Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Opmeer houdende ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Opmeer 2018

Geldend van 27-06-2018 t/m 31-12-2019

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Opmeer houdende ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Opmeer 2018

De raad van de gemeente Opmeer;

gelezen het voorstel van griffier en voorzitter van de raad van Opmeer van 5 juni 2018;

gelet op de behandeling in de commissie Bestuurlijke Zaken & Verantwoording van 31 mei 2018;

Gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

Besluit te wijzigen en vast te stellen de volgende verordening:

Verordening van de raad van Opmeer houdende bepalingen over ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Opmeer 2018

PARAGRAAF 1: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    Ambtelijke bijstand: bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ambtelijke bijstand niet zijnde een verzoek om informatie;

  • -

    Ambtenaar: ambtenaar van de gemeente, niet zijnde een medewerker van de griffie;

  • -

    Document: document als bedoeld in artikel 1, onder a, van de Wet openbaarheid van bestuur;

  • -

    Fractie: fractie als bedoeld in artikel 7 van het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad

  • -

    Fractieassistent: persoon die werkzaamheden verricht voor één van de fracties uit de raad en door de betreffende fractie bij de griffie formeel is aangemeld als assistent.

  • -

    Wet: Gemeentewet

PARAGRAAF 2: VERZOEKEN OM INFORMATIE OF AMBTELIJKE BIJSTAND

Artikel 2. Verzoek om informatie

  • 1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van documenten waaromtrent geen geheimhouding krachtens de artikelen 25, 55 of 86 van de wet is opgelegd. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een fractieassistent.

  • 2. De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3. Verzoek om ambtelijke bijstand

  • 1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om ambtelijke bijstand. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een fractieassistent.

  • 2. De griffier verleent zo spoedig mogelijk de ambtelijke bijstand, voor zover dit in redelijkheid kan worden gevergd. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, kan de griffier de secretaris verzoeken om één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk het verzoek zo spoedig mogelijk verder inwilligen.

  • 3. De secretaris wijst geen ambtenaar aan als:

    • a.

      naar oordeel van de secretaris niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden; of

    • b.

      dit naar het oordeel van de secretaris het belang van de gemeente kan schaden.

  • 4. Als de ambtelijke bijstand op grond van het derde lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door (of namens) wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken de ambtelijke bijstand alsnog te laten verlenen. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4. Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1. Een raadslid dat niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand, kan hierover in overleg treden met de secretaris.

  • 2. Als overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing kan het raadslid de zaak aan de burgemeester voorleggen. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

  • 1. De secretaris verstrekt aan het lid van het college op wiens werkzaamheden een verzoek om ambtelijke bijstand betrekking heeft, desgevraagd een afschrift van het verzoek.

  • 2. Als het college of één of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van de verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

PARAGRAAF 3: FRACTIEONDERSTEUNING

Artikel 6. Recht op financiële bijdrage

  • 1. De raad verstrekt een fractie jaarlijks een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

  • 2. De financiële bijdrage bestaat uit een vast deel van € 300,00 voor elke fractie.

Artikel 7. Besteding financiële bijdrage

  • 1. Een fractie besteedt de financiële bijdrage uitsluitend om de volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol van de fractie te versterken;

  • 2. De financiële bijdrage mag in ieder geval niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met enige wettelijke bepaling;

    • b.

      betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

    • c.

      giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

    • d.

      uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten, of

    • e.

      de kosten voor niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van de functie van raads- of commissielid, voor zover deze door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd.

Artikel 8. Reserve

  • 1. De raad reserveert het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de bijdrage toekomend aan een fractie voor het kunnen verlenen van een aanvullende financiële bijdrage aan die fractie in volgende jaren.

  • 2. De reserve is niet groter dan 30% van de financiële bijdrage die de fractie in het voorgaande kalenderjaar toekwam op grond van artikel 6.

  • 3. Het beroep in enig jaar op de opgebouwde reserve, komt tot uitdrukking in de afrekening over dat jaar.

  • 4. Een reserve blijft na verkiezingen beschikbaar voor de fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel voor de fractie die naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd.

Artikel 9. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

Indien een fractie aanspraak wil maken op (een deel) van de vergoeding, dient zij een gespecificeerde factuur/declaratie in bij de griffier. De griffier zorgt voor uitbetaling en houdt per fractie een overzicht bij van de uitbetaalde bedragen.

  • 1.

    Binnen drie maanden na het einde van het kalenderjaar, maakt de griffier een overzicht op van de uitbetaalde fractievergoedingen en legt deze aan de raad voor.

  • 2.

    De raad stelt na ontvangst van het overzicht de bedragen vast van:

    • a.

      de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;

    • b.

      de wijziging van de reserve;

    • c.

      de resterende reserve;

PARAGRAAF 4. SLOTBEPALINGEN

Artikel 10. Intrekking oude verordening

De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (2012) wordt ingetrokken m.i.v. 15 juni 2018.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 15 juni 2018.

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Opmeer 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Opmeer

van 14 juni 2018.

M.C.G.M. de Vree-Bekker

Raadsgriffier

G.J.A.M. Nijpels

Raadsvoorzitter