Regeling vervallen per 01-01-2017

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

VERORDENING LEGES 2016

De raad van de gemeente Oud-Beijerland;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 november 2015, nr Z-15.19955;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel a en b, van de Gemeentewet; artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘kwartaal’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in de 3e kalendermaand daarna;

  • e.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • f.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • -

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • -

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    stukken, inlichtingen of naspeuringen, waarvan de kosteloze afgifte, verstrekking of verrichting bij een wettelijk voorschrift aan gemeentebesturen is opgelegd;

  • d.

    stukken, inlichtingen of naspeuringen door gemeentebesturen, ambtenaren en instellingen in het openbaar belang aangevraagd;

  • e.

    verklaring omtrent het gedrag, indien de afgifte uitsluitend een ideëel doel betreft;

  • f.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1) De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2) Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3) Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a)

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b)

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeen-komstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekking op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen)

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De ‘Legesverordening 2015’ van 2 december 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. De verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2016’.

    Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oud-Beijerland van 8 december 2015.

    De griffier, De voorzitter,

    E.G. Bunt K. Tigelaar

Tarieventabel

 Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2016

 Gemeente Oud-Beijerland

 Indeling tarieventabel

 

Titel 1             Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1   Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2   Reisdocumenten

Hoofdstuk 3   Rijbewijzen

Hoofdstuk 4   Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5   Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6   Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7   Bestuursstukken

Hoofdstuk 8   Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9   Overige publiekszaken (VOG, legalisatie e.a.)

Hoofdstuk 10  Gemeentearchief

Hoofdstuk 11  Huisvestingswet

Hoofdstuk 12  Leegstandwet

Hoofdstuk 13  n.v.t.   (Gemeentegarantie)

Hoofdstuk 14  n.v.t.   (Marktstandplaatsen)

Hoofdstuk 15  Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16  Kansspelen

Hoofdstuk 17  Telecommunicatie

Hoofdstuk 18  Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19  Diversen

Hoofdstuk 20  A.P.V.-vergunningen, -ontheffingen of -vrijstellingen

 

 

Titel 2             Dienstverlening vallend onder

                        fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1   Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2   Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3   Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4   Vermindering

Hoofdstuk 5   Teruggaaf

Hoofdstuk 6   Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7   Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8   Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9   In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

Titel 3             Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1   Openbare inrichting (o.a. Horeca)

Hoofdstuk 2   Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3   Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4   Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5   In deze titel niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1  Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

In het gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6 op:

maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur (uitgezonderd maandag om 9.00 en 9.30 uur)

Zaterdag 11.00 - 14.00 uur

 

 

€  276,10

604,05

1.1.1.2

In het Oude Raadhuis, Waterstal 1 op:

Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 12.00-17.00 uur

Zaterdag 11.00-14.00 uur

  531,35

€  859,20

1.1.1.3

In eenmalige trouwlocaties op:

maandag tot en met vrijdag 09.00-17.00 uur

Zaterdag 11.00-14.00 uur

 

505,05

832,95

1.1.1.4

1.1.1.5

Kosteloze voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap vindt plaats op maandagen in een spreekkamer van het gemeentehuis om 09.00 uur en om 09.30 uur. (zie 1.1.1.7)

Voor het op verzoek van het bruidspaar/partners optreden als getuige door een gemeenteambtenaar bij een huwelijk of partnerschapregistratie:

 

€ 22,45

1.1.1.6

1.1.1.7

Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op maandagmorgen om 09.00 uur of 09.30 uur naar de wens van het bruidspaar/partners plaatsvindt in de trouwzaal van het Gemeentehuis, bedraagt het tarief

Het tarief bedraagt voor administratiekosten bij het voltrekken van een legesvrij huwlijk of legesvrije partnerschapsregistratie:

 

  

€ 248,85

48,75

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder gebruikmaking van een trouwlocatie:

Indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een trouwlocatie of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte geldt het tarief onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.3.

 

 

€  44,85

 

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

 

 

€  67,30

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

 

 

€  67,30

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale   uitvoering:

€  21,75

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€   31,05

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier:

 

€    6,10

1.1.7

Worden de bewijzen van inschrijving afgegeven en de in 1.1.6 bedoelde werkzaamheden verricht voor een wetenschappelijk of filantropisch doel, dan wordt de helft van het in 1.1.6 genoemde tarief geheven.

 

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

1.1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een uittreksel uit het register van de burgerlijke stand van een andere gemeente

 

 

€    7,30

 

1.1.10

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor benoeming van een onbezoldigd buitengewoon

abtenaar van de burgerlijke stand voor een dag bedraagt:

€130,95

 

Hoofdstuk 2  Reisdocumenten

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,40  

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 

€   64,40

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€   51,20

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€    64,40

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€    51,20

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€    51,20

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€    50,40

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€    28,45

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€    47,30

 

 

Hoofdstuk 3  Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€    40,75

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€    36,65

1.3.3

Het onder 1.3.1 genoemde tarief wordt verhoogd met:

indien de aanvrager geen eerder verstrekt compleet rijbewijs kan overleggen. Dit met uitzondering van een vermissing als gevolg van:diefstal, brand of inbraak, waarbij het document was opgeslagen in een afgesloten woon- of werkruimte;een overval of beroving.

€  19,95

 

Hoofdstuk 4  Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie

 persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€      5,50

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€  557,85

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€2.748,50

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het maandelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen/overlijden/huwelijken binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente:

 

1.4.2.3.1

per categorie per kwartaal

€    35,55

1.4.2.3.2

per categorie per jaar

€    95,10

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€    12,20

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€   557,85

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€2.789,70

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid van het Besluit basisregistratie personen (wettelijk maximum)

€     7,50

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier:

€      6,10

 

 

Hoofdstuk 5  Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€      0,00

 

Hoofdstuk 6  Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (wettelijk maxima):

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€     0,23

 

met een maximum per bericht van

€     5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€   22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€     5,00

1.6.1.3

Dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€   22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van onderdeel 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€     4,50

  

 

 

 

Hoofdstuk 7  Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeente(programma)begroting

€  38,55

1.7.1.2

een afschrift van de gemeente(programma)rekening

€  38,55

1.7.1.3

een afschrift van de perspectiefnota

€    8,15

1.7.1.4

een afschrift van de gemeente(product)begroting, per boek, incl. bijlagenboek

€   57,20

1.7.1.5

een afschrift van de gemeente(product)rekening, per boek, incl. bijlagenboek

€   57,20

1.7.1.6

Indien de stukken genoemd onder 1.7.1.1 en 1.7.1.3 voor 1 september, voorafgaand aan het jaar waarvoor ze moeten dienen, schriftelijk zijn aangevraagd en mits de aanvrager een jaarabonnement heeft op de raadsstukken, zoals bedoeld in 1.7.2 wordt 1/6 van het vermelde bedrag geheven.

€     6,40

resp.

€     1,35

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op raadsstukken, voor zover ze door de Burgemeester en wethouders niet als vertrouwelijk of geheim zijn gekwalificeerd, inclusief agenda en notulen, doch exclusief de stukken hiervoor onder 1.7.1 vermeld:

 

1.7.2.1

per kwartaal

€   36,20

1.7.2.2

per jaar

€ 125,35

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op de stukken van een commissie, voor zover ze door de Burgemeester en wethouders niet als vertrouwelijk of geheim zijn gekwalificeerd, inclusief agenda en notulen, doch exclusief de stukken hiervoor onder 1.7.1.1 t/m 1.7.1.5 vermeld:

 

1.7.3.1

per kwartaal

€   16,70

1.7.3.2

per jaar

€   57,30

1.7.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op openbare besluitenlijsten van het college van burgemeester en wethouders voor een jaar

€ 156,70

1.7.4.2

Indien een abonnement, genoemd onder 1.7.5.1, wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld.

 

 

Hoofdstuk 8  Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.8.1.1

een compleet bestemmingsplan met ongekleurde plankaart, toelichting en voorschriften

€ 218,15

1.8.1.2

de voorschriften van een bestemmingsplan

€  73,15

1.8.1.3

de plankaart van een bestemmingsplan

€ 108,35

1.8.1.4

de toelichting van een bestemmingsplan

€   36,90

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit de administratie met betrekking tot perceelgegevens:

 

1.8.2.1

voor plattegronden etc. inclusief het opzoeken van bouwtekeningen, bestemming volgens geldend bestemmingsplan, gedeelte plankaart, de bestemming geldend voor  het perceel, bestaan van aanschrijvingen, beschermd monument, aanwezigheid van tanks en archeologiegegevens:per perceel

 

 

 

 

 

€   25,75

 

 

    

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift uit de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

 

€     0,00

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van het relatiebestand adres kadastraal perceel, per gelegde relatie

  

€     0,00

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uitreksel uit:

het gemeentelijke beperkingenregister, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wetkenbaarheid publiekrechtelijke beper-kingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

 

 

 

 

 

 

€   22,95

 

Hoofdstuk 9  Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag (VOG) (wettelijk maximum tarief)

€   41,35

1.9.2

tot het verkrijgen van een verklaring van gegoedheid, van inwoning, van oorsprong en alle andere, niet genoemde verkla-ringen, welke in het bijzonder belang der betrokken personen, worden opgemaakt(o.a. ook uittreksels G.B.A./bevolkings-register)

 

 

 

€    10,80

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€     7,05

1.9.4

Het tarief bedraagt voor het opzenden van het stuk, genoemd onder 1.9.3

€     3,15

 

Hoofdstuk 10           Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier, of gedeelte daarvan

€  7,40

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€  0,65

 

Hoofdstuk 11           Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014

€    43,05

1.11.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onderdeel c, van de Huisvestingswet 2014

€      0,00

 

Hoofdstuk 12           Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€  33,40

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€  33,40

 

Hoofdstuk 13           n.v.t.  (gemeentegarantie)

Hoofdstuk 14           n.v.t.  (marktstandplaatsen)

 

Hoofdstuk 15           Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€136,60

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€   23,65

1.15.3

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€   38,85

 

Hoofdstuk 16           Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat (wettelijk maximum)

€  56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kans-spelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat (wett.maximum)

€  56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat (wettelijk maximum)

€     34,00

1.16.2

Het onder 1.16.1.1 en 1.16.1.2 genoemde is van overeenkomstigetoepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de onder 1.16.1.1 en 1.16.1.2  genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

 

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):

 

1.16.3.1

voor verenigingen en instellingen zonder winstoogmerk (non-profit)

€   0,00

1.16.3.2

voor bedrijven en overige instellingen

€   73,20

1.16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening

€   423,50

 

 

 

Hoofdstuk 17           Telecommunicatie

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 240,80

1.17.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€    1,39

1.17.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€     0,73

1.17.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 193,15

1.17.1.4

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.17.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

1.17.3

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.17.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

 

1.17.4

Indien de aanvrager een beheerskostenvergoeding als bedoeld in de “Richtlijn Tarieven (graaf)werkzaamheden Telecom” of een daaraan gelijkwaardige privaatrechtelijke overeenkomst aan de gemeente verschuldigd is, wordt het in 1.17.1, 1.17.1.1, 1.17.1.2 en 1.17.1.3 bedoelde tarief op nihil vastgesteld.

 

 

Hoofdstuk 18           Verkeer en vervoer

1.18 .1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.18.1.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€    38,90

1.18.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€    38,90

1.18.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€    34,00

1.18.1.4

tot het verkrijgen van een Pas Vervoer Lokaal

€     9,85

1.18.1.5

tot het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van een wedstrijd op de weg als bedoeld in artikel 10 van de Wegenverkeerswet (verklaring geen bezwaar wielderrondes, triatlons e.d.)

€    38,90

1.18.2

tot het verwijderen en weer terugplaatsen van gemeentelijke eigendommen in verband met de doorgang van een exceptioneel transport als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€  301,45 excl.BTW

1.18.3

Het tarief bedraagt voor het aanleggen van een algemene gehandicaptenparkeerplaats bij woon- of werkadres, per aanleg

€  131,55

1.18.4

Het tarief bedraagt voor het aanleggen van een gehandicaptenparkeerplaats bij woon- of werkadres op kenteken, per aanleg

€    404,80

1.18.5

Het tarief bedraagt voor het wijzigen van het kenteken op het bij een gehandicaptenparkeerplaats behorende bord, per wijziging

€    182,15

 

 

Hoofdstuk 19           Diversen

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1.1

tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Verordening op de verblijfsgebouwen

€  423,00

1.19.1.2

tot het verlenen van een ontheffing op grond van het Lozingenbesluit Wet Bodembescherming

 

€1.539,75

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing of vergunning op grond van de Zondagswet

€    16,95

1.19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.19.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€      1,74

1.19.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.19.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€      0,65

1.19.2.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

€      0,65

1.19.2.2.3

per fotokopie van A-4-formaat met gebruikmaking van het kopieerapparaat met muntautomaat op gemeentewinkel

€      0,10

1.19.2.2.4

per fotokopie van A-3-formaat met gebruikmaking van het kopieerapparaat met muntautomaat op Gemeentewinkel

€      0,20

1.19.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.2.1 en 1.19.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

1.19.2.3.1

perA0, A1 en A2-formaat (via plotter)

€    17,25

1.19.2.3.2

per A0, A1 en A2-formaat (omgevingsvergunning via scanner)

€      8,15

1.19.2.3.3

per A0, A1 en A2-formaat digitale kopie

€      4,10

1.19.2.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

-lichte procedures

-zware procedures

 

 

€    16,60

€  125,65

1.19.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

€      1,80

1.19.3

Van de overeenkomstig de in hoofdstukken 11, 12, 15, 16 en 18 alsmede onderdeel 1.19.2 van hoofdstuk 19 geheven bedragen wordt de helft van de verschuldigde leges in rekening gebracht, indien:

 

1.19.3.1

op een verzoek/aanvraag afwijzend wordt beschikt;

 

1.19.3.2

het verzoek/aanvraag wordt ingetrokken, voordat de  vergunning ontheffing of verklaring is verleend.

 

1.19.4

verrekening/terugbetaling van het onder 1.19.3, 1.19.3.1 en 1.19.3.2 bedoelde vindt uitsluitend plaats als het terug te betalen/verrekenen bedrag € 17,35 of meer bedraagt.

 

1.19.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel hoofdstuk 1 t/m 19 niet benoemde beschikking:

€     55,75

 Hoofdstuk 20           A.P.V.-vergunningen, –ontheffingen of –vrijstelingen

1.20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning of ontheffing als bedoeld in genoemd artikel van de Algemene Plaatselijke Verordening Oud-Beijerland:

Artikel A.P.V.:

Lid

Soort

Omschrijving

Tarief

2:1

 

4

Ontheffing

Samenscholing

€ 165,10

2:10a

1

Vergunning

Voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd me de publieke functie van de weg:

M.b.t. driehoeksborden bedraagt het tarief:

 

 

€ 114,85

€   55,75

2:11

1

Vergunning

Aanleggen, beschadigen en veranderen van en weg

Zie Titel 2

2.3.8

2:12

1

Vergunning

maken, veranderen van een uitweg:uitweg te maken in het kader van de vastgestelde uitrittenregeling van een gemeentelijk bedrijventerrein:

Zie Titel 2

2.3.9

2:22

2

Ontheffing

Objecten onder of bij hoogspanningslijnen:

€ 114,85

2:25

1

Vergunning/ ontheffing

Evenementenvergunning:

Zie Titel 3

3.2.1 t/m 3.2.4.

2:28

1

Vergunning

Exploitatievergunning openbare inrichting

M.b.t. een wijziging van deze vergunning in verband met een wijziging in de bedrijfsvoering

of in de inrichting van een bestaande horeca-inrichting

Zie Titel 3 3.1.1

 

Zie Titel 3 3.1.1.1

2:29

4

Ontheffing

Sluitingstijden openbare inrichting

per dag of gedeelte daarvan

per kalenderkwartaal of gedeelte daarvanper kalenderjaar of gedeelte daarvan

Zie Titel 3 3.1.2

2:39

2

Vergunning

Exploiteren speelgelegenheid

 

Zie Titel 1 1.16.4

2.60

2

Ontheffing

Houden van hinderlijke of schadelijke dieren

€ 165,10

2:67

2

Vrijstelling

Verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister

 

€   36,40

2:72

 

Vergunning

Ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen:

 

 

€ 165,10

3:4

1

Vergunning

Exploiteren seksinrichting of escortbedrijf

Zie Titel 3 3.3.1.1 en 3.3.1.2

3:4/3.15

1.

Vergunning

Wijzigen vergunning seksinrichting of escortbedrijf

Zie Titel 3 3.3.2.1 en 3.3.2.2

4:11

1

Vergunning

Kapverbod

 

Zie Titel 2

2.3.10

4:18

3

Ontheffing

Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

 

€ 165,10

 

5:2

4

Ontheffing

Parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d.

€ 165,10

5:7

2

Ontheffing

Parkeren van reclamevoertuigen

€ 165,10

5:8

4

Ontheffing

Parkeren van grote voertuigen(langer dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter)

 

€ 165,10

5:11

3

Ontheffing

Aantasting groenvoorziening door voertuigen:

€ 165,10

5:18

1

Vergunning

Standplaats kramen en tafels(lichte procedure):

vergunning inclusief 1 dag

voor meerdere dagen, per dag

Standplaats voertuigen etc. (zware procedure):

- vergunning inclusief 1 dag

- voor meerdere dagen per dag

  

€   16,95

€   12,80

  

€ 114,85

€   12,80

5:23

1

Vergunning

Snuffelmarkten e.d.

 

Zie Titel 3 3.2.2

5:33

5

Ontheffing

Verbod verkeer in natuurgebied, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen

 

 

€ 201,10

5:34

3

Ontheffing

Verbod verbranden van afvalstoffen of vuur te stoken

 

€ 114,85

5:36

3

Ontheffing

Verbod asverstrooiing op wegen, sportvelden en speelterreinen

 

€ 114,85

1.20.2.1

Het tarief met betrekking tot de in Titel 1 en 3 genoemde APV-vergunningen, c.q. ontheffingen die noodzakelijk zijn ter ondersteuning van sociaal maatschappelijke doeleinden en – festiviteiten van en door non-profitinstellingen wordt gesteld op

 

 

 

€    0,00

1.20.2.2

Onder non-profitinstellingen worden verstaan organisaties zonder winstoogmerk zijnde stichtingen en verenigingen waarvan de middelen voor het merendeel afkomstig zijn uit bijdragen om niet van huishoudens en uit inkomen uit vermogen. De doelstelling van een non-profitorganisatie is de ondersteuning van private of publieke aangelegenheden voor niet-commerciële, maatschappelijke doeleinden. Particulier initiatief m.b.t. straatbarbecue/-feest, alsmede het plaatsen van een kerstboom, ofwel het tijdelijk verfraaien van de woon- en leefomgeving wordt hieraan gelijk gesteld.

 

1.20.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning of ontheffing als bedoeld in de hierna genoemde artikelen van de Algemene Plaatselijke Verordening Oud-Beijerland, bedraagt:

 

Artikel A.P.V.

Lid

Soort

Omschrijving

 

2:6

4

Ontheffing

Verspreiden dan wel openlijk aanbieden van gedrukte of geschreven stukken dan wel afbeeldingen

€0,00

2:9

3

Ontheffing

Optreden straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, filmoperateur of gids op af aan door de burgemeester aangewezen wegen of gedeelten daarvan

 

 

 

€    0,00

2:45

 

Ontheffing

Betreden van plantsoenen e.d.

€    0,00

2:63

2

Ontheffing

Duiven uitvliegen tussen 8.00 en 18.00 uur in een tijdvak dat ligt tussen 1 maart en 1 juni

€    0,00

2:64

5

Ontheffing

Bijen houden binnen een afstand van 30 meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven, of binnen een afstand van 30 meter van de weg

    0,00

4:6

2

Ontheffing

In werking hebben e.d. van geluidsapparatuur

€    0,00

5:3

2

Ontheffing

Te koop aanbieden van voertuigen

€    0,00

5:6

2

Ontheffing

Parkeren van kampeermiddelen e.d. langer dan 3 dagen

 

€ 0,00

5:13

1

Vergunning

Inzameling van geld of goederen

€ 0,00

 

1.20.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde verstrekking van een vergunning, ontheffing of vrijstelling ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening Oud-Beijerland, bedraagt:

 

 

€56,75

1.20.5

Van de overeenkomstig de in dit hoofdstuk geheven bedragen wordt de helft van de verschuldigde leges terugbetaald, indien:

 

1.20.5.1

op een verzoek/aanvraag afwijzend wordt beschikt;

 

1.20.5.2

het verzoek/aanvraag wordt ingetrokken, voordat de vergunning, ontheffing of verklaring is verleend.

 

1.20.6

Verrekening/terugbetaling van het onder 1.20.5, 1.20.5.1 en 1.20.5.2 genoemde vindt uitsluitend plaats als het terug te betalen bedrag € 17,35 of meer bedraagt.

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1  Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

 

Indien deze opgave ontbreekt of niet correct lijkt, wordt een raming van deze kosten exclusief B.T.W. gemaakt door of namens het college van burgemeester en wethouders.

 

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting.

Indien deze opgave ontbreekt of niet correct lijkt, wordt een raming van deze kosten exclusief B.T.W. gemaakt door of namens het college van burgemeester en wethouders.

 

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

Wabo:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 Hoofdstuk 2  Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg over activiteiten, waarvoor een omgevingsvergunning nodig is, die vallen onder de procedure volgens paragraaf 3.2 van de Wabo:

€ 138,10

2.2.2

om vooroverleg over activiteiten, waarvoor een omgevingsvergunning nodig is, die vallen onder de procedure volgens paragraaf 3.3 van de Wabo:

 

10 %

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

 Hoofdstuk 3  Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project:de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.

In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

2.3.1

2.3.1.1

Bouwactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:indien de bouwkosten bedragen:

 

Categorie

Hoogte bouwkosten in €

Tarieven: % van de bouwkosten

2.3.1.1.1

A

Tot                2.500

7,50 %

2.3.1.1.2

B

2.500 tot        5.000

4,50 %

2.3.1.1.3

C

5.000 tot      10.000

3,85 %

2.3.1.1.4

D

10.000 tot      25.000

3,60 %

2.3.1.1.5

E

25.000 tot      50.000

3,50 %

2.3.1.1.6

F

50.000 tot    100.000

3,40 %

2.3.1.1.7

G

100.000 tot    250.000

3,35 %

2.3.1.1.8

H

250.000 tot    500.000

3,25 %

2.3.1.1.9

I

500.000 tot  1.000.000

3,15 %

2.3.1.1.10

J

Vanaf   1.000.000

3,02 %

 

 

2.3.1.2

Toetsing Welstand

 

2.3.1.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

 

 

Categorie

Bouwkosten in €

Tarief

          

A. bouwkosten van

 € 0 - 25.000

€ 45,00

B. bouwkosten van 

€ 25.000 tot

€ 1.250.000

1,8‰ van de bouwkosten

C. bouwkosten van

€ 1.250.000 - hoger

€ 2.250,00

N.B.

  • 1.

    De legeskosten toetsing welstand worden naar boven afgerond op € 5,00

  • 2.

    Leges toetsing welstand worden berekend tot een maximum van € 2.250,00 aan bouwkosten.

2.3.1.3

Verplicht advies Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen nodig is en wordt beoordeeld:

€703,30

 

2.3.1.4

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

 

 

100 %

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€558,65

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 

10 %

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 

10 %

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

bouwkosten tot € 1.028.325,00:

bouwkosten vanaf € 1.028.325,00

 

€ 6.285,60

20%

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking):

 

20 %

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 

10 %

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 

 

 

 

20 %

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

30 %

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

20 %

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€         558,65

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€         558,65

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€      6.285,60

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€         558,65

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast  (afwijking van exploitatieplan):

€         558,65

2.3.4.5.1

indien een toetsing aan het exploitatieplan dient plaats te vinden wordt het onder 2.3.4.5 genoemde bedrag verhoogd met:

€     558,65

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 884,95

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 995,65

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 

€ 558,65

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:   

€ 231,95

2.3.5.2

Het onder 2.3.5.1 vermelde bedrag wordt verhoogd met:

 

Cate-gorie

Gebruiksoppervlakte

Tarief

1

0 t/m 100 m²

€    231,95

2

101 t/m 500 m²

€ 95,45 +  € 1,33 per m²

3

501 t/m 2.000 m²

€    525,25 +  € 0,46 per m²

4

2.001 t/m 5.000 m²

€ 1.310,65 +  € 0,11 per m²

5

5.001 t/m 50.000 m²

€ 1.800,80 +  € 0,029 per m²

6

meer dan 50.000 m²

€ 2.869,55 +  € 0,011 per m²

2.3.5.3

Indien een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement (gebruiksduur maximaal 4 weken), dan bedragen de leges 10% van de bedragen genoemd onder 2.3.5.1 en 2.3.5.2.

 

2.3.5.4

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief indien het betreft:

 

2.3.5.4.1

uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10 % van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat.

Het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.1 en 2.3.5.2, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.

 

2.3.5.4.2

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld onder 2.3.5.1 en 2.3.5.2, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2007 Gemeente Oud-Beijerland aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€160,35

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€160,35

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

Tot 10 m

€ 0,00

10 tot 20 m3 

€ 189,75

20 tot 50 m3 

€ 249,20

50 tot 100 m3

€ 344,20

Meer dan 100 m3

en per 50 m3 waarmee de 100 m3 te boven gaat

€ 344,20

€ 57,75

 

2.3.7.2

 Vervallen     (v/h asbesthoudende materialen slopen)

 

 

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€288,80

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€288,80

2.3.9.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, en in het kader is van de vastgestelde uitrittenregeling van een gemeentelijk bedrijventerrein, bedraagt het tarief:

€0,00

 

2.3.10

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€114,85

 

2.3.11

N.v.t.  ( Opslag van roerende zaken)

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€138,10

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€138,10

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

€138,10

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€0,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft:

het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;

 

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk (2.3.1. t/m 2.3.14) voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk (2.3.1. t/m 2.3.14) voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1.1

voor de beoordeling van een standaard archeologisch bodemrapport

€282,85

2.3.16.1.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport over een proefsleuvenonderzoek etc.

€565,75

2.3.16.2

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€419,95

 

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

het bedrag voor het advies, dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is meegedeeld. De kosten voor het advies blijken uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.17.3

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een andere instantie advies zal uitbrengen in de situatie dat de opgave van de aanlegkosten, bouwkosten of sloopkosten ontbreekt of niet correct lijkt: het bedrag voor het advies, dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is meegedeeld. De kosten voor het advies blijken uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.17.4

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€276,45

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten. Deze kosten blijken uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

Hoofdstuk 4  Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg (principeverzoek) of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, (2.2.1 en 2.2.2) waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

Geen verrekening vindt plaats indien de aanvraag om een vergunning wordt ingediend nadat 52 weken zijn verstreken na het tijdstip waarop het advies is verstrekt.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op vijf of meer activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering beloopt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2 %

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3 %

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5 %

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

 

Hoofdstuk 5  Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 5 weken na het in behandeling nemen ervan:

75 %

 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 5 weken na het in behandeling nemen ervan, doch voor het verlenen van de vergunning:

50 %

 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.2.1

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 7 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt.

De teruggaaf bedraagt:

50%

 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1.

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50 %

 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2.

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend,  bij rechterlijke uitspraak.

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 17,35 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

Hoofdstuk 6  Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€0,00

 

 

Hoofdstuk 7  Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, waarvoor al een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is voor de nieuwe aanvraag.

Dit met dien verstande dat een bedrag van minder dan € 190,60 niet leidt tot een teruggaaf.

 

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld  sprake is van een nieuwe omgevingsvergunning.

 

 

 

Hoofdstuk 8  Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€6.285,60

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

 

 

€3.017,05

 Hoofdstuk 9           In deze titel niet benoemde beschikking

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€33,75

 

 

 

 Titel 3             Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 Hoofdstuk 1  Openbare inrichting (O.a. Horeca)

3.1.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

 

 

€654,50

3.1.1.1.

Met betrekking tot een wijziging van deze vergunning in verband met een wijziging in de bedrijfsvoering of in de inrichting van een bestaande openbare inrichting

€108,95

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van de sluitingstijd als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening

- per dag (incidenteel)

- voor onbepaalde tijd

 

 

 

€108,95

€342,40

3.1.3

Vervallen

 

3.1.4

Vervallen

 

3.1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€377,90

3.1.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van deze vergunning in verband met een wijziging in de bedrijfsvoering of in de inrichting van een bestaande horeca-inrichting/openbare inrichting

€108,95

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€136,80

3.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet, voor het schenken van (zwak)alcoholische dranken bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard:

- voor verenigingen en instellingen zonder winstoogmerk(non-profit) in het kader van ondersteuning van sociaal maatschappelijke doeleinden en festiviteiten:

- voor bedrijven en overige instellingen:

 

 

 

  

 

€ 0,00

€136,80

 

 Hoofdstuk 2  Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

3.2.1.1

een A-evenement volgens de regionale Handreiking Publieksevenementen

€ 165,05

3.2.1.2

een B-evenement volgens de regionale Handreiking Publieksevenementen

€ 276,00

3.2.1.3

een C-evenement volgens de regionale Handreiking Publieksevenementen

€ 461,00

3.2.1.4

een herdenkingsplechtigheid

€    0,00

3.2.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een afgegeven evenementenvergunning

€ 108,95

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 158,80

 

Hoofdstuk 3  Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€1.628,95

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€1.628,95

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:4, tweede lid en 3:15van de Algemene plaatselijke verordening:

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 215,95

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 215,95

 Hoofdstuk 4  Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet 2014

€  34,85

 

 

Hoofdstuk 5  In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:

€33,75

3.5.2

Van de overeenkomstig de in hoofdstuk 1 (Horeca) en 2 (Evenementen) geheven bedragen wordt de helft van de verschuldigde leges terugbetaald, indien:

 

3.5.2.1

op een verzoek/aanvraag afwijzend wordt beschikt;

 

3.5.2.2

het verzoek/aanvraag wordt ingetrokken, voordat de vergunning, ontheffing of verklaring is verleend.

 

3.5.3

Verrekening/terugbetaling van het onder 3.5.2, 3.5.2.1 en 3.5.2.2. genoemde vindt uitsluitend plaats als het terug te betalen bedrag € 17,35 of meer bedraagt.

 

3.5.4.1

Het tarief met betrekking tot de in Titel 1 en 3 genoemde APV-vergunningen, c.q. ontheffingen die noodzakelijk zijn ter ondersteuning van sociaal maatschappelijke doeleinden en – festiviteiten van en door non-profitinstellingen wordt gesteld op:

 

 

 

€ 0,00

3.5.4.2

Onder non-profitinstellingen worden verstaan organisaties zonder winstoogmerk zijnde stichtingen en verenigingen waarvan de middelen voor het merendeel afkomstig zijn uit bijdragen om niet van huishoudens en uit inkomen uit vermogen. De doelstelling van een non-profitorganisatie is de ondersteuning van private of publieke aangelegenheden voor niet-commerciële, maatschappelijke doeleinden. Particulier initiatief m.b.t. straatbarbecue/-feest, alsmede het plaatsen van een kerstboom, ofwel het tijdelijk verfraaien van de woon- en leefomgeving wordt hieraan gelijk gesteld.

 

 

Behorende bij het raadsbesluit van 24 november 2015.

 

De griffier van Oud-Beijerland,

 E.G. Bunt