Regeling vervallen per 01-01-2020

Bijzondere werktijdenregeling Omgevingsdienst Rivierenland 2013

Geldend van 01-09-2013 t/m 31-12-2019

Intitulé

Bijzondere werktijdenregeling Omgevingsdienst Rivierenland 2013

Het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Rivierenland (verder ODR);

Gelet op;

  • -

    Het bepaalde in de Arbeidstijdenwet, de hoofdstukken 3 en 4 van de CAR/UWO en paragraaf 5.1 Gelders Sociaal Plan versie 2.0;

  • -

    de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 20 november 2013;

Besluit vast te stellen de;

Bijzondere werktijdenregeling Omgevingsdienst Rivierenland 2013

Artikel 1 Definities

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

Medewerker: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, lid 1, onder a van de

CAR/UWO, die benoemd is in een met name genoemde functie. Tevens valt degene hieronder, die voor deze werkzaamheden is aangesteld als stagiaire, uitzendkracht of detacheringkracht.

Met name genoemdea. medewerker met front-office taken

Functie: b. medewerker met balie-, telefoon- en receptietaken

  • c.

    team ondersteuning, bestaande uit:

    • 1.

      managementassistent

    • 2.

      administratief medewerker

    • 3.

      applicatiebeheerder.

Openingstijden kantoor: tijden waarop het kantoor geopend is voor medewerkers, van maandag tot en met vrijdag van 07.00 tot 19.00 uur.

Openingstijden publiek: tijden waarop het kantoor geopend is voor publiek, van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Werkrooster: de geplande verdeling van de formele arbeidsduur van de medewerker over het kalenderjaar, vastgelegd in een schema.

Formele arbeidsduur: de omvang van de dienstbetrekking van de medewerker zoals vastgelegd in het benoemingsbesluit.

Fictieve arbeidsduur: de werktijden die in het Timetell worden aangehouden, zijnde van 08.30 uur tot 12.30 uur en van 13.00 uur tot 17.00 uur.

Timetell: elektronisch tijdsregistratiesysteem en softwareprogramma, waarmee de medewerker de urenverantwoording van zijn werkzaamheden digitaal vastlegt.

Urensaldo: de uren die door de medewerker meer of minder dan de formele arbeidsduur zijn gewerkt.

Artikel 2 Arbeidsduur

De ODR kent een 36-urige werkweek. Een fulltimer werkt gemiddeld 36 uur per week en ten hoogste 1836 uur per jaar.

Artikel 3

Werktijden

De medewerker verricht zijn werkzaamheden op tijden binnen het dagvenster. De maximale werktijd is 11 uur per dag en 50 uur per week. In de regel wordt geen arbeid verricht op zaterdagen en zondagen, tenzij het dienstbelang dit noodzakelijk maakt.

Artikel 4 Rooster

  • a. De medewerker en zijn leidinggevende leggen voorafgaand aan minimaal elk kwartaal specifieke afspraken vast over de werktijden vallend binnen de regelruimte, het verlof en de planning van de werkzaamheden die binnen het kantoor of op locatie van één van de partners verricht moeten worden. Indien nodig kan de planning in de loop van het jaar worden bijgesteld.

  • b. De ingeroosterde werktijden worden minimaal één maand voor aanvang aan de medewerker bekend gemaakt.

  • c. Een medewerker met een fulltime betrekking kan een werkrooster hebben van vier dagen per week.

  • d. De medewerker legt zijn aanwezigheid en afspraken vast in Outlook.

Artikel 5 Bezetting en bereikbaarheid

Bij de planning van de werkzaamheden wordt er rekening mee gehouden, dat er een minimale bezetting per afdeling aanwezig is die noodzakelijk is voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. De telefonische bereikbaarheid dient tijdens de openingstijden voor het publiek gegarandeerd te zijn. De leidinggevende plant dit in.

Artikel 6 Urensaldo

Per week is het mogelijk om meer of minder uren dan de afgesproken arbeidsduur te werken. Uitgangspunt is dat de medewerker elk jaar gemiddeld het aantal formele aanstellingsuren werkt. Het opgespaarde positieve urensaldo mag maximaal 100 uur bedragen, waarvan maximaal 72 uur mag worden overgeschreven naar het volgende kalenderjaar. Dit saldo moet worden opgenomen in het volgende jaar. Medewerkers mogen op enig moment maximaal 36 uur in de min staan. Voor parttimers gelden deze aantallen naar rato van hun deeltijdfactor.

Artikel 7 Registeren uren

De medewerker legt zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk de dinsdag na afloop van de gewerkte week, zelf zijn productieve en improductieve uren vast met behulp van het tijdregistratiesysteem. Productieve uren zijn direct te relateren aan het primaire proces en de productencatalogus en worden o.b.v. werkelijke tijdsbesteding vastgelegd. Onder improductieve uren wordt inhoudelijk o.a. het volgende verstaan: verlof, feestdagen, studieverlof, ziekte en door de werkgever gefaciliteerde overleggen.

Artikel 8 Pauze

De werktijd wordt behoorlijk door pauze onderbroken: nadat de medewerker 5,5 uur heeft gewerkt dient een pauze van minimaal een half uur te worden genomen.

Artikel 9 Verlof

Verlof van de medewerker wordt in overleg met de leidinggevende vastgesteld. Verlof wordt door de medewerker vastgelegd in Timetell. Naast vakantieverlof, zoals geregeld in de CAR-UWO (22 dagen) heeft een medewerker recht op drie dagen vakantieverlof per jaar. De werkgever kan met instemming van de OR ODR maximaal drie dagen aanwijzen als collectieve verlofdag.

Artikel 10 Overwerk

Van overwerk is sprake als er door de direct leidinggevende een opdracht hiertoe is verstrekt en de

werktijden buiten het voor een medewerker vastgestelde werkrooster vallen. De vergoeding bestaat uit

compensatie in tijd en, met uitzondering van degenen die ingeschaald zijn in schaal 10 of hoger, een bedrag dat voor die uren wordt berekend, zoals genoemd in artikel 3:2:1 CAR/UWO.

Artikel 11 Verschuivingstoelage

Indien binnen 72 uur voor aanvang van de oorspronkelijk vastgestelde werktijd de werktijden worden verschoven heeft de medewerker recht op een toelage van 25% van zijn uurloon voor elk verschoven uur.

Artikel 12 Beschikbaarheidsdiensten (piket)

De medewerker die is aangewezen beschikbaar te zijn buiten de voor zijn functie vastgestelde

werktijden en die daadwerkelijk arbeid verricht op uren die vallen buiten de voor hem vastgestelde werktijden heeft recht op een vergoeding.

Artikel 13 Sluiting kantoor

Op door de werkgever aangewezen dagen, zoals de dag na Hemelvaartsdag, is het kantoor gesloten.

De benodigde uren dienen in principe van het eigen vakantieverlof dan wel werkurensaldo te worden afgeschreven. Daarnaast hebben de betreffende medewerkers de mogelijkheid om in overleg met de leidinggevende te bepalen in hoeverre het mogelijk is om thuis te werken.

Artikel 14 Doktersbezoek e.d.

Het uitgangspunt is dat privézaken als doktersbezoek, tandartsbezoek etc. zo veel mogelijk in eigen tijd dienen te geschieden. Door de flexibele werktijden is het mogelijk om op een later moment deze uren te compenseren. Medewerkers dragen zelf de verantwoordelijkheid om dit op een goede manier te plannen.

Indien sprake is van doktersbezoek e.d. tijdens werktijd, dan vindt de eerste twee uur in eigen tijd plaats. Is de duur langer dan 2 uur, dan mag het gehele bezoek geregistreerd worden als werktijd.

N.B. Medewerkers die chronisch ziek zijn en hiervoor veelvuldig naar een arts moeten, vormen een uitzondering op het bovenstaande. Voor hen geldt dat zij alle uren kunnen registreren. Of hiervan sprake is, moet door de leidinggevende bepaald worden.

Artikel 15 Geloofsovertuiging

Bij de toepassing van de werktijdenregeling wordt de medewerker zoveel als mogelijk is de gelegenheid geboden om de voor hem belangrijke religieuze bijeenkomsten bij te wonen.

Artikel 16 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het afdelingshoofd, na advies van de personeelsadviseur.

Artikel 17 Slotbepaling

Deze regeling treedt in werking op 1 september 2013 en kan worden aangehaald als “Bijzondere werktijdenregeling Omgevingsdienst Rivierenland 2013”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur ODR op 18 december 2013.

de voorzitter, de secretaris,

C.A.H. Zondag A. Schipper