Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Oostzaan 2013

Geldend van 04-12-2013 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Oostzaan 2013

Burgemeester en wethouders van Oostzaan

Gezien het collegevoorstel d.d. 23 april 2013

BESLUITEN

Vast te stellen de Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Oostzaan 2013 - 201 5

Beschrijving onderwerp

De hier aan de orde zijnde beleidsregel is bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van verzoeken om (privaatrechtelijke) medewerking te verlenen aan het inrichten van oplaadpunten voor elektrisch vervoer in de openbare ruimte van de gemeente Oostzaan.

Juridisch kader

Artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht (Awb) jo artikel 160, eerste lid van de Gemeentewet.

Beleidscriteria

  • 1.

    Afbakening elektrische voertuigen

    Medewerking wordt alleen verleend als het voertuig volledig elektrisch is en valt onder één van de categorieën die hieronder staan beschreven of als het een plug-in hybride voertuig betreft met een volledig elektrisch bereik van minstens 45 km.

  • a.

    Volledig elektrisch voertuig (BEV en Full EV, FEV)

  • b.

    Extended range EV (E-REV)

  • c.

    Plug-in hybrid (PHVE)– categorie N, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig met beperkte snelheid.

    Gewone hybride auto’s mogen niet parkeren op oplaadparkeerplaatsen (dit zijn de categorieën Hybride EV (HEV) en brandstofcel EV). Gehandicaptenvoertuigen of motorvoertuigen met een beperkte snelheid vallen evenmin onder de noemer elektrische auto.

  • 2.

    Parkeren op eigen terrein

    Voor zover er een mogelijkheid is of was om te parkeren op eigen terrein wordt er geen medewerking verleend.

  • 3.

    Parkeren bij particuliere appartementencomplexen/binnenterreinen

    Voor zover een aanvrager de beschikking heeft of kan hebben over een parkeerplaats, behorend bij de woning of een binnenterrein e.d., wordt geen medewerking verleend aan het inrichten van een oplaadpunt in de openbare ruimte.

  • 4.

    Gebieden met vergunninghoudersparkeren

    In gebieden waar van gemeentewege vergunninghoudersparkeren is ingesteld, wordt geen medewerking verleend aan het inrichten van een oplaadpunt in de openbare ruimte, tenzij de verzoeker vergunninghouder is of hiervoor in aanmerking komt in dit gebied.

  • 5.

    Eén oplaadpunt per perceel

    Per perceel of woning geldt een maximum van één oplaadpunt in de openbare ruimte, tenzij de aanvrager een exploitant is van oplaadpalen voor elektrische voertuigen. In dat geval zal een afweging worden gemaakt met inachtneming van het bepaalde in beleidscriterium 10.

  • 6.

    Locatiebepaling

    • a.

      Aan een particulier verzoek wordt geen medewerking verleend indien de locatie van het oplaadpunt niet in de directe nabijheid van het perceel of de woning is gepland.

    • b.

      Voor zover er reeds op het perceel van aanvrager een parkeerplaats van gemeentewege is aangewezen en is ingericht als gehandicaptenparkeerplaats wordt deze aangemerkt als zijn de locatie als bedoeld onder a.

    • c.

      Aan een bedrijfsmatig verzoek wordt geen medewerking verleend voor zover het bedrijfspand van aanvrager niet is gelegen in de nabijheid van de aangevraagde locatie in de gemeente Oostzaan. Voor netwerkbedrijven wordt een uitzondering gemaakt.

    • d.

      Aan het nabijheidscriterium wordt, in gebieden met een lage parkeerdruk, voldaan voor zover de afstand tot de woning hemelsbreed gezien niet meer bedraagt dan 150 meter.

    • e.

      Aan het nabijheidscriterium wordt, in gebieden met een hoge parkeerdruk, voldaan voor zover de afstand tot de woning hemelsbreed gezien niet meer bedraagt dan 300 meter.

  • 7.

    GBA

    Aan een verzoek wordt geen medewerking verleend voor zover de particuliere aanvrager ingevolge de GBA niet is ingeschreven en woonachtig is in de nabijheid van de aangevraagde locatie in de gemeente Oostzaan.

  • 8.

    Tenaamstelling voertuig

    Aan een verzoek wordt geen medewerking verleend indien de auto niet staat op naam van de aanvrager, dan wel dat er geen leasecontract kan worden overgelegd.

  • 9.

    Duur toestemming

    Toestemming wordt verleend voor de maximale duur van drie jaar.

  • 10.

    Openbaarheid

    Geen medewerking wordt verleend wanneer blijkt dat aanvrager niet de intentie heeft de oplaadvoorziening voor een ieder toegankelijk te maken voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • 11.

    Dubbele laadvoorziening

    Medewerking wordt verleend indien de oplaadpaal is voorzien van een dubbele laadvoorziening.

  • 12.

    Aantal oplaadpalen in de gemeente Oostzaan

    Medewerking wordt verleend voor ten hoogste 12 oplaadpalen in de periode van 2013 tot en met 2016 met een maximum van € 24.000,-

  • 13.

    Realisatie

    Een oplaadpunt op de beoogde locatie dient daadwerkelijk gerealiseerd te kunnen worden om in aanmerking te komen voor medewerking. In dat kader wordt tevens de (technische) haalbaarheid bezien. Daarbij valt te denken aan de aanwezigheid van kabels en leidingen en het niet voorhanden zijn van een netwerk.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking de dag na de bekendmaking.

Bijlage 1 particuliere appartementencomplexen

Vaak hebben bewoners geen vaste plek voor hun auto, of ze hebben die wel maar de VVE (vereniging van eigenaren) moet altijd toestemming geven als er ergens iets wordt neergezet (bijv. een oplaadpunt). Indien toestemming wordt gegeven is het de vraag welke afspraken er worden gemaakt ten aanzien van het gebruik van deze plek, de verrekening van stroom, onderhoud etc.

De volgende afwegingen zijn van belang voor de VVE:

1.Parkeren

De EV-rijder moet een eigen parkeerplek hebben, anders is er geen zekerheid dat je kan laden en de volgende dag kan rijden.

2.Meter

Het oplaadpunten “achter de elektriciteitsmeter”, dus er is wel iets nodig in het oplaadpunt om het verbruik te meten en te verrekenen met de VVE. Dan is het voor iedereen transparant.

3.Identificatie

Als je gaat meten moet je je ook identificeren, de meeste oplaadpalen zijn uitgerust met een RFID-lezer

4.Beheer & onderhoud

Door leverancier of gebouwbeheerder

5.Eigendom

Oplaadpunt gaat over haar het gebouw (natrekking)

6.Stekker

Aangeraden wordt om type 2 (mennekes) en mode 3 (extra veilig) te plaatsen. Hiermee voorkom je ook dat anderen gebruik maken van het oplaadpunt omdat er geen andere stekker in past.

7.Leveranciers

Er zijn diverse leveranciers die “home boxes” aanbieden die hieraan voldoen, zoals Mr. Green, The new motion, Essent, EV-box, Eneco etc.

8.Installatie

Door een erkend bureau en waar nodig een aparte groep.

9.Betaling

Door de gebruiker.

Toelichting

1.Afbakening elektrische voertuigen

In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruikt mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen in het kader van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn: snorfiets, scooter, bromfiets en motorfiets.

Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte.

2.Parkeergelegenheid op eigen terrein

Dit artikel geeft aan dat het oplaadpunt op openbaar terrein geplaatst kan en dient te worden.

3.Parkeerplaats in (parkeer)garage / particuliere appartementencomplexen

Dit artikel geeft aan dat het oplaadpunt in de parkeergarage of andere parkeerlocatie nabij de woning geplaatst kan en dient te worden ook al heeft men nog geen parkeerplek aldaar maar kan men die wel huren.

4.Gebieden met betaald- en vergunninghouderparkeren

In deze gebieden is de rol van de gemeente om actief de benodigde voorzieningen te plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen. Meegenomen is het feit het ook mogelijk is als men in aanmerking kan komen voor een toestemming, dit omdat dit zou kunnen meewegen in de aanschaf van een elektrisch voertuig.

5.Eén toestemming per perceel

Per perceel / woning wordt maximaal 1 toestemming verstrekt voor het plaatsen van een oplaadpaal in de openbare ruimte.

6.Nabij het perceel

Nabij wordt hierbij gehanteerd op 200 meter. Bij een verhoogde parkeerdruk (zoals in het centrum) is dit criterium een stuk ruimer. Onder b. wordt gesteld dan als men reeds een gehandicaptenparkeerplaats heeft er niet nog een voor de woning wordt gereserveerd.

7.Ingeschreven in Oostzaan

Doel van dit artikel is dat (rechts)personen van buiten de stad parkeerplaatsen gaan aanvragen. Uitzondering hierop kunnen exploitanten zijn van dit soort oplaadpalen. Zie ook artikel 4.

8.Tenaamstelling

De auto moet op naam staan van de aanvrager.

9.Duur vergunning

Dit spreekt voor zich.

10.Openbaarheid

Doel is dat ook anderen gebruik kunnen maken van voorzieningen in de openbare ruimte, ook al zijn ze geplaatst door particulieren.

11.Dubbele laadvoorziening

Hiermee wordt getracht de capaciteit en uitwisselbaarheid van parkeerplaatsen te vergroten.

12.Aantal oplaadpalen in de gemeente Oostzaan

Het verlenen van individuele oplaadpalen is de grondgedachte voor deze beleidsregel. Indien er leveranciers dan wel bedrijven enorme aantallen willen plaatsen zullen hier andere afwegingen moeten plaatsvinden.

13.Realisatie

Het moet natuurlijk fysiek mogelijk zijn om het oplaadpunten te realiseren.