Regeling vervallen per 01-09-2014

Klachtenregeling Ooststellingwerf 2001

Geldend van 14-08-2008 t/m 31-08-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2001

Intitulé

Klachtenregeling Ooststellingwerf 2001

De raad van de gemeente Ooststellingwerf;nr. 7Overwegende, dat een zorgvuldige klachtenbehandeling zowel het belang van de burger als dat van het gemeentebestuur dient;dat het wenselijk is dat het bestuursorgaan pas een oordeel geeft over een klacht als een vertrouwenspersoon van buiten de organisatie over die klacht een onafhankelijk advies heeft uitgebracht;gelet op artikel 147 en 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;gelezen het voorstel van burgemeester wethouders van 8 mei 2001;b e s l u i t :I. vóór 1 juli 2001 bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een aanvraag in te dienen om met ingang van 1 januari 2002 aan te mogen sluiten bij de Nationale OmbudsmanII. vast te stellen deKlachtenregeling Ooststellingwerf 

Artikel 1 klachtadviesprocedure

Op de afhandeling van klachten door bestuursorganen van de gemeente Ooststellingwerf is de afdeling 9.3 van de Algemene wet bestuursrecht (AWB) van toepassing. De gemeente Ooststellingwerf heeft een klachtenfunctionaris als bedoeld in artikel 9:14 van de AWB.

Artikel 2 Klachtenfunctionaris: benoeming en zittingsduur

  • 1.  Burgemeester en wethouders benoemen een klachtenfunctionaris, die is belast met de behandeling van en de advisering over klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de AWB.

  • 2.  De klachtenfunctionaris wordt benoemd voor een periode van 4 jaar en treedt af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad, voor het eerst in 2006.

  • 3. De klachtenfunctionaris kan op ieder moment ontslag nemen.

  • 4. De aftredende klachtenfunctionaris blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 3 Vooronderzoek

  • 1. De klachtenfunctionaris is in verband met de voorbereiding van de behande¬ling van een klaagschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2. De klachtenfunctionaris kan uit eigen beweging bij deskundigen advies inwinnen of inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen om op de hoorzitting als bedoeld in artikel 9:10 van de Algemene wet bestuursrecht te verschijnen.

Artikel 4 Hoorzitting

  • 1. De klachtenfunctionaris deelt de klager en het bestuursorgaan tenmin¬ste drie weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen op de hoorzitting. De klachtenfunctionaris bepaalt de tijd en het tijdstip van de hoorzitting.

  • 2.  Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling, kan de klager of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen, de klachten¬functionaris verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de klachtenfunctionaris op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk aan de klager en het bestuurs¬orgaan meegedeeld, doch in ieder geval twee weken voor het tijdstip van de hoorzitting.

  • 4. De klachtenfunctionaris kan in bijzondere omstandigheden afwijken van de termijnen in het eerste, tweede en derde lid.

Artikel 5 Openbaarheid hoorzitting

De hoorzitting vindt in beginsel plaats achter gesloten deuren, tenzij geen van de partijen bezwaar heeft tegen een openbare hoorzitting.

Artikel 6 Nader onderzoek

  • 1. 1. Indien na afloop van de hoorzitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de klachten¬functionaris uit eigen beweging dit onderzoek doen.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de klager en het bestuursorgaan toegezonden.

  • 3. De klager en het bestuursorgaan kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde nadere informatie aan de klachten¬functio¬naris een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De klachtenfunctionaris beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalin¬gen in deze regeling, die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Advies

  • 1. Het advies van de klachtenfunctionaris als bedoeld in artikel 9:15 van de AWB is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het klaagschrift.

  • 2. Het advies wordt door de klachtenfunctionaris en de ambtelijk secreta¬ris, als bedoeld in artikel 8 , ondertekend.

Artikel 8 Secretariaat klachtenfunctionaris

Burgemeester en wethouders wijzen een ambtelijk secretaris aan, die de klachtenfunctionaris administratief ondersteunt bij de taken, die hij op basis van de Algemene wet bestuursrecht en op grond van deze regeling heeft.

Artikel 9 Verslaglegging

De burgemeester doet jaarlijks schriftelijk verslag van de uitvoering van de klachtenregeling aan de commissie Bestuurlijke Zaken.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de "klachtenregeling Ooststellingwerf 2001".

Artikel 11 Inwerkingtreding

De klachtenregeling Ooststellingwerf treedt in werking met ingang van 1 juli 2001.

Ondertekening

Besloten in de openbare vergadering van 19 juni 2001.
, secretaris                    , voorzitter