Regeling vervallen per 22-12-2022

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning

Geldend van 08-07-2005 t/m 21-12-2022 met terugwerkende kracht vanaf 03-01-2005

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning

De raad van de gemeente Oude IJsselstreek

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet

besluit vast te stellen de

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

  • 2.

    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie, bedoeld in het eerste lid onder a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt. Alvorens daartoe te besluiten treedt hij in overleg met de griffier en zonodig het betrokken raadslid met het oogmerk een bevredigende oplossing voor alle betrokkenen te realiseren.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft gedaan.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doen zij – het raadslid via de griffier – hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

De secretaris stelt de desbetreffende portefeuillehouder in het college desgewenst in kennis van een verzoek om bijstand van een ambtenaar.

Artikel 6

Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 7

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde voor de gemeenteraad, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 1.250,-- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 700,-- per raadszetel.

Artikel 8

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven die bestreden moeten worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen.

Artikel 9

  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt voor 31 januari van een kalenderjaar als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.

  • 2.

    In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand van de verkiezingen. In de maand volgende op die waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 10

  • 1.

    Indien het zeteltal van een fractie als gevolg van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage voor fractieondersteuning naar rato van het zeteltal.

  • 2.

    Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 7, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

Artikel 11

  • 1.

    Het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de aan een fractie toekomende bijdrage wordt door de fractie gereserveerd ter besteding in volgende jaren.

  • 2.

    De reserve is niet groter dan 30% van de bijdrage die de fractie in het voorgaande kalenderjaar ingevolge artikel 7 toekwam.

Artikel 12

  • 1.

    Elke fractie legt binnen drie maanden na afloop van het kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag.

  • 2.

    De verslagen worden bij de griffie ter inzage gelegd.

Paragraaf 3: Slotbepaling

Artikel 13

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 3 januari 2005.

  • 2.

    De regelingen inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand en fractieondersteuning, vastgesteld door de gemeenteraden van de voormalige gemeenten Gendringen en Wisch, worden met terugwerkende kracht met ingang van 3 januari 2005 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 juni 2005
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs. P.W. Bannink H.J.M. Kemperman

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2005, basis, toelichting.pdf