Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Geldend van 04-07-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

De raad van de gemeente Oud-Beijerland;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 mei 2011, nr. Z-11.04683;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel a en b,

van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

(Legesverordening 2011).

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 3.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • 4.

    ‘kwartaal’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaan tot en met de laatste dag in de 3e kalendermaand daarna;

  • 5.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 6.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 2.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • 3.

    stukken en legalisaties van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

  • 4.

    stukken, inlichtingen of naspeuringen, waarvan de kosteloze afgifte, verstrekking of verrichting bij een wettelijk voorschrift aan gemeentebesturen is opgelegd;

  • 5.

    stukken, inlichtingen of naspeuringen door gemeentebesturen, ambtenaren en instellingen in het openbaar belang aangevraagd;

  • 6.

    verklaring omtrent het gedrag, indien de afgifte uitsluitend een ideëel doel betreft.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1 In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • 1.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • 2.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1 Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2 Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • 1.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • 2.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);4. onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);5. hoofdstuk 6 (verstrekking op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);6. onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);7. hoofdstuk 16 (kansspelen)een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 De ‘Legesverordening 2011’ van 30 november 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3 De datum van ingang van de heffing is 4 juli 2011.

  • 4 Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2011’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 juni 2011.
De griffier, De voorzitter,
 
E.G. Bunt K. Tigelaar
 

Tarieventabel leges 1

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011

(gewijzigd bij raadsbesluit d.d. 14 juni 2011)

Gemeente Oud-Beijerland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raadsbesluit 14 juni 2011

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken (VOG, legalisatie e.a.)

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 n.v.t. (Gemeentegarantie)

Hoofdstuk 14 n.v.t. (Marktstandplaatsen)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Hoofdstuk 21 A.P.V.-vergunningen (verwijzing naar titel 3)

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 n.v.t. (Leefmilieuverordening)

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 A.P.V.-vergunningen, - ontheffingen of vrijstellingen

Hoofdstuk 8 In deze titel niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 481px 481px

481px

 481px

481px

481px

481px

481px

481px

531px

481px

481px

481px

481px

481px

481px

481px

482px

504px

481px

531px

531px

540px

507px

531px

497px

484px

484px

493px

Behorende bij het raadsbesluit van 14 juni 2011.

De griffier van Oud-Beijerland,

E.G. Bunt

Toelichting 1 Toelichting Verordening leges 2011 (d.d. 14 juni 2011)

Aan de raad,

Door de vaststelling van de Algemene Plaatselijke Verordening 2011(APV) in de raadsvergadering van 14 december 2010 is een wijziging van de Legesverordening 2011 gewenst. De Legesverordening 2011 was op 30 november 2010 vastgesteld.

In de Legesverordening worden APV-artikelnummers aangehaald. In eerste instantie is dit eind december opgelost, door bij de Legesverordening een omnummeringstabel toe te voegen en te gebruiken, maar juridisch gezien bestaat er de mogelijkheid dat met succes bezwaar gemaakt kan worden, omdat de omnummeringstabel formeel geen deel uitmaakt van de Legesverordening.

Deze aanpassing van de Legesverordening bestaat uit:

- het wijzigen van de aangehaalde artikelnummers uit de APV;

- enkele aanpassingen in de tekst omdat de term ‘horeca’ in de APV is vervangen door ‘openbare inrichting’.

- enkele artikelen zijn vervallen in de APV en zodoende ook niet meer nodig in de Legesverordening

De mutaties zijn cursief weergegeven in deze gewijzigde verordening bij:

Titel 2: Hoofdstuk 3, nrs. 2.3.8.1, 2.3.9.1, 2.3.9.2., 2.3.10 (vernummering)

Titel 3: Hoofdstuk 1, nrs. 3.1.1, 3.1.1.1, 3.1.2, 3.1.3, 3.1.4, 3.1.8

De term horecabedrijf wordt niet meer gehanteerd; dit heeft nu de naam “openbare inrichting” gekregen.

Hoofdstuk 2, nrs. 3.2.1, 3.2.2 en 3.2.3. (vernummering)

Hoofdstuk 3, nrs. 3.3.1 en 3.3.2. (vernummering)

Hoofdstuk 7, nrs. 3.7.1 en 3.7.4 (vernummering)

Vervallen zijn: 3.1.3, 3.1.4, 3.2.3, onder 3.7.1(4x) en onder 3.7.4(2x).

Tijdstip besluitvorming (raadsvergadering 14 juni 2011)

In deze raadsvergaderingen wordt s eparaat een 1e wijziging van de APV 2011 aangeboden om vast te stellen. Deze wijziging heeft betrekking op de in- en uitritten. Met deze wijziging van de APV is in de Legesverordening nu al rekening gehouden (in titel 2, hoofdstuk 2.3.9.1 en 2.3.9.2). Het is daarom raadzaam om deze twee wijzigingen van verordeningen synchroon te laten lopen qua besluitvorming.

Toevoeging van een nieuw tarief

In Titel 3 is lid 3.1.5.2 toegevoegd. Dit betreft een tarief voor wijziging van de vergunning (drank- en horecawet) indien een wijziging in de bedrijfsvoering optreedt. Het bleek dat dit onderdeel ontbrak en in de praktijk toch voorkomt. Qua werkzaamheden zijn de handelingen nagenoeg hetzelfde als die genoemd onder nr. 3.1.1.1. Zodat hetzelfde tarief gebruikt kan worden.

College van burgemeester en wethouders