Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening Cliëntenparticipatie ISD BOL 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie ISD BOL 2012

Verordening Cliëntenparticipatie ISD BOL 2012

De raad van de gemeente Onderbanken,

Gezien het advies van de Commissie WAS van 22 mei 2012;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Onderbanken d.d. 8 mei 2012, met overneming van de daarin vermelde motieven;

Gelet op artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling van ISD BOL, artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 78f van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;

B E S L U I T :

Met ingang van 1 januari 2012 in te trekken:

de Verordening cliëntenparticipatie ISD BOL 2011

EN

Vast te stellen de volgende: Verordening Cliëntenparticipatie ISD BOL 2012

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ISD BOL: intergemeentelijke sociale dienst Brunssum, Onderbanken, Landgraaf;

  • b.

    het AB: het algemeen bestuur van de ISD BOL;

  • c.

    het DB: het dagelijks bestuur van de ISD BOL;

  • d.

    de directeur: de directeur van de ISD BOL;

  • e.

    de gemeenteraden: de gemeenteraden van Brunssum, Onderbanken en Landgraaf;

  • f.

    klant: degene die een uitkering of voorziening ontvangt ingevolge de wetten of regelingen die door de ISD BOL worden uitgevoerd;

  • g.

    de cliëntenraad: de cliëntenraad van ISD BOL, bestaande uit afgevaardigden van de lokale cliëntenraad van Brunssum/Onderbanken en van het cliëntenplatform van Landgraaf;

  • h.

    lid (leden): een lid (de leden) van de cliëntenraad van de ISD BOL;

  • i.

    contactambtenaar: medewerker van de ISD BOL die voor de cliëntenraad van ISD BOL het aanspreekpunt is.

Artikel 2. Taken

  • 1. De cliëntenraad behartigt de collectieve belangen van klanten.

  • 2. De cliëntenraad bevordert de totstandkoming van een integraal en evenwichtig beleid op de beleidsterreinen van de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen.

  • 3. De cliëntenraad adviseert niet over de uitvoering van wettelijke voorschriften als er voor die uitvoering geen ruimte voor beleid aan de ISD BOL is gelaten.

Artikel 3. Bevoegdheden

  • 1. De cliëntenraad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het beleid van de ISD BOL raken, met uitzondering van het gestelde in artikel 2 lid 3 van deze verordening, aan de orde te stellen en daarover gevraagd en ongevraagd te adviseren.

  • 2. De cliëntenraad wordt aan het begin van het proces betrokken bij voorbereiding, afstemming en totstandkoming van zaken waarmee klanten rechtstreeks worden geconfronteerd, bij beleidsbeslissingen en beleidswijzigingen die van invloed zijn op de dienstverlening aan en de positie van de klant. Op die manier wordt de visie van de cliëntenraad in beleidsstukken meegenomen.

  • 3. De cliëntenraad kan ter uitvoering van zijn taken gebruik maken van ambtelijke deskundigheid, zelfstandig onderzoeken doen of laten doen, interne en externe deskundigen raadplegen, werkgroepen of commissies instellen waarin ook niet-leden kunnen deelnemen en activiteiten ontplooien om de betrokkenheid van klanten te bevorderen. Het staat de cliëntenraad vrij zich regionaal en landelijk aan te sluiten bij verwante samenwerkingsverbanden.

  • 4. Als de cliëntenraad om advies wordt gevraagd, wordt het advies binnen 2 weken uitgebracht. De cliëntenraad kan het uitbrengen van een advies met maximaal 2 weken verdagen. Van deze verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan.

  • 5. Ongevraagde adviezen worden door de cliëntenraad schriftelijk verstrekt en door de directeur beoordeeld. Binnen 4 weken wordt daarover aan de cliëntenraad gerapporteerd. Hetzelfde geldt voor schriftelijke informatieverzoeken van de cliëntenraad.

  • 6. De cliëntenraad krijgt tijdig, spontaan en op verzoek alle informatie die voor de uitoefening van haar taken nodig is, waaronder klachtenrapportages en onderzoeken naar klanttevredenheid. Uiteraard betreft het hier geen privacy-gevoelige informatie.

  • 7. De directeur is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de cliëntenraad om toelichting te geven op de stukken waarover advies is gevraagd of die de cliëntenraad ter informatie heeft ontvangen. De directeur kan zich daarbij laten vertegenwoordigen door een ambtenaar.

Artikel 4. Samenstelling en zittingsduur leden cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit 6 leden, 3 afgevaardigd door de cliëntenraad Brunssum/Onderbanken en 3 door het cliëntenplatform Landgraaf.

  • 2. De leden zijn niet tevens:

    • a.

      door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt;

    • b.

      lid van de gemeenteraad of van het college van burgemeester en wethouders.

  • 3. De keuze van de afvaardiging ligt bij de cliëntenraad Brunssum/Onderbanken c.q. het cliëntenplatform Landgraaf.

  • 4. De afgevaardigden van de cliëntenraad zijn verantwoordelijk voor een goede koppeling tussen de cliëntenraad Brunssum/Onderbanken c.q. het cliëntenplatform Landgraaf en de cliëntenraad.

  • 5. Voor de leden kunnen plaatsvervangers worden aangewezen.

  • 6. De directeur bekrachtigt de aanstelling van de door de cliëntenraad Brunssum/Onderbanken c.q. het cliëntenplatform Landgraaf voorgedragen leden en hun eventuele plaatsvervangers voor de cliëntenraad.

  • 7. De zittingsduur van de leden wordt geregeld in het Huishoudelijk Reglement. Daarin is ook een rooster van aftreden opgenomen.

Artikel 5. Vergaderingen, vergaderorde, besluitvorming en huishoudelijk reglement

  • 1. De cliëntenraad vergadert minimaal 1 keer per kwartaal ter voorbereiding van het overleg zoals genoemd in artikel 6 onder 1, en verder zo vaak als de cliëntenraad het nodig acht.

  • 2. De cliëntenraad legt in het Huishoudelijk Reglement de vergaderorde en de wijze van besluitvorming vast.

  • 3. De vergaderingen zijn in de regel openbaar. De cliëntenraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

Artikel 6. Overleg tussen ISD BOL en cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad overlegt 1 keer per kwartaal met de directeur, dan wel diens vertegenwoordiger, en verder zo vaak als de cliëntenraad of directeur nodig achten.

  • 2. De cliëntenraad nodigt uit, zorgt voor agendering, uitnodiging, gespreksleiding en verslaglegging.

  • 3. De agenda wordt tenminste 5 werkdagen voor het overleg en het verslag 14 dagen na het overleg aan alle deelnemers toegestuurd.

  • 4. Op verzoek van één der overlegpartijen kan de cliëntenraad overleg voeren met DB en AB.

  • 5. Alle deelnemers aan een overleg kunnen punten voor de agenda aanmelden.

Artikel 7. Faciliteiten, budget, ondersteuning en jaarverslag

  • 1. ISD BOL draagt zorg voor het beschikbaar stellen aan de cliëntenraad van passende vergaderaccomodatie die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking.

  • 2. De kosten van de cliëntenraad komen ten laste van de cliëntenraad Brunssum/Onderbanken c.q. het cliëntenplatform Landgraaf . Activiteiten ten behoeve van de cliëntenraad komen niet ten laste van de bestaande lokale budgetten.

  • 3. ISD BOL wijst een contactambtenaar aan voor de cliëntenraad. De contactambtenaar is geen lid van de cliëntenraad. Verzoeken om informatie, antwoorden op vragen, voorzieningen e.d. lopen via de contactambtenaar.

  • 4. De cliëntenraad brengt jaarlijks verslag uit over haar activiteiten aan de ISD BOL, de gemeenteraden en de cliënten. Het jaarverslag wordt voor 1 mei schriftelijk uitgebracht en bevat tenminste de in het afgelopen jaar door de cliëntenraad gegeven (gevraagde en ongevraagde) adviezen.

Artikel 8. Evaluatie

Jaarlijks wordt tussen de cliëntenraad en de directeur geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie goed voldoet. In het jaarverslag van de cliëntenraad wordt hier melding van gemaakt.

Artikel 9. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het DB na het horen van de cliëntenraad.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2012.

Artikel 11. Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Cliëntenparticipatie ISD BOL 2012".

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 juni 2012.

De griffier, De voorzitter,

Artikelsgewijze toelichting Verordening Cliëntenparticipatie ISD BOL 2012

Artikelsgewijze toelichting Verordening Cliëntenparticipatie ISD BOL 2012

Overwegingen

Cliëntenparticipatie is onmisbaar in een uitvoeringsstructuur waarin de klant centraal staat. De Wet werk en bijstand schrijft daarom in artikel 47 voor dat cliëntenparticipatie moet plaatsvinden en dat, in het verlengde van die verplichting, de gemeenteraad een verordening moet opstellen waarin een drietal zaken wordt geregeld. Het betreft de wijze waarop:

Periodiek overleg wordt gevoerd met klanten en hun vertegenwoordigers;

Klanten en hun vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van het overleg kunnen aanmelden;

Klanten en hun vertegenwoordigers worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

De in artikel 1 genoemde begrippen behoeven geen verdere toelichting.

Artikel 2. Taken

In artikel 2 worden de taken van de cliëntenraad omschreven.

Artikel 3. Bevoegdheden

Een reactietijd van 2 weken wordt voldoende geacht omdat de betrokkenheid van de cliëntenraad in een vroeg stadium in het beleidsproces wordt gewaarborgd. De visie van de cliëntenraad wordt al meegenomen (artikel 3 lid 2)

Artikel 4. Zittingsduur leden cliëntenraad

Omdat de cliëntenraad Brunssum/Onderbanken en het cliëntenplatform Landgraaf beslissen over de afvaardiging naar de cliëntenraad, worden zittingsduur en daarmee samenhangende zaken geregeld in het Huishoudelijk Reglement en niet in deze verordening.

Artikel 5. Vergaderingen, vergaderorde, besluitvorming en huishoudelijk reglement

In artikel 5 wordt een minimale vergaderfrequentie gesteld. Het staat de cliëntenraad uiteraard vrij vaker te vergaderen.

Artikel 6. Overleg tussen ISD BOL en cliëntenraad

De cliëntenraad treedt op als gastheer en is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de vergadering. Daartoe behoren ook de voor- en nazorg.

Artikel 7. Faciliteiten, budget, ondersteuning en jaarverslag

ISD BOL heeft geen eigen budget voor cliëntenparticipatie. Activiteiten komen ten laste van de lokale budgetten.

Artikel 8. Evaluatie

Artikel 8 behoeft geen toelichting.

Artikel 9. Onvoorziene omstandigheden

Artikel 9 behoeft geen toelichting.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.

Artikel 11. Citeerartikel

In dit artikel is de citeertitel neergelegd van deze verordening.