Subsidieverordening dorpsbudgetten Opsterland 2014

Geldend van 13-01-2014 t/m heden

Intitulé

Subsidieverordening dorpsbudgetten Opsterland 2014

De raad van de gemeente Opsterland;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 november 2013 inzake de Subsidieverordening dorpsbudgetten Opsterland 2014;

gelet op de AANHEF van de Algemene Subsidieverordening Opsterland 2012;

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

Subsidieverordening dorpsbudgetten Opsterland 2014

ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Toepassing andere verordeningen

Op deze verordening zijn de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht (Abw) en de Algemene subsidieverordening Opsterland 2012 (ASV) van toepassing.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als de begrippen in de Awb en in de ASV 2012.

Artikel 3 Doelstelling van de verordening

Het college kent, met inachtneming van het bepaalde in de ASV 2012, aan Plaatselijke Belangen in Opsterland subsidie toe voor:

  • 1.

    Projecten en activiteiten die bijdragen aan de burgerparticipatie binnen een dorp.

  • 2.

    Projecten en activiteiten die bijdragen aan de leefbaarheid binnen een dorp.

AANVULLENDE CRITERIA

Artikel 4 Subsidiabele kosten

Geen subsidiabele kosten zijn:

  • a.

    kosten van vergaderingen van Plaatselijk Belang en (bewoners)verenigingen;

  • b.

    projecten en/of activiteiten met een structureel karakter.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Subsidieverlening kan naast de in artikel 4:35 van de wet, alsmede artikel 7 ASV genoemde gronden geweigerd worden indien gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:

  • a.

    Er geen draagvlak vanuit het dorp is voor de projecten en activiteiten;

  • b.

    Het budget ingezet wordt voor activiteiten en/of projecten die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en/of beleid van de gemeente.

Artikel 6 Verplichtingen subsidieontvanger

  • a.

    Plaatselijk Belang is verantwoordelijk voor het dorpsbudget;

  • b.

    Wijzigingen in de openbare ruimte groen/grijs worden overlegd met de gemeente.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt jaarlijks € 2.500,- per dorp plus een toelage van € 0,80 per inwoner (peildatum 1 januari van het lopende jaar);

  • 2.

    De mogelijkheid bestaat om het budget te sparen.

AANVRAAG VAN DE SUBSIDIE

Artikel 8 Indienen aanvraag

Er hoeft geen aanvraag ingediend te worden. Het college verleent ambtshalve subsidie aan de Plaatselijke Belangen van de Opsterlandse dorpen. Het college stuurt hiervoor een bevestigingsbrief aan de Plaatselijke Belangen. Deze brief dient voor akkoord ondertekend door Plaatselijke Belang van het desbetreffende dorp terug te worden gestuurd.

VERLENING VAN DE SUBSIDIE

Artikel 9 Betaling

De betaling van de gehele subsidie vindt in één bedrag plaats in januari van het desbetreffende jaar.

VERANTWOORDING EN VASTSTELLING VAN DE SUBSIDIE

Artikel 10 Verantwoording

Voor 1 juni volgend op het subsidiejaar dient Plaatselijk Belang een aanvraag tot vaststelling in bij de het college. Hierin wordt onder andere beschreven welke projecten en activiteiten gefinancierd zijn uit het dorpsbudget en welke andere financiële bronnen zijn aangewend om de projecten en activiteiten te realiseren. Indien het dorpsbudget wordt gespaard, dient ook een overzicht van de spaarrekening bijgevoegd te worden.

Artikel 11 Vaststelling

De subsidie wordt vastgesteld binnen 13 weken nadat de vaststellingsaanvraag bij het college is binnengekomen.

OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 12 Bijzondere gevallen

In gevallen waarbij wordt afgeweken van de criteria en voor zover de ASV 2012 daarin ruimte laat, beslist het college.

Het college kan toestemming verlenen voor het afwijken van de hierboven genoemde criteria.

Artikel 13 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 13 januari 2014.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als " Subsidieverordening dorpsbudgetten Opsterland 2014”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 januari 2014.
de griffier, de voorzitter,
Ieke Zwart Francisca Ravestein