Reglement ambtelijk horen Omgevingsdienst Rivierenland 2019

Geldend van 10-06-2020 t/m heden

Intitulé

Reglement ambtelijk horen Omgevingsdienst Rivierenland 2019

Het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Rivierenland, het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Rivierenland, de voorzitter van de Omgevingsdienst Rivierenland,

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

Overwegende dat:

  • -

    De Omgevingsdienst Rivierenland met enige regelmaat verzoeken om informatie in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob-verzoeken) ontvangt;

  • -

    De Omgevingsdienst Rivierenland ontvangt tevens met enige regelmaat aanvragen in verband met de privacyrechten uit hoofdstuk III van de AVG;

  • -

    Er in het kader van deze besluiten op Wob-verzoeken en verzoeken omtrent privacyrechten uit hoofdstuk III van de AVG, de mogelijkheid bestaat hiertegen in bezwaar (en beroep) te gaan;

  • -

    De Omgevingsdienst Rivierenland geen bezwarencommissie heeft;

  • -

    De Omgevingsdienst Rivierenland de voorkeur heeft om het ambtelijk horen in te voeren;

  • -

    Er daarom een ambtelijk secretaris zal worden aangewezen;

  • -

    Het wenselijk is om zijn bevoegdheden, taken, rollen et cetera vast te leggen;

Gelet op:

  • -

    artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten:

vast te stellen het navolgende “Reglement ambtelijk horen Omgevingsdienst Rivierenland 2019”

Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtelijk horen: horen zoals bedoeld in artikel 7:5 eerste lid sub b van de Awb.

  • b.

    ambtelijk ondersteuner: de organisatiejurist werkzaam bij de afdeling Bedrijfsvoering.

  • c.

    ambtelijk secretaris: een medewerker juridisch adviseur van het team Juridisch advies van de afdeling Specialisten en Advies die als zodanig door de afzonderlijke bestuursorganen is aangewezen.

  • d.

    bestuursorgaan: het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Omgevingsdienst Rivierenland.

  • e.

    bezwaarmaker: degene die tegen een besluit van een bestuursorgaan een bezwaarschrift heeft ingediend bij dit bestuursorgaan.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het reglement heeft betrekking op alle bezwaarschriften die zich richten op besluiten die zijn genomen op grond van Wet openbaarheid van bestuur of aanvragen uit hoofdstuk III van de AVG .

Artikel 3 Vooronderzoek

  • 1.

    De ambtelijk secretaris stelt de bezwaarmaker of zijn gemachtigde een termijn, waarbinnen een eventueel verzuim als bedoeld in artikel 6:5 van de wet kan worden hersteld.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris draagt zorg voor het bericht van ontvangst aan de bezwaarmaker, als bedoeld in artikel 6:14 van de wet.

  • 3.

    Indien in het bezwaarschrift gesteld wordt dat het is ingediend namens of mede namens een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon en daarbij geen schriftelijke machtiging van die andere natuurlijke persoon of rechtspersoon is overgelegd, kan de ambtelijk secretaris de bezwaarmaker wijzen op dit verzuim en kan hij hem in de gelegenheid stellen dit verzuim te herstellen, binnen een door de ambtelijk secretaris te stellen termijn.

  • 4.

    Het derde lid is niet van toepassing in het geval de gemachtigde als advocaat of procureur is ingeschreven.

  • 5.

    De ambtelijk secretaris stuurt de op de zaak betrekking hebbende stukken naar de gemachtigde, bij voorkeur digitaal.

Artikel 4 Samenstelling / Wijze van ambtelijk horen

  • 1.

    Het horen van de bezwaarmakers van de in artikel 2 genoemde categorie vindt plaats door een ambtelijk secretaris als bedoeld in artikel 7:5, eerste lid onder a van de Algemene wet bestuursrecht, die niet betrokken is geweest bij de primaire besluitvorming.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde ambtelijk secretaris wordt ondersteund door een ambtelijk ondersteuner die zorgdraagt voor de verslaglegging.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris is bevoegd om, indien hij daartoe aanleiding ziet, in overleg met betrokkenen, in ieder stadium te trachten te komen tot een oplossing in der minne, die tegemoet komt aan het bezwaar. Daarmee wordt de beslistermijn opgeschort.

  • 4.

    De ambtelijk secretaris dient zich in te spannen om de afdoening van het bezwaar binnen de wettelijke termijn mogelijk te maken.

  • 5.

    De vertegenwoordigers van het bestuursorgaan zijn verplicht alle medewerking te verlenen en tijdig alle noodzakelijke informatie aan de ambtelijk secretaris beschikbaar te stellen.

Artikel 5 Vervanging

Bij afwezigheid van de ambtelijk secretaris dan wel de ambtelijk ondersteuner, geldt de volgende vervangingsregeling:

a. een medewerker juridisch adviseur uit het team Juridisch advies, of 

b. de coördinator van het team Juridisch advies, of 

c. het afdelingshoofd van de afdeling Specialisten en Advies.

Artikel 6 De hoorzitting

  • 1.

    De ambtelijk secretaris bepaalt samen met de ambtelijk ondersteuner de plaats en het tijdstip van de hoorzitting, waarop bezwaarmaker in de gelegenheid wordt gesteld zich te laten horen.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris nodigt bezwaarmaker, na toetsing van artikel 4, uit voor een hoorzitting. Hij doet dit zo veel mogelijk telefonisch, bevestigd via de e-mail dan wel brief.

  • 3.

    De hoorzitting is niet openbaar.

  • 4.

    De ambtelijk secretaris beslist over de toepassing van artikel 7:3, 7:4 zesde en achtste lid en artikel 7:6, vierde lid van de wet.

  • 5.

    Indien de ambtelijk secretaris op grond van het vierde lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan bezwaarmaker.

Artikel 7 Nader onderzoek

Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de ambtelijk secretaris dit uit eigen beweging houden.

Artikel 8 Advies

  • 1.

    De ambtelijk secretaris beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2.

    Het advies omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 3.

    Het advies wordt door de ambtelijk secretaris ondertekend.

Artikel 9 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    De ambtelijk secretaris zendt het advies aan het betrokken bestuursorgaan (dan wel de gemandateerde), die dit advies zelfstandig verzendt vergezeld van de beslissing op bezwaar.

  • 2.

    De verzending, bedoeld in het eerste lid, vindt dermate spoedig plaats, dat het verwerend orgaan (dan wel de gemandateerde) redelijkerwijs op het bezwaar kan beslissen binnen de termijn als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb.

  • 3.

    Indien de ambtelijk secretaris niet in staat is te voldoen aan het bepaalde in het eerste lid, doet hij hiervan mededeling aan het verwerend orgaan (dan wel de gemandateerde) binnen de termijn als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb en verzoekt het orgaan (dan wel de gemandateerde) tijdig de beslissing te verdagen.

  • 4.

    Het verwerend orgaan (dan wel de gemandateerde) zendt een afschrift van het besluit, bedoeld in artikel 7:10, tweede, derde of vierde lid, van de Awb, aan de behandelend ambtenaar.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement ambtelijk horen Omgevingsdienst Rivierenland 2019”.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking een dag na de bekendmaking.

  • 3.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit regelement wordt het Regelement ambtelijk horen Omgevingsdienst Rivierenland 2016 ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Rivierenland op 16 december 2019,

de voorzitter, de secretaris,

C.A.H. Zondag, A. Schipper

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Rivierenland op 25 november 2019,

de voorzitter, de secretaris,

C.A.H. Zondag, A. Schipper

Aldus vastgesteld door de voorzitter d.d. 25 november 2019,

de voorzitter,

C.A.H. Zondag