Regeling vervallen per 28-12-2023

Algemeen mandaatbesluit

Geldend van 17-11-2020 t/m 27-12-2023

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit

Het college van de gemeente Papendrecht en de burgemeester van de gemeente Papendrecht, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft

overwegende, dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is, de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren dan wel volmacht te verlenen aan ambtenaren;

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;

besluiten

I. de uitoefening van de, in de bij dit besluit behorende lijsten vermelde bevoegdheden, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen en daarop de in die lijsten vermelde specifieke bepalingen, alsmede de onder punt II van dit besluit gestelde algemene bepalingen, van toepassing te verklaren;

II. ten aanzien van de uitoefening van de onder punt I van dit besluit bedoelde bevoegdhedentoekenning de volgende algemene bepalingen vast te stellen.

Artikel 1 Overleg met ander team

Indien bij een te nemen besluit een ander gemeentelijk team belang heeft dan wel de betreffende zaak het taakgebied van een ander gemeentelijk team raakt, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de teamleider van dat team voor.

Indien met deze geen overeenstemming wordt bereikt, legt de gemandateerde de zaak aan de betrokken portefeuillehouder voor. Indien zij geen overeenstemming bereiken, beslist het betrokken bestuursorgaan.

Artikel 2 Wijze van ondertekening: mandaat en volmacht

  • 1.

    Bij uitoefening van het mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    "Bestuursorgaan (b.v. Burgemeester en wethouders van Papendrecht),

    namens deze(n),"

    gevolgd door de functieaanduiding van de gemandateerde, zijn naam en zijn handtekening.

  • 2.

    Bij uitoefening van een volmacht worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    "De Burgemeester van Papendrecht,

    ondertekend namens deze,"

    gevolgd door de functieaanduiding van de gemandateerde, zijn naam en zijn handtekening.

Artikel 3 Regeling bij ondermandaat

  • 1.

    De in het mandaatregister genoemde bevoegdheden worden gemandateerd aan de betreffende functionaris. Het college geeft aan of de mogelijkheid van ondermandaat aanwezig is. De gemandateerde wijst de in ondermandaat bevoegde functionaris aan.

  • 2.

    In geval van uitoefening van ondermandaat als bedoeld in het eerste lid, worden uitgaande stukken ondertekend als beschreven in artikel 2, met dien verstande dat de functieaanduiding van de ondergemandateerde, zijn naam en zijn handtekening worden vermeld.

Artikel 4 Informatieplicht

  • 1.

    Een ieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat of ondermandaat is verleend informeert het college bij zwaarwegende omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden.

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid, heeft de gemandateerde een aan de uitoefening van de bevoegdheid voorafgaande informatieplicht en een signaleringsplicht jegens het college indien de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college naar verwachting politieke en maatschappelijke gevolgen kan hebben of indien een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk zal worden gesteld of anderszins aangesproken zal worden.

  • 3.

    Het managementteam, de teamleiders en het college overleggen regelmatig over de planning, de aantallen en de kwaliteit van de te nemen en reeds genomen besluiten namens het college.

Artikel 5 Plaatsvervanging

  • 1.

    In het geval de functionaris, niet zijnde de algemeen directeur, een lid van het MT of teamleider, aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, afwezig is worden deze bevoegdheden uitgeoefend door de teamleider.

  • 2.

    Indien de teamleider bevoegd is wordt hij of zij bij afwezigheid vervangen door zijn of haar plaatsvervanger. Bij afwezigheid van de plaatsvervanger wordt de teamleider vervangen door de algemeen directeur.

  • 3.

    Bij afwezigheid van de gemeentesecretaris wordt de vervangingsregeling gemeentesecretaris toegepast.

III. in te trekken al hun eerdere besluiten tot het verlenen van mandaten voor zover deze betrekking hebben op de, in de bij dit besluit behorende mandaatregister genoemde bestuursbevoegdheden, alsmede met betrekking tot de vervangingsregeling gemeentesecretaris;

IV. te bepalen dat indien er reeds eerder verleende volmachten strijdig zijn met de bepalingen in dit mandaatbesluit, deze bepalingen prefereren;

V. te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als Algemeen mandaatbesluit;

VI. te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na bekendmaking.

VII. te bepalen dat de teamleiders verantwoordelijk zijn voor het actueel houden van het mandaatregister. Gewenste wijzigingen worden via het team Bestuursondersteuning en Bedrijfsvoering aan de bestuursorganen ter besluitvorming voorgelegd.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders,

aldus vastgesteld in de vergadering van [datum],

de secretaris,

R. van Netten de burgemeester,

A.J. Moerkerke

de burgemeester,

A.J. Moerkerke