Regeling vervallen per 31-12-2019

Beleidsregels subsidieverstrekking 2019

Geldend van 06-12-2018 t/m 30-12-2019

Intitulé

Beleidsregels subsidieverstrekking 2019

Het college van de gemeente Olst-Wijhe

gelezen het voorstel met kenmerk

gelet op artikel 7.2 van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Olst-Wijhe

besluit:

vast te stellen Beleidsregels subsidieverstrekking 2019.

Inleiding

Deze notitie is de uitwerking van artikel 7.2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe (ASV). Opgenomen is een overzicht van beleidsregels per soort voorziening, zoals dit in de gemeente Olst-Wijhe wordt uitgevoerd.

Soorten voorzieningen

Ten behoeve van het welzijnsbeleid maakt de gemeente Olst-Wijhe onderscheid in drie soorten voorzieningen: primaire, secundaire en tertiaire.

A. Primaire voorzieningen

Primaire voorzieningen zijn voorzieningen waarvoor de gemeente primair de verantwoordelijkheid op zich neemt in het belang van de inwoners. De volgende stichtingen zijn aangemerkt als primaire voorzieningen:

  • Stichting Openbare Bibliotheek Salland

  • Het Breed WelzijnsVerband Olst-Wijhe (Stichting Kulturhus Olst-Wijhe, Stichting WelZijn Olst-Wijhe, WijZ Olst-Wijhe, Evenmens en De Kern, maatschappelijke Dienstverlening)

  • Stichting Zwembad de Welters

Secundaire voorzieningen

Secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur. Voorzieningen die hiertoe gerekend worden zijn, zijn voorzieningen op het gebied van:

  • Sport

  • Amateuristische Kunstbeoefening en Cultuur

  • Recreatieve voorzieningen

  • Jeugd (gezondheidszorg)

  • Sociaal Culturele verenigingen

  • Overig maatschappelijk werk

Tertiaire voorzieningen

Tertiaire voorzieningen zijn voorzieningen die gericht zijn op het individueel welbevinden van burgers waarbij de gemeente uitgaat van een grote eigen verantwoordelijkheid van die burgers. Hiertoe behoren alle niet onder de primaire en secundaire voorzieningen te rangschikken algemene maatschappelijke activiteiten. Voorbeelden zijn:

  • Vrouwenverenigingen

  • Evenementenorganisaties

  • Zangkoren (sinds 1 januari 2015)

Soorten subsidies

Naast onderscheid in voorzieningen wordt er ook onderscheid in subsidies gemaakt. De ASV van de gemeente Olst-Wijhe kent de volgende subsidies:

  • -

    Jaarlijkse subsidies: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal boekjaren aan een instelling voor een periode van maximaal vier jaar wordt verstrekt. Hieronder vallen:

    • Budgetsubsidies: subsidies die worden verstrekt aan de primaire instellingen. Met deze instellingen worden in een uitvoeringsovereenkomst afspraken gemaakt over prestaties die geleverd moeten worden tegen een van te voren vastgesteld bedrag.

    • Structurele subsidies (ook wel waarderingssubsidies genoemd): subsidies die van jaar tot jaar worden verstrekt aan secundaire instellingen ten behoeve van steeds terugkerende activiteiten.

  • -

    Eenmalige subsidies: subsidie ten behoeve van bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal vier jaar subsidie wil verstrekken. Hieronder vallen:

    • Incidentele subsidies: subsidie om activiteiten van eenmalige, incidentele aard uit te voeren.

    • Subsidies vanuit het Reclamefonds: subsidie aan vaste grootgebruikers van Sporthal de Hooiberg te Olst voor activiteiten die voldoen aan de criteria die zijn vastgesteld voor het Reclamefonds.

    • Projectsubsidies: subsidie waarbij de instelling een bedrag krijgt toegewezen om een vooraf goedgekeurd project uit te voeren.

    • Leadersubsidies: Leader is onderdeel van het Europese subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling. Dit programma wordt uitgevoerd van 2015 tot en met 2020. Leader richt zich op de economische, ecologische en sociale versterking van het platteland en stimuleert en ondersteunt inwoners bij het uitwerken van een projectidee tot een plan. Voor de uitvoering van dat plan kun je vervolgens een Leader-bijdrage aanvragen. De aanvraag en verantwoordingsprocedure wijkt af van de procedure zoals is vastgesteld in de ASV.

Indexering

Budgetsubsidies en structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de gemeentelijke begrotingsrichtlijnen.

Voor budgetsubsidies ziet de indexeringssystematiek er als volgt uit:

  • -

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen het loongevoelige (personele component) en het prijsgevoelige (materiële component) deel van het subsidiebedrag.

  • -

    De hoogte van het loongevoelige deel wordt bepaald door het beslag dat de personeelskosten op de totale uitgaven van een primaire instelling legt ook toe te passen op het subsidiebedrag aan deze instelling.

  • -

    Het percentage aan personeelskosten wordt gebaseerd op de geraamde personeelskosten van de betreffende instelling. Er vindt geen nacalculatie plaats.

  • -

    Op het loongevoelige deel van het subsidiebedrag wordt een indexeringspercentage toegepast waarvan de hoogte van dit percentage op basis van de informatie van de VNG wordt vastgesteld. Hierbij wordt het percentage aangehouden dat betrekking heeft op de totale stijging van de loonkosten die voor rekening komen van de werkgever (dus niet alleen de stijging van de salariskosten als gevolg van Cao-afspraken, maar ook de ontwikkeling diverse premies, zoals pensioenpremies, premies sociale verzekeringen). Omdat de Cao-onderhandelingen niet altijd voor aanvang van het betreffende kalenderjaar zijn afgerond, worden de percentages gehanteerd die bekend zijn op het moment dat de beschikking afgegeven wordt.

  • -

    Op het prijsgevoelige deel van het subsidiebedrag wordt het huidige indexeringspercentage toegepast. Dit is het percentage dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2019 is deze vastgesteld op 0%.

Voor structurele subsidies wordt het indexeringspercentage toegepast dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2019 is deze vastgesteld op 0%.

Aanvraag/vaststelling

Ruim voor de gestelde indieningstermijnen worden voorbedrukte aanvraag- en vaststellingsformulieren verzonden naar de organisaties die budgetsubsidies en structurele subsidies ontvangen. De organisatie dient het formulier volledig in te vullen en voorzien van de benodigde bijlagen terug te sturen naar de gemeente. Het aanvraagformulier moet door minimaal één bestuurslid ondertekend zijn.

Weigeringsgronden

In artikel 5.1.e van de ASV is het volgende opgenomen: “Indien een aanvrager naar oordeel van het college ook zonder de gevraagde subsidie over voldoende gelden beschikt om de kosten van de activiteiten te dekken, kan subsidieverlening geweigerd worden. Het college kan hiertoe nadere regels stellen.” Met betrekking tot de subsidieverlening aan de secundaire organisaties wordt opgemerkt dat organisaties in aanmerking komen voor structurele subsidie indien zij voldoen aan gestelde doelen zoals verwoord in deze notitie. Hierbij is (in principe) niet van belang hoe de financiële situatie van de organisatie is.

Bevoorschotting

In aanvulling op artikel 20 van de van de ASV worden de volgende bevoorschottingstermijnen gehanteerd:

  • subsidiebedragen boven de € 25.000,- worden in vier gelijke termijnen beschikbaar gesteld. Uitbetaling vindt plaats aan het begin van elk kwartaal;

  • subsidiebedragen onder de € 25.000,- worden in één termijn beschikbaar gesteld. Uitbetaling vindt plaats in januari van het betreffende kalenderjaar.

Afronding subsidiebedragen

Subsidiebedragen aan de primaire organisaties worden afgerond op honderdtallen.

Aanvragen die na sluitingsdatum binnenkomen

In artikel 10.1 van de ASV is vastgelegd tot wanneer subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Op grond van artikel 10.3 van de ASV wordt hier beschreven welk beleid gehanteerd wordt indien aanvragen na de gestelde datum worden ingediend.

  • -

    Subsidieaanvragen van primaire organisaties die na 1 juli + twee werkdagen worden ingediend, worden alleen in behandeling genomen indien er gegronde redenen zijn waarom de aanvraag te laat is.

  • -

    Subsidieaanvragen van secundaire organisaties die na 15 oktober + twee werkdagen worden ingediend, worden afgewezen. Hierop kan eenmalig een uitzondering worden gemaakt indien de organisatie hierom vraagt, daarna wordt van de organisatie verwacht dat men weet hoe de procedure is.

  • -

    Subsidieaanvragen voor het Reclamefonds worden afgewezen indien de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd plaatsvindt binnen zes weken na ontvangst van de subsidieaanvraag.

Ontbreken van een vaststelling

In artikel 16.1 van de ASV is vastgelegd wanneer organisaties uiterlijk verantwoording moeten afleggen over het ontvangen subsidiebedrag. In artikel 19 van de ASV is vastgelegd dat indien er geen verantwoordingsgegevens worden ontvangen, het subsidiebedrag ambtshalve wordt vastgesteld. Hieraan voorafgaand eerst een eenmalige rappel wordt afgegeven (op grond van artikel 4:44 lid 3 Awb). Als er geen gehoor wordt gegeven aan de rappel, dan wordt er uitgegaan van het standpunt dat er geen activiteiten hebben plaatsgevonden met als gevolg dat het subsidiebedrag op nul euro wordt vastgesteld. Indien er wel verantwoording ontvangen is, maar deze is niet volledig, dan wordt het subsidiebedrag na een rappel ambtshalve vastgesteld op basis van de aanwezige gegevens.

Strekking Accountantsverklaring

In artikel 16.2 van de ASV is opgenomen dat bij een subsidie tussen de € 50.000,- en € 150.000,- de aanvraag tot vaststelling vergezeld dient te gaan van een beoordelingsverklaring.

Bij een subsidie hoger dan € 150.000,- dient de aanvraag tot vaststelling vergezeld te gaan van een accountantsverklaring. Op grond van artikel 16.3 van de ASV wordt opgemerkt dat het moet gaan om goedkeurende verklaringen. Indien de verklaring een andere strekking heeft (afkeurend, oordeelsonthouding, met voorbehoud), heeft het college de mogelijkheid om nader onderzoek in te stellen en het definitief subsidiebedrag afwijkend vast te stellen.

Inwerkingtreding

De beleidsregels subsidieverstrekking 2019 treden in werking op de eerste dag na publicatie.

Beleidsregels per onderwerp

1. Openbaar Bibliotheekwerk

Doelstelling van de subsidie

Het openbaar bibliotheekwerk wordt beschouwd als een onafhankelijk en laagdrempelige toegangspoort tot informatie, cultuur en educatie en is een belangrijk ontmoetingspunt in de samenleving. De informatiebehoeften van de klanten bepalen mede het aanbod van media en informatie in de bibliotheek. De bibliotheek maakt informatie toegankelijk, bevordert het gebruik daarvan en richt zich daarbij op een aantal specifieke doelgroepen.

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties die het bibliotheekbeleid concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Stichting Openbare Bibliotheek Salland

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

Bijzonderheden

  • -

    In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Stichting Openbare Bibliotheek Salland een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.

  • -

    Op 10 februari 2014 en 10 november 2014 heeft de gemeenteraad het toekomstscenario van de openbare bibliotheekfunctie in onze gemeente vastgesteld:

    • Eén hoofdvestiging in het Holstohus in Olst;

    • Een servicepunt in centrum Wijhe;

    • ‘Bibliotheek op School’ op basisscholen en ‘Biebsearch’ voor het voortgezet onderwijs;

    • Collecties bij ontmoetingsplekken voor kwetsbare doelgroepen;

    • ‘Boek aan Huisservice’ voor niet mobiele volwassenen;

    • Toeleiding naar de bibliotheek voor kwetsbare en weinig mobiele volwassenen;

    • Eventuele initiatieven voor burgerbibliotheek inhoudelijk ondersteunen.

  • Op dit moment wordt het bibliotheekbeleid over de periode 2014-2018 geëvalueerd. In december 2018 wordt de evaluatie aan de gemeenteraad aangeboden en wordt er nieuw bibliotheekbeleid vastgesteld voor na 2020.

2. Sport

2.1 Sportverenigingen

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening van de jeugd.

Subsidiabele activiteiten

Het in groepsverband beoefenen van (uiteenlopende vormen van) sport.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Badmintonvereniging BACO

  • Basketbalvereniging Olstars

  • Gymnastiekvereniging O.S.V. '95

  • S.V. Wijhe '92

  • Sportclub Overwetering

  • Sportclub Wesepe

  • Sportvereniging Welsum

  • Tennisvereniging Ter Spille

  • Algemene Tennisclub Wijhe

  • Tafeltennisvereniging Wijhe

  • Volleybalvereniging Rood-Wit '75

  • Ponyclub Kloosterruiters

  • De Wijhese Zwemclub

  • De Iesselzotten Olst

  • Olster Schaakvereniging

  • St. Paardrijden Gehandicapten ’t Hoefijzer

  • Sportvereniging Broekland

  • Judovereniging THAG

  • Volleybalvereniging De Hooiberg

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Het totale beschikbare subsidiebedrag bedraagt jaarlijks € 34.600,-.

  • -

    De sportverenigingen ontvangen een bedrag per jeugdlid. De hoogte van het bedrag wordt berekend door het totale beschikbare subsidiebedrag te delen door het totaal aantal jeugdleden dat recht heeft op subsidie.

  • -

    Onder jeugdleden worden alle leden verstaan die op 1 januari van het jaar voorafgaande aan het subsidiejaar nog niet de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt. Voor 2019 gaat het om alle leden die geboren zijn na 1-1-2000.

  • -

    Voorwaarde voor het ontvangen van een bedrag per jeugdlid is dat de contributie minimaal € 27,50 per jeugdlid per jaar bedraagt.

  • -

    Voor verenigingen met jeugdleden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling:

    • > 50% van alle jeugdleden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe: 100% subsidie (dus voor alle jeugdleden)

    • Tussen 25% en 50% van alle jeugdleden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd (dus voor ...% van het totaal aantal jeugdleden / alleen subsidie voor de Olst-Wijhese jeugdleden)

    • < 25% van alle jeugdleden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.

    • Voor Judovereniging THAG wordt een uitzondering op deze regeling gemaakt, zij ontvangt voor alle jeugdleden uit Olst-Wijhe subsidie (15.015965 / 15.016405).

  • -

    Sportverenigingen in omliggende gemeenten die specifiek gericht zijn op gehandicapten ontvangen voor elk jeugdlid uit Olst-Wijhe subsidie.

  • -

    Sportclub Overwetering, Sportclub Wesepe en S.V. Wijhe ’92 ontvangen jaarlijks een tegemoetkoming voor de extra kosten in relatie tot de beheersstichting Sport. Voor 2019 gaan we uit van 6% van de extra kosten in 2018:

    • SC Overwetering 6% x € 10.222,- = € 613,-

    • SC Wesepe 6% x € 7.943,- = € 477,-

    • S.V. Wijhe ’92 6% x € 12.987,- = € 779,-

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    De sportvereniging organiseert sportkennismakingslessen voor nieuwe jeugdleden;

  • -

    De sportvereniging heeft een verenigingsgebonden emailadres;

  • -

    De sportvereniging heeft één contactpersoon voor sportstimulering / combinatiefunctionarissen;

  • -

    De sportvereniging onderschrijft en ondersteunt het alcoholmatigingsbeleid ‘Pilsie op z’n tied, maar onder de 18 niet’;

  • -

    Sportverenigingen met een eigen kantine hebben een bestuursreglement ‘Alcohol’ in sportkantines, waarin de wijzigingen zijn opgenomen die sinds de wijziging van de ‘Drank- en Horecawet’ per 1 januari 2014 van kracht zijn.

  • -

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • -

    In afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening wordt de beschikking niet afgegeven binnen drie weken na binnenkomst van de aanvraag, maar deze wordt afgegeven binnen drie weken na 15 oktober 2018. Op dat moment zijn alle sportaanvragen 2019 ontvangen en kan de berekening per instelling gemaakt worden.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Totstandkoming subsidiebedragen

Bij de heroverwegingsfase vier (november 2013) heeft de gemeenteraad besloten te bezuinigen op de structurele sportsubsidies. De bijdrage die de sportverenigingen ontvingen als tegemoetkoming in de accommodatiekosten is gefaseerd afgeschaft (min 50% van € 14.400,- in 2015 en min 100% in 2016).

Het beschikbare subsidiebedrag voor jeugdsport (€ 34.600,-) is behouden gebleven. In samenwerking met de sportverenigingen is hiervoor een nieuw subsidiemodel vastgesteld, zoals hierboven omschreven.

3. Breed WelzijnsVerband

Doelstelling van de subsidie

Zorgdragen voor het welzijn van de inwoners van Olst-Wijhe.

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst en de geformuleerde ‘Opdrachten Welzijnsverband Olst-Wijhe’.

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Stichting WelZijn Olst-Wijhe → Stichting WelZijn Olst-Wijhe is de rechtspersoon voor het Breed WelzijnsVerband (St. Kulturhus Olst-Wijhe, Stichting WelZijn Olst-Wijhe, Wijz Olst-Wijhe, Evenmens en De Kern). Zij ontvangt voor alle producten en prestaties van het Breed Welzijnsverband de subsidie (met uitzondering van de exploitatiesubsidies die via St. Kulturhus Olst-Wijhe lopen).

  • Stichting Kulturhus Olst-Wijhe → voor wat betreft de exploitatie van de accommodaties binnen het Breed Welzijnsverband, deze subsidies zijn uitgewerkt in paragraaf 10.3.

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

Bijzonderheden

  • -

    Wijz Olst-Wijhe (professioneel jeugd- en jongerenwerk) ontvangt vanaf 1 januari 2017 een subsidie van € 50.000 per jaar voor de inzet van ambulant jongerenwerk en de huur van accommodatie voor de activiteiten van deze ambulant jongerenwerker. Met de vaststelling van de Kadernota 2018 – 2021 heeft de gemeenteraad besloten om vanaf 2018 nog eens € 40.000 per jaar extra beschikbaar te stellen voor de versterking van de positie van de ambulant jongerenwerker.

4. Amateuristische kunstbeoefening en cultuur

4.1 Muziekonderwijs

Doelstelling van de subsidie

Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van de muzikale vorming en educatie van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.

Subsidievorm

Structurele subsidie

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe ontvangt een subsidie ter hoogte van de huisvestingslast van het muziekonderwijs in het Holstohus in Olst en het SPOC-park in Wijhe. Voorwaarde is dat de stichting ruimte blijft huren in deze accommodaties. (Raadsbesluit 10 maart 2014).

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    In afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening wordt de beschikking niet afgegeven binnen drie weken na binnenkomst van de aanvraag, maar deze wordt afgegeven in het eerste kwartaal van het betreffende subsidiejaar. De huurlasten van januari van het subsidiejaar zijn leidend voor het berekenen van het voorlopige subsidiebedrag.

  • -

    In afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening levert de stichting zo snel mogelijk na afloop van het subsidiejaar de vaststellingsgegevens in. Het subsidiebedrag wordt vervolgens vastgesteld op basis van de werkelijke huurlasten van het betreffende jaar.

4.2 Muzieknetwerk Salland

Doelstelling van de subsidie

Een bijdrage leveren aan het bevorderen van binnenschoolse en buitenschoolse muziekeducatie. Dit betekent werken aan modernisering van de identiteit en de activiteiten van lokale muziekverenigingen en het enthousiasmeren van kinderen voor het maken van muziek.

Subsidievorm

Structurele subsidie

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Stichting Muzieknetwerk Salland

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Stichting Muzieknetwerk Salland ontvangt een vast subsidiebedrag van € 2.500,-

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Per jaar wordt in overleg met de gemeente bepaald, waar de subsidie aan wordt besteed (binnenschools of buitenschools muziekonderwijs).

  • -

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

4.3 Muziek- en toneelverenigingen

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst, disciplines muziek en toneel.

Subsidiabele activiteiten

Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst, disciplines muziek en toneel.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Accordeonvereniging Kunst na Arbeid

  • Koninklijke Muziekvereniging Apollo

  • Muziekvereniging Harmonie Wesepe

  • Muziekvereniging Olster Harmonie

  • Showkorps Amicitia Boerhaar

  • Muziekvereniging Wijhese Harmonie

  • Drumband Beatrix Wijhe

  • Muziekvereniging Salland

  • Toneelvereniging Herman Heyermans

  • Revuegezelschap Tempo

  • Zang- en toneelvereniging Harmonie Welsum

  • Toneelvereniging Young Tavenu

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De muziek- en toneelverenigingen ontvangen een vast bedrag (gebaseerd op subsidiebedrag 2014 minus een bezuiniging van 26%):

  • -

    Accordeonvereniging Kunst na Arbeid ontvangt een vast bedrag van € 1.639,-

  • -

    Koninklijke Muziekvereniging Apollo ontvangt een vast bedrag van €1.663,-

  • -

    Muziekvereniging Harmonie Wesepe ontvangt een vast bedrag van € 1.928,-

  • -

    Muziekvereniging Olster Harmonie ontvangt een vast bedrag van € 4.836,-

  • -

    Showkorps Amicitia Boerhaar ontvangt een vast bedrag van € 5.661,-

  • -

    Muziekvereniging Wijhese Harmonie ontvangt een vast bedrag van € 3.781,-

  • -

    Drumband Beatrix Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 2.481,-

  • -

    Muziekvereniging Salland ontvangt een vast bedrag van €1.436,-

  • -

    Toneelvereniging Herman Heyermans ontvangt een vast bedrag van € 823,-

  • -

    Revuegezelschap Tempo ontvangt een vast bedrag van € 186,-

  • -

    Zang- en toneelvereniging Harmonie Welsum ontvangt een vast bedrag van € 285,-

  • -

    Toneelvereniging Young Tavenu ontvangt een vast bedrag van € 270,-

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Bijzonderheden

Subsidiëring van de zangkoren is met ingang van 2015 stopgezet.

Totstandkoming subsidiebedragen

Tot en met 2014 werden de subsidiebedragen voor muziek- en toneelverenigingen berekend op basis van: een bedrag per jeugdlid, 25% van de kosten van de dirigent en 25% van de kosten van opleiding/instructie. Bij de heroverwegingsfase vier (november 2013) heeft de gemeenteraad besloten te bezuinigen op de budgetten voor amateurkunst. De (variabele) subsidiebedragen 2014 zijn met ingang van 2015 omgezet in vaste bedragen en er is een gefaseerde korting doorgevoerd (13% in 2015 en nogmaals 13% in 2016).

De verschillen in de hoogte van de subsidiebedragen zijn dus ontstaan door verschillen in aantal jeugdleden en kosten van dirigent/opleiding en instructie in 2014.

4.4 Diverse Sociaal Culturele Voorzieningen

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die een belangrijke bijdrage leveren aan het kunst en cultuurgebeuren in de gemeente Olst-Wijhe.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Historische Vereniging ‘t Olster Erfgoed

  • Historische Vereniging Wijhe

  • Mij tot Nut van ‘t Algemeen, departement Olst-Deventer

  • Verenigd Comite Wijhe

  • Stichting Kulturele Evenementen Wijhe

  • Stichting IJsselacademie Kampen

  • Stichting ‘t SAL

  • KIJK Wijhe

  • KIJK Olst

  • Stichting Kunst en Cultuur Olst-Wijhe

  • Stichting Theater Langs de IJssel

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De diverse sociaal culturele verenigingen ontvangen een vast bedrag (gebaseerd op subsidiebedrag 2014 minus een bezuiniging van 26%).

  • -

    Historische vereniging ‘t Olster Erfgoed ontvangt een vast bedrag van € 554,-. Daarnaast subsidieert de gemeente ’t Olster Erfgoed voor een bedrag van € 36.000,- met daaraan verbonden een aantal prestatieafspraken waarmee ’t Olster Erfgoed een bijdrage levert aan de exploitatie van het Infocentrum IJssel Den Nul. De prestatieafspraken zijn vastgelegd in document 14.408957.

  • -

    Historische Vereniging Wijhe ontvangt naast het vaste bedrag van € 554,- tevens een bedrag van € 40,- per basisschoolbezoek aan de Oudheidkamer. Het gaat hierbij om maximaal één bezoek per school uit Olst-Wijhe per jaar. Daarbij gaan we uit van het aantal bezoeken in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2019 wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in 2017.

  • -

    Mij tot Nut van ‘t Algemeen, departement Olst-Deventer ontvangt een vast bedrag van € 694,-

  • -

    Verenigd Comite Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 632,-

  • -

    Stichting Kulturele Evenementen Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 619,-

  • -

    Stichting IJsselacademie Kampen ontvangt een vast bedrag van € 1.534,-

  • -

    Stichting ‘t SAL ontvangt een vast bedrag van € 770,-

  • -

    KIJK Wijhe en KIJK Olst ontvangen een vast bedrag van € 740,-

  • -

    Stichting Theater Langs de IJssel ontvangt een vast bedrag van € 7.400,-

  • -

    Stichting Kunst en Cultuur Olst-Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 12.365,-. Dit bedrag is opgebouwd uit een bedrag van € 5.254,- voor KCOW en een bedrag van € 7.111,- voor de voormalige Stichting Theaters Olst-Wijhe. In de loop van 2019 wordt op basis van een evaluatie besloten hoe het verder gaat met (de activiteiten van) KCOW en welke gemeentelijke financiering daarbij eventueel benodigd is.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Totstandkoming subsidiebedragen

De verenigingen die hierboven staan genoemd, ontvangen al jaren een vast bedrag voor hun activiteiten. De meeste bedragen hebben hun oorsprong in de oude gemeente Olst of Wijhe. Na samenvoeging van beide gemeenten zijn bedragen van vergelijkbare verenigingen (bijv. Historische vereniging) gelijk getrokken. Bij de heroverwegingsfase vier (november 2013) heeft de gemeenteraad besloten te bezuinigen op de budgetten voor amateurkunst en cultuur. Voor 2015 is er een korting van 13% t.o.v. het bedrag van 2014 doorgevoerd. In 2016 is nogmaals 13% in mindering gebracht ten opzichte van 2014.

5. Recreatie en toerisme

5.1 Kinderboerderijen

Doelstelling van de subsidie

De zorg voor dieren, weiden, stallen en afrasteringen van de kinderboerderijen in Olst-Wijhe.

Subsidiabele activiteiten

Het in standhouden van een kinderboerderij in Olst en in Wijhe.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Stichting Kinderboerderij De Vijverhof

  • Stichting Kinderboerderij Wijhe

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Stichting Kinderboerderij Wijhe en Stichting Kinderboerderij De Vijverhof ontvangen een vast bedrag van € 3.730,-.

  • -

    Het subsidiebedrag aan Stichting Kinderboerderij De Vijverhof wordt jaarlijks verminderd met een huurvergoeding ad € 0,45. Hiervoor ontvangt de stichting geen aparte factuur. Het gaat om een huurvergoeding voor het hele terrein, welke ook na de overdracht van het hoofdgebouw (2016) in stand blijft.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het bedrag onder ‘grondslagen’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    De stichting organiseert minimaal twee activiteiten voor de jeugd.

  • -

    Het wordt op prijs gesteld indien de stichting haar medewerking verleent aan maatschappelijke stages.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Bijzonderheden

Tot en met 2014 zaten er verschillen in de subsidiebedragen aan beide kinderboerderijen. Het is lastig om de kinderboerderijen met elkaar te vergelijken en een gelijkwaardige subsidiesystematiek toe te passen. In overleg met beide stichtingen is besloten om de systematiek vanaf 2015 aan te passen en beide stichtingen een gelijkwaardig bedrag toe te kennen. Stichting Kinderboerderij De Vijverhof ontving in 2014 € 3.603,- en Stichting Kinderboerderij Wijhe € 3.257,-. Met ingang van 2015 ontvangen beide stichtingen de helft van het totale bedrag: 50% x € 6.860,- = € 3.430,-.

Bij de overdracht van opstallen van Kinderboerderij De Vijverhof is besloten om beide kinderboerderijen jaarlijks € 300,- extra subsidie te verstrekken.

5.2 Speeltuinvereniging

Doelstelling van de subsidie

Het spelende kind voldoende, veilige, bereikbare en herkenbare buitenspeelruimte geven.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan het in standhouden van de speeltuin Kindervreugd Is Oudervreugd in Wijhe.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Speeltuinvereniging KIO

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Een vast bedrag van € 474,- als bijdrage in de exploitatie van de speeltuin.

  • -

    Een vast bedrag van € 2.300,- voor onderhoud en vervanging van speeltoestellen.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag ten behoeve van de exploitatie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

5.3 Omroep

Doelstelling van de subsidie

Het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Airplay Media Stichting

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Airplay Media Stichting ontvangt een bijdrage van € 1,30 per woonruimte. Hierbij wordt uitgegaan van het aantal woonruimten per 1 januari van het subsidiejaar min 1.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het bedrag per woonruimte wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Airplay Media Stichting ontvangt subsidie zolang er een positieve representativiteitsverklaring is afgegeven door de gemeenteraad. De looptijd van de huidige verklaring is van 21 oktober 2018 tot 21 oktober 2023.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Voor het subsidiebedrag aan Airplay Media Stichting wordt hiervan afgeweken. In de Mediawet is vastgelegd dat de gemeente een jaarrekeningtechnische toetsing moet uitvoeren en kijkt naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de besteding van de gelden die in het kader van de gemeentelijke zorgplicht zijn verstrekt. Is het geld efficiënt en effectief ingezet? Is aan de bekostigingsvoorwaarden voldaan?

5.4 Toeristische organisaties

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de mogelijkheden in de vrijetijdseconomie binnen de gemeente, door middel van marketing, promotie en productontwikkeling en het beheer en onderhoud van verscheidene recreatieve voorzieningen.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten van de hieronder genoemde instelling die passen binnen het hiervoor genoemde doel.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Stichting Toerisme Recreatie Olst-Wijhe.

  • Salland Marketing

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    De Stichting Toerisme Recreatie Olst-Wijhe ontvangt een bedrag van maximaal € 3.750,-.

  • -

    Salland Marketing ontvangt een bedrag van maximaal € 8.333,-.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    De subsidiebedragen genoemd onder ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

5.5 Aanjaagsubsidie Recreatie, toerisme en cultuur

Doelstelling van de subsidie

De aanjaagsubsidie is bedoeld als impulsbudget voor het ‘op de kaart zetten’ van Olst-Wijhe. Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente. Dit aanjaagbudget is zowel bedoeld voor initiatieven van onderop, als voor gemeentelijke initiatieven.

Subsidiabele activiteiten

Initiatieven dienen (bij voorkeur):

  • Aan te sluiten bij het profiel van de gemeente Olst-Wijhe; en/of

  • Aan te sluiten bij een van de drie hoofdthema’s of overkoepelende thema’s; en/of

  • Aan te sluiten bij de doelgroepen van Salland en Olst-Wijhe; en/of

  • In te spelen op de sterktes, zwaktes, kansen of bedreigingen; en/of

  • Een (boven)regionaal karakter te hebben en een algemeen belang te dienen; en/of

  • Vernieuwend te zijn en te leiden tot kwaliteitsverbetering en verbijzondering van het aanbod.

Initiatieven worden getoetst op haalbaarheid, continuïteit, duurzaamheid, draagvlak en toegankelijkheid. Ook wordt gekeken naar de verhouding gemeentelijke subsidie en overige middelen. Andere financieringsbronnen zoals subsidies, fondsen en sponsoren moeten voldoende zijn onderzocht.

Subsidievorm

Incidentele subsidie.

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling. De gemeentelijke subsidie bedraagt maximaal 50% van de projectkosten met een maximum van € 5.000,-. Hiermee is een evenredige verdeling van het aanjaagbudget voorzien. Het college kan in uitzonderlijke gevallen van dit maximum afwijken.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.

5.6 Molens

Doelstelling van de subsidie

Het beheren en onderhouden van de molens in Olst-Wijhe.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan optimaal beheer en onderhoud van de molen.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • St. De Wijhese Molen

  • St. Bökkers Mölle

  • Molen Houdt Braef Stant

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • St. De Wijhese Molen ontvangt een vast bedrag van € 8.544,-.

  • St. Olster Korenmolen ontvangt een vast bedrag van € 9.149,-.

  • Molen Houdt Braef Stant ontvangt een vast bedrag van € 1.335,-.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

De instellingen zoals hierboven genoemd hoeven in afwijking van wat is vastgelegd in de ASV geen jaarlijkse aanvraag en verantwoording in te dienen. Ook wordt er niet jaarlijks een beschikking afgegeven. De beschikkingen die zijn afgegeven op 6-8-2012, kenmerk 12.016765 / 12.016776 / 12.016787, zijn leidend. In 2019 bekijken we of deze afwijkende situatie nog langer wenselijk is.

Totstandkoming subsidiebedragen

De molens ontvangen een bijdrage in de kosten van beheer en onderhoud. In de oude gemeente Wijhe werd uitgegaan van 35% van de gemaakte kosten tot een maximum van 7.000 gulden. In de oude gemeente Olst werd uitgegaan van een bijdrage van 10.000 gulden voor de Bökkers Mölle. Voor de periode 2007-2012 heeft de gemeenteraad besloten de bijdrage voor de molens te verdubbelen in verband met stijgende exploitatietekorten. Met ingang van 2013 is deze verhoogde bijdrage structureel toegezegd, waarbij wel een bezuiniging van 11% is doorgevoerd.

6. Jeugd- en Jongerenwerk

6.1 Professioneel Jeugd- en Jongerenwerk

Het professioneel jeugd- en jongerenwerk via Wijz Olst-Wijhe valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3)

6.2 Vrijwillig Jeugd en Jongerenwerk

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van organisaties die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jongeren van 4-18 jaar organiseren. Het gaat daarbij om recreatieve activiteiten die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Subsidiabele activiteiten

Het organiseren van recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Jodeco

  • Jeugdsoos Wesepe

  • Plaatselijk Belang Eikelhof

  • Jong Wesepe

  • Stichting de Elshofjes

  • Jeugdcentrale Wijhe

  • Jeugdknutselclub de Bevers

  • Jongerenpastoraat Wijhe/Boerhaar

  • KPJ Boerhaar-Wijhe

  • Scouting Olst-Wijhe

  • Houtdorp Den Nul

  • Vogelvreugd Olst-Diepenveen

  • Activiteitencommissie Boskamp (incl. jeugdactiviteiten Boskamp)

  • Houtdorp Olst

  • Hobby en Modelbouwclub Olst

  • Meidenwerk Boskamp

  • Funtime

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    een basisbedrag voor soosactiviteiten van € 131,50.

  • -

    een bedrag per georganiseerde jeugdactiviteit van € 40,-. Daarbij gaan we uit van het aantal activiteiten in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2019 wordt uitgegaan van het aantal activiteiten in 2017.

  • -

    het maximumsubsidiebedrag bedraagt € 1.367,-.

  • -

    Voor het Houtdorp Den Nul geldt een vast bedrag van € 431,- voor het afvoeren van het hout plus driemaal het subsidiebedrag voor jeugdactiviteiten van € 40,- (activiteit duurt drie dagen).

  • -

    Voor het Houtdorp Olst geldt een vast bedrag van € 580,- voor het afvoeren van het hout plus driemaal het subsidiebedrag voor jeugdactiviteiten van € 40,- (activiteit duurt drie dagen).

  • -

    Voor Vogelvreugd Olst-Diepenveen geldt een basisbedrag van € 131,50 en een bedrag van € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2019 wordt peildatum 1 januari 2018 gehanteerd.

  • -

    Voor jeugdverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.

  • -

    Hobby en Modelbouwclub Olst ontvangt subsidie op grond van de regeling:

    • Basisbedrag van € 131,50

    • Een bedrag per jeugdlid van € 19,50. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2019 wordt peildatum 1 januari 2018 gehanteerd.

    • 20% van de kosten van de leiding

    • Als peildatum voor de kosten wordt jaar X min 2 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2019 wordt uitgegaan van de werkelijke kosten over 2017.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Vogelvreugd Olst-Diepenveen is aangemerkt als secundaire voorziening. Indien zij geen jeugdleden meer heeft, wordt zij aangemerkt als tertiaire voorziening en vervalt het recht op subsidie.

  • -

    Voor verenigingen met leden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling:

    • > 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe 100% subsidie;

    • Tussen 25% en 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd;

    • < 25% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.

  • -

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

Bijzonderheden

Scouting Olst-Wijhe ontvangt naast het reguliere subsidiebedrag een compensatie in de huurkosten van de grond van hun terrein aan de Hooiberglaan 7 in Olst. De huurprijs wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan de hand van de stijging van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde indexering overeenkomstig de index algemene huishoudens.

Voor het compensatiebedrag wordt uitgegaan van het indexcijfer over jaar X min 2, bijvoorbeeld voor 2019 gaan we uit over jaargemiddelde over 2017. Voor 2019 betekent dit een index van 1,4% (2017).

7. Algemeen en overig maatschappelijk werk

7.1 Algemeen Maatschappelijk Werk

De uitvoering van het Algemeen Maatschappelijk Werk via De Kern valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3).

7.2 Welzijnswerk

De uitvoering van het Welzijnswerk via Stichting WelZijn Olst-Wijhe valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3).

7.3 Overig maatschappelijk werk

Doelstelling van de subsidie

Het ondersteunen van individuele en groepen mensen in de gemeente met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten en voorzieningen die een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van burgers.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Koepel Ouderenbonden Olst-Wijhe

  • EHBO Boskamp

  • EHBO Wesepe

  • EHBO Wijhe

  • Commissie Hoe mooi is Olst

  • Stichting Slachtofferhulp IJsselland

  • Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    De Koepel van Ouderenbonden ontvangt een vast bedrag van € 2.010,- (gebaseerd op een bijdrage van € 502,50 per ouderenbond en uitgaande van vier ouderenbonden: ANBO Olst en Wijhe en KBO Olst-Boskamp en KBO Boerhaar-Wijhe).

  • -

    EHBO-verenigingen ontvangen een vast bedrag van € 153,-.

  • -

    Commissie Hoe mooi is Olst ontvangt een vast bedrag van € 813,-.

  • -

    Stichting Slachtofferhulp IJsselland ontvangt een bedrag van € 0,23 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2019 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2018.

  • -

    Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen (OVKK) ontvangt een vast bedrag van € 211,- + een variabel bedrag van € 0,02 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2019 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2018.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Totstandkoming subsidiebedragen

De verenigingen die hierboven staan genoemd, ontvangen al jaren een vast bedrag voor hun activiteiten. De meeste bedragen hebben hun oorsprong in de oude gemeente Olst of Wijhe. Na samenvoeging van beide gemeenten zijn bedragen van vergelijkbare verenigingen (bijv. EHBO) gelijk getrokken.

7.4 Ontwikkelingssamenwerking

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van de betrokkenheid en bewustwording van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe bij ontwikkelingen in de wereld, in het bijzonder op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid, mensenrechten en milieu.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen het hiervoor genoemde doel.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Wereldwinkel Olst

  • Wereldwinkel Wijhe

  • Stuurgroep Let’s Go

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    De wereldwinkels ontvangen een vast bedrag van € 1.004,-.

  • -

    Stuurgroep Let’s Go ontvangt een vast bedrag van € 1.113,-.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • -

    Alleen lokale initiatieven voor projecten in de gemeente ter bevordering van het bewustwordingsproces van de inwoners komen voor subsidie in aanmerking.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Totstandkoming subsidiebedragen

De verenigingen die hierboven staan genoemd, ontvangen al jaren een vast bedrag voor hun activiteiten. De bedragen hebben hun oorsprong in de oude gemeente Olst of Wijhe. Na samenvoeging van beide gemeenten zijn bedragen van vergelijkbare verenigingen (bijv. Wereldwinkel) gelijk getrokken.

7.5 Dierenwelzijn

Doelstelling van de subsidie

Het ondersteunen van organisaties die hulpbehoevende dieren de nodige zorg verlenen.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten en voorzieningen die zorg verlenen aan hulpbehoevende dieren.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Stichting Zwols Dierenasiel

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Stichting Zwols Dierenasiel ontvangt een vast bedrag van € 0,86 (€ 0,85 + 1,4%) per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1 gehanteerd.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie, zoals deze is vastgesteld over het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan. Voor 2019 betekent dit een index van 1,4% (2017).

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. De organisaties dienen echter wel inhoudelijke verantwoording af te leggen. De datum hiervoor is, in afwijking van de afgesloten overeenkomsten, uiterlijk 15 oktober.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Bijzonderheden

  • -

    De genoemde bedragen onder ‘Grondslagen’ betreffen de jaarlijkse subsidiebedragen. De organisatie kan op basis van de afgesloten overeenkomsten declaraties indienen voor kosten die zij gemaakt hebben voor:

    • Stichting Zwols Dierenasiel: zie artikel 1.4 en 3.4 van de afgesloten overeenkomst

8 Jeugd(gezondheids)zorg

8.1 Preventieve activiteiten Jeugd

Doelstelling van de subsidie

Het bieden van ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen van kinderen van 0-19 jaar en hun ouders.

Subsidiabele activiteiten

Producten en diensten die invulling geven aan de ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • GGD IJsselland (lokale activiteiten)

  • De Kern, t.b.v. schoolmaatschappelijk werk

  • Naviva Kraamzorg

  • Carinova, Thuisbegeleiding

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    De subsidiebedragen worden gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.

  • -

    Voor Carinova Thuisbegeleiding heeft de gemeenteraad besloten het aantal beschikbare uren voor een periode van twee jaar (2017-2018) uit te breiden van 350 uur naar 650 uur. Eind 2018 zal een evaluatie opgeleverd worden en zal de raad beslissen of deze afspraak voortgezet wordt of dat dit gewijzigd wordt.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    In afwijking van wat is vastgelegd in de ASV worden subsidiebedragen tot € 15.000,- niet gelijk bij verlening vastgesteld. Er wordt een maximum voorlopig subsidiebedrag verstrekt en achteraf wordt op basis van werkelijke inzet het definitieve subsidiebedrag bepaald.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

8.2 Jeugdzorg

Doelstelling van de subsidie

Het bieden van advies en ondersteuning aan gezinnen waar zorgen zijn over de veiligheid van kinderen of mogelijke criminaliteit onder de betrokken jongeren dreigt te ontstaan. De daadwerkelijk ondersteuning wordt geboden door het Jeugdteam van de gemeente. Vanuit Jeugdbescherming Overijssel wordt advies en ondersteuning geboden bij het uitvoeren van de werkzaamheden rondom het gezin.

Deze ondersteuning word ook geboden aan de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin. De ondersteuning wordt vormgegeven door middel van casuïstiekbespreking en kennisdeling.

Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Advies en informatie

  • 2.

    Ondersteuning van de professional en samen opletten

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Jeugdbescherming Overijssel

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op basis van de prijsopgave van de subsidievragende instelling.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Bijzonderheden

De Jeugd coördinator organiseert de inzet van deze ondersteuning aan jeugdteam en CJG medewerkers.

9. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

9.1 Coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning

De uitvoering van de coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning via Evenmens valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3).

9.2 GGZ

9.2a Collectieve preventie

De uitvoering van de collectieve preventie GGZ valt met ingang van 2016 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3)

9.2b Maatjesprojecten

Doelstelling van de subsidie

Het vergroten van sociale netwerken en zelfredzaamheid van mensen die psychische en psychiatrische problematiek in een isolement dreigen te raken.

Subsidiabele activiteiten

Maatjesactiviteiten.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Vriendendiensten Deventer

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Vriendendiensten Deventer ontvangt een vast bedrag van maximaal € 13.650,-.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    In afwijking van wat is vastgelegd in de ASV worden subsidiebedragen tot € 15.000,- niet gelijk bij verlening vastgesteld. Er wordt een maximum voorlopig subsidiebedrag verstrekt en achteraf wordt op basis van werkelijke inzet het definitieve subsidiebedrag bepaald.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

9.3 Personenalarmering

Doelstelling van de subsidie

Het verlagen van de financiële drempel voor mensen die vanwege hun beperking gebruik willen maken van een alarmeringssysteem.

Subsidiabele activiteiten

Het verstrekken van personenalarmering aan mensen met een beperking.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Carinova Woonzorg

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

€ 2,84 per gebruiker, per maand.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag van € 2,84 per gebruiker wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Het totale bedrag wordt als subsidie beschikbaar gesteld aan Carinova, Meer Zorg Thuis. Er is geen indicatiestelling nodig. Carinova vraagt het subsidie aan, niet de individuele gebruiker (om zodoende de administratieve last bij de burger te beperken), en verstrekt per maand korting (gelijk aan het subsidiebedrag) aan de abonnees personenalarmering.

  • -

    Het subsidiebedrag wordt bepaald op basis van het gemiddeld aantal abonnees over het betreffende subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt, in afwijking van artikel 16.1.a van de ASV, vooraf verleend op basis van het geprognosticeerde gemiddelde aantal abonnees voor het subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt achteraf vastgesteld op basis van het werkelijke gemiddelde aantal abonnees.

  • -

    Indien het registratiesysteem van Carinova Woonzorg dit toelaat, wordt uitgegaan van het aantallen abonnees per maand: maandgemiddelden optellen en delen door twaalf. Indien dit niet mogelijk blijkt te zijn, wordt uitgegaan van het aantal abonnees per 1 januari en 31 december en delen door twee.

9.4 Cliëntondersteuning

Doelstelling van de subsidie

Versterking van de positie, zelfredzaamheid, participatie en eigen regie van een inwoner met een ondersteunings- of zorgvraag (conform Wmo 2015).

Subsidiabele activiteiten

Op verzoek van een inwoner met een ondersteuningsvraag informatie en advies bieden, de inwoner wegwijs maken, steun bieden bij de voorbereiding van een (zorg)aanvraag of melding en kortdurende ondersteuning aan minder zelfredzame inwoners op alle leefgebieden.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • MEE IJsseloevers

  • Vriendendiensten Deventer

  • Stuurgroep Noaberhuus Olst-Wijhe

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    MEE IJsseloevers ontvangt een bedrag van maximaal € 18.850,-.

  • -

    Vriendendiensten Deventer ontvangt een vast bedrag van maximaal € 11.450,-.

  • -

    Stuurgroep Noaberhuus Olst-Wijhe ontvangt een bedrag van maximaal € 1.500,-.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    In afwijking van wat is vastgelegd in de ASV worden subsidiebedragen tot € 15.000,- niet gelijk bij verlening vastgesteld. Er wordt een maximum voorlopig subsidiebedrag verstrekt en achteraf wordt op basis van werkelijke inzet het definitieve subsidiebedrag bepaald.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Bijzonderheden

MEE IJsseloevers ontving in 2017 en 2018 een extra subsidiebedrag van € 14.000,- in verband met stijging van het aantal ondersteuningsvragen. Nog voor het eind van dit jaar (2018) zal er in overleg met de uitvoerende organisaties voor cliëntenondersteuning bekeken worden of deze ondersteuning op dezelfde wijze kan worden gecontinueerd of dat er mogelijk voor een andere opzet of intensivering zou moeten worden gekozen. De druk op de cliëntenondersteuning neemt toe. Vraag is met name op welk punt de ondersteuning aan cliënten door nadere afstemming tussen het toegangsteam en de organisaties die cliënten ondersteunen zou kunnen worden geïntensiveerd. Ook wordt bekeken of het aanbrengen van meer onderscheid tussen eenvoudige zaken en ingewikkelde zaken zou kunnen helpen bij het verbeteren van de onafhankelijke zorg voor cliënten. Gedachten gaan voorlopig uit naar de opzet van een pilot die meer informatie zou kunnen opleveren omtrent de meest haalbare optimale situatie voor bedoelde ondersteuning.

9.5 Samenwerking rond zorg en begeleiding kwetsbaren

Doelstelling van de subsidie

Het verbeteren van de afstemming van zorg en ondersteuning aan kwetsbare inwoners binnen onze gemeente en mantelzorgers van deze inwoners te ontlasten in hun regeltaken.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan het versterken van het communicatieplatform OZOverbindzorg.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Stichting OZOverbindzorg.nl

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Stichting OZOverbindzorg.nl ontvangt een bedrag van maximaal € 6.000,-.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    In afwijking van wat is vastgelegd in de ASV worden subsidiebedragen tot € 15.000,- niet gelijk bij verlening vastgesteld. Er wordt een maximum voorlopig subsidiebedrag verstrekt en achteraf wordt op basis van werkelijke inzet het definitieve subsidiebedrag bepaald.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

9.6 Adviesraad samenleving

Doelstelling van de subsidie

De inwoners, waaronder cliënten en/of hun vertegenwoordigers, actief betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid voor het sociaal domein.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan het actief betrekken van inwoners bij het gemeentelijk beleid voor het sociaal domein en het op basis daarvan gevraagd en ongevraagd en bij voorkeur samenhangend en integraal adviezen uitbrengen aan het college.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Adviesraad samenleving Olst-Wijhe

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Adviesraad samenleving Olst-Wijhe ontvangt een bedrag van maximaal € 10.000,-.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    In afwijking van wat is vastgelegd in de ASV worden subsidiebedragen tot € 15.000,- niet gelijk bij verlening vastgesteld. Er wordt een maximum voorlopig subsidiebedrag verstrekt en achteraf wordt op basis van werkelijke inzet het definitieve subsidiebedrag bepaald.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

10. Leefbaarheid in de kernen

10.1 Leefbaarheidssubsidie

Doelstelling van de subsidie

Het faciliteren en het bevorderen van participatie in alle kernen van Olst-Wijhe bij de vormgeving en instandhouding van de leefbaarheid in hun eigen woon- en leefomgeving.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen de uitvoering van de jaarplannen ten behoeve van het hierboven gestelde doel.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Belangengroep Beter Boskamp

  • Plaatselijk Belang Olst

  • Plaatselijk Belang Boerhaar

  • Plaatselijk Belang Den Nul

  • Plaatselijk Belang Eikelhof

  • Plaatselijk Belang Elshof

  • Plaatselijk Belang Herxen

  • Plaatselijk Belang Marle

  • Plaatselijk Belang Middel

  • Plaatselijk Belang Welsum

  • Plaatselijk Belang Wesepe

  • Stichting Plaatselijk Belang Wijhe

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Alle hieronder genoemde instellingen ontvangen een vast bedrag van € 771,-.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

10.2 Leefbaarheidsbudget

Doelstelling van de subsidie

Het leefbaarheidsbudget is bedoeld als impulsbudget voor het behouden en versterken van de lokale dynamiek in onze kernen. Inwoners worden gestimuleerd om zelf na te denken over hun eigen leefomgeving en hierin verbeteringen aan te brengen of het goede te behouden.

Subsidiabele activiteiten

Initiatieven en projecten van onderop in brede zin die voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • -

    Het plan is bottum-up en innovatief.

  • -

    Het plan is voldoende toegankelijk: voor een grote groep mensen en bij voorkeur verschillende doelgroepen (dus geen buurtfeest).

  • -

    Het plan heeft voldoende draagvlak bij de direct betrokkenen.

  • -

    Het plan is van maatschappelijk belang en draagt bij aan het welzijn van bewoners in de kern of bezoekers aan onze gemeente op zowel korte als lange termijn (dus geen jubilea).

  • -

    Het plan is haalbaar en er is sprake van continuïteit dus duurzaam.

  • -

    Het plan is bedoeld om een nieuw initiatief aan te jagen (het is niet bedoeld voor bestaande activiteiten).

De toegekende subsidie is:

  • -

    Eenmalig.

  • -

    Staat in verhouding met de totale budget van het Leefbaarheidsbudget.

En er is:

  • -

    Voldoende onderzocht of er andere financieringsbronnen, zoals andere subsidies, fondsen en sponsoren voldoende zijn.

  • -

    Enige vorm van cofinanciering. Dit kunnen financiële middelen zijn maar ook in de vorm van vrijwilligerswerk, arbeid of andere middelen.

Subsidievorm

Incidentele subsidie.

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling. Er is geen eis gesteld aan de maximale eigen bijdrage wel wordt hier naar gekeken en of er sprake is van cofinanciering.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

Subsidieaanvragen voor dit budget hoeven, in afwijking van wat is vastgelegd in de ASV, niet minimaal zes weken voordat de activiteit start te worden ingediend.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.

10.3 Maatschappelijk vastgoed

Doelstelling van de subsidie

Het optimaal beheren en programmeren van de volgende accommodaties:

  • -

    Wapen van Wesepe (uiteindelijk verzelfstandigen)

  • -

    Holstohus

  • -

    SPOC

  • -

    Buitensportaccommodaties Olst, Wijhe en Wesepe

  • -

    Zwembad Wijhe

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan een gezonde exploitatie.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Stichting Zalencentrum Wesepe

  • Stichting Kulturhus Olst-Wijhe

  • Stichting Zwembad de Welters

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Stichting Zalencentrum Wesepe ontvangt vanaf 2012 een jaarlijkse exploitatiesubsidie van € 25.000,-. Dit subsidiebedrag wordt afgebouwd met een bedrag van € 3.000,- per jaar. Voor 2019 bedraagt het subsidiebedrag € 4.000,-. Daarnaast ontvangt de stichting een bedrag van € 6.000,- onder de voorwaarde dat zij maatschappelijke tarieven hanteert voor de verhuur van ruimten aan verenigingen en vrijwilligersorganisaties. Het totale subsidiebedrag ligt vanaf 2018 onder de € 15.000,- en om die reden wordt het subsidiebedrag op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Het wordt op prijs gesteld dat als een inhoudelijk en/of financieel verslag wordt opgesteld, deze ook ter informatie naar de gemeente wordt toegezonden.

  • -

    Het subsidiebudget voor het Holstohus, SPOC en de Buitensportaccommodaties Olst, Wijhe en Wesepe is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

  • -

    Het definitieve subsidiebedrag voor Stichting Kulturhus Olst-Wijhe wordt verminderd met de huisvestingslasten van de Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe.

  • -

    In afwijking van de indexeringssystematiek op pagina 4 geldt voor de exploitatiesubsidie voor het Holstohus een prijsindexatie van de consumentenprijsindex. Voor het compensatiebedrag wordt uitgegaan van het indexcijfer over jaar X min 2, bijvoorbeeld over 2019 gaan we uit van het jaargemiddelde over 2017. Voor 2019 betekent dit een index van 1,4% (2017).

  • -

    In het subsidiebedrag aan Stichting Kulturhus Olst-Wijhe zit een bedrag van € 740,- (€ 1.000,- min 26%) opgenomen voor KIJK Olst.

  • -

    Stichting Zwembad de Welters ontvangt jaarlijks een vast bedrag van € 48.500,- (peiljaar 2016) waarbij rekening is gehouden met de verschuldigde huursom van € 9.500,- door de stichting. Het loongedeelte wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van CAO Gemeente.

11 Onderwijs

11.1 Ondersteuning zorgleerlingen

Doelstelling van de subsidie

Realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen vanaf de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs, waarbij een zo breed mogelijk instrumentarium wordt ingezet om maatwerk te kunnen bieden in de ondersteuning aan zorgleerlingen.

Subsidiabele activiteiten

Het aanbieden van lichte ondersteuningsvormen zoals een handicapspecifieke expert, een orthopedagoog, logopedische ondersteuning en sociale vaardigheidstraining en schoolmaatschappelijk werk.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van wat bepaald is in de ASV voor structurele subsidieverstrekking dient het stichtingsbestuur uiterlijk 15 oktober een aanvraag in voorzien van werkplan en legt zij uiterlijk 1 november na afloop van het subsidiejaar inhoudelijke verantwoording af.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

11.2 Inzet Combinatiefunctionaris

Doelstelling van de subsidie

Een bijdrage leveren aan sport- en cultuurstimulering aan met name de jeugd van Olst-Wijhe.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisaties

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Stichting De Mare

  • Mijnplein

  • Capellenborg

  • Ut Huus

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag is bepaald in de mei-circulaire. Op basis van het aantal fte aan combinatiefunctionarissen kent het rijk de hoogte van de subsidie toe aan de gemeente.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

12. Vluchtelingenwerk

Doelstelling van de subsidie

Bieden van een voorziening op het terrein van informatie en advies voor maatschappelijke ondersteuning gericht op vluchtelingen en andere nieuwkomers.

Subsidiabele activiteiten

Het geven van informatie en advies op het gebied van inburgering, materiële rechtspositie of de Vreemdelingenwet die direct of indirect betrekking hebben op de doelgroep vluchtelingen en andere nieuwkomers (Informatie en Advies).

Het praktisch wegwijs maken van nieuwkomers in de gemeente, de informatieverstrekking inzake inburgering en de uitvoering van het Participatieverklaringstraject (Vestigen, Inburgeren en Participeren). De gemeente Olst-Wijhe heeft de regie, Vluchtelingenwerk verzorgt het Participatieverklaringstraject.

Individuele informatie en ondersteuning ten behoeve van gezinshereniging.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Vluchtelingenwerk Oost Nederland

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Stichting Vluchtelingenwerk biedt minimaal 6 (basisvoorziening) en maximaal 40 uur per week gedurende 50 weken per jaar een zelfstandig informatie en adviespunt in Olst.

De kosten voor dit totale pakket bedragen € 10.694,-* op jaarbasis (informatie en advies).

De overige producten zijn afhankelijk van de taakstelling voor de gemeente, die ieder half jaar opnieuw wordt vastgesteld.

Het product Vestigen, Inburgeren en Participeren wordt ingezet wanneer vluchtelingen of andere nieuwkomers zich vestigen in de gemeente Olst-Wijhe. De kosten per traject bedragen € 1.900,-*.

Het product gezinshereniging wordt ingezet wanneer cliënten door omstandigheden noodgedwongen hun gezinsleden in het land van herkomst hebben achtergelaten. De kosten per traject gezinshereniging bedragen € 1.311,-*.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt berekend aan de hand van de taakstelling die voor dat jaar geldt. Achteraf vindt, aan de hand van de daadwerkelijke ingezette producten, een verrekening plaats. De subsidie wordt verleend onder de voorwaarde dat er aan het eind van het jaar een evaluatie komt met in ieder geval de prestatie-indicatoren (volgens de productkaarten) en als aanvulling daarop een klanttevredenheidsonderzoek onder (in ieder geval) de klanten en de medewerkers van Team Werk, Inkomen en Zorg. Daarnaast ontvangen wij, na afloop van het kalenderjaar, een financieel en inhoudelijk verslag.

Bijzonderheden

Geen

*=bedragen 2018

13. Verkeer en vervoer

13.1 Verkeersveiligheid

Doelstelling van de subsidie

Bevorderen van de verkeersveiligheid.

Subsidiabele activiteiten

Subsidie wordt verstrekt voor niet-infrastructurele verkeersveiligheidsprojecten.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Veilig Verkeer Nederland

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van het ingediende werkplan van Veilig Verkeer Nederland.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van Veilig Verkeer Nederland verwacht dat zij uiterlijk 1 september voorafgaand aan het subsidiejaar een werkplan en begroting indient en uiterlijk 1 februari na afloop van het subsidiejaar verantwoording aflegt. Deze afwijkende termijnen zijn noodzakelijk in verband met de Provinciale verordening die hiertoe is opgesteld.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

13.2 Buurtbus

Doelstelling van de subsidie

In stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Olst-Wijhe en Raalte.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten gericht op het in stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte en Olst – Raalte.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2019 zijn:

  • Buurtbusvereniging Wijhe-Raalte

  • Buurtbusvereniging Salland

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De Buurtbusvereniging ontvangt een vast bedrag van € 1.000,-.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

14. Anti-Discriminatie

Doelstelling van de subsidie

Het inrichten van een anti-discriminatievoorziening voor de gemeente Olst-Wijhe.

Subsidiabele activiteiten

  • -

    Toegangsfunctie van de anti-discriminatievoorziening

  • -

    Onafhankelijke bijstand

  • -

    Registratie van klachten

  • -

    Monitoring van discriminatieklachten

De activiteiten worden op een toegankelijke wijze aangeboden. Dat betekent dat één of meer plaatsen waar de activiteiten aangeboden worden, voor alle inwoners van de gemeente redelijkerwijs toegankelijk en bereikbaar moeten zijn.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • Artikel 1 Overijssel

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Artikel 1 Overijssel.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld.

  • -

    In afwijking van de ASV verstrekt Artikel 1 Overijssel jaarlijks voor 1 februari een overzicht van het aantal geregistreerde klachten ten behoeve van verantwoording aan het ministerie. Deze registratie wordt onder verdeeld in:

    • grond of gronden van onderscheid en discriminatie;

    • maatschappelijk terrein;

    • aard van de klacht;

    • plaats van het voorval;

    • wijze van behandeling

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

15. Milieueducatie en voorlichting

Doelstelling van de subsidie

Het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van de natuur en een bijdrage leveren om meer kennis en inzicht in de natuur uit te dragen aan de Olst-Wijhese bevolking.

Subsidiabele activiteiten

  • -

    Het geven van lezingen, excursies en cursussen die bijdragen aan de genoemde doelstelling.

  • -

    Activiteiten met betrekking tot het in stand houden van de Heemtuin in Wijhe.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Organisatie

De organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie 2019 is:

  • IVN de Grutto Olst-Wijhe

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Een vast bedrag van € 474,- ten behoeve van IVN de Grutto Olst-Wijhe algemeen en een bedrag van maximaal € 564,- ten behoeve van de Heemtuin.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Vaste subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • -

    In afwijking van hetgeen bepaald is in artikel 11.2.b van de ASV wordt van IVN verwacht dat zij wel een begroting overlegt, aangezien de hoogte van het subsidiebedrag voor de Heemtuin begrotingsafhankelijk is.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

16. Reclamefonds Sport

A. CRITERIA

  • 1.

    Een aanvraag voor het Reclamefonds kan ingediend worden door de regelmatige, vaste ‘grootgebruikers’ van Sporthal de Hooiberg te Olst. Dit zijn de verenigingen die:

    • a.

      voor hun activiteiten, trainingen en wedstrijden het hele jaar of wedstrijdseizoen gebonden zijn aan gebruik van Sporthal de Hooiberg;

    • b.

      geen commercieel karakter hebben, en;

    • c.

      geen eigen inkomsten kunnen genereren uit reclame.

  • 2.

    De ‘grootgebruikers’ zoals genoemd onder A-1 kunnen een subsidieaanvraag doen voor door hen georganiseerde incidentele activiteiten of evenementen die gelieerd zijn aan Sporthal de Hooiberg. De voorkeur verdient dat verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen (verenigingsniveau overstijgend); het is echter ook mogelijk dat elke vereniging afzonderlijk een aanvraag indient.

  • 3.

    De aanvraag/activiteit moet voldoen aan één van de onderstaande kenmerken, en betreft:

    • a.

      stimulering jeugdsport en participatie van jonge sporters van 4 tot 18 jaar;

    • b.

      financiële ondersteuning aan jeugdsporters die toptrainingen bezoeken;

    • c.

      organisatie van toernooien met een regionale of landelijke betekenis;

    • d.

      sportieve evenementen met een sterk propagandistisch karakter, bijvoorbeeld het introduceren van nieuwe sporten;

    • e.

      sportuitwisselingen met een partnerstad of – dorp;

    • f.

      organisatie van een sportweek of – markt;

    • g.

      eenmalige informatiebijeenkomsten, welke ten doel hebben voorlichting te geven over onderwerpen van bijzondere betekenis, zoals: medische begeleiding, voorlichting over doping, kadervorming, beheer, onderhoud en vernieuwing, gericht op sport en bewegen;

    • h.

      uitgaven in het algemeen belang voor de sport voor zaken die niet als strikte taak van de gemeente gezien kunnen worden, maar wel door de sportwereld als essentieel of als zeer wenselijk worden ervaren, bijvoorbeeld een wedstrijdsecretariaat, geluidsinstallatie of een scorebord in de sporthal en daardoor in feite aan alle (wedstrijd)sporters ten goede komen;

    • i.

      kadervormingscursussen;

    • j.

      spelleiderscursussen voor Meer Bewegen voor Ouderen, cursussen voor begeleiding van gehandicapten en begeleiding van jeugdsport onder de voorwaarde dat men na het behalen van het diploma ook tenminste één jaar daadwerkelijk bij één van de onder A.1.c. genoemde verenigingen als leid(st)er actief is.

  • 4.

    De activiteit c.q. de subsidieaanvraag mag niet gericht zijn op onderhoud van accommodaties en/of aanschaf of vervanging van materialen van sportverenigingen.

B. PROCEDURE

  • 1.

    Een aanvraag kan doorlopend ingediend worden.

  • 2.

    Een aanvraag moet tenminste 6 weken voor aanvang van de betreffende activiteit/evenement ingediend zijn.

  • 3.

    De vereniging ontvangt uiterlijk 6 weken na ontvangst van de ingediende aanvraag een beslissing op het verzoek.

  • 4.

    Een aanvraag is in ieder geval voorzien van een omschrijving van de activiteit (aanleiding, doel, doelgroep etc.), datum van de activiteit en een begroting waaruit verwachte inkomsten en uitgaven blijken.

  • 5.

    Aanvragen worden in volgorde van ontvangst beoordeeld.

  • 6.

    Op alle aanvragen is in algemene zin de Algemene Subsidieverordening Olst-Wijhe van toepassing.

C. FINANCIELE VOORWAARDEN

  • 1.

    Het fonds kan niet meer verplichtingen aangaan dan het beschikbare budget.

  • 2.

    De maximumbijdrage per vereniging voor afzonderlijke aanvragen bedraagt in totaal € 500,-, met inachtneming van artikel C-1. Indien verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen, is de maximumbijdrage per aanvraag gekoppeld aan het op dat moment beschikbare budget.

  • 3.

    De bijdrage per activiteit bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten, tot ten hoogste de maximumbijdrage zoals genoemd in artikel C-2.

  • 4.

    Als er subsidie wordt toegekend op grond van criteria A3h (algemeen belang voor meerdere verenigingen) dan wordt in afwijking van C3 geen 50%, maar 100% van de subsidiabele kosten gehonoreerd, tot ten hoogste het beschikbare budget.

  • 5.

    Consumpties worden niet gesubsidieerd.

Ondertekening