Regeling vervallen per 24-10-2018

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Olst-Wijhe

Geldend van 28-01-2011 t/m 23-10-2018

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Olst-Wijhe

De raad van de gemeente Olst-Wijhe;

gezien het advies van het presidium d.d. 12-04-2010

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Olst-Wijhe

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om informatie

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier kan worden verleend kan deze de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4. De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Artikel 5

Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 6 Recht op financiële vergoeding

  • 1. De fracties, zoals bedoeld in artikel 8 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad hebben recht op een jaarlijkse financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel voor elke fractie. Daarnaast kan elke fractie aanspraak maken op een bedrag per raadszetel. Voor het jaar 2009 bedraagt het vaste deel € 500,00 per fractie, en het bedrag per raadszetel € 160,00. De raad kan deze bedragen jaarlijks aanpassen.

Artikel 7 Besteding financiële vergoeding

  • 1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

      b.betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

      c.giften;

      d.uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

      e. algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

Artikel 8 Beschikking over financiële vergoeding

  • 1. Over de bijdrage kan worden beschikt door overlegging van een door de fractievoorzitter voor akkoord geparafeerde nota of ander bewijsstuk. De raadsgriffier treedt op als budgethouder.

  • 2. In een jaar, waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden, is de bijdrage naar rato beschikbaar voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt, is de resterende bijdrage beschikbaar voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9 Wijziging aanspraak op financiële vergoeding

  • 1. Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de aanspraak op een bijdrage

    a.bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maandwaarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

    b.bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin deeerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2. Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 6, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3. Bij splitsing van een fractie wordt het oorspronkelijke bedrag waar de fractie aanspraak op kon maken verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

Paragraaf 3: Slotbepalingen

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning’.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na publicatie.

  • 3. De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning, vastgesteld op 15 november 2007 en gewijzigd op 16 februari 2009, wordt op dat tijdstip ingetrokken.