Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR611837
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR611837/1
Integraal Veiligheidsplan De Kempen Uitvoeringsprogramma 2017-2018
Geldend van 25-07-2018 t/m heden
Intitulé
Integraal Veiligheidsplan De Kempen Uitvoeringsprogramma 2017-2018In 2015 hebben de gemeenten Bergeijk, Best, Bladel, Eersel, Oirschot, Reusel-De Mierden, Veldhoven en Waalre het Integraal Veiligheidsplan (IVP) de Kempen 2015-2018 vastgesteld. Daarin zijn de prioriteiten en strategische thema’s op het gebied van veiligheid voor de acht gemeenten, die samen politie basisteam De Kempen vormen, benoemd. Die prioriteiten zijn:
Prioriteiten Oost-Brabant
- ·
Woninginbraken (als onderdeel van vermogenscriminaliteit);
- ·
Georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit;
- ·
Problematische jeugd en jeugdgroepen inclusief alcohol en drugs;
- ·
Geweld (straatroof, overvallen, relationeel geweld, uitgaansgeweld, geweld tegen werknemers met publieke taak).
Prioriteiten basisteam De Kempen
- ·
Veilige woonomgeving - sociale kwaliteit (bewonersparticipatie, (woon)overlast, kwetsbaren). Lokale prioriteiten
- ·
Veilige evenementen.
De operationele uitwerking van die prioriteiten was opgenomen in het Uitvoeringsprogramma IVP de Kempen 2015-2016. Dit programma nadert zijn afronding.
Voor de periode 2017-2018 is, voortbordurend op het hiervoor genoemde uitvoeringsprogramma, een nieuw uitvoeringsprogramma voor de periode 2017-2018 opgesteld. Er is geen reden om een of meer van de eerder vastgestelde prioriteiten te schrappen. Wel stellen wij voor de periode 2017-2018 een wijziging in de focus voor. Hieronder wordt in het kort per prioriteit aangegeven waar we onze aandacht op gaan richten de komende twee jaar.
Woninginbraken (als onderdeel van vermogenscriminaliteit)
In de periode 2015-2016 is geïnvesteerd op het delen van expertise in de aanpak van woninginbraken. De resultaten daarvan zijn goed. Continue aandacht voor woninginbraken blijft echter nodig. We stellen voor de huidige aanpak voort te zetten en maatregelen verder te implementeren.
Georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit
In de periode 2017-2018 zullen wij de in de afgelopen jaren ingezette integrale aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit verder versterken door:
- ·
Vaststellen en implementeren van het actieplan ondermijnende criminaliteit;
- ·
Versterking van de weerbaarheid van bestuurders en medewerkers van de gemeente;
- ·
Implementatie van en samenwerking bij de nieuwe beleidslijnen Bibob;
- ·
Continuering van de toepassing van en samenwerking bij de Wet Damocles;
- ·
Inrichten van informatieveiligheid;
- ·
Slagvaardiger aanpak van milieucriminaliteit.
Problematische jeugd en jeugdgroepen inclusief alcohol en drugs
Problematische jeugd manifesteert zich in enkele gemeenten van het basisteam De Kempen. In de periode 2015-2016 is geïnvesteerd in het delen van expertise in de aanpak. De resultaten daarvan zijn goed. Deze werkwijze zal in de periode 2017-2018 gecontinueerd worden.
Geweld (straatroof, overvallen, relationeel geweld, uitgaansgeweld, geweld tegen werknemers met publi e-ke taak)
In de periode 2015-2016 is geïnvesteerd in het delen van expertise in de aanpak van geweld. De resultaten daarvan zijn goed. Continue aandacht blijft echter nodig. We stellen voor de aandacht voor geweld tegen werknemers met een publieke taak in het algemeen te verschuiven naar de eigen medewerkers, met name naar het versterken van hun weerbaarheid, om beïnvloeding als gevolg van morele druk en/of agressie te voorkomen.
Veilige woonomgeving - sociale kwaliteit (bewonersparticipatie, (woon)overlast, kwetsbaren)
Op de thema’s Sociaal Calamiteiten Protocol, Nazorg ex-gedetineerden, veiligheidsnetwerken (keurmerken
veilig wonen, veilig ondernemen, veilige school en veilige zorg) en de persoonsgerichte aanpak is in de periode 2015-2016 geïnvesteerd. Implementatie van het Sociaal Calamiteiten Protocol zal in 2017 plaatsvinden. Bij de thema’s Nazorg ex-gedetineerden en Persoonsgerichte aanpak wordt al intensief samengewerkt. Deze samenwerking zal de komende jaren worden voortgezet.
Voorgesteld wordt in 2017-2018 de focus te leggen op de volgende nieuwe thema’s:
- ·
Verwarde personen;
- ·
Huisvestiging bijzondere doelgroepen (die binnen het segment van de reguliere sociale woningbouw geen plaats vinden en daardoor in een commercieel segment onder het reguliere sociale woningbouw segment terechtkomen, zoals in recreatieparken en bij huisjesmelkers);
- ·
Statushouders/asielzoekers;
- ·
Beleidslijn toepassen Wet Victoria;
- ·
Vergroten aangiftebereidheid;
- ·
Radicalisering.
Veilige evenementen
In de periode 2015-2016 is door Eersel en Best geïnvesteerd in het opbouwen van expertise op dit thema. Wij stellen voor deze expertise in de periode 2017-2018 ook te gaan inzetten ten behoeve van de andere gemeenten in het basisteam.
Strategische thema’s
In het beleidsplan 2015-2018 is naast prioriteiten een aantal strategische thema’s benoemd. Verschil met de prioritaire thema’s is dat er geen bijzondere doorontwikkeling en/of intensivering van de aanpak nodig is. In essentie zetten we het niveau van de lopende aanpak voort. Dat betekent dus dat de thema’s woninginbraken, problematische jeugd, geweld en veilige evenementen in de periode 2017-2018 tot strategische thema’s benoemd worden.
Voor de strategische thema’s die in het beleidsplan zijn benoemd, te weten:
- ·
Verkeersveiligheid;
- ·
Ambulancezorg;
- ·
Rampenbestrijding en crisisbeheersing; Stellen wij voor de periode 2017-2018 de volgende focus voor:
Verkeersveiligheid
De verkeersanalyse die 2-jaarlijks wordt herijkt, heeft in de periode 2015-2016 een uitstekende basis geboden om de verkeersveiligheid continu te borgen. Wij adviseren deze werkwijze in 2017-2018 te continueren.
Ambulancezorg (en overige vormen spoedeisende hulp)
Dit is één van de weinige onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma van 2015-2016 waarvoor de geplande actie nog niet is afgerond. Wij stellen voor de risicoanalyse in relatie tot de opkomsttijden in de periode 2017-2018 af te ronden en de daaruit voortvloeiende adviezen en besluiten vervolgens te implementeren.
Rampenbestrijding en crisisbeheersing
Ook voor dit thema is het uitvoeringsprogramma voor 2015-2016 nog niet volledig afgerond. Wij stellen voor de mogelijkheden tot samenwerking op dit thema te onderzoeken en daar waar mogelijk te intensiveren.
Leeswijzer
Hoofdstuk 1 Overzicht van in 2017-2018 te nemen maatregelen/uit te voeren projecten. Daarbij is aangegeven welke gemeenten kartrekker zijn.
Hoofdstuk 2 Inhoud van een maatregel of project, het beoogde doel daarvan en de daarbij in te zetten instrumenten.
Hoofdstuk 3 Trends.
Hoofdstuk 4 Financiën.
Hoofdstuk 5 Vervangingsregeling Integraal Veiligheidscoördinatoren
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl