Regeling vervallen per 01-03-2022

Verordening auditcommissie Oosterhout

Geldend van 25-02-2015 t/m 28-02-2022

Intitulé

Verordening auditcommissie Oosterhout

Artikel 1. Instelling en begripsbepalingen

Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad, genaamd auditcommissie.

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de commissie: de auditcommissie;

  • b.

    de raad: de gemeenteraad;

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    controleverordening: de verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Oosterhout

  • e.

    de accountant: de in de Controleverordening gemeente Oosterhout bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

  • f.

    de voorzitter: de voorzitter van de commissie.

Artikel 2. Doel

  • 1.

    De commissie heeft als doel afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in de artikelen 2, 4 en 6 en 7 van de controleverordening en uitvoering te geven aan de taken als omschreven in die controleverordening.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Taken en bevoegdheid

  • 1.

    De commissie is belast met de voorbereiding van de besluitvorming van de raad aangaande:

  • 2.

    Jaarlijks voorafgaande aan de accountantscontrole vindt er een afstemmingsoverleg plaats tussen de commissie en de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals ook bedoeld in artikel 4, derde lid, Controleverordening gemeente Oosterhout.

  • 3.

    De commissie bespreekt met de accountant zijn rapport van bevindingen over de controle van de jaarrekening zoals bepaald in artikel 7, vierde lid, van de Controleverordening, en brengt hierover een advies uit aan de raad.

  • 4.

    De commissie adviseert de raad over het evalueren van de werkzaamheden van de accountant.

  • 5.

    De commissie bereidt, in overleg met het college, het aanbestedingstraject voor van het contract met de accountant en is betrokken bij de selectie van de accountant.

  • 6.

    De commissie adviseert de raad over de door de accountant uitgebrachte rapporten.

  • 7.

    De commissie draagt er zorg voor dat de raad inzicht krijgt in het opvolgen van aanbevelingen van de in het in het vorige lid van dit artikel benoemde rapporten.

Artikel 4. Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De commissie bestaat uit vier leden die door de raad uit zijn midden worden benoemd.

  • 2.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

  • 3.

    De griffier is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 4.

    De plaatsvervangend griffier treedt op als notulist van de vergaderingen van de commissie en vervangt, zo nodig, de griffier als secretaris van de commissie.

  • 5.

    De commissie kan interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 6.

    Als interne c.q. externe adviseurs worden in ieder geval aangemerkt: de portefeuillehouder Financiën, de concerncontroller, de accountant en de voorzitter en/of secretaris van de Rekenkamer.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2.

    De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6. Voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 7. Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee leden, onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 3.

    De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4.

    Van iedere vergadering wordt een samenvattend verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie en ter kennis gebracht van raad en college.

  • 5.

    Niet openbare verslagen worden vertrouwelijk ter kennis gebracht aan de raad.

Artikel 8. Informeren raad

  • 1.

    De commissie informeert de raad over afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

  • 2.

    Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting aan de gemeenteraad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 9. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening auditcommissie Oosterhout".

Artikel 10. Inwerkingtreding en geldigheidsduur

Deze verordening treedt in werking op 25 februari 2015 en eindigt op de dag dat de zittingsduur van de huidige gemeenteraad eindigt.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad
van de gemeente Oosterhout
in zijn openbare vergadering van 24 februari 2015.