Regeling commissie bezwaarschriften personele aangelegenheden gemeente Oldambt

Geldend van 19-01-2015 t/m heden

Intitulé

Regeling commissie bezwaarschriften personele aangelegenheden gemeente Oldambt

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt gelezen het voorstel van de afdeling Advies, taakveld personeel en organisatie, dd 17 januari 2012

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (met name de hoofdstukken 6 en 7), de Gemeentewet (artikel 160, lid 1 onder d) en de bepalingen van de CAR-UWO;

gehoord de commissie Georganiseerd Overleg en de Ondernemingsraad;

B e s l u i t :

vast te stellen de volgende regeling: “Regeling commissie bezwaarschriften personele aangelegenheden gemeente

Oldambt 2012” luidende als volgt:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

1. Medewerker(s)

De (voormalig(e)) ambtena(a)r(en) in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR-UWO.

2. Commissie

De bezwarencommissie personeelsaangelegenheden, als bedoeld in artikel 2 van deze regeling.

3. (Plaatsvervangend) lid

Een persoon die is aangewezen om zitting te nemen in de commissie en die geen deel uitmaakt van en niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.

4. Awb

De Algemene wet bestuursrecht.

5. Het college

Het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

Er is een bezwarencommissie personeelsaangelegenheden. Deze commissie is belast met de voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 van de Awb op het gebied van de rechtspositie van personeel, dat is aangesteld op grond van de CAR.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1 De commissie bestaat uit drie leden die worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college: 

    - een lid wordt benoemd op voordracht van de werkgever;

    - een lid wordt benoemd op voordracht van de werknemers;

    - een lid, tevens voorzitter, wordt benoemd op gezamenlijke voordracht van werkgever en werknemers.

  • 2 Het college benoemt op basis van dezelfde voordracht als in lid 1 van dit artikel genoemd een aantal plaatsvervangende leden.

  • 3 De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 Secretaris

  • 1 De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2 De ambtelijk secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 3 De secretaris heeft mede tot taak de commissie juridisch en vakinhoudelijk te adviseren.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1 De leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.

  • 2 De leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3 De aftredende of ontslag nemende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1 Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2 De indiener krijgt binnen 10 werkdagen na ontvangst van het bezwaarschrift een bevestiging.

     

Artikel 7 Bemiddeling

De commissie onderzoekt of de zaak in de minne kan worden geschikt alvorens de zaak in behandeling wordt genomen. De secretaris verricht daartoe de nodige handelingen.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden op grond van de volgende artikelen van de Awb, worden voor de toepassing van deze regeling uitgeoefend in overleg met de voorzitter van de commissie uitgeoefend door de secretaris:

a. artikel 2:1, lid 2, (schriftelijke machtiging)

b. artikel 6:6, voor wat betreft het, ten aanzien van de indiener, stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van het voldoen aan de vereisten gesteld in artikel 6:5 van de Awb, kan worden hersteld;

c. artikel 6:17, voor zover het betreft de verzending van de stukken tijdens de behandeling door de commissie;

d. artikel 7:4, lid 2, (stukken ter inzage leggen);

e. artikel 7:6, lid 4, (geheimhouding horen).

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1 De voorzitter is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2 De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

  • 3 De voorzitter kan de bevoegdheden van dit artikel opdragen aan de secretaris.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1 De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de medewerker(s) en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2 De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb (afzien van horen).

  • 3 Indien de voorzitter, op grond van het in het tweede lid genoemde artikel, besluit van het horen af te zien, doet hij daarvan mededeling aan de medewerker(s) en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Uitnodiging hoorzitting

  • 1 De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan tenminste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2 Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3 De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4 De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat minimaal twee leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig zijn.

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

De zittingen van de commissie zijn niet openbaar.

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1 Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2 Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van hetgeen is aangevoerd en de overige voorvallen tijdens de zitting.

  • 3 Het verslag verwijst naar de op de zitting overlegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 4 Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1 Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter op eigen initiatief of op verzoek van de commissie, dit onderzoek instellen.

  • 2 De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de medewerker(s) toegezonden.

  • 3 De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de medewerker(s) kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter neemt een beslissing over een dergelijk verzoek.

  • 4 Op een nieuwe hoorzitting als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in dit reglement, die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Uitbrengen advies

  • 1 De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2 De commissie beslist bij meerderheid van stemmen. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 3 Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien de minderheid dit verlangt.

  • 4 Het uit te brengen advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het ingestelde bezwaar.

  • 5 Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1 Het advies wordt, met verzending van het verslag als bedoeld in artikel 15 van deze regeling en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2 Indien naar het oordeel van de voorzitter de termijn van twaalf weken, als bedoeld in artikel 7:10, lid 1 van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing verzoekt hij het in het eerste lid bedoelde bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3 Van een besluit tot verdaging ontvangt de commissie en de medewerker(s) een afschrift.

Artikel 19 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 20 Intrekken oude regelingen

  • 1 De geldende Regelingen commissie bezwaarschriften personele aangelegenheden van de gemeente Oldambt wordt per 1 januari 2012 ingetrokken.

  • 2 Deze regeling blijft van kracht op bezwaarschriften die zijn ingediend voor 31 december 2011.

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt, na behoorlijk te zijn bekend gemaakt, met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2012

Artikel 22 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling commissie bezwaarschriften personele aangelegenheden gemeente Oldambt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt, d.d. 17 januari 2012
De secretaris, De burgemeester,
dhr. H.J.J. Groothuis dhr. P. Smit