Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht

Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Intitulé

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot;

overwegende dat het wenselijk is om nadere regels te stellen ten aanzien van de inrichting en uitvoering van de Burgerlijke Stand;

overwegende dat het wenselijk is om verschillende locaties te kunnen aanwijzen als plaats waar huwelijksvoltrekkingen kunnen plaatsvinden;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

B E S L U I T E N

vast te stellen:

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college (artikel 16, lid 2 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die als zodanig is benoemd door het college, dan wel in incidentele gevallen is benoemd door de burgemeester die daartoe is gemandateerd door het college (artikel 16, lid 3 van Boek q Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: is het als zodanig in gebruik zijnde gemeentehuis en verder iedere andere locatie binnen de gemeentegrenzen die geschikt is of geschikt te maken is, echter slechts voor zolang de daadwerkelijke huwelijksvoltrekking daar plaatsvindt.

Artikel 2 Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door het college voor een bij het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar van de burgerlijke stand werkzaam is in gemeentedienst;

  • 2. de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door het college of door de burgemeester die daartoe is gemandateerd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd;

  • 3. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van een huwelijk in de gemeente Oirschot worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. De benoeming/beëdiging moet blijken uit een recente verklaring van de gemeente.

  • 4. De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2, lid 3 wordt gedaan op verzoek van het bruidspaar. Dit schriftelijke of digitale verzoek moet tenminste zes weken voor het huwelijk worden gedaan en bevat de volgende gegevens:

    Namen en adres van het bruidspaar;

    De dag en tijdstip van het huwelijk;

    De gegevens van de te benoemen ambtenaar.

  • 5. Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden geëerbiedigd.

Artikel 3 Locatie

  • 1. Als locatie waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt naast het in gebruik zijnde gemeentehuis iedere andere locatie binnen de gemeentegrens die geschikt is of geschikt te maken is, echter slechts voor zolang de daadwerkelijke huwelijksvoltrekking daar plaatsvindt onder voorwaarden dat:

    • a.

      de eigenaar dan wel gebruiker van de locatie schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • b.

      de veiligheid van de (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;

    • c.

      de huwelijksvoltrekking ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

    • d.

      de trouwlocatie moet volgens artikel 1, lid 63 BW de openbaarheid waarborgen en toegankelijk zijn;

    • e.

      vanwege de zorg voor veiligheid en overschrijding van de gemeentegrens moet een locatie zich bevinden op vaste grond. De aanvrager zal geen toestemming krijgen voor huwelijken in een luchtballon, vliegtuig, boot en dergelijke;

    • f.

      als er wordt er wordt gekozen voor een ceremonie in de open lucht wordt hieraan de voorwaarde gesteld dat bij slecht weer uitgeweken kan worden naar een gebouw om de veiligheid van de aanwezigen en de trouwambtenaar te waarborgen.

    • g.

      open vuur tijdens een huwelijk op locatie is verboden;

    • h.

      de locatie moet voldoen aan eisen in belang van de brandveiligheid en er mag geen overlast veroorzaakt worden. Bij een huwelijksvoltrekking waar meer dan 50 personen aanwezig zijn moet een gebruikersmelding worden gedaan;

    • i.

      de ruimte van de trouwlocatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

      • 1.

        de aanwezigheid van tafel en stoelen;

      • 2.

        voldoende verlichting van de ceremonie;

      • 3.

        de ceremonieruimte is rookvrij en er mogen geen alcoholhoudende dranken worden genuttigd tijdens de ceremonie.

    • j.

      er moet een aparte ruimte aanwezig zijn voor de ambtenaar om zich te verkleden;

    • k.

      er moet een toilet aanwezig zijn;

    • l.

      de locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden en wat maatschappelijk aanvaardbaar is;

    • m.

      de trouwlocatie moet (rolstoel)toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht levensovertuiging, religie of sexuele geaardheid;

    • n.

      wordt aan een van de gestelde eisen niet voldaan dan kan dat een reden zijn om niet tot voltrekking over te gaan;

    • o

      voor schade en eventuele andere kosten die voortvloeien uit het trouwen/registreren op de gekozen locatie wordt de aanvrager aansprakelijk gesteld voor de kosten.

  • 2. De onder lid 2 genoemde locatie kan alleen worden gebruikt voor het voltrekken van huwelijken als hiervoor op verzoek van het bruidspaar toestemming is gegeven door het college van B&W;

  • 3. Het is niet toegestaan om een huwelijk te voltrekken tegelijkertijd met de inzegening van het huwelijk door een kerk- of geloofgemeenschap.

Artikel 4 Leiding

De ambtenaar van de burgerlijke stand van team Publiek draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Openstelling

  • 1. het bureau burgerlijke stand is geopend voor aangifte van geboorte, huwelijksaangifte, overlijden en overige werkzaamheden van maandag tot en met vrijdag op afspraak.

    Belanghebbenden kunnen hiervoor schriftelijk, digitaal of telefonisch een afspraak maken.

  • 2. Het bureau burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen:

    op maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 17.30 uur;

    • a.

      het bureau is gesloten op algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen;

    • b.

      op verzoek van een belanghebbende of in bijzondere gevallen kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als genoegzaam wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden noodzakelijkerwijs of de voltrekking van een huwelijk niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap

De ceremonie vindt plaats in de trouwzaal van de gemeente Oirschot of op een door het bruidspaar gekozen locatie. De ceremonie duurt maximaal 30 minuten en wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Oirschot.

Artikel 7 bezoldiging

De bezoldiging voor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Oirschot.

De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die benoemd wordt ingevolge artikel 2, lid 3 ontvangt geen bezoldiging voor de voltrekking van een huwelijk

Artikel 8 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijksaangiften en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op aangiften van geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 9 slotbepalingen

  • 1. Het Reglement Burgerlijke stand van de gemeente Oirschot 2014 vervalt hierbij;

  • 2. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke stand van de gemeente Oirschot 2016;

  • 3. het treedt in werking op 1 januari 2016.

Ondertekening

Oirschot, 8 december 2016
Burgemeester en wethouders van Oirschot,
De burgemeester de secreatris,
Ruud Severijns Joost Michels

Toelichting op het reglement burgerlijke stand van de gemeente Oirschot 2014.

Inleiding

Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten om een huwelijk te sluiten, het gebruik van locaties tot gemeentehuis speciaal voor het sluiten van huwelijken. Als in het reglement huwelijksvoltrekkingen wordt vermeld dan wordt hiermee ook bedoeld het registreren van partnerschappen en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Op verzoek van een bruidspaar kan een huwelijk worden voltrokken op een eigen gekozen locatie als voldaan wordt aan de voorwaarden genoemd in artikel 3. Verder geeft het reglement bepalingen ten aanzien van de benoemingen en werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van (buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand gebeurt door burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993, Stbl. 1993, nr. 55). Tevens zijn burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand regelt.

De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand blijft op grond van de wet zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van zijn werkzaamheden.

Verder regelt de wet dat burgemeester en wethouders een reglement burgerlijke stand  moeten vaststellen.

Artikel 1 begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

 

Artikel 2 Benoeming

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. De benoeming en (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand gebeurt door het college. In Oirschot is de benoeming gemandateerd aan de burgemeester. Oirschot kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente is benoemd en wiens benoeming niet is verlopen, te benoemen voor het voltrekken van één huwelijk. Het beleid geeft dus geen ruimte om personen die benoemd willen worden voor één huwelijk, maar niet (meer) zijn benoemd, te benoemen en te laten beëdigen. Het argument is dat daarmee de kwaliteit van de werkzaamheden beter kan worden bewaakt.

Artikel 3 Locatie

Dit artikel geeft aan waar de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken uit moeten oefenen. Een gemeentehuis waar een huwelijk wordt voltrokken moet een bestendig karakter dragen. Het trouwen op de openbare weg is niet toegestaan. De aanwijzing van een locatie als gemeentehuis wordt genomen door het college van burgemeester en wethouders. Zij zijn hiervoor gemandateerd door de gemeenteraad. Oirschot heeft gekozen voor deregulering en houdt rekening met de wens van de burger om een locatie waar het huwelijk moet plaatsvinden, naar eigen inzicht en buiten de permanent aangewezen locatie te mogen kiezen.

Artikel 4 Leiding

De verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand

is in handen van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 5 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor de dagelijkse werkzaamheden en wanneer in de gemeente Oirschot getrouwd kan worden.

Artikel 6 Huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap

Hierin is geregeld waar de ceremonie plaatsvindt, hoe lang deze duurt en door wie het huwelijk/geregistreerd partnerschap wordt voltrokken.

Artikel 7 bezoldiging

Het is niet de bedoeling dat personen die door een bruidspaar zelf worden aangebracht hun huwelijk te voltrekken, hiervoor van de gemeente Oirschot een bezoldiging ontvangen. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen. De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor een huwelijk niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanbrengen, die geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Hierbij moet opgemerkt worden dat de leges met betrekking tot een huwelijk zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die de organisatie van een huwelijk voor een gemeente met zich meebrengt. De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijk kost tijd en administratie.

Artikel 8 Schakelbepaling

Waar in dit reglement huwelijk of huwelijksvoltrekking staat wordt ook bedoeld: geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Daarmee wordt veelvuldige herhaling in de tekst voorkomen.

 

Artikel 9 Slotbepalingen

Het artikel bepaalt met welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.