhavingsplan Alcohol, samen met het Lokaal Gezondheidsbeleid in 2016 opnieuw door de gemeenteraad worden vastgesteld.

Omdat de doelstellingen van het Preventie- en handhavingsplan pas gemeten kunnen worden aan de hand van de uitkomst van de Gezondheidsmonitor 12-23 jarigen (2018) van de GGD, worden dezelfde doelstellingen meegenomen in het Preventie- en handhavingsplan Alcohol 2016-2020 van de gemeente Oegstgeest. In 2018 zal er aan de hand van de uitkomsten van de Gezondheidsmonitor worden gekeken of de doelstellingen behaald zijn.

BIJLAGE I

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

BIJLAGE II

Commerciële horecabedrijven

Adres

Koffiehuis de Valk

de Kempenaerstraat 39

De Beukenhof

Terweeweg 2-4

Café petit restaurant De Gouwe

Rhijngeesterstraatweg 31

Chinees Indisch restaurant ‘de Nieuwe Wereld’

de Kempenaerstraat 6

Het beleg van Oegstgeest

de Kempenaerstraat 43B

Chinees Indisch restaurant China House

Ommevoort 2

Bella Madonna

Lange Voort 2A

Partycentrum La France

Rhijngeesterstraatweg 43

Koetjes en Kalfjes

Geversstraat 63A

Biljard Centrum Oegstgeest

De Voscuyl 38A

Corpus

Willem Einthovenstraat 1

Bastion hotel Oegstgeest

Rijnzichtweg 97

Restaurant Streeder

Passage 8

Restaurant de Jonker

Lange Voort 11 b-e

Snackbar Petit Restaurant T’ Haasje

Boerhaaveplein 11

Kasteel Oud Poelgeest

Poelgeesterweg 1

Eenmanszaak sporthal de Cuyl kantine

De Voscuyl 36

Hotel Oegstgeest Exploitatie B.V.

Willem Einthovenstraat 3

Eenmanszaak Wine & Dine

Endegeesterlaan 2

Foodmaster Bread en Butter

Ommevoort 14

Tabel 1. Commerciële horeca Oegstgeest

 

Paracommerciële horeca

Adres

Voetbalvereniging U.D.O

van Houdringelaan 15

Thorn Tafeltenniscentrum Sportcomplex

de Voscuyl

Kantine Korfbalvereniging Fiks

van Houdringelaan

Clubhuis Vivax

Lange Voort 273A

Kantine Voetbalvereniging Oegstgeest

Sportcomplex de Voscuyl

Buurthuis De Kratong

Curaçaostraat 18

Kantine Sportvereniging A.S.C.

Duivenvoordestraat 1

Clubhuis Jeugd- en Jongerenwerk

Lange Voort 273A

Dansschool Joke en Nico de Jong

De Voscuyl 40

Clubhuis tennispark De Krogt (O.L.T.C.)

Hofbrouckerlaan 53

Oegstgeester Golfclub

De Voskuyl 38B

Zwembad Poelmeer

Lange Voort 273

Kantine L.O.H.C

Hofbrouckerlaan 51

Vereniging van Handboogschutters Attila

Gerrit Rietveldlaan 1A

Tabel 2. Paracommerciële horeca Oegstgeest

 

Slijterijen

Adres

’t Wijnhuis

De Kempenaerstraat 39

Drinkland Slijterij Wijnhandel

Lange Voort 19

Gall en Gall

Lange Voort 2K

Gall en Gall

Terweeplein 3

Tabel 3. Slijterijen Oegstgeest

 

Supermarkten

Adres

Albert Heijn

Irisplein 83

Albert Heijn

Terweeweg 3

Lidl

Boerhaaveplein 3-7

Jumbo

Lange Voort 2F

Tabel 4. Supermarkten Oegstgeest

BIJLAGE III Bestuursreglement Alcohol in sportkantines

BESTUURSREGLEMENT ‘ALCOHOL IN SPORTKANTINES’

Preambule

In overweging nemende dat:

• sportverenigingen op basis van artikel 9 van de Drank- en Horecawet dienen te beschikken over

een bestuursreglement ‘Alcohol in sportkantines’;

• in dit verband met “sportvereniging” wordt bedoeld: een sportvereniging met een kantine in eigen

beheer, aangesloten bij een door NOC*NSF erkende sportbond;

• de sportkantine met een drank- en horecavergunning in de wet wordt beschouwd als een

horecalokaliteit, hetgeen betekent dat er ter plaatse bedrijfsmatig of tegen betaling

alcoholhoudende dranken worden verstrekt;

• het bestuursreglement regels bevat, die als doel het waarborgen van verantwoorde verstrekking

van alcoholhoudende drank in de sportkantine hebben;

• in het bestuursreglement tevens paracommercie bepalingen zijn opgenomen, die tot doel hebben

ongeoorloofde vormen van concurrentie met de reguliere horeca te voorkomen;

heeft het bestuur van De vereniging van Handboogschutters Attila (hierna te noemen ‘Attila’) het

bestuursreglement ‘Alcohol in sportkantines’ vastgesteld

Paragraaf 1 - Algemene bepalingen

Artikel 1 – Begripsbepalingen

1. Alcoholhoudende dranken:

• Onder zwak-alcoholhoudende drank dient het volgende te worden verstaan: bier, wijn en

gedistilleerd met minder dan 15% alcohol.

• Onder sterke drank dient te worden verstaan: gedistilleerd met minimaal 15% alcohol.

2. Sociale Hygiëne:

• Met Sociale Hygiëne wordt bedoeld dat mensen gezond met elkaar omgaan; dat ze rekening

houden met elkaars waarden, normen en rollen. In de sportkantine gaat het vooral om kennis

van en inzicht in de invloed van alcoholgebruik (en- misbruik) en hoe men verantwoord

alcoholgebruik in de kantine kan bevorderen. Belangrijk hierbij zijn huis- en gedragsregels en

sociale vaardigheden om deze regels uit te dragen en na te leven.

• Verder houdt Sociale Hygiëne kennis in van de Drank- en Horecawet en verwante

regelgeving en de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, van verschillende

bedrijfsformules en doelgroepen en van technische, bouwkundige en ruimtelijke

voorzieningen van de inrichting.

3. Leidinggevenden:

Het bestuur heeft twee leden aangewezen als leidinggevende. Zij zijn tenminste 21 jaar oud, in

het bezit van de verklaring Sociale Hygiëne, en staan als zodanig vermeld op de vergunning van

de vereniging. Zij kunnen de onmiddellijke leiding geven aan de uitoefening van de horecawerkzaamheden

in de sportkantine.

4. Barvrijwilliger:

Een vrijwilliger die, op tijden dat er alcohol wordt verstrekt, de barwerkzaamheden in de

sportkantine uitvoert. Kwalificatienormen voor barvrijwilligers zijn vastgelegd in artikel 7 van dit

bestuursreglement.

Artikel 2 - Wettelijke bepalingen

Uit oogpunt van verantwoorde alcoholverstrekking moeten de volgende wettelijke bepalingen worden

nageleefd:

1. Verkoop van alcoholhoudende drank aan personen jonger dan 18 jaar is verboden.

2. Leeftijdsgrenzen en schenktijden moeten zichtbaar in de kantine worden opgehangen.

3. De verstrekker van alcohol dient bij de aspirant-koper de leeftijd vast te stellen, tenzij de aspirantkoper

onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt.

4. Geen alcoholhoudende drank wordt verstrekt als dit leidt tot verstoring van de openbare orde,

veiligheid of zedelijkheid.

5. Het is niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken aan personen die verkeren in

kennelijke staat van dronkenschap.

6. Het is verboden personen toe te laten in de kantine die verkeren in kennelijke staat van

dronkenschap of onder invloed zijn van andere psychotrope stoffen.

Artikel 3 - Vaststellen en wijzigen

1. Het bestuur van ‘Attila’ heeft het bestuursreglement ‘Alcohol in sportkantines’ vastgesteld.

2. Het bestuursreglement wordt ter toetsing voorgelegd aan de gemeente bij de aanvraag van een

nieuwe drank- en horecavergunning. Het bestuursreglement treedt gelijktijdig met de af te geven

drank- en horecavergunning in werking.

Paragraaf 2 - Sociaal Hygiënische bepalingen

Artikel 4 – Aanwezigheid leidinggevende, barvrijwilliger en afschrift reglement

1. Op de momenten dat in de sportkantine alcoholhoudende drank wordt geschonken, is er altijd

ofwel een leidinggevende aanwezig die in het bezit is van de verklaring Sociale Hygiëne ofwel een

barvrijwilliger die een instructie verantwoord alcoholschenken (IVA) heeft gevolgd.

2. Het bestuursreglement alcohol in sportkantines van de sportvereniging of een kopie hiervan is

aanwezig in de sportkantine.

Artikel 5 - Huis- en gedragsregels

1. Het is niet toegestaan in de kantine of elders op het terrein van de vereniging zelf meegebrachte

alcoholhoudende drank te gebruiken;

2. Het is niet toegestaan om in de kantine gekochte alcoholhoudende drank elders (bijvoorbeeld in

de schiethal) te gebruiken dan in de kantine of op het terras;

3. Er wordt geen alcohol geschonken aan:

• Jeugdleiders, trainers van de jeugd en andere begeleiders van de jeugd tijdens de uitoefening van hun functie;

4. Het bestuur wil voorkomen dat personen onder invloed van alcohol aan het verkeer deelnemen.

Op basis daarvan kan de verstrekking van alcoholhoudende drank aan betreffende personen worden geweigerd.

5. Het bestuur stimuleert het maken van BOB-afspraken en sluit aan op de slogan ‘100% Bob, 0%

op’. Hierbij zijn de belangrijkste noties: ‘Geen alcohol drinken als je nog moet rijden’ en ‘Maak als

het kan een Bob-afspraak’.

6. Leidinggevenden en barvrijwilligers (in de zin van het bepaalde in artikel 1) drinken geen alcohol

gedurende hun bardienst;

7. Prijsacties die het gebruik van alcohol stimuleren, zoals ‘happy hours’, en ‘meters bier’ zijn in de

kantine niet toegestaan;

8. Vanuit het oogpunt van na te streven alcoholmatiging wordt het gebruik van alcoholvrije drank

gepromoot, onder andere door die goedkoper aan te bieden dan alcoholhoudende drank;

9. Personen die agressie of ander normafwijkend gedrag vertonen worden door de dienstdoende

leidinggevende of barvrijwilliger uit de kantine verwijderd.

Artikel 6 - Openingstijden en schenktijden

1. De openingstijden van de kantine zijn conform de drank- en horecavergunning: Op de

clubavonden, (club)wedstrijden en (club)trainingen.

2. Op de volgende tijdstippen wordt conform de gemeentelijke verordening alcohol geschonken: Op

de clubavonden, (club)wedstrijden en (club)trainingen na 17.00 uur (ma t/m vr) en/of na 12.00 uur

(za en zo).

Artikel 7 - Kwalificatienormen en instructie verantwoord alcohol schenken voor barvrijwilligers

Voor de barvrijwilligers zijn de volgende kwalificatienormen vastgesteld:

1. Barvrijwilligers zijn tenminste 18 jaar oud;

2. Zij hebben een instructie verantwoord alcohol schenken gevolgd;

3. Zij staan als zodanig bij de vereniging geregistreerd;

4. Zij zijn betrokken bij de vereniging, als lid, dan wel anderszins (bijvoorbeeld als ouder of verzorger

van minderjarige verenigingsleden).

Een online instructie verantwoord alcoholschenken kunnen barvrijwilligers verkrijgen via de website

van een sportbond of via www.nocnsf.nl/IVA . Daarnaast kan een terzake deskundige ook een

instructie geven aan barvrijwilligers. Een kopie van de certificaten IVA of een registratielijst van de

barvrijwilligers die de instructie gevolgd hebben dient in de kantine aanwezig te zijn.

Artikel 8 – Voorlichting

1. Schenktijden, leeftijdsgrenzen (artikel 2 lid1, 2 en 3)en huis- en gedragsregels worden goed

zichtbaar in de kantine opgehangen.

2. Het bestuur onderschrijft de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken van de STIVA. In deze

code staan regels omtrent reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken.

Artikel 9 - Handhaving, klachtenprocedure en sancties

1. Klachten over de toepassing van de artikelen 1 tot en met 8 van dit reglement dienen onverwijld

ter kennis te worden gebracht van het bestuur van de vereniging.

2. Uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid voor de naleving zal het bestuur bij overtreding van (één

van) de regels uit dit reglement ten opzichte van betrokkene(n), zijnde de consument dan wel de

verstrekker (leidinggevende of de barvrijwilliger) gebruik maken van zijn sanctiebevoegdheden op

grond van de statuten en het huishoudelijk reglement. Het bestuur verifieert de klacht, hoort

zonodig de klager en treft bij gegrondbevinding van de klacht binnen twee maanden maatregelen

om herhaling te voorkomen. Het bestuur brengt het resultaat van de afweging ter kennis van de

indiener van de klacht.

3. Een ieder kan gegronde klachten over de overtreding(en) van de Drank- en Horecawet indienen

bij de gemeente.

Paragraaf 3 - Paracommercie-bepalingen

Artikel 10 - Toegelaten horeca-activiteiten

1. De sportvereniging oefent slechts horeca-activiteiten uit met inachtneming van het hierna onder 2.

en 3. bepaalde. De sportvereniging oefent geen horeca-activiteiten uit ten behoeve van

bijeenkomsten die worden gehouden wegens gebeurtenissen in de privé-sfeer van leden en

bijeenkomsten voor niet-leden. Het bestuur ziet hierop toe.

2. De horeca-activiteiten worden door de sportvereniging slechts uitgeoefend ten aanzien van

personen die bij de activiteiten van de sportvereniging in de ruimste zin van het woord betrokken

zijn, met inachtneming van het hierna onder 3. bepaalde.

3. Het uitoefenen van horeca-activiteiten door de sportvereniging jegens niet bij de vereniging

aangesloten personen geschiedt uitsluitend in rechtstreeks verband met de activiteiten van de

sportvereniging binnen het kader van haar doelstelling.

4. Voor zover niet binnen de hiervoor genoemde doelstelling vallend, zal de sportkantine en/of de

inventaris (met name het meubilair en het serviesgoed) niet door de sportvereniging aan derden

worden verhuurd of ter beschikking worden gesteld.

5. Geen reclame mag worden gemaakt door de sportvereniging voor niet binnen de doelstelling

vallende resp. andere horeca-activiteiten dan die welke zijn toegelaten als omschreven in dit

artikel 10

BIJLAGE IV Uitvoering preventieve maatregelen

In deze bijlage wordt schematisch weergegeven wie, wanneer en met welke middelen de preventie uitgevoerd zal worden.

Preventieve maatregel

Wat?

Wie?

Tijd in uren

Kosten?

Wanneer?

Alcoholvrije scholen

Contact scholen

Team maatschappij

8/pj

Geen directe kosten mee gemoeid, het vergt echter wel tijdsbesteding

Gereed

Alcoholvrije scholen

Alcoholtesters en alcoholbeleid scholen

Voorgezet onderwijs

p.m.

Geen directe kosten mee gemoeid, het vergt echter wel tijdsbesteding

Gereed

Communicatieplan opstellen

Communicatieplan opstellen

Team en maatschappij, in overleg met communicatie

540 uur p/j inclusief uitvoering

Geen directe kosten mee gemoeid, het vergt echter wel tijdsbesteding.

Bij vaststelling Preventie- en handhavingsplan Alcohol

Communicatie sportverenigingen

Contact sportverenigingen

Team maatschappij

8 uur p/j

Geen directe kosten mee gemoeid, het vergt echter wel tijdsbesteding.

April 2014

Communicatie

commerciële horeca

Contact

Commerciële horeca

Team Maatschappij

8 uur p/j

Geen directe kosten mee gemoeid, wel tijdsbesteding.

April 2014

Communicatie

ouders

Brief naar alle ouders

Team Maatschappij

8 uur p/j

Geen directe kosten mee gemoeid, het vergt echter wel tijdsbesteding.

Gereed

Eigen verantwoordelijkheid

Ondersteuning initiatieven

  • 1.

     

  • 1.

     

  • 1.

     

2014, 2015, 2016

Weerbaarheidstraining

basis- en voortgezet onderwijs

Weerbaarheidstraining op BO en VO

Team maatschappij

Uitbesteed

Betaald vanuit product Wmo gezondheidszorg €5.000-,

2014, 2015, 2016

Voorlichtingsprogramma’s voortgezet onderwijs

Voorlichting en voorgezet onderwijs

Stichting Voorkom, Bestuur en Strategie, Team en Maatschappij

Uitbesteed

€4.000-,

Beschikbaar budget DHW betaald vanuit product OOV.

€135 per lesuur (in totaal 10 activiteiten van 3 lesuren)

2015 en 2016

Bijlage V Sanctietabel

In het sanctietabel wordt per overtreding van de DHW en de APV voor de desbetreffende overtreding aangegeven welk stappenplan (Categorie 1, 2 of 3), wordt gevolgd en welke sancties worden ingezet als de stap tot het opleggen van de sanctie is bereikt.

In de sanctietabel is, daar waar de last onder dwangsom de sanctie is, de minimale hoogte van het dwangsombedrag opgenomen. Er kan, afhankelijk van de omstandigheden/situatie, een hoger bedrag worden opgelegd. Het bedrag hoort in redelijke verhouding te staan tot de aard van de overtreding, en het herstel ervan. Voor de bestuurlijke boete geldt dat de hoogte wettelijk is vastgelegd in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet. Hiervan kan niet worden afgeweken.

Regelgeving APV/DWH

Overtreding

Categorie

Sanctie advies

Minimale hoogte dwangsom

DHW Artikel 3

Bedrijf exploiteert zonder (rechtsmatige) vergunning

1

Last onder dwangsom

€750

DHW Artikel 8

Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere aan hem gestelde vereisten.

2

Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking van vergunning.

 

DHW Artikel 10

Inrichting voldoet niet langer aan een of meerdere gestelde inrichtingseisen

 

2

Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking van vergunning.

 

DHW Artikel 12, lid 1 en 2

Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 13, lid 1 

Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 13, lid 2

Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf.

 

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 14, lid 1

Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 14, lid 2 Artikel 15, lid 1

Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras

1

Last onder dwangsom

€500

DHW

Artikel 15, lid 2

Verbod rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere neringruimte voor kleinhandel

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 16 

Verbod automatenverkoop alcohol m.u.v. hotelkamers

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 17

Verbod verstrekken

Alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking. Dit geldt voor supermarkten en slijterijen, niet voor horeca inrichtingen.

1

Last onder dwangsom

           

€250

DHW Artikel 18, lid 1 en 2 

Verkoopverbod zwak-alcoholische drank ander dan in slijtersbedrijf of levensmiddelenbedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse

1

Last onder dwangsom

€500

DHW

Artikel 18, lid 3

Onderscheidt tussen zwak-alcoholische en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf

1

Last onder dwangsom

€250

DHW

Artikel 19, lid 1

Verbod op bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijencatering

2

Last onder dwangsom

€500

DHW

Artikel 19, lid 2

Verbod bestelservice zwak- alcoholische drank, behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19, lid 2.

2

Last onder dwangsom

€500

DHW

Artikel 20, lid 1

Verkoop alcohol aan persoon < 18 jaar

2

Bestuurlijke boete

 

Bij drie maal overtreding zal ‘Three strikes out’ worden toegepast (artikel 19a)

 

De ontzegging wordt opgelegd voor ten minste een week en ten hoogste 12 weken.

 

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers € 1360.

 

DHW

Artikel 20, lid 2

 

Verkoop sterke drank <18 jaar

2

Bestuurlijke boete,

Schorsen vergunning

‘’

DHW Artikel 20, lid 3

Persoon <18 jaar zonder toezicht van persoon 21 jaar of ouders, toegelaten in slijtersbedrijf

2

Last onder dwangsom

€250

DHW Artikel 20, lid 5

Niet duidelijk aangegeven leeftijdgrenzen

1

Last onder dwangsom

€250

DHW Artikel 20, lid 6

Dronken personen of onder invloed van drugs toegelaten in horeca- en slijtersbedrijven

2

Proces verhaal, of last onder bestuursdwang.

 

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW)

DHW Artikel 20, lid 7

Onder invloed (alcohol of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf

3

Proces-verbaal, last onder dwangsom

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DWH)

Bestuurlijke boete niet mogelijk(art. 44a DHW)

DHW Artikel 21

Alcohol vertrekken wat tot verstoring van openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt.

3

Proces-verbaal, last onder bestuursdwang

 

Bestuursdwang toepassing:

Sluiting alcoholverkoop

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW)

DHW Artikel 22, lid 1 en 2 

Verbod alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations e.d.

2

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 24, lid 1 en 2 

Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf

3

Last onder bestuursdwang en bestuurlijke boete

 

Bestuursdwang toepassing:

Sluiting alcoholverkoop

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.

DHW

Artikel 25, lid 1

Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering

1

Last onder dwangsom

€500

DHW

Artikel 25, lid 2

Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, in niet zijnde horecabedrijf

1

Last onder dwangsom

€500

DHW

Artikel 25, lid 3

Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel, behoudens enkele uitzonderingen

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 29, lid 3

Vergunning, aanhangsel e.d. niet aanwezig in inrichting

1

Last onder dwangsom

€250

DHW

Artikel 30

Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting

1

Intrekking vergunning gedurende 1 week

 

DHW Artikel 30a, lid 1

Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan

1

Intrekking vergunning

gedurende 1 week

 

 

DHW

Artikel 31, lid 1

Gevaar voor openbare orde, veiligheid zedelijkheid door voorgedane feiten

2

Intrekking vergunning

gedurende 1 dag

 

DHW Artikel 31, lid 2

Handelen in strijd met vergunningsvoorschriften of regels uit DHW

2

Schorsing vergunning (art. 32 DHW) Intrekking vergunning

Bestuurlijke boete niet mogelijk, indien voornemen tot intrekken vergunning (art. 44a DHW)

 

DHW Artikel 31, lid 3

Resultaat wet Bibob en minimaal 3x weigering beschrijving persoon op aanhangsel

2

Schorsing vergunning (art. 32 DHW),

Intrekking vergunning gedurende 1 week

Bestuurlijke boete niet mogelijk, indien voornemen tot intrekken vergunning (art. 44a DHW)

 

DHW Artikel 35, lid 1

Zonder ontheffing zwak alcoholhoudende drank verstrekken

3

Direct drankverstrekking staken, zo niet Proces-verbaal en evt. bestuursdwang.

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW)

 

DHW Artikel 35, lid 2

Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan ontheffing

3

Zo mogelijk direct naleven van voorwaarden, zo niet boete en evt. bestuursdwang

Bestuurlijke boete niet mogelijk, indien voornemen tot intrekken vergunning (art. 44a DHW)

 

DHW Artikel 35, lid 4

Ontheffing niet aanwezig

3

1 uur om ontheffing te tonen, anders: bestuurlijke boete

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers € 680

 

DHW

Artikel 44

Niet meewerken aan artikel 5:20 awb

3

Last onder dwangsom (afhankelijk van waaraan niet meegewerkt wordt)

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW)

DHW

Artikel 45

<18-jarige heeft alcohol op publiek toegankelijke plaats

  • 1.

     

Proces- verbaal

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW)

PARACOMMERCIE

 

 

 

 

DHW Artikel 4

APV Artikel 2:34A

Horecabedrijf houdt zich niet aan de schenktijden voor alcoholhoudende drank

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 4 APV Artikel 2:34B + beleidsregels

Horecabedrijf schenkt alcoholhoudende drank tijdens verboden genoemde bijeenkomsten of boven het maximaal benoemde bijeenkomsten

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 4 

APV 2:34B + beleidsregels

Horecabedrijf doet geen of te laat melding van het schenken van alcohol tijdens bijeenkomst

1

Last onder dwangsom

€250

DHW Artikel 4, lid 5 

Ontheffing niet aanwezig

1

Last onder dwangsom

€250

DHW Artikel 9

Geen registratie van barvrijwilligers of reglement aanwezig bij para commercieel horecabedrijf

1

Last onder dwangsom

€250

ALCOHOLMATIGING

 

 

 

 

APV

Artikel 2:48

Persoon gebruikt alcohol of heeft aangebroken flessen, blikjes e.d. bij zich op een openbare plaats ondanks verbod

  • 1.

     

Proces- verbaal

 

DHW Artikel 25a

Horecabedrijf of slijtersbedrijf houdt zich niet aan het verbod en de beperkingen (ingesteld op geografische gebieden, de aard van de inrichting en in tijd)

1

Last onder dwangsom

€500

DHW Artikel 25b

Bedrijf (andere detailhandel dan slijtersbedirjf) houdt zich niet aan het verbod en de beperkingen.

1

Last onder dwangsom

 

€500

DHW

Artikel 25c

Horecabedrijf laat personen onder de toegestane leeftijd toe in horecalokaliteiten en terrassen

2

Last onder dwangsom

 

€500

DHW Artikel 25d

Horecabedrijf past happy hours toe, ondanks verbod

2

Last onder dwangsom

 

€500

APV Artikel 2:48

Persoon gebruikt alcohol of heeft aangebroken, flessen, blikjes e.d. bij zich op een openbare plaats ondanks verbod

 

Proces-verbaal

 

TERRAS

 

 

 

 

APV

Artikel 2:28

Bedrijf exploiteert terras zonder (rechtsgeldige) vergunning

2

Last onder dwangsom

 

€750

APV

Artikel 2:29, lid 2

Terras is geopend na sluitingstijd of horecabedrijf houdt zich niet aan de regels t.a.v. sluitingstijd

1

Last onder dwangsom

1, tot enkele dagen, afhankelijk van situatie.

€500

SLUITINGSTIJDEN

 

 

 

 

APV Artikel 2:29

Horecabedrijf is geopend na sluitingstijd of houdt zich niet aan de regels t.a.v. sluitingstijden

2

Last onder dwangsom

€250

APV Artikel 2:30

Horeca houdt zich niet aan afwijkende sluitingstijd/ tijdelijke sluiting

2

Last onder dwangsom

€500

APV Artikel 2:31

Aanwezigheid bezoekers in gesloten horecabedrijf

2

Last onder dwangsom

€250