Regeling vervallen per 01-01-2011

Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp

Geldend van 01-10-2010 t/m 31-12-2010

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

met inachtneming van het Delegatiebesluit 2006;

gelet op de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 7.4 van de Organisatieregeling 2006;

besluit:

vast te stellen het volgende Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 1. Algemene bepalingen

  • 1.

    De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op de bevoegdheden die in de bij dit besluit gevoegde bijlagen worden verleend.

  • 2.

    De hiërarchisch leidinggevende kan zijn besluit in de plaats stellen van het voorgenomen besluit van de gemandateerde of van diegene die in diens plaats treedt.

  • 3.

    De bepalingen van dit besluit zijn ook van toepassing op te verlenen mandaten aan in te stellen stuur- of projectgroepen.

  • 4.

    Voor zover niet specifiek genoemd, wordt onder afdelingshoofden tevens begrepen de commandant brandweer.

  • 5.

    Naast het nemen van besluiten zijn de gemandateerden tevens bevoegd correspondentie te voeren en te ondertekenen met betrekking tot de onderwerpen waarvoor zij zijn gemandateerd.

  • 6.

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

  • 7.

    Een ter uitvoering van een in lid 1 bedoelde bevoegdheid opgesteld stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 1 van dit Mandaatbesluit.

  • 8.

    De ondertekening van een ter uitvoering van het mandaat of een volmacht opgemaakt stuk geschiedt niet door het plaatsen van een handtekeningstempel of elektronische handtekening.

Artikel 2. Ondertekeningsmandaat

  • 1.

    In de in bijlage VI onder M4 t/m M6 aangewezen gevallen wordt in de vorm van een machtiging alleen de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en het voeren van correspondentie overgedragen.

  • 2.

    Een ter uitvoering van een in lid 1 bedoelde bevoegdheid opgesteld stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 2 van dit Mandaatbesluit.

Artikel 3. Ondermandaat

  • 1.

    Uitsluitend in daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen kan ondermandaat worden verleend.

  • 2.

    De ingevolge lid 1 gemandateerde / gevolmachtigde is niet bevoegd het mandaat of de volmacht mede aan anderen te verlenen.

  • 3.

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

Artikel 4. Begrenzing

  • 1.

    Indien in het kader van beslissingen als bedoeld in dit besluit meerdere afdelingen of instanties zijn betrokken, dient de mandaathouder er zorg voor te dragen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.

  • 2.

    De mandaten en volmachten en overige bepalingen in dit besluit zijn, met uitzondering van de in hoofdstuk 5 en in overige specifieke bepalingen van de bijlage bij dit besluit genoemde gevallen, alleen van toepassing op begunstigende besluiten:

    • Waartegen geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingebracht of naar verwachting zullen worden ingebracht;

    • Die passen binnen het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • Waarover geen negatieve adviezen zijn uitgebracht;

    • Die niet afwijken van interne of externe adviezen.

  • 3.

    De uitvoering van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen de beschikbare budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen.

  • 4.

    Mandaat wordt niet verleend voor besluiten die de gemeente zelf betreffen.

Artikel 5. Randvoorwaarden

De gemandateerden brengen jaarlijks vóór 1 april verslag uit aan de burgemeester en het college over de in het afgelopen jaar krachtens mandaat genomen besluiten.

Artikel 6. Intrekking eerdere mandaatbesluiten

Het voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit vastgestelde Mandaatbesluit 2007, inclusief wijzigingen, wordt ingetrokken, doch blijft van toepassing op besluiten die voor die datum zijn genomen.

Artikel 7. Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2009.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2009.

Ondertekening

Pijnacker, 27 januari 2009.
Het college voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
De burgemeester voornoemd,

BIJLAGEN BEHORENDE BIJ HET MANDAATBESLUIT 2009

BIJLAGE I MANDATEN PER AFDELING

Hoofdstuk 1 Alle afdelingen

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

A1

Rechtspositionele besluiten, met uitzondering van afvloeiingsregelingen, ten aanzien van gemeenteambtenaren en van stagiaires

Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling / Pijnacker-Nootdorpse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO)

COLL.

Secretaris

Schaal 12 en hoger met uitzondering van benoeming en ontslag van de directeuren

Directeuren

Medewerkers van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen tot en met schaal 11. Nb. Disciplinaire maatregelen kunnen uitsluitend door de secretaris worden opgelegd.

A2

Besluiten inzake het vrijgeven van het vervullen van reguliere vacatures

Art. 160 Gemeentewet

COLL.

Afd. hoofden

A3

Uitvoering van de bepalingen van de CAR/PNUWO voor zover niet afzonderlijk in dit mandaatbesluit genoemd en voorzover: • Dit is aan te merken als gebonden uitvoering • Niet expliciet een besluit van het college is vereist

CAR/PNUWO

COLL.

Hoofd PCJ

A4

Verlenen van (buitengewoon) verlof, bevallingsverlof, ouderschapsverlof en kopen / verkopen van verlofuren, overhevelen van verlof en toestemming voor overwerk / uitvoering cafetariamodel

CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris

t.a.v. directeuren

Directeuren

t.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en overige medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn

Afdelingshoofden

t.a.v. medewerkers van hun afdeling

A5

Toekennen van studiefaciliteiten, verlenen van toestemming voor het volgen van seminars, congressen en (meerdaagse) cursussen e.d.

CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris

t.a.v. directeuren

Directeuren

t.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en overige medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn

Afdelingshoofden

t.a.v. medewerkers van hun afdeling

A6

Vaststelling functiebeschrijving en functiewaardering

CAR/PNUWO / Regeling organieke functiebeschrijving en –waardering gemeente

COLL.

Secretaris

 

A7

Het voeren van het beoordelingsgesprek en het opstellen van de beoordeling

CAR/PNUWO

COLL.

Burgemeester

t.a.v. secretaris

Secretaris

t.a.v. directeuren en het hoofd van de Concernstaf

Directeuren

t.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de directeuren

Afdelingshoofden en teamleiders

t.a.v. medewerkers van hun afdeling

 

Het vaststellen van de beoordeling

 

 

Portefeuille-houder P&O

t.a.v. de secretaris, de directeuren en het hoofd van de Concernstaf

 

 

 

 

Secretaris

t.a.v. de afdelingshoofden en de medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de directeuren

Directeuren

medewerkers van de afdelingen

A8

Inhuur van derden (inspanningsverbintenis)

CAR/PNUWO

COLL.

Afd. hoofden Secretaris

Tot maximaal zes maanden. Voor het overige met inachtneming van de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006 Inhuur die langer duurt dan zes maanden

A9

Contracteren van derden (resultaatverbintenis)

CAR/PNUWO

COLL.

Afd. hoofden

Voor zover de uitgave plaatsvindt binnen beschikbaar gestelde middelen en ten behoeve van het product zoals omschreven in de productenraming. Het dient te gaan om het leveren van een concreet product zonder dat sprake is van inhuur. Voor het overige met inachtneming van de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006.

A10

Besluit om onvolledige aanvragen niet in behandeling te nemen

Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL.

Afdelingshoofden

Ondermandaat toegestaan aan senioren en teamleiders

 

 

 

 

 

A11

Verdaging beslissing op aanvraag beschikking

Artikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht

Bgm COLL.

Afdelingshoofden

A12

Verdaging beslissing op bezwaarschriften

Artikel 7:10 Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL.

Afdelingshoofden

A13

Besluit naar aanleiding van een klaagschrift als genoemd in artikel 2, lid 2 tot en met 7 van de Interne Klachtenregeling

Artikel 160, eerste lid onder a Gemeentewet, hoofdstuk 9 Awb en artikel 15 Interne Klachtenregeling

COLL.

Burgemeester

A14

Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van vergunningen en het doen van meldingen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden

Ondermandaat toegestaan aan senioren en teamleiders

Hoofdstuk 2 Crisisbeheersing

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

CB1

Alarmeren (interne) gemeentelijke rampenbestrijdingsorganisatie

Artikel 11 Wet rampen en zware ongevallen

Bgm.

(Wnd.) Ambtenaar rampenbestrijding

Bij afwezigheid van de burgemeester

Hoofdstuk 3 Afdeling Personeel, Communicatie en Juridische zaken

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

PCJ1

Verstrekken van inlichtingen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

Wet openbaarheid van bestuur en geldende Delegatiebesluit

Bgm. COLL. Raad

Hoofd PCJ

 

Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

FPZBPZ GB1

Benoeming ambtenaar burgerlijke stand (abs) voor eenmalige huwelijkssluiting / partnerschapsregistratie

Artikel 16, eerste lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Geldt uitsluitend t.a.v. benoeming van een abs die al elders die functie bekleedt.

FPZBPZ GB2

Afgifte bewijs van in leven zijn

Art. 79, lid 3 Wet GBA

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

FPZBPZ GB3

Uitoefenen overige bevoegdheden Wet gemeentelijke basisadmini-stratie persoonsgegevens, met uitzondering van de regel-gevende bevoegdheden genoemd in de artikelen 14, 96 en 100 van deze wet

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA)

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en BackofficePubliekszaken, team Gegevensbeheer

FPZBPZ GB4

Verdeling van de gemeente in stemdistricten

Art. E2 Kieswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

FPZBPZ GB5

Benoeming leden, plaatsvervangende leden en reserveleden stembureaus

Art. E3, lid 2 Kieswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

FPZBPZ GB6

Het verstrekken van uittreksels en inlichtingen uit het Register Kindercentra en gastouderbureaus

Art. 46 Wet kinderopvang juncto artikel 7 Regeling Wet kinderopvang

COLL

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

FPZBPZ GB7

Opvragen van informatie uit straf-, justitiële, documentatie- en politieregisters

Art. 26 Wet op de verklaringen omtrent het gedrag en de justitiële documentatie en artikel 31, eerste lid van het Besluit justitiële gegevens

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd BackofficePubliekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken1e lijn en 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer Ondermandaat toegestaan aan medewerker van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn voor zover het betreft Inlichtingen uit het strafregister en de algemene documentatieregisters van de Justitiële informatiedienst in het kader van naturalisatie- of optieverzoeken

FPZBPZ GB8

Verstrekken van reisdocumenten, identiteitskaarten en rijbewijzen

Art. 26 Paspoortwet Art. 116 Wegenverkeerswet Art. 27 Reglement rijbewijzen

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

FPZBPZ GB9

Verstrekken van een advies naturalisatieverzoek

Art. 7 Rijkswet op het Nederlanderschap

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ GB10

Verstrekken van kiezerspas en volmacht

Art. K3 en L8 Kieswet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Beleidsmedewerker B Gegevensbeheer

FPZBPZ GB11

Afgifte verlof later begraven dan voorgeschreven

Art. 17 Wet op de lijkbezorging

Bgm.

Ambtenaar van de burgerlijke stand

 

FPZBPZ GB12

Uitreiking uittreksel in het kader van het verkrijgen van het Nederlanderschap

Art. 60a, eerste lid en artikel 60b, zevende lid van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerker burgerzaken A van de afdeling Frontoffice Publiekszaken Dit (onder)mandaat berust op het afzonderlijk besluit van de burgemeester en het hoofd van de afdeling Frontoffice Publiekszaken van 31 maart 2010 nr. 2010.04777, waarnaar wordt verwezen.

FPZBPZ GB13

Beheer basisregistraties adressen en gebouwen

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

COLL

Beheerder basisregistraties adressen en gebouwen en andere specifiek genoemde functionarissen

Dit mandaat berust op een afzonderlijk mandaatbesluit van het college van 11 mei 2010 nr. 2010.06208 waarnaar wordt verwezen.

Hoofdstuk 5 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en Afdeling Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

FPZBPZ MZ1

Alle beslissingen ter uitvoering van wet- en (plaatselijke) regelgeving op het gebied van de sociale voorzieningen en inburgering

• Wet Werk en Bijstand (WWB) • Wet IOAW • Wet IOAZ • Wet Bbz • Wet bescherming persoonsgegevens • Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) • Wet kinderopvang • Structuur Uitvoering Wet en Inkomen (SUWI) • Wet maatschappelijke ondersteuning • Wet inburgering • Wet investeren in jongeren

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ2

Beslissen op aanvragen om een vervoersvoorziening / leefvoorziening / woningaanpassing

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Verordening individuele verstrekkingen in het kader van de Wmo en het Financieel besluit verstrekkingen in het kader van de Wmo.

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ3

Verstrekken van een urgentieverklaring woningzoekende

Geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Uitsluitend indien niet wordt afgeweken van het advies van de Toetsingscommissie Huisvesting. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ4

Afgeven indicatiebeschikking

Wet sociale werkvoorziening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ5

Beslissingen en afsluiten overeenkomsten in het kader van de Wet inburgering nieuwkomers

Wet inburgering nieuwkomers

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ6

Beslissingen op aanvragen om ontheffing van de inburgeringplicht en het verstrekken van een inburgeringvoorziening. Handhaven van de inburgeringplicht.

Artikelen 6,19 en 39 van de Wet inburgering

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ7

Verzoekschriften in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen en verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen

Artikel 284, vierde lid van de Faillissementswet Artikel 285, eerste lid onderdeel e. van de Faillissementswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ8

Beslissen op aanvragen om een vergoeding voor leerlingenvervoer

Art. 4 Wet Primair Onderwijs

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ9

Beslissingen omtrent leerplichtzaken

Art. 16 Leerplichtwet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken en leerplicht-ambtenaar

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ10

Beslissen op een aanvraag om een gehandicaptenparkeerkaart

Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling gehandicaptenparkeerkaart

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ11

Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies

Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ12

Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst.

Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ13

Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidie

Artikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken en kwaliteits-medewerker/toetser Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ14

Beslissen op een aanvraag voor indicatie voor een aanleunwoning

Artikel 31 geldende Huisvestingsverordening Haaglanden

COLL

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Hoofdstuk 6 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, onderdeel Ruimtelijke Zaken en Economische en Maatschappelijke Zaken

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

FPZBPZR Z1

Publicatie voorbereidingsbesluit

Artikel 3.7 lid 1 Wet ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

FPZBPZR Z2

Het in behandeling nemen van verzoeken om planschade inclusief het verlenen van de opdracht tot een extern advies

Artikel 6.1. Wet ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Indien het verzoek ontvankelijk is. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken

FPZBPZR Z3

Verstrekken van een huisvestingsvergunning aan particulieren

Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aande senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBPZR Z4

Parkeren van grote voertuigen

Art. 5.1.7 APV 2008 Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

FPZBPZR Z5

Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen

Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

FPZBPZR Z6

Beslissen op verzoeken tot het verlenen van hogere grenswaarden op grond van de Wet geluidhinder

Artikel 110a Wet geluidhinder

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

1. Met inachtneming van de door het college vastgestelde beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder 2. Voorafgaand aan het besluit wordt het verzoek inhoudelijk beoordeeld door de afd. BOR.

FPZBPZ A7

Vaststellen hogere grenswaarden

Artikel 110a Wet geluidhinder

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

FPZBPZ RZ8

Correspondentie inzake ingediende principeverzoeken en planologische processen

Bestemmingsplan, Wet ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken

FPZBPZ RZ9

Het plaatsen van een elektronische handtekening op basis van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van ruimtelijke visies, plannen, besluiten en verordeningen met de daarbij behorende besluiten

Wet ruimtelijke ordening juncto artikelen 1.2.1 en 1.2.6, tweede lid Besluit ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior beleidsmedewerker Ruimtelijke zaken en overige beleidsmedewerkers van het taakveld Ruimtelijke zaken.

FPZBPZ RZ10

Verstrekken van een vergunning voor tijdelijke verhuur van een woning

Artikel 15 Leegstandswet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Vergunningverlening vindt plaats met inachtneming van de toetsingscriteria genoemd in/op basis van de Leegstandswet Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBPZEMZ1

Het verlenen van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen

Artikel 22 en 23 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

COLL

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aande senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

Hoofdstuk 7 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel APV

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

FPZ APV1

Optochten

Art. 2.1.2.1 Algemene Plaatselijke Verordening 2008 gemeente Pijnacker-Nootdorp

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV2

Feest, muziek en wedstrijd e.d.

Art. 2.1.4.1 APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV3

Dienstverlening

Art. 2.1.4.2 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV4

Straatartiest

Art. 2.1.4.3 APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV5

Bijzonder gebruik van de weg

Art. 2.1.5.1 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV6

Vergunning sluitingsuur tot 02.00 uur

Art. 2.3.1.4 APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV7

Ontheffing sluitingsuur tot 02.00 uur

Art. 2.3.1.4 APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV8

Vergunning sluitingsuur terras tot 24.00 uur

Art. 2.3.1.4a APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV9

Ontheffing sluitingsuur terras tot 24.00 uur

Art. 2.3.1.4a APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV10

Speelgelegenheid

Art. 2.3.3.1 APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV11

Alarminstallatie

Art. 2.4.16 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV12

Waarmerken verkoopregister

Art. 2.5.2 APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV13

Ontheffing gebruik vuurwerk

Art. 2.7.3 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV14

Ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclame

Art. 4.7.2 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV15

Caravans e.d.

Art. 5.1.5 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV16

Parkeren van reclamevoertuigen

Art. 5.1.6 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV17

Collectevergunning

Art. 5.2.1 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV18

Ventvergunning

Art 5.2.2 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV19

Standplaatsvergunning

Art. 5.2.3 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV20

Snuffelmarkten

Art. 5.2.4 APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV21

Kansspel

Art. 3 Wet op de kansspelen

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV22

Klein kansspel (loterij)

Art. 7c Wet op de Kansspelen

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV23

Ontheffing voor het houden van een wegwedstrijd

Art. 148 Wegenverkeerswet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV 24

Beslissen op verzoeken om ontheffing van overige geluidhinder

Artikel 4.1.7 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Met inachtneming van de door het college vastgestelde Nota Bouwlawaai

FPZ APV 25

Verlenen van een gebruiksvergunning voor evenementen e.d.

Artikel 2.1.1. Brandbeveiligingsverordening

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

Hoofdstuk 8 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Milieu en Bouw- en Woningtoezicht

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

FPZ MBW1

Het nemen van besluiten op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken. Met inachtneming van door het college vastgestelde beleidsregels voor afzonderlijke onderwerpen.

FPZ MBW2

Het opleggen van maatwerkvoorschriften

Algemene maatregel van bestuur o.g.v. art. 8:40 Wet milieubeheer

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

FPZ MBW3

Alle correspondentie inzake vergunningplicht van bedrijven met uitzondering van een voorwaarschuwing (zienswijze) en een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwang

Artikel 18.2 Wet milieubeheer, artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZ MBW4

Het afgeven van een positieve mededeling op een melding sloopvoornemen

Artikel 8.2.1 geldende Bouwverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.

FPZ MBW5

Het toekennen van nummers aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen

Artikel 3, tweede lid Verordening naamgeving en nummering 2010

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.

Hoofdstuk 9 Afdeling Wijkbeheer

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

WBH1

Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen

Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

WBH2

Het uitgeven van marktstandplaatsen

Art. 160 Gemeentewet geldende Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

WBH3

Uitvoering van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2002

Warenmarktverordening geldende Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

Ondermandaat aan marktmeester toegestaan

WBH4

Het verlenen van een (nood)kapvergunning

Art. 4.5.2. en 4.5.13 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

WBH5

Bijzonder gebruik van de weg

Art. 2.1.5.1 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

WBH6

Het verlenen van toestemming tot het aansluiten op de gemeentelijke riolering

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

WBH7

Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies

Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH8

Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst.

Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH9

Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidie

Artikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH10

Besluiten tot het afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen.

Artikelen 32, lid 3, en 22, lid 4, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH11

Toestemming geven voor het vormen van bestemmings-reserves door structureel gesubsidieerde instellingen.

Artikelen 23 en 33 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH12

Het verlenen en vaststellen van eenmalige subsidies en het verstrekken van voorschotten op eenmalige subsidies

Artikelen 35, 37, 38, 39, 40 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH13

Het verlenen en vaststellen van bijdragen uit de “Doe-het-zelf-pot”

Collegebesluit van 17 maart 2009 inzake “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot”

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

Ondermandaat toegestaan aan de wijkmanagers. Met inachtneming van de door het college vastgestelde “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot”

Hoofdstuk 10 Afdeling Beheer Openbare Ruimte

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

BOR1

- Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen - Verkeersbesluiten o.g.v. Wegenverkeerswet 1994 - Ontheffingen o.g.v. Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990

Wegenverkeerswet 1994, Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

BOR2

Parkeren van grote voertuigen

Art. 5.1.7 APV 2008 Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

BOR3

Het verlenen van toestemming tot het aansluiten op de gemeentelijke riolering

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

BOR4

Het verlenen van instemming voor het aanleggen, het in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond.

Artikel 160 Gemeentewet , artikel 2.1.5.2 APV P-N 2008 en artikel 5.2 Telecommunicatiewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Mede van toepassing zijn de Algemene Voorwaarden Ondergrondse Infrastructuren

BOR5

Alle correspondentie inzake handhaving bij of krachtens Wet algemene bepalingen omgevings-recht, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij een bouwwerk met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn - ambtshalve besluiten om niet op te treden tegen ambtelijk geconstateerde geringe overtredingen van artikel 2.1, 2.3 en 2.3a Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, met uitzondering van de overige besluiten

Bestemmingsplan, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder.

BOR6

Alle correspondentie inzake milieuhandhaving bij bedrijven, inclusief: - een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn - een besluit tot af- en goedkeuring van in het kader van handhaving verstrekte rapporten of bewijsstukken op basis van vergunningvoorschriften of een Amvb, met uitzondering van de overige besluiten.

Hoofdstuk 18 Wet milieubeheer, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder.

BOR7

Besluit inzake bestuursdwang met spoedeisend milieu- en gezondheidsbelang en ten uitvoer brengen daarvan

Hoofdstuk 18 Wet milieubeheer, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht \

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

BOR8

Alle correspondentie over illegale (afval)stort buiten bedrijven, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn, met uitzondering van de overige besluiten

Algemene Plaatselijke Verordening, hoofdstuk 10 Wet Milieubeheer, artikel 13 Wet Bodembescherming, Besluit Bodemkwaliteit, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

BOR9

Alle besluiten en overige correspondentie inzake handhaving openbare ruimte, met uitzondering van niet spoedeisende besluiten op grond van de artikelen 2.2.1 tot en met 2.3.3.2 en 3.1.1 tot en met 3.5.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening

Algemene Plaatselijke Verordening, artikel 18.2d eerste lid Wet Milieubeheer juncto de Afvalstoffenverordening, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

BOR10

Alle correspondentie inzake handhaving wegens strijdig gebruik, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, met uitzondering van de overige besluiten.

Bestemmingsplan, Wet ruimtelijke ordening, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

BOR11

Alle correspondentie inzake handhaving Woningwet, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, met uitzondering van de overige besluiten.

Bestemmingsplan, Woningwet, Asbestverwijderingsbesluit, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

BOR12

Een besluit omtrent de toepassing van bestuursdwang.

Artikel 5:31a Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving.

BOR13

Besluit inzake schadeclaims in het kader van handhaving tot en met een bedrag van € 3.000

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

BOR14

Besluit naar aanleiding van een melding op grond van het Bouwstoffenbesluit

Artikel 3.1 Besluit bodemkwaliteit

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

BOR15

Verzoek om nadere gegevens op grond van het Bouwstoffenbesluit

Besluit bodemkwaliteit

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

BOR16

Besluit tot goedkeuring van een tanksanering

Wet Milieubeheer, Wet bodembescherming en het Besluit opslaan in ondergrondse tanks

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

BOR17

Sanering van een niet ernstig geval van bodemverontreiniging

Wet bodembescherming

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

BOR18

Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering in het buitengebied

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR)

BOR19

Besluit tot vaststelling van de hoogte van de kosten bij de toepassing van bestuursdwang

Artikel 5:25 zesde lid Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving

BOR20

Beschikking omtrent de invordering van een dwangsom

Artikel 5:37 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving

BOR21

Alle correspondentie inzake handhaving van de brandveiligheid, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, met uitzondering van de overige besluiten.

Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, Brandbeveiligingsverordening en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd BOR

Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder.

Hoofdstuk 11 Afdeling Beleid

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

BEL1

Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies

Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL.

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL2

Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst.

Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL3

Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidie

Artikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL4

Besluiten tot het afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen.

Artikelen 32, lid 3, en 22, lid 4, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL5

Toestemming geven voor het vormen van bestemmings-reserves door structureel gesubsidieerde instellingen.

Artikelen 23 en 33 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL6

Het verlenen en vaststellen van eenmalige subsidies en het verstrekken van voorschotten op eenmalige subsidies

Artikelen 35, 37, 38, 39, 40 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL7

Besluiten op aanvragen tot registratie van kindercentra, gastouderbureaus of voorzieningen voor gastouderopvang en bijhouden Register Kinderopvang

Art. 46 Wet kinderopvang, juncto artikel 8 van het Besluit registratie kinderopvang

COLL.

Hoofd Beleid

 

BEL8

Besluiten in de eerste fase van het sanctioneren bij het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvang

Artikel 61, artikel 65 Wet kinderopvang

COLL.

Hoofd Beleid

Overeenkomstig de in het Toezicht- en Handhavingsbeleid kinderopvang gemeente Pijnacker-Nootdorp beschreven protocollen

BEL9

Uitvoering Gemeentelijk Onderwijsachterstandenplan Pijnacker-Nootdorp

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beleid

BEL10

Uitvoering Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Artikel 5, artikel 6, lid 2, artikel 7, lid 3 en 4 artikel 8, artikel 9, lid 1, artikel 10, lid 4, artikel 15, artikel 16, artikel 18, lid 3, artikel 20, lid 2, artikel 21, artikel 22, artikel 23, artikel 25, lid 4, artikel 26, artikel 32, lid 1 en 3, artikel 35, lid 1 en 2, artikel 38, lid 3,5 en 7 Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Beleid

Artikel 16 met inachtneming van bijlage VII van dit Mandaatbesluit. Artikel 21 en 22 (spoedaanvragen) tot en met een bedrag van € 3.000,--

BEL 11

Uitvoering Verordening subsidiëring godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs openbaar basisonderwijs gemeente Pijnacker-Nootdorp

Artikel 147, eerste lid Gemeentewet juncto artikel 50 en 51 Wet op het primair onderwijs

COLL.

Hoofd Beleid

BEL12

Uitvoering Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Artikel 5, artikel 6, artikel 7, artikel 10, lid 1 en 3

COLL.

Hoofd Beleid

BEL13

Uitvoering Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006

Artikel 6, artikel 7 en artikel 20 lid 1 en 2 van de Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006

COLL.

Hoofd Beleid

BEL14

Vaststelling af te dragen winst in verband met verkoop van een woning met een anti-speculatiebeding

Koopovereenkomsten woningen met een anti-speculatiebeding

COLL.

Hoofd Beleid

Hoofdstuk 12 Afdeling Ontwikkeling

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

ONT1

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het aankopen en verkopen van grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteld

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.

ONT2

Besluiten tot het aangaan van grondreserveringsovereenkomsten voor grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteld

Artikel 160 Gemeentewet

COLL

Hoofd Ontwikkeling

Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder

ONT3

Besluiten tot toestemming tot vervreemden of bezwaren van bedrijfskavels aan derden indien sprake is van overdracht van aandelen binnen de organisatorische structuur van het betrokken bedrijf of indien sprake is van overdracht van onroerende zaken aan de eigenaar van het betrokken bedrijf naar privé of omgekeerd

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

ONT4

Besluiten tot toestemming tot doorverkoop van bedrijfsunits binnen bedrijfsverzamelgebouwen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

ONT5

Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering op bedrijfsterreinen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

ONT6

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkopen of het verhuren van openbaar groen (snippergroen)

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

De aanvragen moeten worden getoetst aan de criteria zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 23 december 2004 (Notitie snippergroenbeleid). De aanvragen dienen eerst te worden getoetst door de afd. Wijkbeheer en/of de cluster Stedenbouw van de afd. Beleid.

ONT7

Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp indienen van een verzoek om hogere grenswaarden op grond van de Wet geluidhinder

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

ONT8

Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van de bouw van een clubgebouw voor binnensportverenigingen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

De aanvragen worden getoetst aan de criteria genoemd in het model opstalovereenkomst ten behoeve van binnen sportverenigingen zoals vastgesteld bij besluit van het college van 9 februari 2010, nr. 2010.01421

Hoofdstuk 13 Afdeling Dienstverlening, Informatievoorziening en Automatisering

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

DIA1

Het bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende Zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het in het bijzonder wordt gerekend: a. het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving b. het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers c. het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie d. het plaatsen van aantekeningen op het brondocument e. het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie f. het verstrekken van een bewijs van inschrijving g. het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd h. het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie i. het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn j. het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties k. het (doen) verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening

Artikel 5 en volgende van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken

COLL.

Hoofd Dienst- Verlening, Inform- Informatievoor ziening en Automatisering

1.Voor de onderdelen a t/m k is ondermandaat toegestaan aan de senior medewerker geo-informatie en de beleidsondersteunende medewerker geo-informatie van de afdeling DIA. 2. Voor de onderdelen g, h en i is ondermandaat toegestaan aan de Frontofficemedewerker A 2e lijn van de afdeling Frontoffice Publiekszaken.

BIJLAGE II BESTUURLIJKE MANDATEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

PA1

Vaststellen verweerschrift naar aanleiding van een ingediend bezwaarschrift- of beroepschrift met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten, alsmede het nemen van een besluit op bezwaarschriften met betrekking tot namens het college genomen besluiten.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Alle portefeuillehouders

1. Op grond van Artikel 10:3 derde lid van de Awb zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschriften n.a.v. door portefeuillehouders in mandaat genomen besluiten. 2. In afwijking van Artikel 4, lid 2 van de algemene bepalingen kunnen ook niet-begunstigende beslissingen door de portefeuillehouder worden genomen.

PSZK1

Besluiten tot terugvordering en verhaal van Bbz-kredieten

Wet Bbz

COLL.

Portefeuillehouder Sociale Zaken

 

PFIN1

Oninbaar verklaren van vorderingen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Portefeuillehouder Financiën

Met uitzondering van gemeentelijke belastingen. Dit is een bevoegdheid van het hoofd afdeling Backoffice Publiekszaken gebaseerd op het aanwijzingsbesluit van het college van 22 maart 2005.

BIJLAGE III MANDATEN AAN STUUR- EN PROJECTGROEPEN

Nr. Onderwerp Wettelijke grondslag Door Aan Bijzondere voorwaarden

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

SP1

Uitwerking van de ICT-beleidsvisie in de vorm van een ICT-uitvoeringsprogramma

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Stuurgroep I&A

Binnen de financiële kaders van de door de raad vastgestelde Programmabegroting

BIJLAGE IV MANDATEN / MACHTIGINGEN AAN EXTERNEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

ME1

Verstrekken van een Huisvestingsvergunning voor woningen van woningbouwcorporaties

Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden en het Convenant woonruimteverdeling Interkerkelijke Stichting voor bejaardenzorg te Pijnacker 2007

COLL.

• Directeur/ bestuurder, adjunct-directeur en hoofd Woon-service Stichting Rondom Wonen • Directeur en manager Wonen Vestia Nootdorp • Secretaris van de Interkerkelijke Stichting voor de bejaardenzorg

 

ME2

Uitvoeren Artikel 11a van de Coll.ectieve Arbeidsvoorwaarden Regeling (CAR)

Besluit van de raad van 2 januari 2002

COLL.

Uitvoeringsorgaan UWV

 

ME3 .

Uitvoeren van de wet inburgering nieuwkomers

Artikelen 3,5,6,15 en 18 van de wet inburgering nieuwkomers

COLL.

Hoofd van de Sector Werk, Inkomen en Zorg, cluster Publiekszaken van de gemeente Delft

Ondermandaat toegestaan aan de leidinggevende Inburgering van de gemeente Delft met uitzondering van het opleggen van boetes

ME4

Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)

Artikel 171, lid 2 Gemeentewet

Bgm.

Medewerkers van notariskantoren

Om voor en namens de gemeente mee te werken aan het passeren van akten waarbij de gemeente: - Aan haar in eigendommen toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop overdraagt aan anderen; - Aan derden in eigendom toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop in eigendom aanneemt / in levering aanvaardt; - Beperkte genotsrechten (zoals erfpacht en opstal) en /of vestigt op aan de gemeente en / of derden toebehorende registergoederen.

ME5

Besluiten die samenhangen met de verstrekking van persoonsgebonden budgetten huishoudelijke verzorging voor overgangscliënten

Wet maatschappelijke ondersteuning

COLL.

Medewerkers van O.W.M. Zorgverzekeraar DSW u.a.

 

ME6

Verstrekking van het Persoonsgebonden Budget van overgangscliënten op basis van een indicatie voor huishoudelijke verzorging

Wet maatschappelijke ondersteuning

COLL.

Medewerkers van O.W.M. Zorgverzekeraar DSW u.a.,

 

ME7

Beslissen op aanvragen om subsidies in het kader van de Jeugdgezondheidszorg

Wet Publieke Gezondheid

COLL.

Directeur GGD-Zuid-Holland West

Van toepassing zijn de voorwaarden genoemd in het door het college vastgestelde mandaatbesluit jeugd-gezondheidszorg en het college-besluit van 31 augustus 2010 m.b.t. tot de door de GGD ZHW voorgestelde overbruggingsregeling JGZ

ME8

Uitvoering Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006

Artikel 19 lid 3 van de Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006

COLL.

De directeur van de GGD Zuid-Holland West

 

ME9

Het ondertekenen van een besluit tot het opleggen van een huisverbod en het verrichten van daaruit voortvloeiende handelingen

Artikel 3 eerste lid wet tijdelijk huisverbod en Artikel 10:11 Algemene wet bestuursrecht

Bgm.

Hulpofficier van justitie

Met inachtneming van het specifieke mandaatbesluit van de burgemeester van 20 februari 2009 waarin e.e.a. nader is uitgewerkt.

ME11

Aanwijzen toezichthouders belast met de naleving van voorschriften op het gebied van brandveiligheid

Woningwet en daarop gebaseerde regelgeving, artikel 61, derde lid Wet veiligheidsregio’s, artikel 5.10, derde lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 6.1a van de APV

Bgm. en COLL.

Regionaal Brandweer-commandant van de Veiligheids-regio Haaglanden

Dit mandaat berust op afzonderlijke mandaatbesluiten van de burgemeester en het college van 22 december 2009 nrs. 2009.16836 en 2009.16837 waarnaar wordt verwezen.

BIJLAGE V VOLMACHTEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

VM1

Afhandelen van schadeclaims tot en met een bedrag van € 2.500,--

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

 

VM2

Vaststellen van huuraanpassingen ingevolge de bepalingen van huurovereenkomsten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

 

VM3

Aangaan, wijzigen of beëindigen van verzekeringen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

Binnen bestaand pakket

VM4

Het doen van BTW-aangiften

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

 

VM5

Ondertekenen betalings- en invorderingsopdrachten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

 

VM6

Akkoorderingen saldobiljetten geldleningen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

 

VM7

Besluiten tot verhuur van en aangaan of actualiseren van verhuurovereenkomsten voor (sport) accommodaties, van de volkstuinen, van woningen en gebouwen binnen de activiteit “overige gebouwen en terreinen”, van het vrachtwagenparkeerterrein en van de parkeergarages bij Het Baken

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

Ondermandaat toegestaan aan de medewerker verhuur accommodaties van de afd. Wijkbeheer.

Bij de onderstaande volmachten nr’s VM8 tot en met VM13 worden de methoden en procedures in acht genomen zoals genoemd in de “Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid” zoals die is vastgesteld door het college bij besluit van 11 april 2006 en/of sedertdien gewijzigd en voorts zoals genoemd in de bijlage die hoort bij de volmachten VM8 tot en met VM 13.

VM8

Besluiten tot het deelnemen aan door andere aanbestedende diensten te organiseren aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief het besluit tot (voorlopige) gunning van de opdracht.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Secretaris

 

VM9

Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij onderhandse enkelvoudige aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden en Projectmanagers **)

Ondermandaat toegestaan door de betreffende functionarissen aan prestatiehouders ***) binnen de afdelingen is.

VM10

Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij onderhandse meervoudige aanbesteding en besluiten tot het verlenen van opdrachten tot leveringen en diensten bij onderhandse meervoudige aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden en Projectmanagers **)

Ondermandaat toegestaan door de betreffende functionarissen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid

VM11

Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij openbare niet-Europese aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

(Project)portefeuillehouder Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid.

 

VM12

Besluiten tot het verlenen van opdrachten voor leveringen en diensten exclusief BII diensten bij openbare niet-Europese aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid

 

VM13

Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij Europese aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

(Project)portefeuillehouders

Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid.

VM14

Besluiten tot uitzondering van de aanbestedingsregels zoals aangegeven in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

(Project)portefeuillehouders

 

VM15

Verkoop van roerende zaken die worden aangetroffen in door de gemeente verworven onroerende goederen, mits deze een bedrag van € 10.000,-- niet te boven gaan.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Portefeuillehouder Financiën

 

VM16

Het om-niet in gebruik geven van gronden en gebouwen aangekocht als strategische aankoop, voor gebruik van grasopbrengsten, voor onderhoud en voor anti-kraak

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer

 

VM17

Het tijdelijk om niet in gebruik geven van openbaar gebied

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer

 

VM18

Besluiten inzake de uitgifte van grond ten behoeve van zendmasten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Met inachtneming van de voorwaarden zoals genoemd in het collegebesluit van 31 mei 2005

VM19

Besluiten inzake het aangaan en beëindigen van huurovereen-komsten, inclusief anti-kraakovereenkomsten, in gebieden waarvoor door de raad een exploitatieopzet is vastgesteld.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Op de anti-kraakovereenkomst is het anti-kraakreglement van toepassing

  • *)

    Het interne bedrijfsvoeringsproces is een bevoegdheid van de directeuren.

  • **)

    Projectmanagers als bedoeld in het kader van het Handboek Projectmatig Werken

  • ***)

    Prestatiehouders als bedoeld in de Regeling budgethouderschap en verplichtingen

BIJLAGE VI MACHTIGINGEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

M1

Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)

Artikel 171, lid 2 Gemeentewet

Bgm en COLL. Bgm.

Portefeuillehouders Budgethouders Afdelingshoofden (Project)portefeuillehouders (Project)portefeuillehouders Medewerkers van de afdeling

Vertegenwoordiging bij (aandeelhouders)vergaderingen van verbonden partijen. Vertegenwoordiging vindt plaats afhankelijk van de toegekende bevoegdheden op grond van bijlage I van dit Mandaatbesluit , de onder de nr’s VM8 tot en met VM13 toegekende bevoegdheden, alsmede toegekende bevoegdheden o.g.v. specifieke regelingen zoals het Treasurystatuut. NB. Over contracten dient vooroverleg met de portefeuillehouder plaats te vinden. Ter uitvoering van door het college genomen besluiten. Ondermandaat aan directeuren en afdelingshoofden is toegestaan. Inzake aangiften en ondertekening van processen verbaal met betrekking tot diefstal, schade e.d. van gemeentelijke eigendommen. Het afleggen van verklaringen namens de gemeente als een proces-verbaal wordt opgemaakt in het kader van een geconstateerde overtreding door de gemeente van een wettelijke bepaling. In dit geval dient de verantwoordelijke portefeuillehouder te worden ingelicht.

M2

Vertegenwoordiging van het gemeentebestuur ter zitting bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties, tijdens hoorzittingen en bij de Nationale Ombudsman

Artikel 160, lid 1f Gemeentewet en Artikel 8:24 Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL.

Wethouders en afdelingshoofden

Informatieplicht aan directeur Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

M3

In de gelegenheid stellen van belanghebbenden om zienswijzen naar voren te brengen bij inspraak- en bezwarenprocedures

Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL.

Afdelingshoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

M4

Indienen van declaraties en aanvragen van bijdragen / subsidies / voorschotten aan provincie, rijk en andere instanties

Art. 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen Informatieplicht aan directeur

M5

Afwikkelen van administratieve procedures binnen het kader van reeds genomen besluiten

Art. 160 Gemeentewet

Bgm. COLL.

Afdelingshoofden Met uitzondering van brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers

M6

Het ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking)

Artikel 75 en 105 Gemeentewet

Bgm. COLL.

Wethouders en afdelingshoofden

Met uitzondering van brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter Ondermandaat toegestaan aan medewerkers

Bijlage VII bij de volmachten VM8 tot en met VM13 van het Mandaatbesluit 2009

Op basis van de Nota Inkoop- en Aanbestedingsbeleid, wordt bij de uitvoering van de volmachten VM8 tot en met VM13 rekening gehouden met de volgende punten:

De gemeente gaat uit van de volgende tabel, waarin de drempelbedragen staan, die de keuze voor het type aanbesteding bepalen:

Type aanbesteding

Drempelbedrag[1]

Volmacht

Onderhands

Enkelvoudig

Werken: < € 100.000 Leveringen en diensten:< € 50.000

Afdelingshoofden Projectmanagers

 

Meervoudig

Werken: € 100.000 – 500.000 Leveringen en diensten: € 50.000 – 100.000

Afdelingshoofden[2] Projectmanagers

Openbaar

Niet-Europees

Werken: > € 500.000 – 4.845.000[3] Leveringen en diensten exclusief IIB diensten: > € 100.000 – 193.000³

(Project)portefeuille-houder[4] Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen[5]

Europees met inachtneming van de BAO (Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten)

• Openbare procedure • Niet-openbare procedure • Bijzondere procedures

Werken: > € 4.845.000³ Leveringen: > € 193.000³ Diensten: > € 193.000³

(Project) portefeuillehouder[6]

  • [1]

    De drempelbedragen zijn exclusief BTW.

  • [2]

    Ondermandaat door de betreffende functionarissen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

  • [3]

    De Europese Commissie publiceert elke twee jaar de drempelbedragen. De bedragen die in dit besluit zijn vermeld, gelden van 1 januari 2010 tot en met 31 december 2011. De actuele drempelbedragen zijn te vinden op www.europadecentraal.nl.

  • [4]

    Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

  • [5]

    Ondermandaat door directeuren is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

  • [6]

    Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

Bijlage VIII van het Mandaatbesluit 2009

Algemeen machtigingsbesluit aan afdelingshoofden zoals bedoeld onder nummer M2

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp;

gelet op hun besluit van 27 januari 2009 tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2009, bijlage VI Machtigingen, nummer M2 ;

gelet op Artikel 8:24 juncto Artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht en Artikel 160, eerste lid onder f van de Gemeentewet;

besluiten:

de afdelingshoofden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp te machtigen het college en de burgemeester ter zitting bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties en bij de Nationale Ombudsman te vertegenwoordigen en het woord te voeren.

Pijnacker, 27 januari 2009.

Het college voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

De burgemeester voornoemd,

Bijlage IX van het Mandaatbesluit 2009

Voorbeeld van een specifieke machtiging aan medewerkers ter uitvoering van nummer M2

Het hoofd van de afdeling……………………………….

gelet op het besluit van het college van het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp van 27 januari 2009;

gezien de mededeling van [de griffier van de Arrondissementsrechtsbank ’s-Gravenhage, Sector bestuursrecht van. …….200., procedurenummer………en het verzoek om voorlopige voorzie-ning/beroepschrift van de heer/mevrouw ………………tegen het besluit (de beslissing) van de raad/ het college/de burgemeester (op het bezwaarschrift) van……………..200., kenmerk………….];

gelet op Artikel 8:24 juncto Artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

mevrouw/ de heer ………………….. , werkzaam bij [de afdeling…………van de gemeente Pijnacker-Nootdorp], te machtigen de raad/het college/de burgemeester te vertegenwoordigen en het woord te voeren bij de behandeling van bovengenoemd [verzoek/beroepschrift] tijdens de openbare terechtzitting van de [President van de rechtbank/de rechtbank] op ……………………….200….

Pijnacker,…………………….200..

Het hoofd van de afdeling………………

(Handtekening)

BIJLAGE X

Redactie mandaatbesluiten

  • 1.Een

     (zuiver) mandaatbesluit, waarbij de wethouder of de ambtenaar overeenkomstig het Mandaat besluit 2009, het Ondermandaatbesluit 2009 of het Mandaatbesluit belastingen een besluit neemt namens het college of de burgemeester (zie artikel 1, zevende lid Mandaatbesluit 2009) wordt als volgt geredigeerd:

  • Aanhef: Geacht(e)

    heer/mevrouw/bestuur/college

  • Vorm

  • Besluit/brief in de IK-vorm (de wethouder of de ambtenaar neemt immers het besluit!)

  • Ondertekening:

  • Met vriendelijke groet/hoogachtend,

  • Namens de burgemeester/het college van Pijnacker-Nootdorp

  • de wethouder / de secretaris / de directeur.../het hoofd van de afdeling……/ (bij ondermandaat) de (senior) medewerker / teamleider,

  • Handtekening

  • (titel en naam)

  • 2.Een

    ondertekeningsmandaat (zie artikel 2, tweede lid Mandaatbesluit 2009). Deze vorm komt alleen voor in de volgende gevallen (zie bijlage VI, onderdeel M4 tot en met M6 van het Mandaatbesluit 2009) wordt als volgt geredigeerd indien sprake is van:

    • -

      indienen van declaraties en aanvragen van bijdragen/subsidies/voorschotten aan de provincie, rijk en andere instanties

    • -

      afwikkelen van administratieve procedures binnen het kader van reeds genomen besluiten

    • -

      het ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking)

Aanhef:

Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

Vorm

Brief in de IK-vorm (burgemeester) of WIJ-vorm (college)

Aanhef

Brief beginnen met (een variatie op) de volgende tekst: Hierbij doe ik u/ doen wij u, enz….

Ondertekening:

Met vriendelijke groet/hoogachtend,

de burgemeester / het college van Pijnacker-Nootdorp,

voor deze,

de wethouder / de secretaris / de directeur.../het hoofd van de afdeling……/ de (senior) medewerker / teamleider,

Handtekening

(titel en naam)

Nb.

  • 1)

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens het Mandaatbesluit 2009 bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In datgeval wordt de handtekening vooraf gegaan door de letters b.a. (bij afwezigheid).

  • 2)

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

Bijlage XI van het Mandaatbesluit 2009

Modeltekst voor aanhef en ondertekening van een contract/overeenkomst door een portefeuille-houder/afdelingshoofd/budgethouder (zie Mandaatbesluit onder nummer M1):

Aanhef

De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoor-digd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam) /(het hoofd van de afdeling /medewerker van de afdeling…….) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe op grond van Artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet gemachtigd door de burgemeester bij zijn besluit van 27 januari 2009 (en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van (datum));

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

(handtekening)

(Naam)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situaties:

  • 1.

    Als een (project)portefeuillehouder, een hoofd van een afdeling of een budgethouder een contract/overeenkomst tekent op grond van volmacht VM8 t/m VM 12 van het Mandaatbesluit 2009

  • 2.

    Als een (project)portefeuillehouder een overeenkomst ondertekent op grond van een collegebesluit.