Verordening klachten gemeente Papendrecht 2003

Geldend van 01-01-2004 t/m heden

Intitulé

Verordening klachten gemeente Papendrecht 2003

VERORDENING KLACHTEN GEMEENTE PAPENDRECHT 2003

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar zich in de uitoefening van zijn functie in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan of een ambtenaar.

  • c.

    klager: een natuurlijk of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;

  • d.

    beklaagde: degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;

  • e.

    bestuursorgaan: de raad, (een lid van) het college en de burgemeester van de gemeente Papendrecht;

  • f.

    ambtenaar: de persoon die door de gemeente Papendrecht is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn en een daarmee gelijk te stellen persoon in de uitoefening van zijn functie, met uitzondering van het personeel werkzaam bij een inrichting van openbaar onderwijs.

  • g.

    klachtencoördinator: de ambtenaar die door het college is belast met de coördinatie inzake klachten

Artikel 2 Indiening en registratie klacht

  • 1. Een klacht dient in eerste instantie te worden ingediend bij de klachtencoördinator.

  • 2. Indien een klacht mondeling wordt ingediend, kan de klager door de klachtencoördinator worden bijgestaan in het op schrift stellen van de klacht.

  • 3. De klachtencoördinator draagt zorg voor de vertrouwelijke registratie van de klacht en de verzending van een bericht van ontvangst.

Artikel 3 Vervanging klachtencoördinator

Indien de klacht betrekking heeft op de klachtencoördinator, dan wordt deze vervangen door een door het college aan te wijzen vervanger.

Artikel 4 Behandelingsplicht

  • 1. Indien een klaagschrift met betrekking op een gedraging jegens de klager niet voldoet aan de in artikel 9:4 Awb gestelde eisen kan een klacht buiten behandeling blijven mits de klager de gelegenheid heeft gehad het verzuim te herstellen binnen een hem daartoe door de klachtencoördinator gestelde termijn.

  • 2. Indien een klacht niet in behandeling wordt genomen doet de klachtencoördinator hiervan schriftelijk mededeling aan de klager.

  • 3. Indien er voor een klaagschrift een bezwaar- of beroepsprocedure bestaat, draagt de klachtencoördinator tevens zorg voor de doorzending daarvan naar de bevoegde instantie conform artikel 6:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 5 Klachtenbehandelaar

Een klacht wordt behandeld door:

  • a.

    de gemeentesecretaris, namens het college, indien het een gedraging van een sectordirecteur, het hoofd van de afdeling projectmanagement, dan wel een ambtenaar werkzaam bij het bestuurssecretariaat betreft;

  • b.

    de griffier, namens de raad, indien het een gedraging van een medewerker van de griffie betreft;

  • c.

    de sectordirecteur, namens het college, indien het een gedraging van een hoofd van een afdeling binnen zijn sector betreft;

  • d.

    het hoofd van een afdeling, waaronder de commandant brandweer, namens het college, indien het een gedraging van een ambtenaar binnen zijn afdeling betreft;

  • e.

    de burgemeester, namens het college, indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;

  • f.

    de burgemeester, namens het college, indien het een gedraging van het college of een wethouder betreft;

  • g.

    de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de raad betreft, dan wel een gedraging van de griffier betreft;

  • h.

    de waarnemend voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de voorzitter van de raad betreft;

  • i.

    de loco-burgemeester, namens het college, indien het een gedraging van de burgemeester in diens hoedanigheid als voorzitter van het college betreft;

  • j.

    de loco-burgemeester, namens de burgemeester, indien het een gedraging van de burgemeester betreft.

Artikel 6 Interne klachtenbehandeling en –afhandeling

  • 1. De klachtenbehandelaar stelt de beklaagde zo spoedig mogelijk in kennis van de klacht.

  • 2. De klachtenbehandelaar stelt de klager en de beklaagde schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn bevindingen van het onderzoek van de klacht alsmede van de eventuele conclusies die hij daaraan verbindt.

  • 3. ]De klachtencoördinator ontvangt een afschrift van deze beslissing.

Artikel 7 Informele afdoening

  • 1. Indien artikel 9:5 van de Algemene wet bestuursrecht toepassing heeft gevonden, wordt de klachtencoördinator zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.

  • 2. De klachtencoördinator zendt de klager een schriftelijke bevestiging van het bepaalde in het eerste lid.

Artikel 8 De Nationale Ombudsman

  • 1. Na de interne afhandeling van een klacht kan de klager zijn klacht voorleggen aan de Nationale ombudsman.

  • 2. Bij het meedelen van de beslissing aan de klager en de beklaagde wijst degene in wiens handen de klacht is gesteld erop dat als de klager zich niet met de beslissing kunnen verenigen, door hem een klacht in tweede instantie kan worden ingediend bij de Nationale ombudsman.

Artikel 9 Jaarlijkse publicatie klachten

De klachtencoördinator draagt zorg voor de jaarlijkse publicatie van de geregistreerde klachten binnen het burgerjaarverslag van de burgemeester, zoals bedoeld in artikel 170, tweede lid, van de Gemeentewet.

Artikel 10 Intrekking oude regeling

De verordening interne en extern klachtenregeling Papendrecht wordt ingetrokken.

  • Artikel

11 Overgangsrecht

  • 1. Klachten die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze verordening en op dat tijdstip nog bij degene in wiens handen de klacht is gesteld nog in behandeling zijn, worden behandeld volgens de Verordening interne en externe klachtenregeling Papendrecht, zoals deze voor dat tijdstip van toepassing was.

  • 2. Klachten over gedragingen die hebben plaatsgevonden vóór de inwerkingtreding van deze verordening en die zijn ingediend op of na dit tijdstip, worden behandeld met toepassing van deze verordening.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2004.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klachten gemeente Papendrecht 2003.