Subsidieverordening Innovatiekrediet Overijssel

Geldend van 09-12-2015 t/m heden

Intitulé

Subsidieverordening Innovatiekrediet Overijssel

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a. Awb: Algemene wet bestuursrecht.

  • b. Behouden of gecreëerde arbeidsplaats: de permanent bezette en tot volledige dagtaak omgerekende arbeidsplaats op jaarbasis (1 fte), gebaseerd op een arbeidsovereenkomst voor een aaneengesloten periode van minimaal 12 maanden welke met het projectplan wordt geschapen of in stand wordt gelaten na realisatie van het projectplan.

  • c. Dekkingsplan: overzicht van de wijze waarop de aanvrager voorziet in de benodigde financiën voor de realisatie van het projectplan.

  • d. Duurzaamheid: de mate waarin het projectplan bijdraagt aan maatschappelijke vraagstukken.

  • e. IFO II B.V.: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Innovatiefonds Overijssel II B.V..

  • f. Mededeling-rentepercentages: Mededeling van de Commissie over de herziening van de methode waarmee de referentie- en disconteringspercentages worden vastgesteld (Pb. 2008, C14/6) of diens opvolger.

  • g. MKB-onderneming: kleine, middelgrote of micro- onderneming als bedoeld in de Aanbeveling van de Europese Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (Pb. 2003, L124/36), of diens opvolger.

  • h. Onderneming: een natuurlijke of rechtspersoon die een economische activiteit uitoefent ongeacht de rechtsvorm of de wijze van financiering; een concern wordt als één onderneming aangemerkt.

  • i. Ondernemingen in financiële moeilijkheden: MKB-ondernemingen die voldoen aan de criteria die genoemd zijn in punt 20 onder a, b en c op pagina 6 van de EU richtsnoeren voor reddings- en herstructureringssteun aan niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden (Pb. 2014, C249/01) of diens opvolger.

  • j. Projectplan: een document met informatie waarin is omschreven hoe de aanvrager verwacht geld te gaan verdienen met het te ontwikkelen, het ontwikkelde of het te vermarkten product, proces of de dienst.

  • k. Uitstaande saldo: het totale bedrag van uitbetaalde nog niet terugbetaalde voorschotten en rente dat de aanvrager op enig moment verschuldigd is uit hoofde van de subsidie, met uitzondering van nog niet opeisbare rente.

  • l. Uitvoeringsovereenkomst: de overeenkomst als bedoeld in artikel 4:36 van de Awb die IFO II B.V. met de subsidieontvanger sluit ter uitwerking van de beschikking tot subsidieverlening.

    1

Artikel 2 Toedeling bevoegdheid

IFO II B.V. is belast met het nemen van alle besluiten, het aangaan van verplichtingen en het verrichten van rechtshandelingen ter uitvoering van dit besluit.

2

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

IFO II. B.V. kan subsidie in de vorm van een geldlening verstrekken voor het uitvoeren van een projectplan.

Artikel 4 Criteria

  • Een aanvraag voor subsidie in de vorm van een geldlening moet voldoen aan de volgende criteria:

  • 1. De aanvrager is een MKB-onderneming, die is gevestigd in de provincie Overijssel.

  • 2. Het project heeft als doel de vernieuwing van producten, diensten en/of productieprocessen.

  • 3. Er is een uitgewerkt en onderbouwd projectplan. In het projectplan is aangegeven op welke wijze het project wordt gerealiseerd. Voor het projectplan moeten actuele gegevens, van maximaal drie maanden oud, worden gebruikt. Uit het projectplan dient duidelijk het belang van het project voor de onderneming te blijken. In het bijzonder dient te worden ingegaan op de volgende aspecten:

    • a

      ) Achtergrond van project

    • b

      ) Aanvrager en partners

    • c

      ) Doelstelling van het project en doelgroep

    • d

      ) Resultaat

    • e

      ) Marktperspectief

    • f

      ) Plan van aanpak

    • g

      ) Een overzichtelijke planning van activiteiten, met een duidelijke fasering, logische mijlpalen en daarbij een kwantificering van tussentijdse doelstellingen

    • h

      ) Sturing en controle

    • i

      ) Begroting

    • j

      ) De innovativiteit van het project en wijze van kennisbescherming.

  • 4. Het projectplan heeft betrekking op één van de volgende sectoren:

    • a

      ) High Tech Systems & Materials (HTSM), waaronder de maakindustrie;

    • b

      ) Kunststoffen & chemie;

    • c

      ) Gezondheidszorg/Life Sciences;

    • d

      ) Crossovers die tot stand komen tussen de in sub a-c genoemde sectoren en de sectoren Agrofood, Vrijetijdseconomie, Energie en Bouw.

  • 5. Het projectplan wordt uitgevoerd in de provincie Overijssel.

  • 6. Door het projectplan worden in de provincie Overijssel arbeidsplaatsen behouden of gecreëerd.

  • 3

  • 7. De subsidie wordt verstrekt onder de opschortende voorwaarde dat ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening een uitvoeringsovereenkomst is gesloten.

  • 4

Artikel 5 Grondslag subsidie

De subsidie bedraagt maximaal 50 % van de subsidiabele kosten en heeft een minimum van € 25.000,- per aanvraag en een maximum van € 75.000,- per aanvraag gedurende de gehele looptijd van de financiering.

Per aanvrager wordt maximaal twee maal een innovatiekrediet verstrekt tijdens de looptijd van deze verordening.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

  • 1 ) Als subsidiabele kosten worden beschouwd alle kosten van de aanvrager die noodzakelijk zijn om het project uit te voeren en die zijn toe te rekenen aan deze activiteit. Alleen de kosten van activiteiten die zijn gestart en uitgevoerd na het indienen van de subsidieaanvraag zijn subsidiabel.

  • 2 ) Loonkosten zijn subsidiabel tegen een forfaitair uurtarief van € 29,- per uur onder de voorwaarde dat de ondernemer een sluitende urenregistratie kan overleggen.

  • 5

  • 3 ) Tot de subsidiabele kosten behoren in ieder geval niet:

    • a

      ) kosten die gemaakt worden ten behoeve van het aanvragen van de subsidie voor het project;

    • b

      ) kosten die anderszins al vergoed zijn, bijvoorbeeld via subsidie, o.a. door het Rijk, door andere publiekrechtelijke rechtspersonen of openbare lichamen dan wel de daaraan gelieerde instellingen of door de Europese Commissie;

    • c

      ) aflossingen van een lening.

Artikel 7 Stukken bij de aanvraag

  • 6

  • 1. De aanvrager maakt gebruik van het aanvraagformulier Innovatiefonds Overijssel II innovatiekrediet.

  • 2. Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:

    • a

      ) een projectplan dat voldoet aan de criteria zoals genoemd in artikel 4, derde lid van deze verordening.

    • b

      ) een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, waarbij onder meer wordt aangegeven op welke sector de activiteiten betrekking hebben;

    • c

      ) de doelstellingen en resultaten die worden nagestreefd met de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • d

      ) een overzicht van de subsidiabele kosten;

    • e

      ) een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd met vermelding van de startdatum van de activiteit. Inclusief een liquiditeitsbegroting waaruit de voorgestelde bevoorschotting van de subsidie blijkt op basis waarvan de voorschotverlening conform artikel 18 kan worden bepaald;

    • f

      ) een overzicht van subsidies voor de subsidiabele activiteit die aangevraagd zijn, aangevraagd gaan worden, in behandeling zijn of verstrekt zijn;

    • g

      ) een overzicht van alle subsidies en andere financiering die door het Rijk, andere publiekrechtelijke rechtspersonen of openbare lichamen of daaraan gelieerde instellingen zijn verleend of zullen worden verleend voor dezelfde of gedeeltelijk dezelfde subsidiabele kosten die voor subsidieverlening onder deze verordening in aanmerking komen.

    • h

      ) een onderbouwing van de bijdrage aan duurzaamheid en het aantal behouden en gecreëerde arbeidsplaatsen;

    • i

      ) een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel van de aanvrager, niet ouder dan een half jaar, waaruit in ieder geval ook de tekenbevoegdheid blijkt;

    • j

      ) een ingevulde MKB-verklaring;

    7

    • k

      ) een verklaring dat de aanvrager niet een onderneming in financiële moeilijkheden is;

    • l

      ) de laatste drie vastgestelde jaarrekeningen, tenzij de aanvrager minder dan drie jaar geleden is opgericht, in welk geval het aantal jaarrekeningen gelijk is aan het aantal boekjaren dat is verstreken sinds de oprichting van aanvrager;

    • m

      ) bewijsstukken waaruit blijkt dat de aanvrager over middelen beschikt die kunnen worden aangewend ter financiering van het projectplan;

    • n

      ) een recent bankafschrift waaruit de tenaamstelling van de subsidieaanvrager blijkt.

Artikel 8 Indieningstermijn aanvraag

Een aanvraag voor een subsidie kan het hele kalenderjaar worden ingediend.

Artikel 9 Beslistermijn

8

IFO II B.V. beslist op een aanvraag om een subsidie binnen 22 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

9

Artikel 10 Subsidieplafond

IFO II B.V. stelt een subsidieplafond vast.

10

Artikel 11 Volgorde van behandeling

  • 1. Voor het bepalen van het bereiken van het van toepassing zijnde subsidieplafond, beslist IFO II B.V. op volgorde van het tijdstip van ontvangst van de aanvragen.

  • 2. Indien de aanvraag nog niet volledig is, wordt het tijdstip van ontvangst bepaald door het moment waarop de aanvraag wel volledig is.

  • 3. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van de behandeling van die aanvragen vastgesteld door middel van prioritering op basis van de punten die de aanvraag behaalt. De prioritering vindt plaats op basis van het hoogst aantal behaalde punten op basis van de verhouding van de aangevraagde lening tot de financiële bijdrage van de aanvrager aan het projectplan (maximaal 100 punten).

    11

Artikel 12 Weigeringsgronden

  • 1. IFO II B.V. weigert de subsidie indien:

    • a

      ) de te verlenen subsidie minder dan € 25.000,- bedraagt.

    • b

      ) de werkelijke kosten naar het oordeel van IFO II B.V. niet in redelijke verhouding staan tot het te verkrijgen resultaat;

    • c

      ) het projectplan naar het oordeel van IFO II B.V. niet haalbaar of uitvoerbaar is in een periode van twee jaar na verlening van de subsidie;

    • d

      ) de geldlening niet ten behoeve van het projectplan wordt aangewend;

    • e

      ) de aanvrager in financiële moeilijkheden verkeert;

    • f

      ) de aanvrager over onvoldoende financiële middelen kan beschikken om het projectplan uit te voeren;

    • g

      ) de aanvrager tijdens de looptijd van de lening loon in welke vorm dan ook verstrekt aan een persoon die voor hem werkzaam is, dat uitgaat boven 130 procent van de bezoldiging van de minister, inclusief sociale verzekeringspremies, belastbare vaste en variabele onkostenvergoedingen en voorzieningen ten behoeve van beloningen betaalbaar op termijn.

    • h

      ) de lening en de rente niet conform artikel 13 kunnen worden terugbetaald.

    • i

      ) de kosten van de subsidiabele activiteit redelijkerwijs anders kunnen worden gedekt.

    12

Artikel 13 Verplichtingen subsidieontvanger

  • 1. De subsidieontvanger sluit met IFO II B.V. uiterlijk acht weken na het verlenen van de subsidie een uitvoeringsovereenkomst.

  • 2. De subsidieontvanger betaalt in ieder geval jaarlijks het overeengekomen aflossingsbedrag en de verschuldigde rente met ingang van vierentwintig maanden volgend op de datum van verlening van de subsidie, aan IFO II B.V. terug.

  • 3. De subsidieontvanger is verplicht om het uitstaande saldo uiterlijk binnen vijf jaar na afronding van het project aan IFO II B.V. te betalen.

  • 4. De rente is verschuldigd over het uitstaande saldo. Het rentepercentage wordt bepaald op basis van de Mededeling Rentepercentages waarbij het uitgangspunt voor de rente 650 punten (=6,5%) is vermeerderd met het, op het moment van subsidieverlening geldende, door de Europese Commissie vastgestelde basispercentage.

  • 5. Terzake van de aflossing en de verschuldigde rente wordt in de uitvoeringsovereenkomst een betalingsregime afgesproken en kunnen verplichtingen worden opgenomen ten aanzien van de kredietwaardigheid van de subsidieontvanger.

  • 6. De subsidieontvanger doet onverwijld mededeling aan IFO II B.V. van de omstandigheid dat hij verwacht niet binnen de in de beschikking tot subsidieverlening opgenomen termijn te beschikken over de vereiste vergunningen, ontheffingen of andere (rechtens benodigde) toestemmingen in verband met het uitvoeren van het projectplan.

  • 7. De subsidieontvanger dient binnen een jaar na subsidieverlening te starten met de uitvoering van het projectplan.

  • 8. De subsidieontvanger dient een deugdelijke projectadministratie bij te houden, waaruit onder meer alle kosten en financieringen voor het project blijken.

  • 9. Het projectplan moet binnen twee jaar na verlening van de subsidie zijn gerealiseerd.

  • 10. De subsidieontvanger dient uiterlijk na verloop van de duur van de geldlening, zoals vermeld in de uitvoeringsovereenkomst, aan te tonen dat het projectplan conform de aanvraag is uitgevoerd en voltooid. Daarbij rapporteert de aanvrager ook over de bijdrage aan duurzaamheid en de behouden en gecreëerde werkgelegenheid door het projectplan.

  • 11. De subsidieontvanger doet binnen twee weken melding aan IFO II B.V., zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of niet geheel vóór de in de beschikking vermelde datum waarop deze uiterlijk moeten zijn verricht, zullen worden verricht of dat vóór die datum niet of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan.

  • 12. De subsidieontvanger informeert IFO II B.V. binnen twee weken schriftelijk over:

    • a.

      (voorgenomen) besluiten of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten van de subsidieontvanger dan wel ontbinding van de rechtspersoon van de subsidieontvanger;

    • b.

      relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden of (voorgenomen) besluiten daartoe;

    • c.

      wijziging van de statuten voor zover het betreft de rechtsvorm van de rechtspersoon, het doel van de rechtspersoon of (voorgenomen) besluiten daartoe en wijzigingen van de bestuurssamenstelling.

  • 13. De subsidieontvanger is verplicht bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten bekend te maken dat de uitvoering van het projectplan (mede) mogelijk gemaakt is door Innovatiefonds Overijssel. IFO II B.V. is gerechtigd om de naam, het logo en overige niet-vertrouwelijke gegevens van subsidieontvanger te gebruiken voor reclame-en pr-uitingen ter promotie van Innovatiefonds Overijssel.

  • 14. De subsidieontvanger verstrekt twee maal per kalenderjaar financiële overzichten en verslagen waarin in ieder geval is opgenomen een samenvatting van de voortgang van het project, de halfjaarlijkse financiële verslaggeving, en een liquiditeitsbegroting voor een periode van de volgende twaalf maanden , alsmede een maal per jaar: een rapportage over de bijdrage aan duurzaamheid en de behouden en gecreëerde werkgelegenheid door het projectplan, de jaarlijks op te stellen jaarstukken alsmede een verklaring van de externe accountant van de subsidieontvanger, welke (ten minste) een samenstellingsverklaring dient te zijn, en het voorstel tot bestemming van het nettoresultaat, inclusief een eventuele managementletter. Indien de looptijd van de lening langer duurt dan één jaar, wordt in de uitvoeringsovereenkomst afgesproken hoe vaak en op welke wijze de aanvrager aan IFO II B.V. moet rapporteren over de voortgang van het projectplan en de stukken die daarbij worden overgelegd. Dit wordt in de uitvoeringsovereenkomst vastgelegd.

  • 15. Bij het tekenen van de uitvoeringsovereenkomst, tekent de aanvrager een machtiging, zodat IFO II B.V. de aflossing en rente kan innen.

    13

Artikel 14 Uitstel of ontheffing betalingsverplichting

  • 1. De subsidieontvanger kan IFO II B.V. verzoeken om het subsidiebedrag in andere termijnen terug te betalen.

  • 2. De subsidieontvanger kan IFO II B.V. deugdelijk gemotiveerd verzoeken om gehele of gedeeltelijke ontheffing te verlenen van de verplichting genoemd in artikel 13 tweede tot en met het vijfde lid.

  • 3. De ontheffing, bedoeld in het tweede lid, kan worden verleend indien:

    • a.

      terugbetaling naar oordeel van IFO II B.V. door bijzondere omstandigheden niet mogelijk is;

    • b.

      een strikte toepassing van artikel 13, tweede tot en met het vijfde lid naar het oordeel van IFO II B.V. door bijzondere omstandigheden zou leiden tot een onredelijke beslissing.

  • 4. IFO II B.V. kan bepalen dat bij het verzoek om ontheffing als bedoeld in het tweede lid van dit artikel een accountantsverklaring als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het BW wordt overgelegd.

  • 5. Er wordt geen uitstel of ontheffing verleend wanneer de ontheffing naar het oordeel van IFO II B.V. in strijd is met de toepasselijke staatssteunregels.

Artikel 15 Kenmerken uitvoeringsovereenkomst

  • Ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening wordt een uitvoeringsovereenkomst gesloten met de volgende kenmerken:

  • a. De hoogte van de geldlening per projectplan is maximaal 50 % van de subsidiabele kosten.

  • b. De looptijd van de geldlening bedraagt maximaal zeven jaar.

  • c. De rente van de geldlening is gedurende de looptijd van de geldlening vast.

  • d. IFO II B.V. kan een boetevrije vervroegde aflossing van de geldlening toestaan.

  • 14

Artikel 16 Subsidievaststelling

  • 1. Een aanvraag tot vaststelling dient uiterlijk 13 weken voor aflossing van de lening te worden ingediend.

  • 2. De aanvraag tot vaststelling bevat:

    • a.

      een eindverslag omtrent de uitvoering en de resultaten van het projectplan waaruit blijkt dat projectplan is uitgevoerd,

    • b.

      inzicht in de met het projectplan gerealiseerde behouden en gecreëerde arbeidsplaatsen en bijdrage aan duurzaamheid, en

    • c.

      de laatstelijk vastgestelde jaarrekening van de subsidieontvanger voorzien van een verklaring van een accountant, welke verklaring tenminste dient te zijn een samenstellingssverklaring.

  • 3. IFO II B.V. stelt binnen 22 weken na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling de subsidie vast.

  • 15

Artikel 17 Europese regelgeving en staatssteun

  • 1. De subsidie wordt verstrekt in overeenstemming met de staatssteunregels.

  • 2. IFO II B.V. wijzigt of trekt de beschikking tot subsidieverlening of subsidievaststelling in, als de subsidie is aangemerkt als ontoelaatbare staatssteun.

  • 16

Artikel 18 Voorschotverlening

  • 1. IFO II B.V. kan de aanvrager een voorschot van maximaal 100 procent van de verleende subsidie verstrekken.

  • 2. IFO II B.V. kan de subsidie in maximaal drie gedeelten uitbetalen, waarbij ieder gedeelte minimaal € 25.000,- bedraagt.

  • 17

  • 3. Een voorschot wordt uitbetaald, indien:

    • a.

      de aanvrager een daartoe strekkend rechtsgeldig namens de aanvrager ondertekend verzoek doet conform het aan de uitvoeringsovereenkomst aangehechte standaardverzoek, en

    • b.

      IFO II B.V. van oordeel is dat het projectplan nog steeds realiseerbaar is en is voldaan aan de overige voorwaarden van artikel 13 en

    • c.

      de aanvrager bij het verzoek om bevoorschotting aantoont dat de benodigde cofinanciering voor de realisatie van het projectplan voor de aanvrager onvoorwaardelijk en onbezwaard beschikbaar is.

    • d.

      de aanvrager aantoont over tenminste eenzelfde bedrag aan liquide middelen te beschikken welke kan worden aangewend voor het uitvoeren van het projectplan en

    • e.

      de aanvrager, in gevallen waarin eerder een of meerdere voorschotten zijn verleend, aantoont dat de op dat moment gerealiseerde subsidiabele kosten minimaal twee keer het verstrekte voorschot of de som van de verstrekte voorschotten bedragen. De aanvrager niet in financiële moeilijkheden verkeert,

    • f.

      de aanvrager een recent bankafschrift van de aanvrager overlegt.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

Artikel 20 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Subsidieverordening Innovatiekrediet Overijssel'.


Noot
1

[Toelichting: [Toelichting: In dit artikel worden begrippen verduidelijkt die in deze verordening worden gehanteerd.

Ter toelichting op het begrip "duurzaamheid": Hierbij wordt verwezen naar de door de Europese Commissie geformuleerde maatschappelijke vraagstukken:

- Gezondheid, demografische veranderingen en welzijn;

- Voedselveiligheid, duurzame landbouw, marien- en maritiem onderzoek,

bio-economie;

- Veilige, schone en efficiënte energie;

- Slim, groen en geïntegreerd vervoer;

- Klimaat, hulpbronefficiëntie, grondstoffen;

- Inclusieve en innovatieve samenleving;

- Veilige samenleving.

Ter toelichting op het begrip "Ondernemingen in financiële moeilijkheden". Uit punt 20 onder a, b en c op pagina 6 van de EU richtsnoeren voor reddings- en herstructureringssteun aan niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden, volgt dat voor wat betreft MKB-ondernemingen in de volgende gevallen sprake is van een onderneming in moeilijkheden:

a) in het geval van een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: meer dan de helft van haar geplaatste aandelenkapitaal is verdwenen door de opgebouwde verliezen. Dit is het geval wanneer het in mindering brengen van de opgebouwde verliezen op de reserves (en alle andere elementen die doorgaans worden beschouwd als een onderdeel van het eigen vermogen van de onderneming), een negatief cumulatief bedrag oplevert dat hoger is dan de helft van het geplaatste aandelenkapitaal;

b) in het geval van een onderneming waarin ten minste een aantal van de vennoten onbeperkt aansprakelijk zijn voor de schulden van de onderneming: meer dan de helft van het kapitaal van de onderneming zoals dat in de boeken van de onderneming is vermeld, is door de gecumuleerde verliezen verdwenen;

c) tegen de onderneming loopt een collectieve insolventieprocedure of de onderneming voldoet volgens het nationale recht aan de criteria om, op verzoek van haar schuldeisers, aan een collectieve insolventieprocedure te worden onderworpen.

Ter toelichting op het begrip Uitstaande saldo: terugbetaalde subsidie en betaalde rente vallen niet onder het begrip ‘op enig moment verschuldigd is uit hoofde van de subsidie'.]]

Noot
2

[Toelichting: [Toelichting: In dit artikel wordt IFO II B.V. aangewezen als uitvoerder van deze verordening. Aan IFO II B.V. wordt de bevoegdheid geattribueerd om alle besluiten, zoals bijvoorbeeld het besluit tot verlening van de subsidie, te nemen die nodig zijn ter uitvoering van deze subsidieverordening. Met de in de taakopdracht opgenomen clausulering wordt bereikt dat de toedeling geen betrekking heeft op andere subsidieregelingen dan de onderhavige subsidieverordening.]]

Noot
3

[Toelichting: [Toelichting: De aanvrager moet een onderbouwing geven van de in de provincie Overijssel behouden of gecreëerde arbeidsplaatsen.]]

Noot
4

[Toelichting: [Toelichting: Artikel 4:36 van de Awb maakt het sluiten van een zogenaamde uitvoeringsovereenkomst mogelijk met name met het oog op subsidies die worden verleend in de vorm van een garantie of een lening. In lid 7 van dit artikel is in overeenstemming met artikel 4:33 sub a van de Awb het sluiten van de uitvoeringsovereenkomst als voorwaarde voor subsidieverlening opgenomen. In artikel 13 eerste lid, is opgenomen dat de uitvoeringsovereenkomst uiterlijk acht weken na het verlenen van de subsidie wordt aangegaan. In artikel 15 zijn de belangrijkste uitgangspunten van de uitvoeringsovereenkomst opgenomen.]]

Noot
5

[Toelichting: [Toelichting: € 29,- per uur is gelijk aan het voor 2015 vastgestelde forfaitaire uurtarief Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk.]]

Noot
6

[Toelichting: [Toelichting: Dit artikel geeft voorschriften voor een aanvraag voor subsidie.

Ingevolge artikel 4:29 Awb begint het subsidieproces met een aanvraag.]]

Noot
7

[Toelichting: [[Toelichting: De MKB-verklaring die ingevuld moet worden, is beschikbaar op www.innovatiefondsoverijssel.nl. Het is niet toegestaan een andere MKB-verklaring te gebruiken dan deze.]]

Noot
8

[Toelichting: [Toelichting: De in dit artikellid genoemde termijnen zijn maximum termijnen. Indien mogelijk zal IFO II B.V. eerder beslissen.]]

Noot
9

[Toelichting: [Toelichting: Als uitgangspunt geldt een beslistermijn van maximaal tweeëntwintig weken, die begint op het moment van ontvangst van een aanvraag. Voor een niet-volledige aanvraag geldt artikel 4:5 Awb. Op grond van dat artikel kan IFO II B.V. de aanvrager een termijn geven waarbinnen hij zijn aanvraag alsnog kan aanvullen. Doet hij dat niet, dan kan de aanvraag na die termijn buiten behandeling worden gelaten. Worden de ontbrekende gegevens wel tijdig ingezonden, dan volgt behandeling van de aanvraag volgens de normale procedure. Gedurende de termijn dat de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, wordt de beslistermijn opgeschort (artikel 4:15 Awb).]]

Noot
10

[Toelichting: [Toelichting: Ingevolge artikel 4:22 van de Awb wordt onder subsidieplafond verstaan: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift. Artikel 4:25 van de Awb schrijft voor dat voor de vaststelling van een subsidieplafond een wettelijke grondslag is vereist. Artikel 10 geeft deze wettelijke grondslag. De Awb eist dat het subsidieplafond bekend wordt gemaakt voordat de periode waarop het betrekking heeft ingaat. Zo kunnen potentiële aanvragers weten hoeveel geld er beschikbaar is. Op grond van artikel 4:25, tweede lid, Awb moet een aanvraag om subsidie worden geweigerd, als door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.]]

Noot
11

[Toelichting: [Toelichting:

Subsidieaanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst. Hierbij geldt dat wanneer de aanvrager op grond van artikel 4:5 Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst van de aanvraag geldt. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden wordt de volgorde bepaald op basis van de totaalscore die de aanvraag behaalt.

Het aantal punten bij wordt bepaald volgens de formule: 100 * (totale financiering van het project -/- aangevraagde subsidie in de vorm van een lening) / (totale financiering van het project). Ofwel, hoe lager het relatieve subsidiepercentage, hoe hoger het aantal punten.

Rekenvoorbeelden: wanneer de totale benodigde financiering van het project 300.000 euro bedraagt, waarvan 75.000 euro subsidie wordt aangevraagd, worden 100 * (300.000 - 75.000)/300.000 = 75 punten toegekend.

Wanneer de totale benodigde financiering van het project 150.000 euro bedraagt, waarvan 75.000 euro subsidie wordt aangevraagd, worden 100 * (150.000 -75.000)/150.000 = 50 punten toegekend.

De prioritering vindt plaats op basis van het hoogst aantal behaalde punten.]]

Noot
12

[Toelichting: [Toelichting: Als een van deze afwijzingsgronden zich voordoet, dan moet IFO II B.V. de aanvraag afwijzen.

Toelichting op lid f: Het is van belang dat met de subsidiering het hele projectplan uitvoerbaar is. De aanvrager moet kunnen aantonen dat hij over voldoende middelen kan beschikken om het project uit te kunnen voeren. Hij moet aldus kunnen aantonen dat de ontvangst van de subsidie maakt dat hij naast het subsidiebedrag over voldoende andere middelen beschikt om het projectplan te kunnen voeren.]]

Noot
13

[Toelichting: [Toelichting: Dit artikel bevat de belangrijkste subsidieverplichtingen die aan de subsidieontvanger zullen worden opgelegd. Op grond van artikel 4:37 van de Awb kunnen de in dat artikel genoemde verplichtingen aan subsidieontvangers worden opgelegd zonder wettelijk voorschrift. Een aantal subsidieverplichtingen kan vanwege het bepaalde in artikel 4:38 en 4:39 van de Awb slechts worden opgelegd als dat in een wettelijke regeling, zoals deze verordening, is bepaald. Om die reden is in dit artikel een aantal subsidieverplichtingen geformuleerd.

De subsidieontvanger is verplicht tijdig (zonder nodeloos tijdsverloop) te melden als het aannemelijk is dat de gesubsidieerde activiteit niet, niet tijdig, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen zal worden verricht. In dat geval zal de subsidie lager of op nihil worden vastgesteld of zullen nadere afspraken worden gemaakt over het aanpassen van de verplichtingen, bijvoorbeeld het geven van meer tijd voor de uitvoering van de activiteiten. Bij het niet voldoen aan deze informatieplicht kan, indien dat achteraf mocht blijken, met toepassing van artikel 4:49 Awb alsnog de subsidievaststelling worden ingetrokken, omdat de ontvanger wist en behoorde te weten dat de vaststelling onjuist was. Terugvordering van de subsidie, inclusief wettelijke rente van het hele subsidiebedrag, kan in zo'n geval proportioneel worden geacht, omdat de ontvanger dan misbruik maakte van het gegeven vertrouwen, dat ten grondslag ligt aan de onderhavige subsidieverordening.

Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat de informatieplicht niet geldt na vaststelling van de subsidie of voor zover er (op verzoek van de belanghebbende) door de subsidieverlener een ontheffing is verleend van de verplichting om een prestatie overeenkomstig de subsidietoekenning uit te voeren.]]

Noot
14

[Toelichting: [Toelichting: Zie toelichting artikel 4, zevende lid over de achtergronden van de uitvoeringsovereenkomst.]]

Noot
15

[Toelichting: [Toelichting: In dit artikel is aangegeven dat en wanneer de subsidieontvanger een aanvraag tot subsidievaststelling moet indienen en welke stukken de subsidieontvanger daarbij moet overleggen. Verder is in dit artikel geregeld binnen welke termijn IFO II B.V. besluiten ter zake van de vaststelling van de subsidie. Als uitgangspunt geldt een beslistermijn van maximaal 22 weken, die begint op het moment van ontvangst van een aanvraag tot subsidievaststelling Dit is een maximum termijn. Indien mogelijk zal IFO II B.V. eerder beslissen.]]

Noot
16

[Toelichting: [Toelichting: Als een subsidie is aan te merken als ontoelaatbare staatssteun, moet IFO II B.V. het subsidiebesluit wijzigen of intrekken.]]

Noot
17

[Toelichting: [Toelichting: De subsidie kan in maximaal drie tranches worden uitbetaald in de vorm van een voorschot van de subsidie.]]