Regeling vervallen per 01-01-2015

Nota Investerings- en afschrijvingsbeleid gemeente Oldambt

Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2014

Intitulé

Nota Investerings- en afschrijvingsbeleid gemeente Oldambt

Nota Investerings- en

afschrijvingsbeleid

gemeente Oldambt.

Inleiding

In 2004 zijn, met de komst van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), onder meer de voorschriften voor activering van investeringen en afschrijving van activa aangepast. Met de komst van de nieuwe gemeente Oldambt is het wenselijk om een nieuwe nota op te stellen waarin het gehanteerde investerings- en afschrijvingsbeleid wordt beschreven, waar nodig geactualiseerd en in overeenstemming gebracht met de BBV en daar waar mogelijk en gewenst vereenvoudigd. Tevens is een overgangsbepaling opgenomen voor de wijze waarop met de op 1 januari 2010 reeds geactiveerde activa wordt omgegaan.

Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)Het Besluit Begroting en Verantwoording bevat een aantal artikelen die betrekking hebben op het toe te passen investerings- en afschrijvingsbeleid.Hieronder wordt ingegaan op de voorschriften inzake: a. activeringb. waarderingc. afschrijvingNaast de door het BBV opgelegde voorschriften wordt hieronder ingegaan op welke wijze we bij de gemeente Oldambt het investerings- en afschrijvingsbeleid verder willen vaststellen.

A. ActiveringIn het BBV is geregeld welke kosten geactiveerd mogen worden.

Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar:• Materiële vaste activa• Immateriële vaste activa• Financiële vaste activa

Materiële vaste activaMateriële vaste activa wordt onderscheiden in investeringen met een economisch nut en investeringen met een maatschappelijk nut.

Investeringen met een economisch nutAlle investeringen met een economisch nut worden geactiveerd. Investeringen hebben een economisch nut indien ze verhandelbaar zijn en/of indien ze kunnen bijdragen aan het genereren van middelen. Uitzondering hierop vormen kunstvoorwerpen met een cultuurhistorische waarde. Deze worden niet geactiveerd.

Investeringen met een maatschappelijk nutInvesteringen in de openbare ruimte met een maatschappelijke nut worden in principe niet geactiveerd. In het BBV is de uitzondering om deze investeringen wel te mogen activeren opgenomen, omdat gemeenten anders niet in staat zouden zijn bepaalde investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut te doen. Voorbeelden van deze investeringen zijn wegen en pleinen. In de toelichting op dit onderdeel van artikel 59 BBV wordt opgemerkt, dat wegen, evenals andere activa in de openbare ruimte, zoals bruggen en openbaar groen, een maatschappelijk nut dienen maar geen middelen genereren en voor deze activa is geen markt. Als de gemeente van de mogelijkheid om deze investeringen te activeren gebruik maakt, dan mogen reserves erop in mindering worden gebracht en mag er op deze activa extra worden afgeschreven. Wel is het volgens de toelichting wenselijk dat de gemeente dergelijke investeringen in zo kort mogelijke termijn afschrijft.

Immateriële vaste activaOnder het begrip immateriële vaste activa wordt verstaan de kosten die verbonden zijn aan het sluiten van geldleningen, het saldo van agio en disagio en de kosten van onderzoek en ontwikkeling.

 

Financiële vaste activaFinanciële vaste activa kunnen onderscheiden worden in kapitaalverstrekkingen, leningen, uitzettingen en bijdragen aan activa in eigendom van derden.

Voorstel 1Voorgesteld wordt om ten aanzien van activering uitsluitend de voorschriften van het BBV in acht te nemen en geen aanvullend beleid te bepalen.

B. Waardering De waardering van activa is volledig geregeld in het BBV.

Voorstel 2Voorgesteld wordt om bij de waardering van activa uitsluitend de voorschriften van het BBV in acht te nemen en geen aanvullend beleid te bepalen.

 

C. Afschrijving

Afschrijving vaste activa In het BBV zijn onder meer de volgende voorwaarden opgenomen voor de afschrijving van vaste activa:• De afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het dienstjaar en slechts om gegronde redenen mogen afschrijvingen geschieden op andere grondslagen dan die welke in het voorafgaande begrotingsjaar zijn toegepast.• Op vaste activa met een beperkte gebruiksduur wordt jaarlijks afgeschreven volgens een stelsel dat is afgestemd op de verwachte toekomstige gebruiksduur.

Het bovenstaande houdt in, dat de afschrijvingen gebaseerd dienen te zijn op de verwachte nuttigheidsduur, er sprake dient te zijn van een bestendige gedragslijn en dat de afschrijving stelselmatig moet worden bepaald.

AfschrijvingstermijnOm te komen tot een bestendige gedragslijn is een bijlage bij deze nota opgenomen met de afschrijvingstermijnen van de verschillende soorten activa.

Extra afschrijving c.q. herwaardering van activaIn de volgende gevallen wordt overgegaan tot extra afschrijving c.q. herwaardering:• Administratieve vereenvoudiging• Tenietgaan van het actief• Duurzame waardevermindering• Voorraden/deelnemingen

Administratieve vereenvoudigingHet gaat hierbij om kleine investeringen met derhalve kleine bedragen aan afschrijving. Voor zover de kosten niet aan derden doorberekend worden of geen jaarlijkse bijdrage van derden ontvangen wordt, is extra afschrijving geoorloofd, waardoor veel administratief werk wordt bespaard. De hoogte van het bedrag zal in belangrijke mate worden bepaald door de financiële positie in combinatie met de hoogte van het totale begrotingsbudget. Met andere woorden de grootte van de gemeente speelt hierbij ook een belangrijke rol. Wij stellen u voor om investeringen met een verkrijgingprijs van minder dan€ 20.000 en waarvan de kosten niet doorgerekend worden aan derden en/of waarvoor geen jaarlijkse bijdrage wordt ontvangen ineens af te schrijven ten laste van de rekening van baten en lasten.

Tenietgaan van het actiefAls een actief tenietgaat dient de restant boekwaarde in één keer afgeschreven te worden. Hiervan is ook sprake in het geval van verkoop van een actief.

Duurzame waardeverminderingWanneer de waarde van een actief blijvend daalt, dient onafhankelijk van het resultaat een herwaardering plaats te vinden van het betreffende actief.

Voorraden/deelnemingenVoorraden en deelnemingen moeten gewaardeerd worden tegen marktwaarde indien die lager is dan de verkrijgings- of vervaardigingsprijs van het actief.

Afschrijvingen materiële vaste activa met een maatschappelijk nutZoals reeds eerder genoemd is het toegestaan om investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijke nut te activeren. Wel is het volgens het BBV wenselijk dat de gemeente dergelijke investeringen in zo kort mogelijke termijn afschrijft. Voorgesteld wordt om op basis van de aanwezige financiële ruimte de afschrijvingstermijn van activa met een maatschappelijk nut te bepalen. Het college zal dit per gebeurtenis voorleggen aan de raad.AfschrijvingsmethodeIn het BBV zijn geen bepalingen opgenomen omtrent de afschrijvingsmethode. In de praktijk zijn er veel afschrijvingsmethoden. De meest voorkomende zijn de lineaire afschrijving en de annuïteiten methode.

Lineaire afschrijvingLineaire afschrijving is een afschrijving op basis van een vast percentage van de oorspronkelijke investering. Hierbij blijft het jaarlijkse deel aan afschrijving gelijk, terwijl de rente in de loop van de tijd lager wordt. De totale kapitaallasten dalen dus in de loop van de gebruiksperiode. Hierdoor ontstaat ruimte voor in de tijd oplopende kosten, zoals onderhoudslasten. Ook kan het verschil in kapitaallasten worden gebruikt voor nieuwe investeringen. Dit is de reden dat in de praktijk vaak voor deze methode wordt gekozen.

AnnuïteitBij deze methode blijven de totale kapitaallasten gedurende de afschrijvingstermijn gelijk; wel is in het begin de rentecomponent verhoudingsgewijs groter en aan het eind de afschrijvingscomponent. Deze methode wordt vaak toegepast wanneer er een bepaald bedrag beschikbaar is voor langere tijd om de kapitaallasten mee te dekken. Indien er geen onderhoudslasten zijn, dan kan het ook aan te bevelen zijn om voor deze systematiek te kiezen.

Voorstel 3Voorgesteld wordt om bij de wijze van afschrijving naast de door het BBV opgelegde voorschriften de volgende aanvullende beleidsregels te bepalen: a. De afschrijvingstermijnen te hanteren zoals in de bijlage is weergegevenb. Voor zover een investering niet past in een van de categorieën zoals die in de bijlage is opgenomen aan te sluiten bij de algemeen gehanteerde afschrijvingstermijnen zoals die in den lande bekend zijn.c. De afschrijvingstermijn voor activa met een maatschappelijk nut, aan de hand van de financiële ruimte te bepalen en per gebeurtenis voorleggen aan de raad. d. Als afschrijvingsmethode in principe te kiezen voor de lineaire methode.e. Investeringen met een verkrijgingprijs van minder dan € 20.000 en waarvan de kosten niet doorberekend worden aan derden en/of waarvoor geen jaarlijkse bijdrage wordt ontvangen, ineens af te schrijven ten laste van de rekening van baten en lasten.f. De boekwaarde van een actief welke teniet is gegaan in één keer af te schrijven.

D. Overgangsbepaling in het kader van de herindelingHet beleid t.a.v. de investering en afschrijving van vaste activa wordt met deze nota geharmoniseerd. De investeringen die in het verleden zijn opgenomen in de diverse administraties van de gemeenten en GR’en die bij de herindeling betrokken zijn, zijn volgens de toen binnen die organisatie geldende afschrijvingstermijnen geactiveerd en afgeschreven. De omvang van deze investeringen en de afschrijvingen daarop kunnen derhalve afwijken van het gestelde in deze nota. Op een later tijdstip zal gekeken worden of het wenselijk is om deze verschillen te analyseren en de afschrijvingen desgewenst aan te passen aan de termijnen zoals die gelden volgens deze nota. Dit ook in relatie tot de eventuele herziening van de bestaande reserves en voorzieningen en de lopende geldleningen.

Voorstel 4Voorgesteld wordt om op een later tijdstip te beoordelen of het in kaart brengen van de afwijkende investeringen en de daarbij behorende afschrijvingstermijnen en de eventuele aanpassing hiervan in de administratie wenselijk is.

BIJLAGE

Afschrijvingstabel behorende bij de nota investerings- en afschrijvingsbeleid.

In deze tabel zijn de afschrijvingstermijnen opgenomen naar soort van investering.

Keuze van de afschrijvingstermijnActiva kunnen worden afgeschreven naar economische of technische levensduur. De economische levensduur is de periode waarin de activa naar schatting economisch kunnen worden gebruikt. De technische levensduur is de periode waarin het technisch mogelijk is de investering te gebruiken. Dezelfde activa moeten in dezelfde termijn, afgestemd op de te verwachten gebruiksduur, en volgens dezelfde methode worden afgeschreven.De gemeente Oldambt heeft haar afschrijvingstermijnen voor materiële activa met economisch nut gebaseerd op de verwachte economische levensduur. Per investeringsgroep volgt hieronder een overzicht van de te hanteren afschrijvingstermijnen:

Investering Afschrijvingstermijn

Materiële vaste activa

Economisch nut:

Terreinen/gronden:Terreinen en gronden Geen afschrijving

Woonruimten en gebouwen:Nieuwbouw woonruimten 40 jaarNieuwbouw sportcomplexen 40 jaarNieuwbouw stadhuis 40 jaarNieuwbouw schoolgebouwen 40 jaarNieuwbouw overige bedrijfsgebouwen 40 jaarNieuwbouw parkeergarages 40 jaarNieuwbouw semi-permanente bedrijfsgebouwen en woonruimtes 20 jaarRenovatie, restauratie en aankoop 20 jaarVervanging daken / dakbedekking 20 jaarVervanging (technische) installaties 20 jaar

Inrichting/leermethoden onderwijs:Inrichting scholen (inventaris) 20 jaarLeermethoden 15 jaar

Rijdend materieelBrandweerauto’s 15 jaarTankautospuiten brandweer 15 jaarDienstbussen 10 jaarDienstauto’s 6 jaarMateriaal hulpverleningsvoertuig 10 jaarTractiematerieel 6 jaar

Duurzame bedrijfsmiddelen:Inventaris/meubilair 10 jaarParkeerautomaten 5 jaarGereedschappen 5 jaarInzamelmiddelen huishoudelijk afval 10 jaarBoot brandweer 10 jaarAdembeschermingsapparatuur 10 jaarPersluchtapparatuur 10 jaarBluskleding/schoeisel 8 jaarChemiepakken 6 jaar Helmen 10 jaarPortofoons 5 jaarAlarmontvangers 3 jaarTelefooncentralecentrale 5 jaarTelefoontoestellen/pda’s 3 jaarHardware automatisering 4 jaarSoftware automatisering bedrijfsapplicaties 4 jaarSoftware automatisering kantoor 4 jaarOverige kantoorapparatuur 5 jaar

Grond-/weg- en waterbouwkundige werkenRioleringsvoorzieningen en werkzaamheden conform het geldende GRP

Ter illustratie: in het huidige GRP worden de volgende afschrijvingstermijnen gehanteerd:Rioolrenovaties 50 jaarBergbezinkvoorzieningen 25 jaarIBA’s 10 jaarRioolpompen 15 jaar

Materiële vaste activa

Maatschappelijk nut:

Afschrijving van vaste activa met een maatschappelijk nut gebeurt op zo kort mogelijk termijn.Deze termijn wordt met name bepaald door de financiële ruimte. De maximale afschrijvingstermijn mag niet langer zijn dan de te verwachten technische levensduur. Grond-/weg- en waterbouwkundige werken (nieuwe aanleg) Maximaal:Wegen 40 jaarBruggen 40 jaarWaterwegen 40 jaarOpenbare verlichting 40 jaar

Grond-/weg- en waterbouwkundige werken (renovaties ) Maximaal:Wegen 25 jaarBruggen 25 jaarWaterwegen 25 jaarOpenbare verlichting 25 jaar

Immateriële activa:

Agio, disagio en kosten geldleningen Indien op grond van de financiële positie van de gemeente deze kosten geactiveerd worden, worden deze kosten in maximaal 5 jaar afgeschreven en niet langer dan de duur van de lening.

Kosten van onderzoek en ontwikkeling Indien op grond van de financiële positie van de gemeente deze kosten geactiveerd worden, worden deze kosten in maximaal 5 jaar afgeschreven.

Financiële vaste activa:

Verstrekte leningen:Woningcorporaties Wel opgenomen als actief, Derden niet relevant i.v.m. afschrijvingen

Deelnemingen:Aandelen Geen afschrijving

 

 

Hoofdstuk 1 Nieuw Hoofdstuk

-