Regeling vervallen per 02-02-2015

Klachtenregeling gemeente Oldambt

Geldend van 01-01-2011 t/m 01-02-2015

Intitulé

Klachtenregeling gemeente Oldambt

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Oldambt, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

Gelezen het voorstel van de afdeling Advies d.d. 11 januari 2011;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t (en):

vast te stellen de:

“Klachtenregeling gemeente Oldambt”,

luidende als volgt:

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:a. klacht: een uiting van onvrede over of kritiek op de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan, te weten: de burgemeester of (een lid van) het college, een gemeentelijke organisatie-onderdeel of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens iemand heeft gedragen.b. klachtencoördinator: de persoon, aangewezen door het college, die belast is met de taken genoemd in artikel 2, lid 2, van deze regeling.c. klachtenbehandelaar: degene die volgens deze regeling met de behandeling van de klacht belast is.d. het college: het college van burgemeester en wethouders 

Artikel 2 Klachtencoördinator

  • 1 Het college benoemd een klachtencoördinator, die belast is met de in lid 2 genoemde taken. 

  • 2 De klachtencoördinator heeft de volgende taken:1. toetst de klacht op ontvankelijkheid;2. draagt zorg voor het sturen van een ontvangstbevestiging;3. het doorgeleiden van schriftelijke klachten naar de in artikel 5 genoemde persoon;4. het bewaken van de tijdige en correcte behandeling en afdoening van schriftelijke klachten;5. aanwezig zijn tijdens de hoorzittingen en belast met de verslaglegging als bedoeld in art 4, lid 3 alsmede met de advisering als bedoeld in art 4, lid 5;6. het signaleren van tendensen op basis van afgehandelde klachten en het adviseren van het bevoegde bestuursorgaan over in verband daarmee te treffen maatregelen;7. het bijhouden van het volledige dossier van iedere in behandeling genomenschriftelijke klacht;8. het optreden als contactpersoon voor de Nationale Ombudsman namens de gemeente;9. het coördineren van de schriftelijke klachten die bij de Nationale Ombudsman tegen de gemeente zijn ingediend en het verzorgen van de correspondentie daarover;10. het adviseren van het bevoegde bestuursorgaan naar aanleiding van de bevindingen van de Nationale Ombudsman;11. het opstellen van een jaarverslag;12. het geven van voorlichting aan burgers. 

Artikel 3 De behandeling van mondelinge klachten

  • 1 De ontvanger van een mondelinge klacht tracht deze via bemiddeling af te doen. Voldoende duidelijk dient te worden of een voor de klager bevredigende oplossing is gevonden. 

  • 2 De informele behandeling van een mondeling ingediende klacht vindt plaats door de betrokken ambtenaar dan wel diens direct leidinggevende. Indien de klager hierom verzoekt, is de betrokken ambtenaar verplicht de behandeling van de klacht over te dragen aan zijn direct leidinggevende. 

  • 3 Mondelinge klachten gericht tegen de burgemeester of (een lid van ) het collegeen de gemeentesecretaris en direkt leidinggevenden komen bij dat orgaan of die persoon binnen. Indien de klager hierom verzoekt is de betrokken persoon verplicht de behandeling van de klacht over te dragen aan de klachtencoördinator. 

  • 4 De termijn waarbinnen een mondelinge klacht via bemiddeling dient te worden afgehandeld bedraagt vier weken. 

  • 5 Indien bemiddeling niet lukt, wordt de klager door de klachtenbehandelaar gewezen op het feit dat een schriftelijke klacht kan worden ingediend of verwijst hij/zij deze door naar de klachtencoördinator. 

Artikel 4 De behandeling in eerste instantie voor schriftelijk klachten

  • 1 Een schriftelijke klacht wordt direct ter kennis gebracht van de klachtencoördinator.

  • 2 Het in het kader van deze regeling bevoegde bestuursorgaan, alsmede degene op wie de klacht betrekking heeft, wordt door de klachtencoördinator op de hoogte gesteld van het feit dat er een klacht is ingediend. Vervolgens wordt de klacht direkt in handen gesteld van degene, die op grond van artikel 5 van deze regeling belast is met de behandeling. 

  • 3 Degene die op grond van artikel 5 belast is met de behandeling van een klacht, stelt de klager, alsmede degene op wie de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord. Getracht wordt in aanwezigheid van de klachtencoördinator via bemiddeling tot een oplossing te komen. Van het horen wordt door de klachtencoördinator een verslag gemaakt.  

  • 4 De termijn voor bemiddeling bedraagt vier weken. Indien de klacht naar tevredenheid van de klager kan worden opgelost, vervalt de verplichting de klacht nog verder te behandelen. Het in het kader van deze regeling bevoegde bestuursorgaan wordt door de klachtencoördinator schriftelijk van het resultaat van de bemiddeling op de hoogte gesteld.  

  • 5 Lukt het binnen genoemde termijn niet tot een bevredigende oplossing te komen, dan wordt door de klachtencoördinator in samenspraak met degene die op grond van artikel 5 belast is met behandeling van de klacht, advies uitgebracht aan het in het kader van deze regeling bevoegde bestuursorgaan. Vervolgens neemt het bevoegde bestuursorgaan binnen de wettelijke termijn een besluit op de klacht. De klager wordt schriftelijk in kennis gesteld van het onderzoek en de bevindingen naar aanleiding van de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt. Tevens wordt hij daarbij gewezen op de mogelijkheid om een verzoekschrift in te dienen bij de Nationale Ombudsman.  

Artikel 5 Wie is belast met de behandeling van schriftelijke klachten

  • 1 Een klacht over een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan wordt behandeld door het desbetreffende afdelingshoofd in de organisatie;  

  • 2 Een klacht over een afdelingshoofd c.q. projectmanager wordt behandeld door de gemeentesecretaris; 

  • 3 Een klacht over de gemeentesecretaris wordt behandeld door de burgemeester;

  • 4 Een klacht over het college of over één of meerdere individuele wethouders wordtbehandeld door de burgemeester; 

  • 5 Een klacht over de burgemeester wordt behandeld door de loco-burgemeester.

  • 6 De klachtencoördinator vervult in alle gevallen een actieve ondersteunende rol.

Artikel 6 Inwerkingtreding

  • 1 Deze regeling treedt, zulks na behoorlijk te zijn bekendgemaakt, in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2011.  

  • 2 Op het moment van inwerkingtreding worden, de geldende klachtenregelingen van de voormalige gemeenten Reiderland, Scheemda en Winschoten alsmede van die van de I.G.S.D- Oldambt en I.B.O. ingetrokken.  

Artikel 7 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de "Klachtenregeling gemeente Oldambt"

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt .d.d. 25 januari 2011.
 
 
De secretaris, De burgemeester,De heer H.J.J.Groothuis, De heer P. Smit,
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Oldambt d.d. 25 januari 2011
 
 
De burgemeester,De heer P. Smit
 
 

Toelichting 1 Nieuwe Toelichting

Toelichting behorende bij de klachtenregeling Oldambt

Algemeen

In hoofdstuk 9 van de Awb staan de regels hoe een bestuursorgaan een klacht dient af te handelen. Deze regeling zet het bepaalde in dat hoofdstuk van de ABW dan ook niet aan de kant. Deze regeling moet als aanvulling worden gezien, naast de regels van de Awb. De regeling geeft regels over hoe binnen de organisatie uitvoering gegeven wordt aan het klachtenrecht. 

Artikel 2. Klachtencoördinator.

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 3. Fase 1. De informele behandeling van mondelinge klachten

Hierbij moet een onderscheid gemaakt worden tussen bejegeningklachten en andere klachten. Deze laatste categorie wordt in het dagelijks spraakgebruik aangeduid als technische klachten maar vallen niet onder deze regeling. Hiervoor behoort een snelle en praktische afdoeningregeling te bestaan. Dit heeft de gemeente Oldambt gerealiseerd middels een technisch klachtenmeldpunt.De wet draagt gemeenten op om te zorgen voor een behoorlijke afhandeling van zowel schriftelijke als mondelinge (bejegening)klachten en geeft voorts een aantal minimum eisen waaraan klachtbehandeling moet voldoen. Een preciezere regeling zou leiden tot nodeloze formalisering en bureaucratisering. Geheel in deze lijn dient getracht te worden het accent te leggen op bemiddeling. Indien het lukt om een klacht naar tevredenheid van de klager af te handelen dan vervalt de verplichting om de klacht verder te behandelen.Iedereen in de ambtelijke organisatie, de burgemeester en (leden van) het college kunnen worden geconfronteerd met een bejegeningklacht. De ontvanger van een klacht dient zo mogelijk via bemiddeling een oplossing te vinden. Bemiddeling is niet gebonden aan regels en kan op verschillende manieren plaatsvinden: aanhoren van de klager, een afspraak maken voor een gesprek, uitleg geven of verwijzen naar een persoon die uitleg kan geven.

Indien de klager en/of beklaagde kiezen voor een gesprek, dan dient daarvan een verslag te worden gemaakt. Dit verslag dient te worden opgesteld door de klachtencoördinator. Dit kan namelijk in een eventueel vervolgtraject van belang zijn. Om er voor te zorgen dat een klager toegang heeft tot de - met meer rechtswaarborgen omgeven - schriftelijke klachtenprocedure, dient de klager hierop gewezen te worden. Indien nodig wordt de klager doorverwezen naar de klachtencoördinator.

Artikel 4 Fase 2. De formele behandeling in eerste instantie voor schriftelijke klachten.

Omwille van de procesbewaking wordt een schriftelijke klacht direkt doorgegeven aan de klachtencoördinator. Deze stelt vervolgens het bevoegde bestuursorgaan of persoon in kennis van de ingediende klacht. De verantwoordelijkheid voor de afhandeling berust bij dit bestuursorgaan of die persoon zelf.Alvorens de formele afhandeling ter hand te nemen is de behandelaar te allen tijde gehouden de ingediende klacht via bemiddeling af te handelen. Het horen vormt hier, met inschakeling van de klachtencoördinator, een wezenlijk onderdeel van. Hiervan kan worden afgezien ingeval van kennelijke ongegrondheid van de klacht of indien de klager daarvan geen gebruik wil maken.Levert deze bemiddeling niet het gewenste resultaat op, dan wordt de formele weg opgepakt en zal het bevoegde orgaan schriftelijk van advies worden voorzien, waarop een besluit moet worden genomen. Eén en ander wordt gecoördineerd door de klachtencoördinator in samenspraak met de klachtbehandelaar. Van het besluit hieromtrent wordt de klager schriftelijk in kennis gesteld.Hierbij wordt de klager gewezen op de mogelijkheid om vervolgens een verzoekschrift in te dienen bij de Nationale Ombudsman.

Artikel 5. Wie is belast met de behandeling van schriftelijke klachten.

Hier is gekozen voor een gelaagde afhandeling van de klachten. Dit betekent, om te beginnen bij de individuele medewerk(st)er, dat het desbetreffende afdelinghoofd wordt aangewezen als klachtbehandelaar.Dat voor klachten over de afdelingshoofden en de projectmanager de gemeentesecretaris verantwoordelijk is en klachten over de gemeentesecretaris bij de burgemeester terecht komen. Hier komen ook de klachten terecht over het college en over individuele leden van dit college.De taak van de klachtenbehandelaar is het horen van de klager en de beklaagde, zo mogelijk in elkaars aanwezigheid, zulks om via bemiddeling de klacht uit de wereld te helpen. Mocht dat niet lukken, dan zal de klacht met een advies van de klachtbehandelaar ter beslissing aan het bestuursorgaan moeten worden voorgelegd.Tot slot worden de klachten over de burgemeester afgehandeld door de loco/burgemeester.

Artkel 6 en 7. Inwerkingtreding en citeertitel.

Deze artikelen spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.