Regeling vervallen per 03-01-2013

Privacyverordening Oostzaan

Geldend van 03-01-2013 t/m 02-01-2013

Intitulé

Privacyverordening Oostzaan

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Oostzaan, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op de bepalingen in de Gemeentewet, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet gemeentelijke basis administratie persoonsgegevens;

BES L U I T:

Vast te stellen de navolgende;

PRIVACYVERORDENING OOSTZAAN

HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    Persoonsgegevens: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;

  • -

    Verwerken van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekkingtot persoonsgegevens, waaronder in elk geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bewerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;

  • -

    Bestand: elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid is op een functioneel of geografisch bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen;

  • -

    Reglement: het reglement voor de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Oostzaan.

  • -

    Verantwoordelijke: het bestuursorgaan dat, alleen of tezamen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;

  • -

    Beheerder: de functionaris die door de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor een persoonsregistratie;

  • -

    Verstrekken van gegevens uit een persoonsregistratie: het bekendmaken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens.

Artikel 2

  • 1.

    Deze verordening is van toepassing op alle gemeentelijke verwerkingen van persoonsgegevens.

HOOFDSTUK 2 - HOUDERSCHAP EN TOEZICHT

Artikel 3

  • 1. Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de gemeentelijke verwerkingen van persoonsgegevens, met uitzondering van de in het tweede lid bedoelde verwerkingen van persoonsgegevens.

  • 2. De burgemeester is verantwoordelijk voor de verwerkingen van persoonsgegevens die zijn aangelegd ten dienste van de burgemeester.

  • 3. De hoofdcommissaris van politie is verantwoordelijk voor zover het de verwerkingen van persoonsgegevens betreft, die ten dienste staan van het hoofd van de politie.

Artikel 4

  • 1. De verantwoordelijke neemt de besluiten van de artikelen 5, eerste lid en tweede lid, 11 en 13 slechts na verkregen advies van de Commissie A.

  • 2. Indien het besluit afwijkt van een door de meerderheid van de commissie uitgebracht advies, wordt het besluit terstond ter kennis van de raad gebracht, met daarbij gevoegd het advies van de commissie.

HOOFDSTUK 3 – HET REGLEMENT

Artikel 5

  • 1. Burgemeester en wethouders stellen voor de verwerking van persoonsgegevens op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens een reglement vast.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen voor andere verwerkingen van persoonsgegevens dan bedoeld in het eerste lid een reglement vaststellen.

Artikel 6

  • 1. In aanvulling op de wettelijke voorschriften betreffende de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bevat het reglement voor de gemeentelijke basisadministratie een duidelijke regeling van:

    • a)

      welke personen of categorieën van personen binnen rechtstreeks toegang hebben tot de basisadministratie en tot welke gegevens;

    • b)

      aan welke personen en organisatieonderdelen binnen de gemeente systematisch gegevens worden verstrekt;

    • c)

      welke gegevens aan de onder b bedoelde personen en organisatieonderdelen kunnen worden verstrekt;

    • d)

      welke verbanden er bestaan tussen de gemeentelijke basis administratie en de andere pe rsoonsregistraties;

    • e)

      op welke gronden tot het verstrekken van de gegevens aan derden zal worden overgegaan en welke gegevens verstrekt mogen worden.

  • 2. Onder derden wordt in het eerste lid verstaan de derden als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

HOOFDSTUK 4 - HET OPENBAAR REGISTER

Artikel 7

  • 1. Burgemeester en wethouders houden een openbaar register bij, waarin alle verwerkingen van persoonsgegevens, besluiten als bedoeld in artikel 10 en verstrekkingen als bedoeld in artikel 11 worden ingeschreven.

  • 2. Het register ligt voor een ieder kosteloos ter inzage ter gemeentesecretarie.

Artikel 8

De inschrijving van een verwerking van persoonsgegevens, waardoor op grond van een wet of deze verordening een reglement is opgesteld, geschiedt door opneming van het reglement in het register en bij de overige persoonsregistraties door vermelding van de naam, het doel, de categorieën van personen waarvan persoonsgegevens zijn opgenomen en het organisatieonderdeel waar de persoonsregistratie wordt bijgehouden.

Artikel 9

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat iedere wijziging van een reglement terstond wordt opgenomen in het register.

HOOFDSTUK 5 - BIJZONDERE VORMEN VAN VERSTREKKING VAN PERSOONSGEGEVENS

Artikel 10

  • 1. Het samenbrengen van verschillende bestanden in één bestand op zodanige wijze dat meervoudige opslag wordt voorkomen en de samengebrachte gegevens uitsluitend afzonderlijk kunnen worden gebruikt overeenkomstig de doelstellingen, het reglement en andere eisen gesteld voor de afzonderlijke persoonsregistraties, mag alleen plaatsvinden op grond van een besluit van burgemeester en wethouders.

  • 2. Het besluit wordt in het openbaar register bijgehouden.

Artikel 11

  • 1. Een niet in het reglement voorziene verstrekking van gegevens uit een geautomatiseerd bestand door een beheerder aan een andere beheerder met het oog op het in verband brengen van deze gegevens met gegevens uit een andere geautomatiseerde bestanden kan alleen plaatsvinden op grond van een besluit van de verantwoordelijke van alle betrokken persoonsregistraties.

  • 2. Het besluit wordt in een openbaar register opgenomen.

  • 3. Indien de in het eerste lid bedoelde verstrekking plaatsvindt voor een eenmalig gebruik van het aangelegde verband, wordt in het besluit vermeld met welk doel de gegevens uitsluitend met elkaar mogen worden gebracht en mogen worden gebruikt.

  • 4. In andere gevallen behelst het besluit tevens de aanpassing van het reglement van de persoonsverwerkingen waaruit de verstrekking plaatsvindt, voor zover reglementen zijn vastgesteld.

Artikel 12

  • 1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 10 en 11 kan de verantwoordelijke, met inachtneming van de toepasselijke wettelijke voorschriften, besluiten dat aan andere personen en instanties dan voorzien in een reglement persoonsgegevens kunnen worden verstrekt.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 10 en 11 kan de verantwoordelijke, met inachtneming van de toepasselijke wettelijke voorschriften, besluiten dat aan andere personen en instanties als vermeld in een reglement andere persoonsgegevens worden verstrekt dan in het reglement is voorzien.

  • 3. Een besluit als bedoeld in de voorgaande leden kan slechts genomen worden naar aanleiding van een concreet verzoek om het incidenteel verstrekken van persoonsgegevens.

HOOFDSTUK 6 - BEVEILIGING

Artikel 13

Burgemeester en wethouders stellen een beveiligingsplan vast waarin is aangegeven welke voorzieningen van technische en organisatorische aard zijn getroffen tegen verlies of aantasting van gegevens en tegen onbevoegde kennisgeving, wijziging of verstrekking ervan.

HOOFDSTUK 7 - OVERGANGS· EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 14

  • 1. Deze verordening treedt in werking drie dagen na haar bekendmaking.

  • 2. Afkondiging van deze verordening geschiedt door de vermelding van haar essentie en de plaatsvan ter inzage legging in één of meer dag-, nieuws- of huis-aan-huisbladen.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als Privacyverordening gemeente Oostzaan.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad van 5 november 2001
de voorzitter, A. Moens
de secretaris, H.P.M. Beentjes