Gedragscode gemeente Oldambt 2013

Geldend van 17-09-2013 t/m heden

Intitulé

Gedragscode gemeente Oldambt 2013

Deze gedragscode heeft tot doel duidelijkheid te verschaffen over houding en gedrag die van medewerkers verwacht wordt.

Artikel 1 Inleiding

Om te bevorderen dat integriteitbeleid in onze organisatie niet een vrijblijvende aangelegenheid is, is  het gewenst om gezamenlijk gemaakte afspraken ook vast te leggen in een gedragscode. Integriteit gaat met name om houding en gedrag en in een gedragscode kun je vastleggen wat al dan niet van de medewerkers verwacht wordt. Uiteraard is integer handelen meer dan het naleven van een gedragscode. Hoe zorgvuldig deze ook is geformuleerd, er blijft natuurlijk altijd een grijs gebied waarin het de verantwoordelijkheid van de medewerker is om de juiste keuzes te maken. Belangrijk daarbij is dat de medewerker zich bewust is van de gevolgen van zijn/haar handelen voor zowel de interne organisatie als daarbuiten. Openheid, transparantie en vertrouwen zijn hierbij belangrijke begrippen. Leidinggevenden hebben hierbij een voorbeeldfunctie. Als je voor situaties komt te staan waarbij twijfel een rol speelt en de gedragscode geen (duidelijk) antwoord geeft, is het verstandig om collega’s en/of leidinggevenden hierover te raadplegen.

De inzet van medewerkers vereist goede werk- en zo nodig studievoorzieningen. We zien het  daarom als onze verantwoordelijkheid een adequate werkomgeving te bieden. We vormen  een continu lerende organisatie. Iedereen die bij ons werkt, heeft mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling om zodoende bij te blijven in een dynamische omgeving. Om gemeenschappelijke doelstellingen te realiseren en synergie te bereiken, stimuleren we de samenwerking tussen medewerkers onderling.

Artikel 2 Gedragscode

Om een gezamenlijk referentiekader te hebben zijn in ”onze visie op de ambtelijke organisatie” vijf kernwaarden geformuleerd. De kernwaarden zijn vertaald in gewenst gedrag waarop wij elkaar kunnen aanspreken Deze zijn met de resultaten van de gehouden bijeenkomsten over het onderwerp ‘integriteit, gekozen als basis voor onze gedragscode en luiden als volgt:

A.     Respect

Respect verdien je door het zelf te tonen. We praten met elkaar in plaats van over elkaar. We beschouwen elkaar zoveel mogelijk als gelijkwaardig en werken op basis hiervan intensief samen. We geven elkaar waardering en brengen dit in ieder geval zichtbaar tot uitdrukking in de manier waarop we met elkaar omgaan. We kunnen op een respectvolle manier zeggen wat we willen.

B. Omgevingsbewustzijn

We vertalen actuele en relevante ontwikkelingen naar eigen handelen. We houden rekening met de wensen van onze klant, binnen onze mogelijkheden. Regels zijn nodig om willekeur te voorkomen. We leggen regels uit en gebruiken deze niet om ons achter te verschuilen.

C.     Integriteit

We communiceren op een duidelijke en open manier. We gaan zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie en gemeentelijke eigendommen. We wenden die uitsluitend aan voor het doel waarvoor deze bestemd zijn. We voorkomen de schijn van belangenverstrengeling.

D.     Verantwoordelijkheid

We zorgen voor resultaten en nemen daarin onze eigen verantwoordelijkheid. Een afspraak is bij ons een afspraak en daar houden we elkaar aan. Iedereen moet daarin het goede voorbeeld geven, zowel medewerkers als leidinggevenden. Als een afspraak niet kan worden nagekomen, dan moet dit tijdig met reden(en) worden gemeld en wordt er een nieuwe afspraak gemaakt. We leggen verantwoordelijkheden laag in de organisatie, daarbij kunnen we rekenen op de steun van de leidinggevende.

E.     Daadkracht

We tonen initiatief en zijn energiek. We zoeken zoveel mogelijk naar oplossingen. We rekenen daarbij op goede werkomstandigheden en passende hulpmiddelen.

Toelichting 1 Nieuwe Toelichting

Toelichting gedragscode

Omgangsvorm

We gaan respectvol met collega's om. Dat betekent dat we begrip en waardering hebben voor andermans afwegingen. We houden  er rekening mee dat normen en waarden onderling kunnen verschillen. We intimideren, pesten of discrimineren niet en zoeken geen ongewenst contact. We bespreken twijfels over de integriteit van collega's zo veel mogelijk met henzelf. Is dit niet mogelijk of leidt dit niet tot resultaat, dan lichten we de leidinggevende, de vertrouwenspersoon, gemeentesecretaris of de burgemeester in.

Klokkenluiden

Voor de integriteit van een organisatie is het belangrijk dat medewerkers zich vrij voelen om misstanden intern aan te kaarten. Het begrip ‘misstand’ is breed: het kan gaan om fraude, diefstal van kantoormeubilair, het bevoordelen van vrienden bij het verlenen van een vergunning, het achterhouden van relevante informatie door een wethouder, het door een manager onderhands regelen van vacaturevervulling etc. Er mag niet ‘gelekt’ worden naar de pers. Vermoedens van misstanden in de organisatie zijn interne aangelegenheden waarmee vertrouwelijk omgegaan moet worden. Het is niet de bedoeling dat de medewerker zelfstandig aangifte doet, maar dat hij contact opneemt met de leidinggevende. De organisatie is dan verantwoordelijk voor de contacten met o.a. politie en justitie. In dit verband is verder het bestaan van een gemeentelijke vertrouwenspersoon van belang, alsmede de regeling “melding vermoeden misstand” en eventuele overige richtlijnen voor het omgaan met integriteitaantastingen.

Geschenken, uitnodigingen e.d.

Een medewerker handelt onafhankelijk en onpartijdig. Burgers en organisaties worden op gelijke wijze bejegend. Een medewerker geeft geen voorkeursbehandelingen en vermijdt ook de schijn daarvan. Voor alle geschenken en voordelen geldt: bedenk wat de achterliggende bedoeling van de gever kan zijn. De bedoeling van de gever kan blijken uit de aard van het geschenk. Er is een verschil tussen een bedrijfskalender en een persoonlijk cadeautje, zoals een zeldzame munt die nog aan de collectie van een medewerker ontbreekt. Een duur cadeau (meer dan € 50) mag in geen geval geaccepteerd worden.

De aanwezigheid van medewerkers bij bijeenkomsten en evenementen zal doorgaans een directe functionele betekenis hebben voor de gemeente: het profileren van een gemeenteonderdeel, het delen van ervaringen, het opdoen van kennis, de mogelijkheid waardevolle contacten te leggen of te onderhouden. Ontbreekt die betekenis, dan wordt de uitnodiging afgeslagen.

We gedragen ons als een ‘goed ambtenaar’. Deze term verwijst naar de verplichting zich te gedragen ‘zoals een goed ambtenaar betaamt’. We stellen ons dienstbaar op en handelen functioneel in het belang van de gemeente. We hebben oog voor duurzame oplossingen.

Vertrouwelijke informatie

Het vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie waarborgt de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de overheid. De samenleving moet erop kunnen vertrouwen dat een medewerker de privacy van burgers respecteert. Ook de privacy als medewerker dient door de organisatie gerespecteerd te worden. Daarom gebruikt de overheid informatie alleen voor het doel waarvoor deze verkregen is. Een voorbeeld daarvan is het doorgeven van informatie over een gemeentelijk budget voor een bouwproject, zodat aanbieders daar in een offerte rekening mee kunnen houden. Bij indiensttreding kan men verplicht worden een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen.

Nevenbezigheden

Een medewerker dient het algemeen belang en werkt onpartijdig. Dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook de schijn van vermenging wordt vermeden. Raakvlakken tussen functionele taken en privéactiviteiten van ambtenaren kunnen leiden tot botsing of verstrengeling van belangen. Daardoor kan een onafhankelijke beoordeling in gevaar komen of kan de schijn daarvan ontstaan. Dergelijke nevenactiviteiten kunnen verboden worden Ambtenaren zijn verplicht om nevenactiviteiten die een raakvlak met hun werk (kunnen) hebben te melden. De meldingen worden door de gemeente geregistreerd. Een voorbeeld is het verlenen van een subsidie aan een organisatie waarbij je zelf bij betrokken bent.

De begrippen nevenfunctie, nevenwerkzaamheid en nevenactiviteit worden op één lijn gesteld. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en onbetaalde activiteiten. Veel vormen van vrijetijdsbesteding beïnvloeden het werk bij de gemeente overigens niet. Bijvoorbeeld bestuurlijke activiteiten binnen een politieke partij of een bestuursfunctie bij een sportvereniging of in het culturele leven. Als er geen enkele relatie bestaat met de functie, hoeft de activiteit niet gemeld te worden.

Een medewerker mag niet als zelfstandige ingehuurd worden door de gemeente waarbij hij in dienst is. Het is dus niet toegestaan om voor een deel van de week als medewerker werkzaam te zijn en voor een ander deel in het kader van een eigen bedrijf werkzaamheden uit te voeren voor de gemeente.

Goederen

Alle zaken binnen het gemeentehuis worden bekostigd met gemeenschapsgeld. Ze zijn dus bestemd voor gemeentelijke doeleinden. Dat geldt van internetaansluiting tot suikerzakje. In dit verband zijn van belang de gemeentelijke regelingen over e-mail- en internetgebruik, mobiele telefoons, gemeentelijke eigendommen, werktijden en het ziekteverzuimprotocol.

Verantwoordelijkheid

We zijn  aanspreekbaar op ons  gedrag. We dragen verantwoordelijkheid voor ons eigen handelen. We kunnen de keuzes die we binnen ons werk maken verantwoorden.

Iedere medewerker is verantwoordelijk voor zijn individuele gedrag. De leidinggevende heeft daarnaast een verantwoordelijkheid voor de omgeving waarin de medewerkers hun werk doen. Een omgeving waarin grote openheid heerst, werkt remmend op ‘gesjoemel’ en ander ongewenst gedrag. De leidinggevende bevordert de bewustwording van de medewerkers en ondersteunt hen in het omgaan met gevoelige en risicovolle situaties. De leidinggevende maakt ongewenst gedrag van een medewerker bespreekbaar, corrigeert en treft zonodig maatregelen. Als daartoe aanleiding bestaat spreekt de leidinggevende ook zijn waardering richting medewerker uit.