Piketregeling 2015

Geldend van 01-10-2014 t/m heden

Intitulé

Piketregeling 2015

Het college,

Overwegende:

dat de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk hebben besloten om samen te werken op het vlak van de crisisbeheersing;

Gelet op:

de samenwerkingsovereenkomst Officier van Dienst Bevolkingszorg;

de samenwerkingsovereenkomst Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid;

artikel 15:1:11 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Oisterwijk (CAR/UWO);

de instemming van de Ondernemingsraad van de gemeente Goirle d.d. 28 oktober 2014;

de instemming van de Ondernemingsraad van de gemeente Hilvarenbeek d.d. 28 oktober 2014;

de instemming van de Ondernemingsraad van de gemeente Oisterwijk d.d. 28 oktober 2014;

Besluit:

vast te stellen de:

"Piketregeling gemeenten Goirle, Hilvarenbeek, Oisterwijk 2014”

Artikel 1 – Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

Piketmedewerker De medewerker die door het college is aangewezen, om zich zowel binnen als buiten de voor hem geldende reguliere werktijden ter beschikking te houden voor inzet bij rampenbestrijding en crisismanagement in de gemeenten Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk;

OvD-Bz Officier van Dienst Bevolkingszorg;

AOV Ambtenaar Openbare orde en Veiligheid;

Piketdienst Het bereikbaar en beschikbaar zijn voor werkzaamheden ten behoeve van de rampenbestrijding en crisismanagement;

Piketdienstperiode Een aaneengesloten periode van één week (7 dagen x 24 uur) waarin de piketmedewerker zowel binnen als buiten de reguliere werktijd verplicht is bereikbaar en beschikbaar te zijn, om na oproep zo spoedig mogelijk de werkzaamheden te verrichten die behoren bij de functie.

Artikel 2 – Aanwijzing piketmedewerkers

  • 1. Alle voor de piketdienst in aanmerking komende piketmedewerkers worden door het college aangewezen.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde piketmedewerker is verplicht deel te nemen aan de piketdienst.

  • 3. Bezwaren tegen de aanwijzing als bedoeld in het eerste lid dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij het college te worden ingediend.

  • 4. Het college kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen piketmedewerker ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de piketdiensten.

Artikel 3 - Rooster

  • 1. De piketdienst wordt bij toerbeurt verricht door piketmedewerkers, op basis van een vooraf vastgesteld rooster.

  • 2. Per piketdienstperiode heeft steeds één OvD-Bz en één AOV dienst.

  • 3. Het ruilen van diensten is mogelijk in onderling overleg.

  • 4. Zodra een piketmedewerker door ziekte of buitengewone omstandigheden is verhinderd de dienst te verrichten, neemt de volgende op het rooster zijn plaats in. Zodra de verhinderde piketmedewerker weer dienst kan verrichten, neemt hij op het rooster weer zijn eigen plaats in, opdat het rooster verder ongestoord kan worden vervolgd.

Artikel 4 - Vergoeding

  • 1. Voor het verrichten van piketdiensten als bedoeld in deze regeling, wordt een geldelijke vergoeding toegekend.

  • 2. Deze vergoeding bedraagt € 1,80 bruto per uur buiten de reguliere arbeidsomvang en wordt telkens verhoogd met het percentage van de in de CAO sector Gemeenten overeengekomen loonsverhoging(en).

  • 3. De piketmedewerker die valt onder de standaardregeling van de werktijdenregeling (artikel 4:2 van de CAR/UWO) ontvangt voor werkzaamheden die worden verricht in het kader van de piketdienst een buitendagvenstervergoeding overeenkomstig artikel 3:8 van de CAR/UWO.

  • 4. De piketmedewerker die valt onder de bijzondere regeling van de werktijdenregeling (artikel 4:3 en 4:8 van de CAR/UWO) ontvangt voor werkzaamheden die worden verricht in het kader van de piketdienst een overwerkvergoeding overeenkomstig artikel 3:2 van de CAR/UWO.

  • 5. De duur van het overwerk wordt bepaald door het verschil tussen het tijdstip van oproep en het tijdstip waarop de werkzaamheden worden beëindigd, vermeerderd met de tijd die nodig is om terug te keren naar het huisadres.

  • 6. Het feitelijk aantal kilometers, gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van de piketdienst, wordt vergoed conform de voor de desbetreffende ambtenaar geldende lokale regeling.

  • 7. Declaratie van de vergoeding voor piket, overwerk, buitendagvenster en reiskosten geschiedt steeds maandelijks achteraf.

  • 8. De piketmedewerker, die wordt bezoldigd in schaal 11 en hoger heeft geen aanspraak op een vergoeding zoals genoemd in de leden 3 en 4 van dit artikel.

Artikel 5 – Bereikbaarheid en inzetbaarheid

  • 1. Van de piketmedewerker die wordt aangewezen voor het verrichten van piketdiensten, wordt verlangd dat hij, na alarmering direct met de werkzaamheden start en binnen 30 minuten na alarmering op de plaats waar de werkzaamheden dienen te worden verricht c.q. incident plaats vindt, aanwezig kan zijn.

  • 2. De piketmedewerker, die wordt aangewezen voor het verrichten van piketdiensten, dient te allen tijde met een mobiele telefoon bereikbaar te zijn. Het college stelt hiertoe de benodigde voorzieningen beschikbaar.

Artikel 6 – Vergoeding tijdens ziekte

Indien een piketmedewerker in verband met ziekte gedurende langere tijd niet kan deelnemen aan de piketdienst, ontvangt hij een vergoeding gelijk aan het gemiddelde vergoedingsbedrag over de 3 kalendermaanden onmiddellijk voorafgaand aan de datum waarop de verhindering is ingegaan. Voor zover de piketmedewerker op bedoelde datum minder dan 3 kalendermaanden zijn betrekking heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over het tijdvak vóór het ontstaan van de verhindering.

Artikel 7 – Einde piketdienst

1.Zodra een piketmedewerker, buiten eigen toedoen, niet meer kan deelnemen aan de dienst

  • a)

    ten gevolge van reorganisatie in een dienst, waardoor de dienst wordt beëindigd of de duur van de diensttijd wordt verminderd;

  • b)

    op medische gronden, als betrokkene niet langer mag worden ingeschakeld, doch overigens zijn hoofdfunctie blijft vervullen;

wordt, wat betreft de vergoeding, een afbouwregeling toegepast.

  • 2.

    Als de piketmedewerker bij beëindiging op grond van lid 1 van dit artikel, 60 jaar of ouder is èn hij tenminste 10 jaar aaneengesloten aan deze regeling heeft deelgenomen, behoudt hij de genoten vergoeding tot het einde van zijn dienstverband in zijn hoofdfunctie.

  • 3.

    De piketmedewerker van 60 jaar of ouder kan er zelf voor kiezen deelname aan de regeling te beëindigen. Als hij tenminste 10 jaar aaneengesloten heeft deelgenomen, is de afbouwregeling van artikel 8, lid 1 van toepassing.

Artikel 8 – Afbouwregeling piketdienst

1.De vergoeding van de piketdienst wordt, bij beëindiging zoals genoemd in lid 1 van artikel 7, met ingang van de dag waarop de beëindiging in werking treedt, als volgt afgebouwd:

1. 1 - 5 jaar5 - 10 jaar10 - 15 jaar> 15 jaar

75% 3 mnd. 6 mnd. 8 mnd. 10 mnd.

50% 3 mnd. 6 mnd. 8 mnd. 10 mnd.

25% 3 mnd. 6 mnd. 8 mnd. 10 mnd.

berekend over het gemiddelde van de genoten vergoeding over de voorafgaande 2 jaar of over een kortere periode, indien de piketdienst korter dan 2 jaren is verricht.

  • 2.

    Indien er sprake is van vermindering van de dienst, anders dan wegens uitbreiding van het aantal deelnemers aan de regeling, dan wordt de afbouwregeling toegepast over het bedrag van de vermindering.

  • 3.

    Indien de deelnemer, waarvan deelname op grond van artikel 7, lid 1 beëindigd is, gedurende de afbouwperiode 60 jaar wordt, behoudt hij recht op het afbouwpercentage, zoals dat geldt op de dag waarop hij 60 jaar wordt, tot het einde van het dienstverband in zijn hoofdfunctie.

Artikel 9 - Onvoorzien

Het college kan, voor zover nodig in individuele gevallen en ten aanzien van een door hen aan te wijzen groep van functionarissen, in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.

Artikel 10 – Inwerkingtreding regeling

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Piketregeling gemeenten Goirle, Hilvarenbeek, Oisterwijk 2014” en treedt in werking op 1 oktober 2014.

Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Goirle op      ,

De secretaris, de burgemeester,

Ing. J.M. Tromp M.G. Rijsdorp

Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Hilvarenbeek op      ,

de secretaris, de burgemeester,

F.M. Jansen, drs. R.F.I. Palmen

waarnemend secretaris

Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Oisterwijk op 2 december 2014,

de secretaris, de burgemeester,

A.M.M. Depmann, drs. J.F.M. Janssen