Regeling vervallen per 13-07-2022

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Opmeer houdende fractieassistenten Verordening op de fractieassistenten

Geldend van 27-06-2018 t/m 12-07-2022

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Opmeer houdende fractieassistenten Verordening op de fractieassistenten

Hoofdstuk I

Artikel 1

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de raad: de raad van de gemeente Opmeer;

  • b.

    fractie: het lid (of de gezamenlijke leden) van een politieke groepering, dat (die) namens deze groepering zitting heeft (hebben) in de raad;

  • c.

    fractieassistent: een persoon, niet zijnde een raadslid, die is aangewezen door de fractie om haar bij te staan bij het verrichten van haar werk ten behoeve van de raad en van door de raad ingestelde commissies en daartoe schriftelijk door een fractie is aangemeld bij de griffier.

Hoofdstuk II

Artikel 2

  • 1.

    Elke fractie mag twee fractieassistenten benoemen.

    Daarbij worden de andere betrekkingen, die de aangemelde persoon bekleedt, vermeld. De artikelen 13 en 15 van de Gemeentewet zijn tevens van toepassing op het fractieasssistentschap.

  • 2.

    Voor het fractieassistentschap is vereist dat men ingezetene van de gemeente is, de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt en niet is uitgesloten voor het Kiesrecht en bij de laatste verkiezingen voorkomt op de kandidatenlijst van de politieke partij wiens fractie hij/zij vertegenwoordigt.

  • 3.

    De aanmelding gaat verder vergezeld van een schriftelijke en ondertekende verklaring van de fractieassistent. Die verklaring luidt als volgt:

Verklaring fractieassistent

Ondergetekende,|

geboren op te

aangemeld als fractieassistent door de fractie van

verklaart dat hij/zij om voor de functie van fractieassistent in aanmerking te komen, direct of indirect aan geen persoon, onder welke naam of voorwendsels ook, enige giften of gaven beloofd of gegeven heeft.

Hij/zij verklaart, dat hij/zij om iets hoegenaamd in deze functie te doen of te laten, van niemand hoegenaamd enige beloften of geschenken zal aannemen, direct of indirect.

Hij/zij verklaart, dat hij/zij in de functie van fractieassistent de werkzaamheden eerlijk en in overeenstemming met het bepaalde in de verordening op de fractieassistenten zal vervullen en dat hij/zij de belangen van de gemeente Opmeer met al zijn/haar vermogen zal voorstaan en bevorderen.

Plaats Datum

Handtekening

De griffier brengt iedere aanmelding van een fractieassistent met de daarbij door de aangemelde persoon opgegeven betrekkingen direct ter kennis van de raad.

  • 4.

    Eventuele wijzigingen in de door de fractieassistent beklede andere functies, die na de aanmelding optreden, deelt de betreffende fractieassistent direct schriftelijk mede aan de griffier. De griffier brengt deze wijzigingen direct ter kennis van de raad.

  • 5.

    Een fractieassistent treedt in functie na het verstrijken van de termijn als bedoeld in artikel 3, lid 1,of zoveel eerder nadat gebleken is dat er geen bezwaren als bedoeld in voornoemd artikel zullen worden ingediend.

  • 6.

    Een fractie kan al dan niet op verzoek van de fractieassistent de aanmelding, als bedoeld in het eerste lid, intrekken of wijzigen.

  • 7.

    Met het eindigen van een zittingsperiode van de raad vervallen de aanmeldingen van alle fractieassistenten.

Artikel 3

  • 1. Is een lid van de raad van oordeel, dat gegrond bezwaar bestaat tegen het optreden als fractieassistent van een bij de raad als zodanig ter kennis gebrachte persoon, dan brengt hij dat binnen 4 weken na die kennisgeving ter kennis van de betreffende fractie. Tegelijkertijd zendt hij van deze kennisgeving van het bezwaar een afschrift aan de raadsleden.

  • 2. Handhaaft de in het eerste lid genoemde fractie haar aanmelding en meent het raadslid daarin niet te moeten berusten, dan vraagt hij daarover met een opgave van zijn beweegredenen en met overlegging van het bericht van handhaving van de fractie binnen zes weken na ontvangst van dat bericht het oordeel van de raad.

  • 3. Zolang de raad geen uitspraak heeft gedaan of indien de raad eveneens bezwaar heeft tegen de in het eerste lid bedoelde persoon, kan laatstgenoemde persoon niet in functie treden als fractieassistent.

  • 4. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing bij wijziging in de door een fractieassistent beklede andere betrekkingen.

Artikel 4

De fractieassistenten hebben het recht inzage te krijgen in de - al of niet geheime - stukken, die voor advies worden voorgelegd aan de leden van de raad en de door de raad ingestelde commissies, zoal bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.

Artikel 5

De fractieassistenten hebben de plicht tot geheimhouding indien en voor zover deze verplichting voor de raadsleden geldt. Zij nemen met betrekking tot de stukken die zij inzien en ten aanzien van zaken en personen dezelfde zorgvuldigheid in acht als van raadsleden wordt verwacht.

Artikel 6

  • 1. Aan de fractieassistent, van wie blijkt, dat hij zich op een of andere manier niet houdt of heeft gehouden aan zijn plicht tot naleving van het bepaalde in deze verordening, kan de commissie Bestuurlijke Zaken, de rechten die deze verordening hem/haar toekent, voorlopig ontnemen. De commissie Bestuurlijke Zaken legt deze zaak daarna zo spoedig mogelijk met een opgave van haar beweegredenen ter beslissing voor aan de raad.

  • 2. Indien de raad de in het vorige lid bedoelde voorlopige ontneming bevestigt of uit eigen beweging tot ontneming van deze rechten besluit, heeft slechts een fractieassistent van de betreffende fractie de in deze verordening aan hem toegekende rechten gedurende drie maanden vanaf het tijdstip waarop de raad heeft beslist.

  • 3. De raad neemt geen beslissing als bedoeld in het tweede lid dan nadat de betrokken fractieassistent door de commissie Bestuurlijke Zaken is gehoord.

  • 4. Zolang de raad geen uitspraak heeft gedaan, blijft de in het eerste lid bedoelde voorlopige ontneming van kracht.

Hoofdstuk III

Artikel 7

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de fractieassisten”.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 15 juni 2018. Op dat tijdstip vervalt de vorige verordening, vastgesteld bij raadsbesluit van 25 maart 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Opmeer op 14 juni 2018.

Griffier

M.C.G.M. de Vree-Bekker

Voorzitter

G.J.A.M. Nijpels