Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018

Geldend van 01-01-2018 t/m 31-12-2018

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018

De raad van de gemeente Pekela;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 3 oktober 2017;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid en 7 van de Paspoortwet;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018

(Legesverordening 2018)

Tarieventabel behorend bij de Legesverordening 2018

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van, door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag of verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het afgeven van stukken nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon en bezoldiging.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.7.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      hoofdstuk 12 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening 2017’ van 20 december 2016, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2018, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2018.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 november 2017.

De voorzitter, De griffier,

J. Kuin W.E. Meffert

Tarieventabel behorend bij de Legesverordening 2018

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.1.1.1

op maandag tot en met vrijdag

€ 286,30

1.1.1.2

op dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand niet voor het publiek is geopend (artikel 6 van het reglement burgerlijke stand gemeente Pekela)

€ 1.503,25

1.1.1.3

buiten het gemeentehuis, met inachtneming van het bepaalde in artikel 64 van het Burgerlijke Wetboek, op elke werkdag, boven het voor deze dag geldende tarief als genoemd onder 1.1.1.1 en 1.1.1.2

€ 196,75

1.1.2

De huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzettingen, in het gemeentehuis, op maandagmorgen 09.00 – 09.30 uur geschieden kosteloos

1.1.3

Indien het huwelijk of de partnerschapsregistratie op verzoek wordt voltrokken in het “Albatrosgebouw” is een extra recht verschuldigd van

€ 209,60

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap tijdens kantooruren zonder gebruik te maken van een trouwzaal

€ 50,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 16,30

1.1.5.2

een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 32,60

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 28,25

1.1.7

Het tarief voor een gewaarmerkt afschrift of uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand bedraagt (wettelijk tarief)

€ 13,20

1.1.8

Het tarief voor de afgifte van een verklaring van huwelijksbevoegdheid bedraagt (wettelijk tarief)

€ 23,30

1.1.9

Het tarief voor de aanvraag van een bewijs van in leven zijn bedraagt (wettelijk tarief)

€ 13,20

1.1.10

Het tarief voor een incidentele benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand bedraagt

€ 141,75

1.1.11

Het tarief voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand bedraagt (wettelijk tarief)

€ 13,20

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.2.1.1

het verstrekken van

-een nationaal paspoort;

-een zakenpaspoort ; en

-een faciliteitenpaspoort;

voor personen tot en met 17 jaar; en

-een reisdocument voor vluchtelingen; en

-een reisdocument voor vreemdelingen,

alle met een geldigheidsduur van 5 jaar, inclusief de rijkskostencomponent zoals vastgesteld in het besluit Paspoortgelden (wettelijk maximum)

Maximum tarief

1.2.1.2

het verstrekken van

-een nationaal paspoort;

-een zakenpaspoort ; en

-een faciliteitenpaspoort;

voor personen van 18 jaar en ouder, alle met een geldigheidsduur van 10 jaar, inclusief de rijkskostencomponent zoals vastgesteld in het besluit Paspoortgelden (wettelijk maximum)

Maximum tarief

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.2.2.1

het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen tot en met 17 jaar, met een geldigheidsduur van 5 jaar (wettelijk maximum)

Maximum tarief

1.2.2.2

het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen van 18 jaar en ouder, met een geldigheidsduur van 10 jaar, inclusief de rijkskostencomponent zoals vastgesteld in het besluit Paspoortgelden (wettelijk maximum)

Maximum tarief

1.2.3

De tarieven genoemd in de subonderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.2 en in de subonderdelen 1.2.2.1 tot en met 1.2.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van (wettelijk maximum):

Maximum tarief

1.2.5

Het tarief genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.2, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.6

De tarieven in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.3 worden naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

Maximum tarief

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

Maximum tarief

1.3.3

Indien bij de aanvraag en/of uitreiking van een eerder aan belanghebbende afgegeven rijbewijs niet wordt ingeleverd, is voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot afgifte van een rijbewijs een extra bedrag verschuldigd van

Geen Tarief

1.3.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een aanvraagformulier ter verkrijging van een Geneeskundige Verklaring betreffende lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen, waarvoor een rijbewijs is vereist (zogenaamde Eigen Verklaring) bedraagt

€ 47,50

1.3.5

Het tarief in onderdeel 1.3.1 wordt naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en/of Basisregistratie Personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

€ 11,45

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 190,35

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 829,00

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.463,00

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 4.433,75

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 9.037,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de Basisregistratie Personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 11,45

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 190,35

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 829,00

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.463,00

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 4.433,75

1.4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 9.037,00

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 11,45

1.4.5.1

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 7,50

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie Personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 28,25

met een starttarief van

€ 63,00

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een andere, niet in deze tarieventabel genoemde verklaring, die in het bijzonder belang van de aanvrager wordt opgemaakt

€ 30,00

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een adresverklaring met vermelding van het waardegegeven (WOZ-waarde niet-woning)

€ 19,80

1.4.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gezinsuittreksel uit de Basisregistratie Personen

€ 30,00

Hoofdstuk 5 Bestuursstukken

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.5.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 106,75

1.5.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 90,35

1.5.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag

€ 50,15

1.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.5.2.1

tot het verstrekken van:

1.5.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,85

1.5.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,85

1.5.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar

1.5.2.2.1

op verslagen van de raadsvergaderingen

€ 21,00

1.5.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 158,10

1.5.2.2.3

Voor een politieke groepering, ingeschreven in het register bedoeld in artikel G1, G2 of G3 van de Kieswet, worden de onder 1.5.2.2.1 en 1.5.2.2.2 genoemde tarieven tot de helft verminderd.

1.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.5.3.1

een afschrift van de verordeningen per pagina

€ 0,85

Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1

een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.6.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.6.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,85

1.6.1.1.2

in formaat A3

€ 1,40

1.6.1.2

een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.6.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdruk

€ 42,00

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.6.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 7,45

1.6.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 17,15

1.6.2.3

een inschrijving in het rijksmonumentenregister die aan de gemeente verzonden is, als bedoeld in artikel 3.3, vijfde lid, van de Erfgoedwet

€ 17,15

1.6.2.4

het gemeentelijk erfgoedregister, bedoeld in artikel 3.16 van de Erfgoedwet, per aangewezen cultureel erfgoed

€ 17,15

1.6.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 17,15

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.6.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 2,55

1.6.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 2,55

1.6.3.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

€ 2,55

Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken

1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

de door of namens de minister vastgestelde rijksleges

1.7.2

tot het legaliseren van een handtekening

€ 11,45

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 31,00

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.8.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per

1.8.2.1.1

A4-pagina

€ 0,85

1.8.2.1.2

A3-pagina

€ 1,40

1.8.2.1.3

kopie van een A0-tekening

€ 13,15

1.8.2.1.4

bestelling van een foto (digitaal/analoog)

€ 6,25

1.8.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 10,55

Hoofdstuk 9 Leegstandwet

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 211,00

1.9.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 105,50

Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.10.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2008 (individuele vergunning):

Geen tarief

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 154,35

1.11.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 154,35

1.11.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing

€ 154,35

1.11.4

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29, lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening (ontheffing sluitingstijden horecabedrijf)

€ 211,00

Hoofdstuk 12 Kansspelen

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning, als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen, voor een periode van 12 maanden (alle tarieven bij regeling vastgesteld):

1.12.1.1

voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.12.1.2

voor twee of meer kansspelautomaten, per kansspelautomaat:

vermeerderd met een bedrag van

€ 22,50

€ 34,00

1.12.2

De subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

1.12.3

De subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van 1.12.1.1 in plaats van een bedrag van € 56,50 een bedrag van € 226,50 en voor de toepassing van 1.12.1.2 in plaats van € 22,50 een bedrag van € 90,50 en in plaats van € 34,00 een bedrag van € 136,00 geldt.

1.12.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 54,00

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 364,00

1.13.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,65

1.13.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,65

1.13.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 225,75

1.13.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 225,75

1.13.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.13.2

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 1.13.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 49,60

1.14.2

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 49,60

1.14.3

tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 46,55

1.14.4

tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in Hoofdstuk 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening Pekela 2017

€ 51,95

Hoofdstuk 15 Diversen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

tot het verstrekken van gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daar niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 1,25

1.15.1.2

tot het verstrekken van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.15.1.3

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,75

1.15.1.3.1

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 3,35

1.15.1.3.2

per pagina op papier van A3-formaat

€ 1,50

1.15.1.3.3

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 7,15

1.15.1.3.4

per pagina op papier van een ander formaat

€ 1,25

1.15.1.4

tot het verstrekken van kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in subonderdelen 1.15.1.2 en 1.15.1.3 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 9,50

1.15.1.4.1

per kaart, tekening of lichtdruk van A3-formaat

€ 2,00

1.15.1.4.2

per kaart, tekening of lichtdruk van A2-formaat

€ 6,55

1.15.1.4.3

per kaart, tekening of lichtdruk van A1-formaat

€ 10,15

1.15.1.4.4

per kaart, tekening of lichtdruk van A0-formaat

€ 13,50

1.15.1.5

tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6, lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 (geluidhinder)

€ 51,95

1.15.1.6

tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 11,65

1.15.1.7

van makelaars / taxateurs tot het verstrekken van informatie ten behoeve van taxatieopdrachten, per aanvraag

€ 107,60

1.15.1.8

tot het verstrekken van stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 10,85

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

Tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning

€ 244,70

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

2,31 % van de bouwkosten tot € 50.000,-

vermeerderd met

3,71 % van de bouwkosten voor het bedrag van € 50.000 tot € 200.000

vermeerderd met

3,09 % van de bouwkosten voor het bedrag vanaf € 200.000

met een minimum bedrag van € 303,00

2.3.1.2

Welstandstoets:

Indien het advies van de Stichting Provinciale Groningse Welstandszorg wordt ingewonnen, worden de op grond van 2.3.1.1 verschuldigde leges verhoogd met de kosten die

gelijk zijn aan het tarief van Libau te Groningen voor het uitbrengen van een welstandsadvies voor het specifieke bouwwerk door de welstandscommissie van Libau.

2.3.1.3

Voor woningen van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd, is de berekeningswijze zoals deze door Libau te Groningen wordt toegepast van toepassing.

2.3.1.4

Beoordeling bodemrapport

Indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dit hoofdstuk bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld, wordt geheven:

2.3.1.4.1

voor een milieukundig bodemrapport

€ 616,00

2.3.1.4.2

voor een archeologisch bodemrapport

€ 616,00

2.3.1.4a

Leveren bodeminformatie

Voor het leveren van bodeminformatie door de gemeente is het tarief

€ 288,00

2.3.1.5

Achteraf ingediende aanvraag

Indien een aanvraag wordt ingediend na aanvraag of gereedkomen van de bouwactiviteit wordt het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1 verhoogd (tenzij de extra kosten van de legalisering redelijkerwijs niet ten laste van de aanvrager kunnen worden gebracht) met:

50%

2.3.1.6

Beoordeling aanvullende gegevens

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 40,75

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 927,10

2.3.2.2

Het tarief bedraagt voor het wijzigen van de tenaamstelling van een omgevingsvergunning

€ 63,95

2.3.2.3

Beoordeling bodemrapport

Onderdeel 2.3.1.4.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.4.2 zelf toepassing vindt.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag, echter met een minimum van € 155,85 en een maximum van € 1.507,50;

20 %

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag, echter met een minimum van € 488,00 en een maximum van € 1.507,50;

20 %

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag, echter met een minimum van € 488,00 en een maximum van € 1.507,50;

20 %

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag, echter met een minimum van € 488,00 en een maximum van € 1.507,50;

20 %

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag, echter met een minimum van € 488,00 en een maximum van € 1.507,50;

20 %

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag, echter met een minimum van € 488,00;

20 %

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag, echter met een minimum van € 488,00;

20 %

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag, echter met een minimum van € 488,00;

20 %

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 148,55

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 534,85

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.507,55

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 490,35

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 742,85

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 6.447,95

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 6.447,95

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 742,85

2.3.4.9

Voor het voeren van een ontheffings- of wijzigingsprocedure kan het noodzakelijk zijn om onderzoeken, plannen of adviezen te laten verrichten/opstellen door externen. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld: beeldkwaliteitplan; flora & fauna onderzoek, bodemonderzoek, geluidsonderzoek (meting/berekening), planologisch kader/bestemmingsplan/wijzigingsplan of een stedenbouwkundige onderbouwing.

De gemeente is in de praktijk (in overleg met de aanvrager) veelal opdrachtgever voor deze activiteiten, waarvoor de aanvrager primair verantwoordelijk is. De kosten worden dan ook verhaald op de aanvrager, naast de andere leges. Over de werkzaamheden en de hiermee samenhangende kosten zal vooraf een begroting worden opgesteld door de betrokken partijen.

Variabel

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 222,85

2.3.5.2

Voor het wijzigen of intrekken van de voorwaarden waaronder de vergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo is verleend, bedraagt het tarief:

€ 55,00

2.3.5.3

Het in 2.3.5.1 genoemde bedrag moet worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 2.3.5.4 indien en voor zover deze op het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft van toepassing zijn.

2.3.5.4

De opslag als bedoeld in 2.3.5.3 bedraagt voor bouwwerken met een oppervlakte van:

minder dan 100 m2

100 tot 200 m2

200 tot 300 m2

300 tot 500 m2

500 tot 1.000 m2

1.000 tot 2.000 m2

2.000 tot 3.000 m2

3.000 tot 4.000 m2

4.000 tot 5.000 m2

5.000 tot 6.000 m2

6.000 tot 7.000 m2

7.000 tot 8.000 m2

8.000 tot 9.000 m2

9.000 tot 10.000 m2

10.000 tot 15.000 m2

15.000 tot 20.000 m2

20.000 tot 30.000 m2

30.000 tot 40.000 m2

40.000 tot 50.000 m2

50.000 m2 of meer

€ 227,20

€ 343,75

€ 572,40

€ 917,65

€ 1.375,00

€ 2.005,75

€ 2.712,15

€ 3.000,55

€ 3.283,15

€ 3.759,35

€ 4.063,80

€ 4.266,30

€ 4.337,65

€ 4.624,60

€ 5.494,20

€ 5.779,65

€ 7.227,50

€ 7.711,05

€ 8.193,15

€ 8.675,30

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Gemeente Pekela 2017 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 14, eerste lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 69,85

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 69,85

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 368,45

2.3.7.2

Beoordeling bodemrapport

Onderdeel 2.3.1.4.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.4.2 of 2.3.2.3 zelf toepassing vinden.

2.3.7.3

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 69,80

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 69,80

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 69,80

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.10.1

voor minder dan 25 bomen

€ 211,00

2.3.10.2

voor meer dan 25 bomen

€ 422,00

2.3.11

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.11.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 69,80

2.3.11.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 69,80

2.3.11.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 69,80

2.3.11.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.12

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.12.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.12.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.12.3

Voor het wijzigen van de tenaamstelling van de omgevingsvergunning

€ 65,40

2.3.13

Advies

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 80,30

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste, van de Wabo:

2.3.14.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 80,30

2.3.14.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.14.2

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.14.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning maximaal een jaar daarvoor is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 intrekt, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Dit wordt als volgt uitgevoerd:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken, worden de leges verminderd naar het overeenkomstig artikel 2.2.2 geldende tarief, met dien verstande dat reeds gemaakte kosten voor bijvoorbeeld externe adviezen blijven verschuldigd

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.2.1

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen twaalf maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt het volgende percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

10 %

2.5.2.2

In afwijking van hetgeen is bepaald in onderdeel 2.5.2.1 kan de gemeente op verzoek restitutie geven tot 50% van de bouwleges voor projecten die afhankelijk zijn van de SDE+ regeling, wanneer het project geen SDE+ subsidie heeft gekregen en het project zonder deze subsidie niet te realiseren is, onder voorwaarde dat de vergunning binnen twee jaar na het verlenen van de vergunning door de houder schriftelijk wordt ingetrokken.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten en/of het vellen of doen vellen van een houtopstand

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit:

2.5.3.1.1

bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt het volgende percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

20 %

2.5.3.1.2

het vellen of doen vellen van een houtopstand, als bedoeld in onderdeel 2.3.10 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt het volgende percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

50%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 100,00 wordt niet teruggeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 154,55

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 112,85

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.510,90

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 827,50

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 827,50

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 112,85

Hoofdstuk 10 Overig

2.10

Reproductiekosten

De reproductiekosten voor een aanvraag om een omgevingsvergunning bedragen per

2.10.1

A4 of A3 formaat

€ 2,55

2.10.2

A2 formaat

€ 8,15

2.10.3

A1 formaat of groter

€ 12,15

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 843,40

3.1.2

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 211,00

3.1.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 105,60

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een terrasvergunning

€ 262,90

3.1.5

Het tarief bedraagt voor een geringe wijziging van een geldende vergunning

€ 105,60

3.1.6

Als een vergunning als bedoeld in artikel 3.1.1 niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de leges verleend.

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

€ 74,25

3.2.1.2

een herdenkingsplechtigheid

€ 37,15

3.2.1.3

een braderie

€ 37,15

3.2.1.4

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg

€ 37,15

3.2.1.5

een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg

€ 37,15

3.2.1.6

een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017.

€ 37,15

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

3.2.2.1

vergunning genoemd in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 voor het organiseren van beurzen

Geen tarief

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

3.2.3.1

vergunning genoemd in artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 voor het houden van een collecte of kledinginzameling

Geen tarief

3.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

3.2.4.1

vergunning genoemd in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 voor het plaatsen van voorwerpen ten behoeve van reclame

Geen tarief

3.2.4.2

vergunning genoemd in artikel 5:15 en 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 voor het innemen van een standplaats

Geen tarief

3.2.4.3

vergunning genoemd in artikel 2:10 en 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017 voor het plaatsen van terrassen en uitstallingen op of aan de openbare weg

Geen tarief

3.2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

3.2.5.1

exploitatievergunning genoemd in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017

Geen tarief

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1

tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:3, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening Pekela 2017

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 2.228,55

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 2.228,55

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

3.4

Het tarief bedraagt:

3.4.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening 2012

€ 291,15

3.4.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening 2012 voor een periode van:

3.4.2.1

maximaal 3 dagen:

€ 335,75

3.4.2.2

4 t/m 7 dagen:

€ 552,80

3.4.2.3

meer dan 7 dagen:

€ 552,80

3.4.2.4

per week of gedeelte daarvan vermeerderd met:

€ 107,10

3.4.3

Het in 3.4.2 genoemde bedrag moet worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 3.4.4 indien en voor zover deze op de inrichting waarop de aanvraag betrekking heeft van toepassing zijn.

3.4.4

De opslag als bedoeld in 3.4.3 bedraagt voor een inrichting met een oppervlakte van:

minder dan 100 m2

100 tot 200 m2

200 tot 300 m2

300 tot 500 m2

500 tot 1.000 m2

1.000 tot 2.000 m2

2.000 tot 3.000 m2

3.000 tot 4.000 m2

4.000 tot 5.000 m2

5.000 tot 6.000 m2

6.000 tot 7.000 m2

7.000 tot 8.000 m2

8.000 tot 9.000 m2

9.000 tot 10.000 m2

10.000 tot 15.000 m2

15.000 tot 20.000 m2

20.000 tot 30.000 m2

30.000 tot 40.000 m2

40.000 tot 50.000 m2

50.000 m2 of meer

€ 221,40

€ 337,90

€ 559,35

€ 897,20 € 1.344,40

€ 1.967,80

€ 2.649,50

€ 2.930,80

€ 3.211,75

€ 3.673,50

€ 3.975,00

€ 4.170,10

€ 4.238,60

€ 4.521,20

€ 5.370,35

€ 5.651,45

€ 7.067,20

€ 7.539,10

€ 8.009,65

€ 8.481,55

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking

€ 78,70

Hoofdstuk 6 Kinderopvang

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

3.6.1.1

het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 1.018,15

3.6.1.2

het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 463,55

3.6.1.3

het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.2, Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen:

€ 1.019,20

Hoofdstuk 7 Toeslag bij laat aanvragen vergunning

3.7.1

Voor de in deze titel opgenomen aanvragen geldt een verhoging bij te late indiening. Deze verhoging bedraagt:

3.7.1.1

25% indien er nog minimaal 75% rest van de wettelijke indieningstermijn

3.7.1.2

50% indien er nog minimaal 50% rest van de wettelijke indieningstermijn

3.7.1.3

75% indien er nog minimaal 25% rest van de wettelijke indieningstermijn

3.7.1.4

100% indien er minder rest dan 25% van de wettelijke indieningstermijn

Ondertekening

Behorende bij raadsbesluit van 7 november 2017
De griffier van Pekela,
W.E. Meffert