Beleidsregels voor het automatisch incasseren van gemeentelijke belastingaanslagen

Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels voor het automatisch incasseren van gemeentelijke belastingaanslagen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pekela;

gelet op het bepaalde in:

  • -

    artikel 231 van de Gemeentewet;

  • -

    artikel 9, tiende lid van de Invorderingswet;

  • -

    artikel 10 van de Verordening rioolheffing;

  • -

    artikel 7 van de Verordening onroerende-zaakbelastingen;

  • -

    artikel 9 van de Verordening afvalstoffenheffing;

  • -

    artikel 9 van de Verordening hondenbelasting.

besluit

vast te stellen de navolgende beleidsregels:

Beleidsregels voor het automatisch incasseren van gemeentelijke belastingaanslagen

Artikel 1 Algemeen

Indien een belastingplichtige de gemeente machtigt om voor bepaalde dan wel onbepaalde tijd van zijn/haar bankrekening in het kader van automatische betaling van gemeentelijke belastingaanslagen termijnbedragen af te schrijven, zijn de hiernavolgende regels van toepassing.

  • 1.

    Bij het verstrekken van een opdracht tot automatische betaling van een belastingaanslag verbindt de belastingschuldige zich zorg te dragen voor voldoende saldo op zijn of haar rekening.

  • 2.

    Ingeval de automatische incasso niet plaats kan vinden, wordt tweemaal aan de belastingschuldige een herinnering met een nieuw termijnbedrag toegezonden.

  • 3.

    Indien voor de tweede maal blijkt dat de verschuldigde bedragen niet door middel van automatische incasso van de betaalrekening kunnen worden afgeschreven, vervallen met onmiddellijke ingang de op basis van automatische incasso van toepassing zijnde tien betaaltermijnen.

  • 4.

    Met ingang van het vervallen van de tien betaaltermijnen zijn de algemene betaaltermijnen van toepassing.

  • 5.

    Indien de algemene betaaltermijnen reeds zijn vervallen, dient het openstaande bedrag binnen tien dagen na aanschrijven te worden voldaan.

  • 6.

    Wanneer de belastingschuldige schriftelijk verklaart de automatische incasso te willen beëindigen, vervallen eveneens de tien betaaltermijnen en wordt de belasting invorderbaar in de algemene drie betaaltermijnen. Het bepaalde onder punt 5 is hierbij van overeenkomstige toepassing.

  • 7.

    Indien ten tijde van de intrekking van de machtiging dan wel de ontoereikendheid van het saldo de algemene betaaltermijnen reeds zijn verstreken én indien niet binnen 10 dagen na aanschrijving is betaald, kan dwanginvordering plaatsvinden.

Artikel 2 Inwerkingtreding

  • 1. Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2. De beleidsregels “automatische incasso” van 17 maart 2009 worden ingetrokken met ingang van de in het eerste lid genoemde datum, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 3 Citeertitel

3.Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels automatische incasso.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 december 2015.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pekela,
De burgemeester De secretaris
J.Kuin J. van der Woude