Regeling vervallen per 19-10-2021

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Papendrecht

Geldend van 01-01-2015 t/m 18-10-2021 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Papendrecht

Het college van de gemeente Papendrecht;

Gelet op

  • ·

    Artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen

  • ·

    Wet bescherming persoonsgegevens

  • ·

    Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Papendrecht

Besluit:

Vast te stellen de volgende:

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Papendrecht

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Papendrecht worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.

  • 3. De bijlage van dit Reglement vermeldt de organen, de taken en de gegevens als bedoeld in lid 1. Alsmede welke gegevens op welke wijze beschikbaar worden gesteld als bedoeld in lid 2.

Artikel 2: Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Papendrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 november 2014
De plv. secretaris De burgemeester
M.Boogmans C.J.M. de Bruin

Tabellen 1, 2 en 3 bij artikel 1 van het Reglement BRP

Bijlage 1 Tabellen Brp

Toelichting Regeling gegevensverstrekkingen BRP Papendrecht

Toelichting algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vervangen. Voor de zeer korte termijn heeft dit als gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de verstrekking van gegevens uit de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.

Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt en geven burgemeester en wethouders daar nadere invulling aan. De onderhavige regeling voorziet in de nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Papendrecht.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Papendrecht beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

Organen van de gemeente Papendrecht zijn de organisatieonderdelen van de gemeente die persoonsgegevens verwerken in de bedrijfsprocessen die ze uitvoeren.

De gemeente Papendrecht is ook bevoegd om gegevens over personen te verwerken, die niet in de gemeente Papendrecht woonachtig zijn. De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens over deze categorieën van personen. Deze zogenaamde systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Papendrecht op grond van artikel 3.2 Wet BRP.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Papendrecht woonachtig zijn, dient de gemeente Papendrecht het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Papendrecht, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt gelijktijdig inwerking met de Verordening waarop zij is gebaseerd. Als gevolg van de korte invoeringstermijn van de Wet BRP kon niet tijdig een nieuwe verordening en deze daaraan gekoppelde regeling worden vastgesteld en is het noodzakelijk aan deze regeling terugwerkende kracht toe te kennen.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 november 2014

De plv. secretaris

M.Boogmans

De burgemeester

C.J.M. de Bruin