Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR296787
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR296787/1
Regeling vervallen per 01-07-2015
Verordening klantenparticipatie inkomensvoorzieningen gemeente Olst-Wijhe
Geldend van 23-05-2013 t/m 30-06-2015
Intitulé
Verordening klantenparticipatie inkomensvoorzieningen gemeente Olst-WijheDe raad van de gemeente Olst-Wijhe;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 mei 2013;
overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen aangaande de klantenparticipatie;
gelet op artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand;
besluit:
vast te stellen de hierna volgende
Verordening klantenparticipatie inkomensvoorzieningen gemeente Olst-Wijhe
Artikel 1 Definities
-
a. De wet: de Wet werk en bijstand
-
b. Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe
-
c. De gemeente: de gemeente Olst-Wijhe
-
d. Klanten: personen, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid van de WWB
Artikel 2 Opdracht aan het college
Het college bevordert het instellen van een klantenraad, bestaande uit klanten en / of hun vertegenwoordigers die zich blijkens het reglement richt op behartiging van de belangen van klanten, met als doel deze te betrekken bij de uitvoering van de wet, zoals beschreven in deze verordening.
Artikel 3 Samenstelling klantenraad
lid 1 De klantenraad wordt benoemd door het college.
lid 2 De werkzaamheden van de klantenraad zijn blijkens het reglement gericht op behartiging van de belangen van klanten.
lid 3 De klantenraad bestaat uit klanten, of hun vertegenwoordigers, wanneer deze blijkens hun statuten zijn gericht op behartiging van de belangen van klanten.
lid 4 De klantenraad streeft ernaar dat de samenstelling van haar leden zoveel mogelijk een representatieve afspiegeling is van de groep van klanten.
Artikel 4 Faciliteiten
lid 1 De klantenraad zorgt voor toegankelijke vergaderruimte voor de leden en een ontmoetingsruimte voor de klanten.
lid 2 De klantenraad is schriftelijk, telefonisch, per fax en digitaal bereikbaar voor leden, klanten en de gemeente.
Artikel 5 Periodiek overleg klantenraad
De klantenraad komt minimaal eenmaal per kwartaal bijeen voor periodiek overleg over de uitvoering van de wet door de gemeente.
Artikel 6 Standpunten klantenraad
De klantenraad kan aan het college gevraagd en ongevraagd zijn standpunten kenbaar maken over de uitvoering van de wet.
Artikel 7 Periodiek overleg met de gemeente
lid 1 De klantenraad overlegt in beginsel eenmaal per kwartaal met het hoofd van de vakgroep Sociale Zaken, Welzijn en Onderwijs van de gemeente, of diens vertegenwoordiger.
lid 2 De klantenraad overlegt in beginsel tweemaal per jaar met de portefeuillehouder Sociale Zaken.
lid 3 De klantenraad kan agendapunten aandragen voor de overleggen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel.
lid 4 Door of namens het college kunnen nadere regels worden gesteld over de wijze van agendering en verslaglegging van de overleggen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel.
Artikel 8 Incidenteel overleg met de gemeente
De klantenraad kan incidenteel overleggen met beleidsambtenaar van de gemeente over voor de klantenraad relevante beleidsonderwerpen.
Artikel 9 Geheimhoudingsplicht
De klantenraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, zal de klantenraad informatie en gegevensdragers die hem ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.
Artikel 10 Informatievoorziening door de gemeente
Door of namens het college wordt de klantenraad voorzien van de voor de uitvoering van zijn taak relevante informatie.
Artikel 11 Gemeentelijke subsidie
Lid 1 De klantenraad ontvangt jaarlijks een subsidie voor de bestrijding van de noodzakelijkerwijs te maken onkosten. Op deze subsidie is de Algemene
Subsidieverordening van toepassing.
Lid 2 Het gemeentebestuur stelt aan het platform de middelen ter beschikkingten behoeve van de volgende activiteiten:
- vergoeding voor deskundigheidsbevordering;
- middelen voor inschakelen van eigen (professionele) ondersteuning, inhoudelijk en organisatorisch;
- faciliteiten voor het secretariaat.
Lid 3 Deze middelen worden zodanig ter beschikking gesteld dat de klantenraad redelijkerwijs in staat kan worden geacht namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te behartigen.
Lid 4 De faciliteiten worden jaarlijks toegekend op basis van een goedgekeurde begroting.
Lid 5. Voor niet reguliere activiteiten kan een subsidie worden aangevraagd.
Artikel 12 Citeerwijze en inwerkingtreding
lid 1 Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening klantenparticipatie inkomensvoorzieningen gemeente Olst-Wijhe.
lid 2 Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie onder gelijktijdige intrekking van de Verordening klantenparticipatie WWB en WIJ gemeente Olst-Wijhe, vastgesteld op 21 juni 2010.
Inhoudsopgave
Artikel 1 Definities
Artikel 2 Opdracht aan het college
Artikel 3 Samenstelling klantenraad
Artikel 4 Faciliteiten
Artikel 5 Periodiek overleg klantenraad
Artikel 6 Standpunten klantenraad
Artikel 7 Periodiek overleg met de gemeente
Artikel 8 Incidenteel overleg met de gemeente
Artikel 9 Geheimhoudingsplicht
Artikel 10 Informatievoorziening door de gemeente
Artikel 11 Gemeentelijke subsidie
Artikel 12 Citeerwijze en inwerkingtreding
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl