Verordening elektronische kennisgeving provincie Overijssel 2017

Geldend van 01-01-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening elektronische kennisgeving provincie Overijssel 2017

1

Verordening elektronische kennisgeving provincie Overijssel 2017

Artikel 1 Elektronische kennisgeving

  • 1. Het is mogelijk berichten van het provinciebestuur die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, uitsluitend elektronisch te verzenden, tenzij een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet. De verzending geschiedt door plaatsing op de website http://www.officielebekendmakingen.nl/.

    2

  • 2. Onder berichten worden in elk geval verstaan kennisgevingen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen en meldingen.

  • 3

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2017.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening elektronische kennisgeving provincie Overijssel 2017.


Noot
1

[Toelichting: Algemeen

Berichten mogen niet elektronisch worden gepubliceerd als er geen wettelijk voorschrift is dat dit bepaalt (artikel 2:14 tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht). Dit artikel luidt:

2. Tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, geschiedt de verzending van berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, niet uitsluitend elektronisch.

Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14 van de Algemene wet bestuursrecht, zodat juridisch kan worden volstaan met elektronische kennisgeving in de gevallen waarin aanvullende kennisgeving op andere wijze niet nodig is om degenen voor wie de kennisgeving bedoeld is, voldoende te bereiken.

Overheden brengen besluiten op twee manieren naar buiten:

- Door bekendmaking

- Door kennisgeving over besluiten.

Deze verordening heeft uitsluitend betrekking op elektronische kennisgevingen. Voor bekendmakingen is nl. geen verordening nodig. Artikel 3:42 tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht regelt immers dat besluiten van algemene strekking, zoals beleidsregels, plannen met besluitkarakter e.d. elektronisch bekend gemaakt worden in een van overheidswege uitgegeven blad. Voor algemeen verbindende voorschriften regelt de Provinciewet sinds 1 januari 2014 dat deze uitsluitend digitaal bekend gemaakt mogen worden. Dat gebeurt door publicatie in een elektronisch provinciaal blad. Beschikkingen die gericht zijn tot één of meer belanghebbenden, worden bekend gemaakt door toezending of uitreiking, en de Algemene wet bestuursrecht regelt onder welke voorwaarden dat elektronisch kan. 

Kennisgevingen laten een besluit niet in werking treden, maar zijn bedoeld om het voor potentieel geïnteresseerden mogelijk te maken kennis te nemen van besluiten, ontwerpen en andere berichten van de overheid die voor hen van belang kunnen zijn. Bijvoorbeeld om te laten weten dat een bepaalde vergunning is aangevraagd, dat de overheid ergens mee heeft ingestemd, dat er een ontwerp-beschikking ter inzage is gelegd, dat er zienswijzen ingediend kunnen worden of bezwaar ingesteld enz.

Soms doet een overheid zo'n kennisgeving op eigen initiatief, vaak moet het op grond van een wet. Als bijvoorbeeld de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van de Algemene wet bestuursrecht wordt gevolgd, moet de overheid op grond van artikel 3:12 eerste lid van die wet, kennis geven van het ontwerpbesluit. Dat moet dan in ‘een of meer dag-, nieuws-, of huis aan huisbladen of op een andere geschikte wijze. Die ‘andere geschikte wijze' mag ook elektronische kennisgeving zijn. Aangezien het echter berichten zijn die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, geldt dan bovendien artikel 2:14 tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht: verzending van zulke berichten mag niet uitsluitend elektronisch, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald. Inmiddels is in de jurisprudentie meer dan eens uitgemaakt dat een provinciale verordening als zo'n wettelijk voorschrift moet worden beschouwd. ]

Noot
2

[Toelichting: Dit artikel gaat over de kennisgeving, gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen, meldingen en andere berichten, zoals bijvoorbeeld de aankondiging van een statenvergadering, een inspraakavond en dergelijke.

 ‘Kennisgeven' is in de Algemene wet bestuursrecht de algemene term voor diverse vormen van het naar buiten brengen van sommige besluiten - maar ook en vooral van andere documenten-  die erop is gericht dat alle potentieel belanghebbenden daar effectief kennis van kunnen nemen.

Met dit artikellid wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift teneinde kennisgevingen uitsluitend elektronisch te kunnen publiceren (artikel 2:14 tweede lid van de Awb). Het artikel regelt verder dat de verzending geschiedt door plaatsing op de website http://www.officielebekendmakingen.nl/.

In het artikellid wordt de mogelijkheid gecreëerd om kennisgevingen uitsluitend elektronisch  te publiceren. In bepaalde gevallen kan het echter verstandig zijn om niet te volstaan met de elektronische kennisgeving, maar bovendien te voorzien in een of meer andere wijzen van kennisgeving. Dit omdat er mensen zijn die geen toegang hebben tot het internet, en nog meer die deze toegang in theorie wel hebben maar die daar niet gemakkelijk hun weg kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks de provinciale website raadplegen. Naast elektronische kennisgeving kunnen ook andere vormen van publiciteit van belang zijn vanwege een betere service aan de potentieel geïnteresseerden. 

Het artikellid bepaalt bovendien dat een wettelijk voorschrift zich kan verzetten tegen uitsluitend elektronisch publiceren. Soms spreekt een specifieke wet bijvoorbeeld uitsluitend van kennisgeving in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad en biedt dus niet de mogelijkheid tot kennisgeving ‘op een andere geschikte wijze'. Dan is uitsluitend elektronisch kennisgeven eenvoudigweg niet mogelijk. Kennisgevingen op grond van de Wet ruimtelijke ordening hebben een eigen publicatieregime waardoor deze kennisgevingen in het algemeen niet onder het bereik van deze verordening kunnen vallen. En bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure zal met uitsluitend elektronische kennisgeving soms toch niet voldaan worden aan artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht, omdat de kennisgeving niet daadwerkelijk iedereen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kan hebben tegen het ontwerpbesluit. Kortom: aanvullende of afwijkende publicatieverplichtingen blijven ongewijzigd van toepassing.

De kennisgevingen worden via de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP) geplaatst op de website http://www.officielebekendmakingen.nl/. Op de website van de provincie Overijssel staat een hyperlink naar de daar gepubliceerde regelingen en andere berichten. De website is ook te bereiken via www.overheid.nl/lokalewet-enregelgeving.]

Noot
3

[Toelichting: Dit artikellid maakt duidelijk welke ruime betekenis het begrip ‘berichten' heeft. Zo ruim is het ook in artikel 2:14 tweede lid van de Awb bedoeld. Deze verordening betreft alleen de kennisgeving van de diverse berichten genoemd in dit artikel en gaat niet over het bekendmaken van besluiten. ]