Regeling vervallen per 01-01-2017

Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2016

Intitulé

Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost

Hoofdstuk 1 Algemene bepaling

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    de regeling: de centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2015;

  • b.

    de centrumgemeente: gemeente als bedoeld in artikel 8, derde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen: de gemeente Oss;

  • c.

    de gastgemeenten: de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Landerd, Maasdonk, Mill en St. Hubert, Sint Anthonis, Uden en Veghel;

  • d.

    regio: de regio Brabant Noordoost-oost, bestaande uit drie subregio’s en

12 gemeenten;

  • e.

    subregio Maasland: de gemeenten Bernheze, Landerd, Maasdonk en Oss;

  • f.

    subregio Land van Cuijk: de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis;

  • g.

    subregio Uden/Veghel: de gemeenten Boekel, Uden en Veghel;

  • h.

    gemeenten: de centrumgemeente en de gastgemeenten;

  • i.

    de colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de aan deze regeling deelnemende gemeenten;

  • j.

    portefeuillehoudersoverleg Wmo: bestuurlijk overleg van de wethouders Wmo van de gemeenten in de regio Brabant Noordoost-oost;

  • k.

    ondersteuning: voorzieningen in het kader van de Wmo ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, maatschappelijke opvang-OGGZ-verslavingszorg en beschermd wonen;

  • l.

    inkoop van producten: inkoop van leveringen, zaken of diensten;

  • m.

    calamiteit: calamiteit als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wmo 2015

  • n.

    fysieke overlegtafel Wmo: op objectieve criteria door de gemeenten geselecteerde Wmo-aanbieders die deel uitmaken van het netwerk sociaal domein en die fysiek overleg plegen met de gemeenten;

  • o.

    regionaal beleidsplan Wmo: Regionaal beleidsplan Brabant Noordoost-oost “Transformatie AWBZ naar Wmo” deel 1 en deel 2;

  • p.

    Basisovereenkomst Wmo Regio Brabant Noordoost-oost: Basisovereenkomst d.d. 30-10-2013, waarbij onder meer afspraken zijn gemaakt over communicatie, overleg en besluitvorming tussen gemeenten en Wmo-aanbieders.

Hoofdstuk 2 Centrumconstructie: belangen, taken en bevoegdheden

Artikel 2 Belangen

De regeling is aangegaan met als doel het behartigen van de belangen van de gemeenten op het gebied van de doelmatige inkoop van ondersteuning in het kader van de Wmo volgens het systeem van bestuurlijk aanbesteden.

Artikel 3 Centrumgemeente

De gemeente Oss is aangewezen als centrumgemeente.

Artikel 4 Taken

De centrumgemeente wordt belast met:

  • -

    aanbesteding van ondersteuning in het kader van de Wmo, zoals omschreven in het regionaal beleidsplan Wmo, volgens de methodiek van het bestuurlijk aanbesteden, eveneens omschreven in het regionaal beleidsplan Wmo en alle activiteiten die daarvoor noodzakelijk zijn, waaronder in ieder geval de organisatie/het uitvoeren van de overlegtafel Wmo, het opstellen van conceptcontracten, het bepalen van tarieven/budgetten per instelling (binnen het financiële kader van de regio);

  • -

    bovengenoemde aanbesteding van ondersteuning in het kader van de Wmo omvat voor 2015 de volgende onderdelen: individuele ondersteuning, specialistische dagbesteding, kortdurend verblijf, maatschappelijke opvang-OGGZ-verslavingszorg en beschermd wonen;

  • -

    in voorkomende gevallen het aangaan van een subsidierelatie;

  • -

    het afsluiten, beheren, uitvoeren van de contracten die voortvloeien uit de aanbesteding en alle activiteiten die daarvoor noodzakelijk zijn, waaronder registratie, controle, monitoring, rapportage, contractmanagement en relatiebeheer;

  • -

    het zorgdragen voor een goede aansluiting met het lokale veld.

Artikel 5 Opdracht

  • 1.

    De gastgemeenten verlenen opdracht aan de centrumgemeente tot het aangaan van overeenkomsten met Wmo-aanbieders ondersteuning.

  • 2.

    De gastgemeenten verlenen tevens opdracht aan de centrumgemeente tot het evalueren en het uitvoeren van contractdocumentbeheer en contractmanagement.

  • 3.

    De centrumgemeente verplicht zich tot het zo doelmatig mogelijk inkopen van de producten binnen de gemaakte afspraken.

  • 4.

    De centrumgemeente overlegt met het portefeuillehoudersoverleg Wmo over het programma van eisen, het contractbeheer, de inkoopstrategie en de gunningscriteria, die bij de aanbesteding gehanteerd worden.

  • 5.

    De centrumgemeente rapporteert per kwartaal of zoveel vaker als nodig op basis van afwijkend gebruik aan alle gemeenten over de stand van zaken.

  • 6.

    De centrumgemeente draagt zorg voor de archiefbescheiden conform de archiefregeling van de centrumgemeente.

Artikel 6 Bevoegdheden

  • 1.

    De colleges geven de centrumgemeente mandaat en volmacht om binnen het in deze regeling vastgestelde kader, de in artikel 4 en 5 genoemde taken en opdracht uit te voeren, uiteraard begrensd door wetgeving, jurisprudentie en vooraf vastgestelde financiële kaders.

  • 2.

    Het college van de centrumgemeente kan de bevoegdheden in het eerste lid ondermandateren aan de medewerkers van de centrumgemeente.

Artikel 7 Kader

Met het oog op een goede uitvoering van de taken en opdracht zorgt de centrumgemeente voor 1 april voor een jaarplan Inkoop met uitgangspunten en doelstellingen voor het komende jaar. Dit jaarplan is gebaseerd op het regionaal beleidsplan Wmo en wordt aan alle colleges ter accordering voorgelegd. Als de meerderheid – op basis van de inwoneraantallen van minimaal vier gemeenten – instemt, dan is dat het kader waarbinnen de centrumgemeente mandaat heeft in de onderhandelingen. Wordt de meerderheid niet gehaald, dan vindt verder overleg plaats over de inhoud van het jaarplan Inkoop. De jaarlijkse cyclus is in bijlage 2 opgenomen.

Artikel 8 Overlegstructuur

De gemeenten voorzien in een overlegstructuur door middel van het portefeuillehoudersoverleg Wmo zoals beschreven in bijlage 1, om te borgen dat de taken en opdracht zoals beschreven in de artikelen 4 en 5 goed worden uitgevoerd.

Hoofdstuk 2a Positie van Sint-Oedenrode

Artikel 9 Sint-Oedenrode

Sint-Oedenrode neemt voor de onderdelen maatschappelijke opvang-OGGZ-verslavingszorg en beschermd wonen een apart mandaatbesluit. Voor deze onderdelen neemt Sint-Oedenrode deel aan het het portefeuillehoudersoverleg Wmo. Sint-Oedenrode is gebonden aan de gezamenlijke besluitvorming in dat overleg over die onderdelen en de besluitvorming van de centrumgemeente hierover.

Hoofdstuk 3 Financiële bepaling

Artikel 10 Kosten inkooporganisatie en wijze van risicoverdeling

De kosten van de inkooporganisatie en wijze van risicoverdeling van inzet van ondersteuning

maken geen deel uit van deze regeling. De centrumgemeente zal deze kosten, na advies van

het portefeuillehoudersoverleg Wmo, voorlopig jaarlijks door de colleges van de gemeenten

laten vaststellen.

Hoofdstuk 4 Informatie en verantwoording

Artikel 11 Bestuurlijk overleg

  • 1.

    De portefeuillehouder Wmo van de centrumgemeente overlegt ten minste driemaal per jaar met de portefeuillehouders Wmo van de gastgemeenten in het portefeuillehoudersoverleg Wmo.

  • 2.

    De portefeuillehouders Wmo van de gemeenten komen voorts bijeen wanneer 1/3 van hen dit onder opgaaf van redenen noodzakelijk acht.

  • 3.

    Het extra bestuurlijk overleg bedoeld in het tweede lid wordt uiterlijk binnen twee weken na het verzoek van 1/3 van de portefeuillehouders belegd door de centrumgemeente.

  • 4.

    In het bestuurlijk overleg bedoeld in het eerste lid wordt in ieder geval gesproken over de inkoop van de producten aan de hand van voortgangsrapportages, het verloop van de samenwerking, het jaarplan Inkoop en het jaarverslag.

Artikel 12 Ambtelijk overleg/fysieke overlegtafel

  • 1.

    Er is ambtelijk overleg voorafgaand aan de fysieke overlegtafel Wmo.

  • 2.

    In het ambtelijk overleg is iedere subregio vertegenwoordigd.

  • 3.

    De portefeuillehouders Wmo van iedere subregio wijzen elk één ambtelijke vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan om deel te nemen aan de overlegtafel.

  • 4.

    De ambtelijke vertegenwoordiger van de subregio is verantwoordelijk voor inbreng namens de subregio en terugkoppeling naar de subregio.

Artikel 13 Informatievoorziening gastgemeenten – centrumgemeente

De gastgemeenten leveren op aanvraag van de centrumgemeente alle informatie aan die de centrumgemeente voor de uitoefening van haar taken en opdracht als bedoeld in deze regeling nodig heeft.

Artikel 14 Informatievoorziening centrumgemeente – gastgemeenten

  • 1.

    Tussentijdse bestuurlijke terugkoppeling over de uitvoering van deze centrumregeling vindt plaats via het portefeuillehoudersoverleg Wmo.

  • 2.

    De voortgangsrapportages over het verloop van het inkoopproces worden ter kennisname voorgelegd aan de colleges van de gemeenten.

  • 3.

    De centrumgemeente rapporteert zowel inhoudelijk als financieel binnen vier maanden na afloop van het jaar in een jaarverslag over de behaalde resultaten in relatie tot het jaarplan Inkoop.

  • 4.

    Het college van de centrumgemeente geeft de colleges van de gastgemeenten schriftelijk de door een of meer leden van de colleges van de gastgemeenten gevraagde inlichtingen, tenzij het verstrekken daarvan in strijd is met de wet of het openbaar belang.

Artikel 15 Communicatie

De centrumgemeente is het aanspreekpunt voor de aanbieders van de Wmo-ondersteuning met betrekking tot alle contractuele afspraken en vraagstukken over de uitgevoerde inkoop en aanbesteding. Afspraken over individuele cliënten worden gemaakt door de betreffende gemeente.

Hoofdstuk 5 Tussentijds wijzigen

Artikel 16 Tussentijdse wijziging

  • 1.

    De colleges van de gemeenten kunnen tussentijds aan de centrumgemeente voorstellen doen tot wijziging van de regeling.

  • 2.

    Na een positief advies van het portefeuillehoudersoverleg Wmo over het wijzigingsvoorstel doet de centrumgemeente een daartoe strekkend voorstel toekomen aan de gemeenten.

  • 3.

    Een wijziging is tot stand gekomen, wanneer alle colleges daartoe hebben besloten.

  • 4.

    De colleges van de gemeenten besluiten over de voorgestelde wijziging niet dan nadat zij daartoe toestemming hebben verkregen van hun raden, overeenkomstig artikel 1, tweede en derde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 5.

    De wijziging van de regeling treedt, tenzij anders bepaald, in werking op de dag volgend op die waarop de wijziging door de colleges van de gemeenten is bekendgemaakt.

Hoofdstuk 6 Overige bepalingen

Artikel 17 Calamiteiten en geschillen

  • 1.

    De gemeenten stellen een Protocol Calamiteiten vast waarin de rollen van de centrumgemeente en gastgemeenten bij gelegenheid van calamiteiten worden vastgelegd op zodanige wijze dat de gemeenten hun verantwoordelijkheid kunnen waarmaken.

  • 2.

    In geval van een geschil over de inhoud, strekking of uitvoering van deze regeling wordt eerst en vooral getracht dit op ambtelijk niveau tot een oplossing te brengen. Mocht dat niet slagen, dan wordt de kwestie aan het portefeuillehoudersoverleg Wmo voorgelegd. Als dat niet leidt tot een oplossing, wordt het geschil voorgelegd aan de bevoegde rechter.

Artikel 18 Aansprakelijkheid centrumgemeente

De aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door een toerekenbare tekortkoming bij de uitvoering van de in deze regeling opgenomen taken, wordt beperkt tot het bedrag dat de centrumgemeente voor haar werkzaamheden heeft ontvangen, tenzij haar grove schuld of opzet kan worden verweten.

Artikel 19 Aansprakelijkheid gemeenten

Elke gemeente is individueel aansprakelijk voor alle schade veroorzaakt door een toerekenbare tekortkoming van de betreffende gemeente.

Artikel 20 Evaluatie

  • 1.

    Deze regeling en de uitvoering daarvan wordt eenmaal per jaar geëvalueerd.

  • 2.

    Het portefeuillehoudersoverleg Wmo kan verzoeken om een tussentijdse evaluatie.

  • 3.

    De evaluatie vindt plaats onder verantwoordelijkheid van het portefeuillehoudersoverleg Wmo.

  • 4.

    De evaluatie resulteert in een evaluatieverslag dat wordt aangeboden aan de colleges van de gemeenten.

  • 5.

    De colleges van de gemeenten brengen het evaluatieverslag en hun zienswijzen daarbij eenmaal per jaar onder de aandacht van hun gemeenteraden.

Artikel 21 Inwerkingtreding en duur van de regeling

  • 1.

    De regeling treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    De regeling wordt aangegaan voor de duur van twee jaren.

  • 3.

    De centrumgemeente gaat geen verplichtingen aan voor langere duur dan de regeling geldt. De uitvoeringskosten van de centrumgemeente worden in 2015 en 2016 ten laste van de gemeenten gebracht.

  • 4.

    De gemeenten beslissen uiterlijk maart 2016 of de gezamenlijke inkoop in 2017 en volgende jaren wordt voortgezet en voor welk deel van de Wmo dat gebeurt.

  • 5.

    Indien de regeling niet wordt verlengd, regelt de centrumgemeente de financiële gevolgen van de beëindiging in een liquidatieplan.

  • 6.

    Het liquidatieplan behoeft de instemming van alle gemeenten.

Artikel 22 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, treedt de centrumgemeente en de betreffende gastgemeente(n) in overleg. Dit wordt gemeld en/of geagendeerd tijdens de eerstvolgende bijeenkomst van het portefeuillehoudersoverleg Wmo.

Artikel 23 Bekendmaking en toezending

  • 1.

    De colleges van de gemeenten dragen op de gebruikelijke wijze zorg voor de bekendmaking van deze regeling en nemen deze regeling terstond op in het door hen bij te houden register als bedoeld in artikel 27, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 2.

    Het college van de centrumgemeente draagt er zorg voor dat de regeling aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant wordt toegezonden.

Artikel 24 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2015.

Aldus vastgesteld door

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente d.d.

Na verkregen toestemming van de gemeenteraad van ….. d.d.

Namens de gemeente Bernheze

… , wethouder

Namens de gemeente Boekel

…., wethouder

Namens de gemeente Boxmeer

…, wethouder

Namens de gemeente Cuijk

…., wethouder

Namens de gemeente Grave

…., wethouder

Namens de gemeente Landerd

…, wethouder

Namens de gemeente Maasdonk

…, wethouder

Namens de gemeente Oss

…, wethouder

Namens de gemeente Sint Anthonis

…, wethouder

Namens de gemeente Uden

…, wethouder

Namens de gemeente Veghel

…, wethouder