Regeling vervallen per 01-01-2012

Legesverordening 2011

Geldend van 06-01-2011 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011

Intitulé

Legesverordening 2011

HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van n dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

  • c.

    een afwijzende beschikking op aanvraag, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald;

  • d.

    stukken, inlichtingen of nasporingen in hun persoonlijk belang benodigd door personen, die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken;

  • e.

    stukken en legalisaties van handtekeningen op stukken met betrekking tot militaire zaken;

  • f.

    kwitanties voor geldsommen en andere stukken, waarbij de ontvangst of overneming van gelden of goederen wordt erkend of vermeld;

  • g.

    verrichtingen, welke ambtshalve ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden voldaan;

  • h.

    inlichtingen uit in de archiefbewaarplaats gedeponeerde archieven, waarmee een algemeen maatschappelijk belang is gediend;

  • i.

    1. stukken, inlichtingen of nasporingen door openbare besturen, ambtenaren en instellingen, aangevraagd in het openbaar belang, met uitzondering van computeroverzichten; 2. de vrijstellingsbepaling onder lid h, sub 1, is niet van toepassing voor de rijksdienst van het kadaster en de openbare registers;

  • j.

    beschikkingen op een aanvraag om een gemeentelijke subsidie;

  • k.

    de in de artikelen 1.7.1, 1.7.2 en 1.7.3, voor zover de verstrekking plaatsheeft ten behoeve van de pers.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28 , vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

1.De ‘Legesverordening 2009’, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 14 mei 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2010’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 december 2009,

de griffier,

A.P.M.A.F. Bergmans

de voorzitter,

C.J.M. de Bruin

TARIEVENTABEL

behorende bij de Legesverordening 2010

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Bouwgerelateerde leges

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bouwvergunning

Hoofdstuk 3 Verhogingen en aanvullende leges

Hoofdstuk 4 Slopen

Hoofdstuk 5 Aanlegvergunning

Hoofdstuk 6 Overig / administratief

Hoofdstuk 7 Overig

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

maandag om 09.00 uur en 09.30 uur

Nihil

1.1.1.2

ieder heel uur op maandag van 10.00 tot 16.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur

€ 201,00

1.1.1.3

zaterdag om 11.00 uur en 12.00 uur

€ 1.005,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.2.1

maandag om 09.00 uur en 09.30 uur, in de kamer van Burgemeester en wethouders voor paar en ambtenaar Burgerlijke Stand

nihil

1.1.2.2

ieder heel uur op maandag van 10.00 tot 16.00 uur

€ 201,00

1.1.2.3

ieder heel uur op dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur

€ 201,00

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 201,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 201,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap op een locatie als bedoeld in de Verordening huwelijkslocaties 2004:

1.1.5.1

maandag tussen 10.00 uur en 16.00 uur, dinsdag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 16.00 uur

€ 402,00

1.1.5.2

zaterdag om 11.00 uur en 12.00 uur

€ 1.492,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het fungeren van een gemeenteambtenaar als getuige bij een huwelijksvoltrekking of een partnerschapregistratie per ambtenaar per huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie

€ 27,80

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.7.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 16,30

1.1.7.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 29,30

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het annuleren of wijzigen van een afspraak huwelijksaangifte of aangifte geregistreerd partnerschap, wijzigen van de afspraak voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het wijzigen van de datum van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap

€ 47,90

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 56,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,97

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,93

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 8,97

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 42,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50

1.2.5

Het tarief tot het verstrekken van een reisdocument als bedoeld in 1.2.1 en 1.2.2 wordt, in geval het oude reisdocument niet of niet volledig wordt ingeleverd, vermeerderd met

€ 22,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 43,50

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,25

1.3.3

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt, indien het oude rijbewijs niet of niet-volledig wordt ingeleverd, vermeerderd met

€ 22,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,70

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 178,30

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 665,10

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 995,00

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 2.250,00

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 4.115,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 7,70

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 178,30

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 665,10

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 995,00

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 2.550,00

1.4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 4.115,00

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,85

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 7,70

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

met een maximum per bericht van

€ 4,50

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,50

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 58,30

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 58,30

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering

€ 5,30

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering

€ 5,70

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 58,30

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 52,50

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie of functionele raad

€ 3,70

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie

€ 3,60

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie of functionele raad

€ 28,10

1.7.3.2.2

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie of functionele raad

€ 28,10

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.4.1

een afschrift van de Bouwverordening

€ 45,20

1.7.4.2

een afschrift van de toelichting op de Bouwverordening

€ 36,20

1.7.4.3

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 19,10

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

vermeerderd met

€ 13,50

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,45

1.8.1.1.2

in formaat A3

€ 1,00

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, ongeacht het formaat

€ 8,00

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 13,50

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 13,50

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 13,50

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 13,50

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 8,50

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 13,50

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 13,50

1.8.3.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

€ 13,50

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 8,00

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 8,00

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,80

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verkrijgen van een sociale of medische indicatie (‘voorrangsverklaring’) in de Huisvestingswet c.q. Huisvestingsverordening

€ 53,71

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 55,00

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

1.13.1.1

tot en met een bedrag van € 20.000,00

€ 206,00

1.13.1.2

tot en met een bedrag van € 100.000,00

€ 412,00

1.13.1.3

tot en met een bedrag van € 500.000,00

€ 618,00

1.13.1.4

voor een bedrag groter dan € 500.000,00

€ 819,00

1.13.2

Voor aanvragen als bedoeld in onderdeel 1.13.1 die de gemeente bereiken nadat deze in behandeling zijn genomen door een waarborgfonds is van de hiervoor genoemde vergoedingen een percentage verschuldigd ter grootte van

25 %

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening van de hiervoor genoemde vergoedingen een percentage verschuldigd van

25 %

Hoofdstuk 14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 15,10

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van vier jaar of meer, of voor onbepaalde tijd

€ 226,50

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van vier jaar of meer, of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

€ 226,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 136,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 10,40

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

€ 8,20

1.17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking

€ 8,20

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 59,00

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,60

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,60

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 50,50

1.18.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 50,50

1.18.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 60,80

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 32,70

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 26,80

1.19.4

tot het wijzigen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 16,00

1.19.5

Het tarief als bedoeld onder 1.19.3 wordt vermeerderd met de kosten voor de vereiste medische keuring, als volgt:

1.19.5.1

in geval van een standaard medische keuring

€ 92,40

1.19.5.2

in geval van een uitgebreide medische keuring

€ 183,55

1.19.5.3

Indien de aanvrager zonder voorafgaand bericht van verhindering niet verschijnt voor de medische keuring als bedoeld onder 1.19.5 worden de administratiekosten in rekening gebracht ter grootte van

€ 92,40

1.19.5.4

Indien de keuringsarts door verzuim van de aanvrager genoodzaakt is het medisch dossier op te vragen bij de huisarts wordt het tarief als bedoeld onder 1.19.5 vermeerderd met

€ 46,45

1.19.5.5

Indien de keuringsarts door verzuim van de aanvrager genoodzaakt is het medisch dossier op te vragen bij de medisch specialist wordt het tarief als bedoeld onder 1.19.5 vermeerderd met

€ 69,72

1.19.5.6

Indien de keuringarts een huisbezoek bij de aanvrager moet afleggen wordt het tarief als bedoeld onder 1.19.5 vermeerderd met

€ 57,89

1.19.6

tot het plaatsen van een verkeersbord waarmee een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven, als bedoeld in artikel 67 RVV en 29 BABW

€ 231,90

1.19.7

tot het wijzigen of verplaatsen van een kentekenbord bij een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoeld in artikel 67 RVV en 29 BABW

€ 60,80

1.19.8

tot het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel ten behoeve van de (gedeeltelijke) afsluiting van een openbare weg

€ 11,10

1.19.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 21 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 177,90

1.19.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

1.19.10.1

een ontheffing in de parkeerschijfzone van het centrum voor de in artikel 1 lid 2 Regels uitgifte parkeerontheffingen centrum gedefinieerde bewoners voor de duur van 1 jaar

€ 24,10

1.19.10.2

een ontheffing in de parkeerschijfzone van het centrum voor de in artikel 1 lid 3 Regels uitgifte parkeerontheffingen centrum gedefinieerde gebruikers voor de duur van 1 jaar

€ 144,70

1.19.10.3

bezoekerskaarten voor bewoners, als bedoeld in artikel 5 Regels uitgifte parkeerontheffingen centrum, en bedrijven, als bedoeld in artikel 6 Regels uitgifte parkeerontheffingen centrum, met een maximum van 25 kaarten per adres per kwartaal, per kaart

€ 1,10

1.19.10.4

bezoekerskaarten voor zorginstellingen,als bedoeld in artikel 7 Regels uitgifte parkeerontheffingen centrum, met een maximum van 12 kaarten per zorgbehoevende, per kwartaal per kaart

€ 1,10

1.19.10.5

een ontheffing in de parkeerschijfzone voor werkenden op incidentele basis in het centrum, per dag (op basis van tarief 8 uur in parkeergarage)

€ 7,60

1.19.10.6

het wijzigen van de ontheffing van de parkeerschijfzone (eerste twee keer per jaar gratis)

€ 16,00

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van toestemming om te vissen in gemeentelijke openbare wateren (visvergunning)

€ 5,30

1.20.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Bomenverordening 2004 (kapvergunning)

€ 21,10

1.20.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van het Lozingenbesluit Wet bodembescherming

€ 1.307,00

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4.4.2 juncto 2.4.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening (vergunning handelsreclame) voor het plaatsen van:

1.20.2.1

driehoeksreclameborden en sandwichborden

€ 10,70

1.20.2.2

per driehoeksreclame- of sandwichbord per week vermeerderd met

€ 5,30

1.20.2.3

overige reclameaanduidingen, per reclameaanduiding

€ 26,70

1.20.2.4

de in onderdeel 1.20.2.1 en 1.20.2.3 bedoelde tarieven worden vermeerderd met de kosten van advies van de Welstandscommissie. De advieskosten worden berekend aan de hand van het begrote aantal uren dat met de beoordeling van de aanvraag is gemoeid, tegen een tarief van een kwartier of een gedeelte ervan.

De begrote kosten worden op voorhand kenbaar gemaakt aan de aanvrager. De kosten zijn ook verschuldigd indien de vergunning wordt geweigerd of van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt.

Indien de begrote kosten in werkelijkheid minder bedragen vindt verrekening plaats. In het omgekeerde geval vindt geen verrekening plaats.

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.3.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,00

1.20.3.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.3.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,50

1.20.3.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 1,00

1.20.3.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 15,60

1.20.3.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 10,10

TITEL 2 BOUWGERELATEERDE LEGES

Hoofdstuk 1 Algemeen

2.1

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

a.Woningwet;

b.Wet ruimtelijke ordening;

c.gemeentelijke bouwverordening;

d.Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke erfgoedverordening.

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

1.legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 2.2);

2.verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 2.3);

3.legesheffing slopen (zie onderdeel 2.4);

4.legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 2.5);

5.legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 2.6);

6.legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 2.7).

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 2.8).

Hoofdstuk 2 Bouwvergunningen

2.2

Algemeen

2.2.1

Op grond van onderdeel 2.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

-schetsplan;

-lichte bouwvergunning;

-reguliere bouwvergunning;

-bouwvergunning eerste fase;

-bouwvergunning tweede fase;

-wijziging bouwvergunning eerste fase.

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de beheersverordening bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria.

2.2.2

Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.2.3

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een op basis van een schetsplan uitgewerkt bouwplan:

0 %

van de bouwkosten zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

2.2.4

Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning:

2.2.4.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 25.000 bedragen

2,6 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 125,00;

2.2.4.2

indien de bouwkosten meer dan € 25.000 en minder dan € 250.000 bedragen

2,4 %

van de bouwkosten, met een minimum van € 650,00 ;

2.2.4.3

indien de bouwkosten meer dan € 250.000 bedragen

2,3 %

van de bouwkosten, met een minimum van € 6.000,00;

2.2.5

Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning:

2.2.5.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 25.000 bedragen

3,0 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 125,00;

2.2.5.2

indien de bouwkosten meer dan € 25.000 en minder dan € 250.000 bedragen

2,9 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 750,00;

2.2.5.3

indien de bouwkosten meer dan € 250.000 en minder dan € 500.000 bedragen

2,8 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 7.250,00;

2.2.5.4

indien de bouwkosten meer dan € 500.000 bedragen

2,3 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 14.000,00.

2.2.6

Aanvraag bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase:

2.2.6.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 25.000 bedragen

1,8 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 50,00;

2.2.6.2

indien de bouwkosten meer dan € 25.000 en minder dan € 250.000 bedragen

1,6 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 450,00;

2.2.6.3

indien de bouwkosten meer dan € 250.000 en minder dan € 500.000 bedragen

1,5 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 4.000,00;

2.2.6.4

indien de bouwkosten meer dan € 500.000 bedragen

1,4 %

van de bouwkosten met een minimum van € 7.500,00.

2.2.7

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase:

2.2.7.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 25.000 bedragen

1,6 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 100,00;

2.2.7.2

indien de bouwkosten meer dan € 25.000 en minder dan € 250.000 bedragen

1,5 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 400,00;

2.2.7.3

indien de bouwkosten meer dan € 250.000 en minder dan € 500.000 bedragen

1,4 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 3.750,00;

2.2.7.4

indien de bouwkosten meer dan € 500.000 bedragen

1,3 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 7.000,00.

2.2.8

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase:

2.2.8.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 25.000 bedragen

0,6 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 65,00;

2.2.8.2

indien de bouwkosten meer dan € 25.000 en minder dan € 250.000 bedragen

0,5 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 150,00;

2.2.8.3

indien de bouwkosten meer dan € 250.000 en minder dan € 500.000 bedragen

0,4 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 1.250,00;

2.2.8.4

indien de bouwkosten meer dan € 500.000 bedragen

0,3 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van € 2.000,00.

Hoofdstuk 3 Verhogingen en aanvullende leges

2.3

2.3.1

Algemeen

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 2.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

-beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 2.3.2);

-achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 2.3.3);

-projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 2.3.4);

-wijziging of ontheffing bestemmingsplan (zie onderdeel 2.3.5);

-bestemmingsplan in voorbereiding (zie onderdeel 2.3.6)

-toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan (onderdeel 2.3.7).

2.3.2

Beoordeling bodemrapport

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

2.3.2.1

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, indien de aanvraag afkomstig is van een particulier, verhoogd met

€ 300,00

2.3.2.2

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, indien de aanvraag afkomstig is van een bedrijf, verhoogd met

€ 700,00

2.3.2.3

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, indien de aanvraag afkomstig is van een particulier, verhoogd met

€ 300,00

2.3.2.4

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, indien de aanvraag afkomstig is van een bedrijf, verhoogd met

€ 700,00

2.3.3

Achteraf ingediende aanvraag

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw, verhoogd met

25 %

2.3.4

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast:

2.3.4.1

verhoogd met

€ 1.100,00

2.3.4.2

in voorkomende gevallen worden de onder 2.3.4.1 genoemde tarieven verhoogd met publicatiekosten, per publicatie

€ 65,00

2.3.5

Wijziging of ontheffing bestemmingsplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 300,00

2.3.6

Bestemmingsplan in voorbereiding

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan of artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

€ 65,00

2.3.7

Toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

2.3.7.1

toetsing aan een exploitatieplan dient plaats te vinden, verhoogd met

€ 300,00

2.3.7.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

€ 300,00

Hoofdstuk 4 Slopen

2.4

2.4.1

Begripsbepaling sloopkosten

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.4.2

Sloopvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in:

2.4.2.1

artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 100,00

2.4.2.2

artikel 8.1.1 van de Bouwverordening:

€ 100,00

2.4.3

Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

nihil

Hoofdstuk 5 Aanlegvergunning

2.5

2.5.1

Begripsbepaling aanlegkosten

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.5.2

Aanvraag aanlegvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning):

€ 375,00

Hoofdstuk 6 Overig / administratief

2.6

2.6.1

Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

2.6.2

Overschrijven vergunningen of ontheffingen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning of ontheffing

€ 65,00

2.6.3

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan:

het bedrag overeenkomstig 2.2.4, respectievelijk 2.2.5, uitgaande van de meerprijs (extra bouwkosten ten opzichte van de oorspronkelijke bouwkosten), met een minimum van

€ 65,00

2.6.4

Bestemmingswijzigingen

2.6.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 300,00

2.6.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 1.125,00

2.6.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.125,00

2.6.4.4

in voorkomende gevallen worden de onder 2.6.4 genoemde tarieven verhoogd met publicatiekosten, per publicatie

€ 65,00

2.6.5

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 300,00

2.6.6

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 300,00

2.6.7

Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan

€ 300,00

2.6.8

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

2.6.8.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken vóór verlening van de vergunning

0 %

van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges.

2.6.9

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 2.2.4 tot en met 2.2.8, onderscheidenlijk 2.4.2 of 2.5.2.

2.6.10

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 2.2.4 tot en met 2.2.8, onderscheidenlijk 2.4.2 of 2.5.2.

Hoofdstuk 7 Overig

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€ 241,20

TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 165,80

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 165,80

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet, voor zover het een wijziging van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, betreft

€ 81,10

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 10,70

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

3.1.5.1

het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening (exploitatievergunning horecabedrijf)

€ 123,60

3.1.5.2

tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.1.5.1, voor zover het een wijziging van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, betreft

€ 81,40

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.1.4.1 van de Algemene plaatselijke verordening (feest, muziek, wedstrijd op of aan de weg), voor de duur van:

3.2.1.1

een dag

€ 10,70

3.2.1.2

zes dagen

€ 16,30

3.2.1.3

een maand

€ 22,20

3.2.1.4

een kwartaal

€ 32,30

3.2.1.5

een jaar

€ 63,80

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening voor een seksinrichting of een escortbedrijf

€ 844,00

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.6.1

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning, ontheffing, toetstemming of verklaring als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Bouwverordening, artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening en artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken of inrichtingen met een vloeroppervlakte van

3.6.1.1

0 tot en met 100 m2

€ 225,85

3.6.1.2

101 tot en met 500 m2

€ 92,02

per m2 vermeerderd met

€ 1,33

3.6.1.3

501 tot en met 2000 m2

€ 508,16

per m2 vermeerderd met

€ 0,52

3.6.1.4

2001 tot en met 5000 m2

€ 1.267,26

per m2 vermeerderd met

€ 0,11

3.6.1.5

5001 tot en met 50.000 m2

€ 1.740,93

per m2 vermeerderd met

€ 0,03

3.6.1.6

meer dan 50.000 m2

€ 2.773,98

per m2 vermeerderd met

€ 0,01

3.6.2

een aanvraag tot wijziging van de tenaamstelling van een eerder afgegeven vergunning, ontheffing, toestemming of verklaring als bedoeld onder 5.7.1

€ 44,02

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 15,60

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 december 2009,

de griffier,

A.P.M.A.F. Bergmans

de voorzitter,

C.J.M. de Bruin