Regeling vervallen per 01-01-2021

Instructie secretaris gemeente Onderbanken 2004

Geldend van 01-12-2004 t/m 31-12-2020

Intitulé

Instructie secretaris gemeente Onderbanken 2004

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Onderbanken;

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gezien het voorstel van het college;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de volgende instructie:

Instructie secretaris gemeente Onderbanken 2004.

Hoofdstuk 1. Ondersteuning college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

Artikel 1. Algemeen

De secretaris draagt zorg voor een goede ondersteuning van (de leden van) het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Agendering

De secretaris draagt, onverminderd de verantwoordelijkheden van de burgemeester, zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 3. Advisering

De secretaris draagt zorg voor een gedegen en tijdige advisering aan het college van burgemeester en wethouders. Zo nodig adviseert de secretaris over de door het college te nemen beslissingen.

Artikel 4. Procedures besluitvorming en uitvoering

De secretaris is verantwoordelijke voor een adequaat verloop van het besluitvormingsproces en bevordert een voortvarende uitvoering van de beslissingen van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 5. Besluiten- en presentielijst

De secretaris draagt er zorg voor dat door de door het college van burgemeester en wethouders genomen beslissingen worden vastgelegd in een besluitenlijst en dat een presentielijst wordt bijgehouden van de vergaderingen.

Artikel 6. Managementteam

Waar nodig oefent de secretaris de in dit hoofdstuk omschreven taken uit in samenwerking met het managementteam.

Artikel 7. Commissies

De secretaris draagt zorg voor een goede ondersteuning van de door het college van burgemeester en wethouders ingevolge artikel 84 Gemeentewet ingestelde commissies.

Artikel 8. Ondersteuning burgemeester

  • 1. De secretaris staat de burgemeester in diens hoedanigheid van bestuurlijk coördinator ter zijde. Hij bevordert daartoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen het college enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

  • 2. De secretaris is de burgemeester behulpzaam bij het functioneren van het college van burgemeester en wethouders als collegiaal bestuur.

Hoofdstuk 2. Ambtelijke organisatie.

Artikel 9. Eindverantwoordelijkheid

Onverminderd de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het managementteam en met inachtneming van de bevoegdheden van de sectorhoofden heeft de secretaris de eindverantwoordelijkheid voor:

  • a.

    de kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van het college en de burgemeester;

  • b.

    tijdige ambtelijke advisering en ondersteuning van het college en de burgemeester;

  • c.

    het bevorderen van een goede samenhang tussen en de coördinatie van de afzonderlijke organisatieonderdelen;

  • d.

    de integriteit van de ambtelijke organisatie;

  • e.

    de kwaliteit en de organisatie van het ambtelijk apparaat in algemene zin.

Artikel 10. Managementteam

De secretaris is hoofd van het managementteam.

Artikel 11. Ambtelijke bijstand aan raadsleden

De secretaris ziet erop toe dat desgevraagd ambtelijke bijstand aan raadsleden wordt verleend met inachtneming van het gestelde in de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003.

Artikel 12. Overleg met griffier en voorzitter van de raad

De secretaris voert periodiek overleg met de voorzitter en de griffier van de raad.

Artikel 13. Vervanging

  • 1. De secretaris wordt bij afwezigheid vervangen door de eerste loco/secretaris en bij diens afwezigheid door de tweede loco/secretaris.

  • 2. De eerste en de tweede loco/secretaris worden aangewezen door het college.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen.

Artikel 14. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze instructie niet voorziet beslist het college.

Artikel 15. Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als Instructie secretaris gemeente Onderbanken 2004.

Artikel 16. Inwerkingtreding

Deze instructie treedt in werking op 1 december 2004 per gelijke datum vervalt de instructie voor de gemeentesecretaris zoals die op 4 februari 1982 is vastgesteld.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Onderbanken
op 16 november 2004.
De voorzitter,
De burgemeester,
De griffier,
De secretaris,
De burgemeester,