Regeling vervallen per 31-12-2017

Regeling subsidie inwoners doen mee gemeente Oisterwijk 2017

Geldend van 01-10-2016 t/m 30-12-2017

Intitulé

Regeling subsidie inwoners doen mee gemeente Oisterwijk 2017

Regeling subsidie inwoners doen mee gemeente Oisterwijk 2017

HOOFDSTUK 1 WIE KAN SUBSIDIE AANVRAGEN?

Artikel 1 Rechtspersoon

  • a.

    Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon.

  • b.

    In deze regeling wordt onder een rechtspersoon verstaan:

    1.een rechtspersoon als bedoeld in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek

HOOFDSTUK 2 WAARVOOR WORDT SUBSIDIE VERLEEND?

Artikel 2 Incidentele activiteiten en activiteiten gedurende een kalenderjaar

Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd voor:

  • a.

    een incidentele activiteit

  • b.

    een activiteit gedurende het gehele kalenderjaar.

Artikel 3 Activiteiten

  • a.

    Subsidie wordt verleend voor het in de gemeente Oisterwijk uitvoeren van navolgende activiteiten gericht op het faciliteren van inwoners (65+ ers) in de gemeente om op hun eigen niveau mee te kunnen blijven doen en om kwetsbare ouderen langer zelfstandig te laten wonen en functioneren.

    • I.

      Incidentele activiteiten die bijdragen aan de intensivering van de preventieve aanpak van eenzaamheid en depressie.

    • II.

      Activiteiten die bijdragen aan het vergroten van sociale contacten voor kwetsbare ouderen (bijvoorbeeld het opzetten van een inlooppunt, organiseren van laagdrempelige activiteiten tijdens feestdagen, vakantieperioden en weekenden).

    • III.

      Activiteiten gericht op het activeren of ondersteunen van activiteiten van de “zilveren kracht” op basis van vragen uit de samenleving door middel van het meedenken of (mee)schrijven van een (project)plan

    • IV.

      Incidentele activiteiten ten behoeve van een in de gemeente centraal gelegen dagopvang, als ondersteuning van een zorginstelling, voor in de gemeente wonende ouderen in de leeftijd van 65 tot 75 jaar die nog mobiel zijn en behoefte hebben aan contacten danwel voor in de gemeente wonende ouderen die géén indicatie voor een zorginstelling hebben, weinig mobiel en aan huis gebonden zijn en die behoefte hebben aan contacten.

    • V.

      Incidentele activiteiten ten behoeve van een door vrijwilligers uit te voeren boodschappendienst of voor vervoer van ouderen naar en van ontmoetingsactiviteiten als genoemd in lid II van dit artikel.

    • VI.

      Activiteiten ten behoeve van advisering, werving, training en begeleiding van vrijwillige buurtgenoten.

    • VII.

      Activiteiten die bijdragen aan de samenwerking tussen vrijwillige en professionele organisaties en belangenbehartiging.

  • b.

    Subsidie wordt verleend voor het in de gemeente Oisterwijk uitvoeren van de navolgende laagdrempelige sociale, culturele en sportieve activiteiten voor mensen met een verstandelijke, lichamelijke, psychosociale of psychiatrische beperking.

    • I.

      Activiteiten die bijdragen aan deelname aan aangepaste sporten

    • II.

      Activiteiten gericht op ontmoeting van mensen met een lichamelijke, psychosociale of psychiatrische beperking

    • III.

      Activiteiten gericht op het meer bewegen, sporten en valpreventie bij ouderen

  • c.

    Subsidie wordt verleend voor het in de gemeente Oisterwijk uitvoeren van de navolgende activiteiten gericht op het faciliteren van inwoners met dementie en hun netwerk om op hun eigen niveau mee te kunnen blijven doen:

    • I.

      Activiteiten die bijdragen aan ontmoeting en vergroten van de kennis over de ziekte dementie en de omgang met mensen met dementie

    • II.

      (Incidentele) activiteiten die bijdragen aan de deelname van mensen met dementie aan de samenleving en passen binnen de contouren van een dementievriendelijke gemeente Oisterwijk.

  • d.

    Subsidie wordt verleend voor het in de gemeente Oisterwijk uitvoeren van de navolgende activiteiten voor vrijwilligers.

    • I.

      Incidentele activiteiten die bijdragen aan het belonen van vrijwilligers waarbij de beloning past binnen één van de bestaande vrijwilligersprijzen.

    • II.

      Incidentele activiteiten gericht op het ondersteunen van vrijwilligersorganisaties in de gemeente Oisterwijk. De activiteit is gericht op:

      • -

        het organiseren van een lezing/voorlichtingsbijeenkomst over een actueel onderwerp ten behoeve van vrijwilligers(organisaties); of

      • -

        het organiseren van verbinding tussen vraag en aanbod m.b.t. vrijwilligerswerk; of

      • -

        het organiseren van een training ten behoeve van vrijwilligers(organisaties) (bijvoorbeeld door middel van een vrijwilligersacademie.)

  • e.

    Subsidie wordt verleend voor het in de gemeente Oisterwijk uitvoeren van de navolgende activiteiten gericht op participatie van financieel kwetsbare inwoners of bewustwording rondom armoede en omgaan met geld.

    • I.

      Incidentele activiteiten die bijdragen aan het vergroten van sociale contacten voor financieel kwetsbare inwoners.

    • II.

      Incidentele activiteiten die bijdragen aan de deelname van financieel kwetsbare inwoners aan de samenleving en passen binnen de kaders van het huidige armoedebeleid.

    • III.

      Incidentele activiteiten die bijdragen aan het vergroten van algemene kennis rondom omgaan met geld.

    • IV.

      Incidentele activiteiten die bijdragen aan het vergroten van bewustwording en kennis over omgaan met geld en armoede voor jongeren en kinderen

Artikel 4 Subsidieplafond

Voor het subsidie is een plafond vastgesteld van € 107.225, onderverdeeld als volgt:

  • a.

    voor het uitvoeren van incidentele activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 onder a van deze regeling: € 30.400

  • b.

    voor het uitvoeren van activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 onder b van deze regeling: € 77.325

Artikel 5 Opbouw van het subsidieplafond

a.Het subsidie voor incidentele activiteiten in het kalenderjaar 2017 is als volgt opgebouwd:

Aanvrager

Activiteit

Maximaal bedrag in €

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder a, I:

Preventie eenzaamheid en depressie, voor een reeks van dagactiviteiten voor groepen met een maximum van € 500, uitvoering in een aangewezen accommodatie

6.000

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder a, IV:

Dagopvang met een maximum van € 4.000 per opvang

8.000

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder a, V:

Boodschappendienst / vervoer

3.000

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder c, II:

Dementievriendelijke gemeente Oisterwijk, met een maximum van € 500 per activiteit, uitvoering in een aangewezen accommodatie

2.000

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder d, I:

Vrijwilligersprijzen

750

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder d, II:

Voorlichting / training vrijwilligers

5.650

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder e, I t/m IV:

Financiële kwetsbaarheid, activiteiten met een maximum van € 500 per activiteit , uitvoering in een aangewezen accommodatie

5.000

b.Het subsidie voor activiteiten voor de duur van het gehele kalenderjaar 2017 is als volgt opgebouwd:

Aanvrager

Activiteit

Maximaal bedrag in €

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder a, II:

Inlooppunt

10.000

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder a, II:

Vergroten sociale contacten in de kern Oisterwijk, uitvoering in een aangewezen accommodatie

7.500

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder a, II:

Vergroten sociale contacten in de kern Moergestel, uitvoering in een aangewezen accommodatie

7.500

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder a, III:

Zilveren kracht

1.000

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder a, VI:

Buurtgenoten, uitvoering in een aangewezen accommodatie

1.500

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder a, VII:

Samenwerking ouderenorganisaties

4.200

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder b, I:

Deelname aangepaste sporten

3.100

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder b, II:

Ontmoeten mensen met lichamelijke, psychosociale of psychiatrische beperking, uitvoering in een aangewezen accommodatie

6.160

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder b, III:

Activiteiten en huisvesting (inclusief BTW) voor meer bewegen, sport en valpreventie ouderen, met een maximum van € 2.766 per groep voor 40 lessen per groep

19.365

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder c, I:

Alzheimercafe, uitvoering in een aangewezen accommodatie

5.000

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, onder c, II:

Atelier voor mensen met dementie

12.000

Artikel 6 Wat zijn de verdelingsregels?

  • a.

    Indien de aanvrager ingevolge artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de gevraagde aanvulling op het gemeentekantoor is ontvangen. Als tijdstip waarop een bericht door het college van burgemeester en wethouders elektronisch is ontvangen, geldt ingevolge artikel 2:17, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht het tijdstip waarop het bericht zijn systeem van gegevensverwerking heeft bereikt.

  • b.

    Verlening van subsidie van aanvragen voor incidentele activiteiten die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van binnenkomst tot dat het voor de uitvoering van deze activiteiten vastgestelde subsidie plafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, onder a, van deze regeling, is bereikt.

  • c.

    Verlening van subsidie van aanvragen gedurende het kalenderjaar die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van een door het college van burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de uitvoering van de activiteiten vastgestelde subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, onder b, van deze regeling is bereikt.

  • d.

    Bij de rangschikking van de aanvragen worden door het college van burgemeester en wethouders punten toegekend aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

Aspect

Maximaal aantal punten

1

De mate waarin de uit te voeren activiteiten bijdragen aan de doelstellingen van het subsidie

40

2

De mate waarin de uit te voeren activiteiten bijdragen aan het vergroten van de eigen kracht en de maatschappelijke participatie van burgers en de kracht van de samenleving versterken

30

3

De mate waarin de aanvrager met beroepskrachten meewerkt aan de uitvoering van het inrichtingsplan voor het sociaal team en gebruik maakt van het door de gemeente Oisterwijk beschikbaar te stellen instrumentarium

30

4

De mate waarin de aanvrager met vrijwilligers de deelname van vrijwilligers aan trainingen bevordert om ondersteuningsvragen van burgers te herkennen en door te verwijzen

30

Artikel 7 Begrotingsvoorbehoud

Een subsidie ten laste van de gemeentelijke begroting die nog niet door de gemeenteraad is vastgesteld, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende geld ter beschikking wordt gesteld.

Artikel 8 Indexering

Het bedrag van het subsidieplafond is geïndexeerd volgens de indexering van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, die de gemeente Oisterwijk over het betreffende subsidietijdvak ontvangt van het rijk. De indexering wordt toegepast met inachtneming van het in artikel 7 van deze regeling gemaakte voorbehoud.

HOOFDSTUK 3 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVERLENING?

Artikel 9 Wanneer een aanvraag om subsidieverlening indienen?

  • a.

    Een aanvrage om subsidie voor een incidentele activiteit als bedoeld in artikel 3, onder a van deze regeling moet worden ingediend 12 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteit(en) waarvoor het subsidie wordt aangevraagd.

  • b.

    Een aanvraag om een subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3, onder b van deze regeling moet, in afwijking van artikel 7, lid 1 van de Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2014, worden ingediend vóór 1 november voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 10 Hoe een aanvraag om subsidieverlening indienen?

  • 1.

    Voor het indienen van een aanvraag om subsidieverlening moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal mét e-Herkenning, te vinden op www.oisterwijk.nl/sociaal/subsidies.

  • 2.

    Een aanvraag om subsidieverlening die is ingediend op of ná de in artikel 9 genoemde termijnen wordt niet in behandeling genomen.

Artikel 11 Wat zijn de algemene criteria voor subsidieverlening?

  • a.

    Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening waarop deze regeling ziet, dient een activiteitenplan te worden overgelegd, in welk activiteitenplan de aanvrager in elk geval beschrijft:

    • 1.

      De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd

    • 2.

      De doelen en resultaten en hoe deze bijdragen aan het vergroten en behouden van zelfredzaamheid en participatie van burgers volgens de treden van zelfredzaamheid in de resultaatgebieden zoals beschreven in de bijlage van deze regeling

  • b.

    In het activiteitenplan wordt beschreven hoe wordt voldaan aan de navolgende criteria voor de subsidieverlening:

    • 1.

      de activiteiten zijn er op gericht dat de eigen kracht en de maatschappelijke participatie van (kwetsbare) burgers wordt vergroot, de kracht van de samenleving wordt versterkt en de vraag naar specialistische zorg en/of ondersteuning wordt voorkomen of verminderd

    • 2.

      bij de uitvoering van de activiteiten werkt de aanvrager samen met andere organisaties, netwerken en burgerinitiatieven waardoor een impuls wordt gegeven aan de samenwerking in de meest brede zin van het woord tussen burgers, organisaties, netwerken, bedrijfsleven en/of gemeente

    • 3.

      de aanvrager verleent medewerking aan een gemeentelijke monitor en verstrekt daartoe de gevraagde informatie

    • 4.

      de aanvrager draagt zorg voor een proactieve houding van zijn medewerkers en de vrijwilligers die zij inzetten. De medewerkers beschikken over de nodige competenties om ondersteuningsvragen van burgers op een vraaggerichte integrale manier op te pakken, stemmen af met het informele netwerk en/of met het sociaal team en maken hiervan gebruik van het regionaal ontwikkeld instrumentarium

    • 5.

      van de aanvrager die voor de uitvoering van de activiteiten vrijwilligers inzet, wordt verwacht dat zij de deelname van vrijwilligers aan trainingen bevordert om ondersteuningsvragen van burgers te herkennen en actief op te nemen

    • 6.

      de aanvrager voert zijn activiteiten uit met inachtneming van de geldende gedragsregels, werkwijzen en/of wettelijke vereisten

    • 7.

      de activiteiten van de aanvrager zijn algemeen toegankelijk en worden laagdrempelig en via meerdere kanalen aangeboden

    • 8.

      de aanvrager maakt voor de uitvoering van zijn activiteiten gebruik van een aangewezen accommodatie, waaronder wordt verstaan: Ontmoetingscentrum de Coppele, Wijkcentrum de Waterhoef, Wijkorganisatie Pannenschuur, Trefcentrum de Bunders of Cultureel centrum den Boogaard

  • c.

    Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening dient een begroting te worden overgelegd, in welke begroting de aanvrager in elk geval beschrijft:

    • 1.

      de begroting van en dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten

    • 2.

      bij derden aangevraagde subsidies en/of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten waarop de ingediende aanvraag ziet

  • d.

    Het subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijke kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van in deze regeling in artikel 3 genoemde activiteiten die resteren ná aftrek van bijdragen van derden.

Artikel 12 Wat zijn de specifieke criteria voor subsidieverlening?

In het activiteitenplan wordt tevens beschreven hoe wordt voldaan aan de navolgende specifieke criteria voor de subsidie verlening:

  • 1.

    voor de uitvoering van de activiteiten genoemd in artikel 3, onder a, I, III, V en VI van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    a.de aanvrager voert in de gemeente Oisterwijk specifiek activiteiten uit voor ouderen woonachtig in de gemeente Oisterwijk

  • 2.

    voor uitvoering van de activiteit genoemd in artikel 3, onder a, II van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    • a.

      de aanvrager houdt in de gemeente Oisterwijk een inlooppunt in stand voor ouderen woonachtig in de gemeente Oisterwijk

    • b.

      de aanvrager is een op algemene of bijzondere grondslag opgerichte organisatie welke activiteiten organiseert voor aangesloten ouderen, woonachtig in de gemeente Oisterwijk

  • 3.

    voor uitvoering van de activiteit genoemd in artikel 3, onder a, IV van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    a.de aanvrager houdt in de gemeente Oisterwijk een dagopvang verbonden aan een zorginstelling in stand voor ouderen woonachtig in de gemeente Oisterwijk

  • 4.

    voor uitvoering van de activiteit genoemd in artikel 3, onder a, VII van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    a.de aanvrager is belast met de vertegenwoordiging van ouderen en het bevorderen van samenwerking tussen de in de gemeente Oisterwijk aanwezige organisaties die activiteiten organiseren voor ouderen in de gemeente Oisterwijk

  • 5.

    voor uitvoering van de activiteiten genoemd in artikel 3, onder b, I, II, en III van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    a.de aanvrager voert in de gemeente Oisterwijk gemeentebreed sociale, culturele of sportieve activiteiten organiseert voor in de gemeente woonachtige ouderen of mensen met een verstandelijke, lichamelijke, psychosociale of psychiatrische beperking

  • 6.

    voor uitvoering van de activiteit genoemd in artikel 3, onder c, I van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    a.de aanvrager organiseert in de gemeente Oisterwijk bijeenkomsten voor iedereen die te maken heeft met dementie

  • 7.

    voor uitvoering van de activiteit genoemd in artikel 3, onder c, II van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    a.de aanvrager organiseert in de gemeente Oisterwijk sociale, culturele of sportieve activiteiten organiseren voor mensen met dementie en hun netwerk

  • 8.

    voor uitvoering van de activiteit genoemd in artikel 3, onder d, I van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    a.de aanvrager organiseert de jaarlijkse uitreiking van de vrijwilligersprijs aan een vrijwilliger in de kern Oisterwijk, Moergestel en Heukelom

  • 9.

    voor uitvoering van de activiteit genoemd in artikel 3, onder d, II van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    a.de aanvrager stimuleert in de gemeente Oisterwijk het georganiseerd vrijwilligerswerk

  • 10.

    voor uitvoering van de activiteit genoemd in artikel 3, onder e, 1 t/m IV van deze regeling geldt voor de aanvrager:

    a.de aanvrager voert in de gemeente Oisterwijk activiteiten uit gericht op participatie en maatschappelijke ondersteuning van inwoners

Artikel 13 Wanneer wordt op een aanvraag om subsidieverlening beslist?

  • a.

    Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 9 onder a wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist binnen 12 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

  • b.

    Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 9 onder b wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist op 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend.

Artikel 14 Wat houdt het besluit tot subsidieverlening in?

  • a.

    De beslissing tot subsidieverlening houdt in:

    • 1.

      de hoogte van het bedrag van subsidieverlening

    • 2.

      de activiteit(en) waarvoor de subsidieverlening plaatsvindt

    • 3.

      de periode gedurende welke subsidie wordt verleend

    • 4.

      de eventueel aan de subsidieverlening te verbinden verplichtingen

  • b.

    De beslissing tot subsidieverlening houdt tevens de beslissing in tot het betaalbaar stellen van een voorschot.

HOOFDSTUK 4 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVASTSTELLING?

Artikel 15 Wanneer een aanvraag om subsidievaststelling indienen?

  • a.

    Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een subsidie als bedoeld in artikel 3, onder a, van deze regeling moet worden ingediend binnen 12 weken nadat de activiteit(en) waarvoor de subsidie is verleend is (zijn) uitgevoerd.

  • b.

    Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een subsidie als bedoeld in artikel 3, onder b, van deze regeling moet worden ingediend vóór 1 april volgend op het kalenderjaar waarop het bijbehorende besluit tot subsidieverlening betrekking heeft.

  • c.

    Een aanvraag om subsidievaststelling hoeft niet te worden ingediend als de subsidie-ontvanger bij het besluit tot subsidieverlening wordt verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. In dat geval vindt de subsidievaststelling ambtshalve plaats en wel binnen 12 weken nadat de gevraagde inlichtingen door de subsidie-ontvanger aan het college van burgemeester en wethouders zijn verstrekt.

Artikel 16 Hoe een aanvraag om subsidievaststelling indienen?

Voor het indienen van een aanvraag om subsidievaststelling moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal mét e-Herkenning te vinden op www.oisterwijk.nl/sociaal/subsidies.

Artikel 17 Waar wordt een aanvraag om subsidievaststelling aan getoetst?

  • a.

    Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening tot en met € 5.000, getoetst aan:

    • 1.

      in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend is (zijn) uitgevoerd en

    • 2.

      indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen

  • b.

    Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening van € 5.001 tot en met € 50.000, getoetst aan:

    • 1.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend daadwerkelijk is (zijn) uitgevoerd en

    • 2.

      indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen

  • c.

    Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening van méér dan € 50.000, getoetst aan:

    • 1.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend daadwerkelijk is (zijn) uitgevoerd

    • 2.

      een financieel verslag of jaarrekening van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten

    • 3.

      een balans en toelichting van het betreffende tijdvak waarover subsidieverlening heeft plaatsgevonden

    • 4.

      een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijk accountant en

    • 5.

      indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen

Artikel 18 Wanneer wordt op een aanvraag om subsidievaststelling beslist?

Op een volledig ingediende aanvraag om subsidievaststelling wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist binnen 12 weken nadat de aanvraag is ingediend.

Artikel 19 Wat houdt het besluit tot subsidievaststelling in?

Een besluit tot subsidievaststelling houdt in:

a.indien uit de aanvraag om subsidievaststelling blijkt dat is voldaan aan de in artikel 17 onder a, b of c, gestelde voorwaarden

  • 1.

    de hoogte van het bedrag van subsidievaststelling

  • 2.

    het bedrag en de termijn van het te verrekenen voorschot

Artikel 20 Slotbepalingen

  • a.

    Op een aanvraag om een subsidieverlening en/of subsidievaststelling die is ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze subsidieregeling alsmede op enig bezwaar of beroep, ingesteld tegen een besluit over een dergelijke aanvraag, blijft de Regeling subsidie inwoners doen mee gemeente Oisterwijk 2016 van toepassing.

  • b.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 oktober 2016 en vervalt op 1 januari 2018.

  • c.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Regeling subsidie inwoners doen mee gemeente Oisterwijk 2017.

BIJLAGE

Bijlage als genoemd in artikel 11, onder a, 2 van deze regeling

Resultaatgebied

Trede 1:

acute problematiek

Trede 2:

niet zelfredzaam

Trede 3:

beperkt zelfredzaam

Trede 4:

voldoende zelfredzaam

Trede 5:

volledig zelfredzaam

Sociaal netwerk

Geen (noodzakelijke steun van het) netwerk

Door een blijvende in de burger gelegen oorzaak niet in staat om zelfstandig een sociaal netwerk te onderhouden dat ondersteunend is bij maatschappelijke participatie.

Door een op te lossen omstandigheid en/of in een burger gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om zelfstandig een sociaal netwerk te onderhouden dat ondersteunend is bij maatschappelijke participatie. Er is enige steun vanuit ondersteunend netwerk.

In staat om een sociaal netwerk op te bouwen en te onderhouden dat voldoende steun biedt om in trede 5 te komen.

Burger heeft een sociaal netwerk, dat ondersteunend is bij maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid, en kan dit onderhouden.

Huisvesting

Dakloos

Burger heeft wel huisvesting maar die huisvesting is onveilig, vervuild, ongezond en/of past niet bij de beperking die iemand heeft. Burger kan de woning niet betalen. Uithuiszetting dreigt. Burger heeft huisvesting op een plaats waar deze persoon niet gewenst is.

Veilige en stabiele huisvesting maar slechts beperkt toereikend, in onderhuur en/of geen autonome huisvesting. In staat om met ondersteuning het huishouden op orde te houden.

Veilige en toereikende huisvestiging, regulier (huur)contract gedeeltelijke autonome huisvesting. Het huishouden wordt zelfstandig op orde gehouden.

Veilige en toereikende huisvestiging, regulier (huur)contract en autonome huisvesting.

Financiële situatie

Geen inkomsten (ook niet vanuit systeem), hoge en groeiende schulden.

Onvoldoende inkomsten en ongepast uitgavepatroon. Groeiende schulden.

Inkomen komt aan basisbehoeften tegemoet, en/of er is een gepast uitgavepatroon, eventuele schulden zijn stabiel, en/of er is bewindvoering/inkomens-beheer.

Inkomen komt aan basisbehoeften tegemoet zonder uitkering. Schulden worden zelf beheerd en deze verminderen.

Inkomen ruim voldoende, goed financieel beheer, mogelijkheid om te sparen.

Thuissituatie (zonder kinderen)

Sprake van huiselijk geweld, seksueel of verbaal geweld of verwaarlozing. Huisgenoten worden bedreigd in hun welzijn of ontwikkeling.

Dreiging van onveilige situatie, zoals huiselijk geweld of verbaal geweld.

Huisgenoten erkennen problemen en proberen negatief gedrag te veranderen. Huisgenoten hebben ondersteuning nodig om dit te doen.

Relationele problemen tussen huisgenoten zijn niet (meer) aanwezig.

Communicatie tussen huisgenoten is consistent open. Huisgenoten ondersteunen elkaar. Er wordt geleefd in een gezonde leefomgeving.

Opvoed- en opgroeisituatie vanuit perspectief ouders/verzorgers (in aanvulling op thuissituatie).

In aanvulling op ‘thuissituatie’: sprake van kindermishandeling. Ouders zijn niet in staat te zorgen voor een veilige situatie voor hun kinderen. Kinderen worden bedreigd in hun welzijn en/of ontwikkeling.

Door een blijvende in de burger gelegen oorzaak niet in staat om zelfstandig een klimaat te scheppen waarin kinderen zichzelf veilig kunnen ontwikkelen en ontplooien. Dreiging van kindermishandeling.

Door een op te lossen omstandigheid en/of in een burger gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om zelfstandig een klimaat te scheppen waarin kinderen zichzelf veilig kunnen ontwikkelen en ontplooien.

In staat om een veilig klimaat te kunnen scheppen waarin kinderen zichzelf kunnen ontwikkelen en ontplooien.

Er is een veilig klimaat waarin kinderen zichzelf kunnen ontwikkelen en ontplooien.

Opvoed- en opgroeisituatie vanuit perspectief kind (in aanvulling op thuissituatie).

Vormt een gevaar vorm zichzelf en/of anderen.

Door een blijvende in het kind gelegen oorzaak niet in staat om zich zelfstandig te kunnen ontwikkelen en ontplooien.

Door een op te lossen omstandigheid en/of in een klant gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om zich te zelfstandig kunnen ontplooien en ontwikkelen.

In staat om zich te kunnen ontplooien en ontwikkelen.

Kind ontplooit en ontwikkelt zich op een gezonde manier.

Mantelzorgonder-steuning (vanuit perspectief mantelzorger)

Overbelast en daardoor niet in staat om mantelzorg te verlenen

Niet in staat om balans aan te brengen in draaglast en draagkracht

Door een op te lossen omstandigheid en/of in mantelzorger gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om balans aan te brengen in draaglast en draagkracht.

Burger is in staat om balans aan te brengen maar loopt risico op overbelasting.

De draaglast staat in de juiste verhouding tot de draagkracht.

Daginvulling (de wijze waarop iemand zijn dagen invult zoals (vrijwilligers)werk, school) en participeert in de samenleving.

Combinatie van geen zinvolle daginvulling en veroorzaken overlast. Geen participatie door crisissituatie in overlevingsmodus

Geen daginvulling maar geen overlast. Gebrek aan motivatie om te kunnen deelnemen. Gebrek aan vaardigheden om te kunnen deelnemen.

Niet in staat om zelfstandig te komen tot een zinvolle en passende daginvulling. Door een op te lossen omstandigheid en/of in een klant gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om te participeren.

In staat om zelfstandig te komen tot een zinvolle en passende daginvulling.

Iemand heeft een zinvolle daginvulling