Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR467325
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR467325/1
Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2016
Geldend van 06-01-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2016De college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;
Gelezen het voorstel van het cluster Dienstverlening d.d. 27 september 2016, casenr. 16.00394;
Gelet op de bepalingen van de:
- artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;
- artikel 156 van de Gemeentewet;
- Verordening Gegevensvertrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2014;
- Wet bescherming persoonsgegevens;
B E S L U I T:
vast te stellen de navolgende:
Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2016
luidende als volgt:
Artikel 1 Verstrekking aan een organisatieonderdeel van de gemeente
- 1.
Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen
gegevens uit de basisregistratie aan organisatieonderdelen van de gemeente Oldambt worden verstrekt, voor zover deze de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
- 2.
De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de
basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
- 3.
De organisatieonderdelen van de gemeente
personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
- 4.
De clusterdirecteur Dienstverlening wijst namens het college in bijlage 1 de organisatieonderdelen van
de gemeente aan, aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
- 1.
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de
gemeente Oldambt en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Oldambt was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
- 2.
Over een ingezetene van de gemeente
een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
- 3.
De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de
behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
- 4.
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3 Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden
- 1.
Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als
genoemd in bijlage 3 van deze Regeling.
- 2.
Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 3.
Artikel 4 Inwerkingtreding
- 1.
Deze regeling treedt - na behoorlijk te zijn bekend gemaakt - in werking met ingang van de dag na haar
bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.
- 2.
Met inwerkingtreding van deze regeling wordt de ‘Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen
gemeente Oldambt 2014’ ingetrokken.
Artikel 5 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2016’.
Ondertekening
BIJLAGE 1
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Oldambt hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen.
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset basisregistratie personen |
Dienstverlening Team Klant Contact Centrum Team Informatie/BRP |
Belast met de uitvoering op het gebied van: Wet en besluit BRP, Kieswet, Kiesbesluit, Wet Raadgevend referendum, Besluit Raadgevend referendum, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag, Paspoortwet en PUN, Regelgeving rijbewijzen, Gevonden voorwerpen |
Alle gegevens op de persoonslijst, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel voor applicatiebeheer, profiel voor receptie, profiel voor frontoffice, profiel frontoffice + NRD, profiel voor backoffice, profiel burgerlijke stand\sprongfuncties, profiel burgerlijke stand + frontoffice) |
Dienstverlening Team Belastingen |
Belast met de uitvoering op het gebied van de belastingwetgeving |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel voor raadpleger team belastingen) |
Dienstverlening Team Informatie DIV |
Registratie in Corsa |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens (profiel raadplegen voor DIV) |
Dienstverlening Team Informatie/ gegevensbeheer |
Belast met de uitvoering op het gebied van WOZ |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel raadplegen team gegevensbeheer WOZ) |
Dienstverlening Team FIJF |
Belast met de administratieve uitvoering met betrekking tot debiteuren en gerechtsdeurwaarders |
Persoonsgegevens, nationaliteitsgegevens, burgerlijke staatgegevens, huwelijkgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezag-/curatelegegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel financiële administratie) |
Ruimtelijke Zaken Team Beheer en realisatie |
Belast met de uitvoering op het gebied van Wet op de lijkbezorging en begraafplaatsenadministratie |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel raadplegen begraafplaatsen) |
Ruimtelijke Zaken Team Handhaving en toezicht |
Belast met de administratieve uitvoering op het gebied van: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), Wet Milieubeheer, Algemene Wet Bestuursrecht |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel handhaving) |
Ruimtelijke Zaken Team VTH |
Belast met de uitvoering op het gebied van: APV, Drank en horecawet, Winkeltijdenwet, Wet Bibob, Verkeerswetgeving, Wet op de Kansspelen, Luchtvaartwetgeving, Leegstandswet, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), Wet Milieubeheer, Algemene Wet Bestuursrecht |
Persoonsgegevens, burgerlijke staatgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel drank, horeca, kansspelen en winkeltijdenwet) |
Ruimtelijke Zaken Team Vastgoed |
Belast met de uitvoering op het gebied van registratie van vastgoedinformatie voor diverse gemeentelijke taken |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, adres- en bewoninggegevens (profiel ruimte en economie) |
Maatschappelijke Zaken Team Inkomen Team Werk Team Voorzieningen Dienstverlening Team Informatie/ applicatiebeheer |
Belast met de uitvoering op het gebied van: Participatiewet, Wet BOPZ, Wet IOAW, Wet IOAZ, Wet SUWI, Bbz, Wet Re-integratie, Wet Boeten, Wet WMO, Wet Inburgering |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, burgerlijke staatgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezags- en curatelegegevens, reisdocumentgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel raadpl KCC, domein WIZ/WMO) |
Maatschappelijke Zaken Team WMO
|
Belast met de uitvoering op het gebied van: Participatiewet, Wet WMO, Wet IOAW, Wet IOAZ, Wet SUWI, Bbz |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, burgerlijke staatgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezags- en curatelegegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel team WMO) |
Maatschappelijke Zaken Team Jeugd |
Belast met de uitvoering op het gebied van: Jeugdwet Wet WMO |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, burgerlijke staatgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel voor jeugdconsulent en jeugdteam) |
Maatschappelijke Zaken Team Subsidies |
Belast met de uitvoering op het gebied van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Persoonsgegevens, oudergegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, gezagsgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel kinderopvang) |
Maatschappelijke Zaken Team Leerlingzaken |
Belast met de uitvoering op het gebied van Leerplichtwet en leerlingenvervoer |
Persoonsgegevens oudergegevens, verblijfplaatsgegevens, gezagsgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel leerplichtadministratie / leerlingenvervoer) |
Maatschappelijke Zaken Team management assistentes |
Belast met de uitvoering op het gebied van registratie van cliënten zorgnetwerk |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, burgerlijke staatgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens (profiel 7 zorgnetwerken) |
Lijst van binnengemeentelijke afnemers aan wie gegevens uit de basisregistratie personen worden verstrekt
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset basisregistratie personen |
Directie Bestuurssecretariaat |
Maandelijkse mutatie-berichtgeving Lustrumoverzicht: 60-, 65-, 70-, 75- en 80-jarige huwelijksjubilea voor felicitaties |
Huwelijksdatum, geboortedatum partners, naam(gebruik) partners, adresgegevens partners |
Directie Bestuurssecretariaat |
Maandelijkse mutatie-berichtgeving Overzicht 100-jarigen en 100 plusjarigen voor felicitaties |
Geboortedatum, Naam(gebruik), geslacht, adresgegevens
|
Cluster Dienstverlening Team communicatie |
Maandelijkse mutatie-berichtgeving Nieuwe inwoners |
Adresgegevens, datum vestiging, gezinsrelatie omschrijving |
Cluster Ruimtelijke Zaken Team VTH |
Maandelijkse mutatie-berichtgeving Overzicht van panden die voor het eerst bewoond zijn voor controle gereedmelding nieuwe panden |
Adresgegevens, datum begin adres, datum aanvang adres |
Cluster Ruimtelijke Zaken Team Ruimte en Economie |
Maandelijkse mutatie- berichtgeving Monitoring van leegstand van woningen voor woonplan |
Adresgegevens, einddatum bewoning, omschrijving reden |
Cluster Dienstverlening Team Belastingen |
Wekelijkse mutatie- berichtgevingen Uitval BRP WOZ koppeling |
Actualisering persoonsgegevens geboortedatum, naam(gebruik), BSN, Binnengemeentelijke verhuizingen geboortedatum, naam(gebruik), BSN, gegevens oud en nieuw adres, datum aanvang adreshouding Emigraties geboortedatum, naam, BSN, gegevens oud adres, datum vertrek uit Nederland, land waarnaar vertrokken, adres buitenland Immigraties geboortedatum, naam, BSN, datum aanvang adreshouding, land vanwaar ingeschreven, adresgegevens Vervolginschrijvingen geboortedatum, naam, BSN, datum aanvang adreshouding, gemeente van inschrijving, adresgegevens Vervolguitschrijving geboortedatum, naam, BSN, adresgegevens, datum uitschrijving, gemeente van uitschrijving Overlijden geboortedatum, naam, BSN, adresgegevens, datum overlijden, plaats overlijden
|
Cluster Maatschappelijke Zaken Het oude Ambt |
Wekelijkse mutatie- berichtgevingen Voorlichting aan senioren vanaf 75 jaar |
Actualisering persoonsgegevens voornamen, naam(gebruik) oud en nieuw, aanschrijfnaam, geslacht, burgerlijke staat, geboortedatum Binnengemeentelijke verhuizingen voornamen, naam, aanschrijfnaam, geboortedatum, gegevens oud en nieuw adres, functie oud en nieuw adres, verhuisdatum Emigraties voornamen, naam, aanschrijfnaam, adresgegevens, functie adres, geboortedatum Immigraties voornamen, naam(gebruik), aanschrijfnaam, adresgegevens, functie adres, geboortedatum, geslacht, burgerlijke staatgegevens Nieuwe instroom voornamen, naam, aanschrijfnaam, adresgegevens, functie adres, geboortedatum, geslacht, burgerlijke staat Gevestigd in de gemeente voornamen, naam, aanschrijfnaam, gegevens nieuw adres, functie adres, geboortedatum, geslacht, burgerlijke staat
|
Cluster Maatschappelijke Zaken Het oude Ambt |
Wekelijkse mutatie- berichtgevingen Seniorenvoorlichting |
Vertrek uit de gemeente voornamen, naam, aanschrijfnaam, gegevens oud adres, functie adres, adresgegevens, geboortedatum Overlijden voornamen, naam, aanschrijfnaam, adresgegevens, functieadres, geboortedatum |
BIJLAGE 2
Lijst van binnengemeentelijke applicaties waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden uitgewisseld
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Key2Datadistributie |
Diverse gemeentelijke taken. Geautomatiseerde distributie van authentieke gegevens naar binnengemeentelijke afnemers t.b.v. uitvoering publiek-rechtelijke taak.
|
Gegevensuitwisseling vindt plaats via Key2Datadistributie aan de aangesloten applicaties: persoonsgegevens, oudergegevens nationaliteitsgegevens, burgerlijke staat gegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, adresgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, reisdocumentgegevens |
Atos E-suite |
Gemeentelijke dienstverlening |
Eenzijdig ontvangen van gegevens uit Key2Burgerzaken via een dataload: persoonsgegevens oudergegevens nationaliteitsgegevens burgerlijke staat gegevens huwelijksgegevens inschrijvingsgegevens verblijfplaatsgegevens kindgegevens adres- en bewoninggegevens |
BPA (Key2Begraven) |
Uitvoering van wet op de lijkbezorging en voeren van begraafplaatsenadministratie |
Via Key2Datadistributie gekoppeld aan Key2Burgerzaken, uitwisseling vindt plaats via kennisgeving en vraag/antwoord: persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, burgerlijke staatgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, adresgegevens en bewoninggegevens
|
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Corsa |
Diverse gemeentetaken en controle tenaamstelling postverwerking |
Via Key2Datadistributie gekoppeld aan Key2Burgerzaken. Corsa kan alleen raadplegen. Eenrichtingsverkeer van persoonsgegevens, burgerlijke staatgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, gezags- en curatelegegevens, verblijfstitelgegevens, en verwijsgegevens |
FIS (Key2Financiën) |
Gemeentewet en Burgerlijke Wetboek |
Via Key2Datadistributie gekoppeld aan Key2Burgerzaken, uitwisseling vindt plaats via kennisgeving en vraag/antwoord: persoonsgegevens, huwelijksgegevens, verblijfplaatsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens |
GHS (Key2Belastingen) |
Uitvoering belastingwetgeving en Gemeentewet |
Via Key2Datadistributie gekoppeld aan Key2Burgerzaken, uitwisseling vindt plaats via kennisgeving en vraag/antwoord: persoonsgegevens, huwelijksgegevens, burgerlijke staatgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens
|
LBA jongerenregistratie |
Uitvoering onderwijstaken voor leerplicht, voortijdig school-verlaten en leerlingenvervoer |
Via Key2Datadistributie gekoppeld aan Key2Burgerzaken, uitwisseling vindt plaats via kennisgeving en vraag/antwoord: persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, burgerlijke staatgegevens, inschrijvingsgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens verblijfstitelgegevens gezagsgegevens, verblijfstitelgegevens, gezags-/curatelegegevens adres- en verwijsgegevens
|
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
PGC (Powerforms) |
Uitvoering van de WABO, Woningwet en WRO |
Via Key2Datadistributie gekoppeld aan Key2Burgerzaken, uitwisseling vindt plaats via kennisgeving: persoonsgegevens, inschrijvingsgegevens, huwelijksgegevens, burgerlijke staatgegevens, inschrijvingsgegevens, overlijdensgegevens, gezags- en curatelegegevens, verblijfstitelgegevens, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens |
Suite voor het sociaal domein (GWS4all) |
Uitvoering administratie op het gebied van de Participatiewet, WMO, Wet BOPZ, Wet IOAW, Wet IOAZ, Wet SUWI, Bbz, Wet Re-integratie, Wet Boeten en Wet Inburgering |
Via Key2Datadistributie gekoppeld aan Key2Burgerzaken, uitwisseling vindt plaats via kennisgeving en vraag/antwoord: persoonsgegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, burgerlijke staatgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, overlijdensgegevens, verblijfstitelgegevens adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens |
BIJLAGE 3
Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente en categorieën derde
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van maatschappelijk werk |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van kinderopvang |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijn |
Jongerenwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jongerenwerk |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van ouderenzorg |
Ouderenwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van ouderenwerk |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociale werkvoorziening |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociaal - juridische zorgverlening |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Ondersteunen vrijwilligerswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van het ondersteunen van vrijwilligerswerk |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen in verband met verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Toelichting
Algemeen
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
De wetgever vervangt met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie persoonsgegevens (Wbrp). Dit heeft als gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.
Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wbrp is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organisatieonderdelen van de gemeente Oldambt.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Oldambt en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Oldambt aan de vereisten zoals gesteld in de Wbrp.
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organisatieonderdelen van de gemeente Oldambt over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Oldambt beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oldambt.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een organisatieonderdeel van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oldambt woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Oldambt op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Oldambt wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Oldambt beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oldambt woonachtig zijn, dient de gemeente Oldambt het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Oldambt. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3 Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derdenVoor de aanwijzing van gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden wordt verwezen naar bijlage 3.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
De Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Oldambt 2016, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.
Bijlagen
- 1.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen en aan wie gegevens uit de basisregistratie personen worden verstrekt;
- 2.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waarmee, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden uitgewisseld;
- 3.
Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente en categorieën derden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl