Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR124361
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR124361/1
Regeling vervallen per 11-03-2019
Aanwijzigingsbesluit bij Verordening Commissie Bezwaarschriften Oostzaan 2010
Geldend van 21-12-2011 t/m 10-03-2019
Intitulé
Aanwijzigingsbesluit bij Verordening commissie bezwaarschriften Oostzaan 2010Burgemeester en wethouders besluiten:
- a.
op grond van artikel 2 lid 3 van de Verordening commissie bezwaarschriften Oostzaan 2010, om alle categorieën bezwaarschriften aan te wijzen waarbij ambtelijk kan worden gehoord, met uitzondering van de categorieën belastingen, WOZ, leges en personeelszaken (HRM).
- b.
aan de bezwaarsecretaris op te dragen om in het individuele geval te kiezen voor interne of externe behandeling, met inachtneming van de criteria, zoals die in dit document zijn geformuleerd.
- c.
dit besluit geldt voor bezwaarschriften die zijn ontvangen vanaf 1 januari 2012.
- d.
de raad actief te informeren via bijgaande concept-brief.
[ red: Beoordelingscriteria interne of externe bezwaarbehandeling
De bezwaarsecretaris bepaalt of een bewaarschrift behandeld wordt door de interne (ambtelijke) bezwaarschriftencommissie of door de externe bezwaarschriftencommissie (Zie stappenschema bijlage 1). Hij hanteert hierbij het adagium ‘Licht waar dat kan, zwaarder waar dat moet’.
Als de bezwaarsecretaris twijfelt, wint hij informatie in of voert hij vooroverleg met de vakambtenaar of vakafdeling en/ of diens leidinggevende en/ of de portefeuillehouder.
De hoofdregel is dat in beginsel alle bezwaren intern kunnen worden behandeld, tenzij:
- a.
het bezwaarschrift betrekking heeft op een besluit van de raad;
- b.
het bezwaarschrift betrekking heeft op een categorie als bedoeld in artikel 2 lid 2 van de Verordening commissie bezwaarschriften;
- c.
de zaak waar het bezwaarschrift betrekking op heeft, politiek of bestuurlijk gevoelig ligt;
- d.
met betrekking tot dezelfde zaak ook een klacht is ingediend en er aanleiding is om zowel de klacht als het bezwaar te behandelen;
- e.
door een rechter voor de behandeling van het bezwaarschrift wordt terugverwezen naar het bestuursorgaan en een (nadere) behandeling door een commissie nodig is, alvorens een (nieuwe) beslissing op het bezwaarschrift kan worden genomen;
- f.
de zaak juridisch complex is;
- g.
er zoveel onduidelijk is dat wederhoor belangrijk is voor een goed advies;
- h.
het bestuursorgaan (het college of de burgemeester) zelf externe behandeling vraagt.]
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl