Regeling vervallen per 27-10-2022

Reglement cultuurplatform

Geldend van 09-07-2009 t/m 26-10-2022

Intitulé

Reglement cultuurplatform

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp; gelet op artikel 3 van de Regeling adviescommissies college 2008; besluit: vast te stellen het Reglement Cultuurplatform

Artikel l Inleidende bepalingen en doelstelling

  • 1.

    Er is een overlegorgaan dat tot doel heeft het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over cultuur: het Cultuurplatform.

  • 2.

    Het Cultuurplatform is belast met het tot stand brengen en onderhouden van een netwerk van organisaties en van individuen op het gebied van cultuur.

  • 3.

    Het Cultuurplatform stelt zich als orgaan ten doel het bevorderen van een optimaal cultuurbeleid en cultuurklimaat in de gemeente Pijnacker-Nootdorp waarbij men zich richt op het gehele domein van cultuur, met uitzondering van cultureel erfgoed. In de visie van het Cultuurplatform kan hierbij gedacht worden aan de beeldende kunst, literatuur, muziek, dans, film en theater.

Artikel 2 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    Het Cultuurplatform bestaat uit minimaal 7 en maximaal 15 leden.

  • 2.

    De leden van het Cultuurplatform worden, op voordracht van de zittende leden, benoemd door het college.

  • 3.

    De zittingsperiode van de leden van het Cultuurplatform is gelijk aan die van de leden van de raad, met dien verstande dat de eerste zittingsperiode loopt tot aan de nieuwe zittingsperiode van de raad in 2014.

  • 4.

    Aftredende leden kunnen eenmaal voor een aansluitende termijn worden herbenoemd.

  • 5.

    De leden van het Cultuurplatform kunnen te allen tijde ontslag nemen. De daartoe strekkende kennisgeving zenden zij aan het college.

  • 6.

    In de door ontslag of overlijden opengevallen plaats wordt zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen zes maanden, voorzien.

  • 7.

    De leden dienen te beschikken over een directe relatie met cultuur.

  • 8.

    Bij de samenstelling wordt een zo breed mogelijke achtergrond nagestreefd zodat alle vlakken op cultuurgebied zijn vertegenwoordigd.

Artikel 3 De voorzitter

  • 1.

    De voorzitter behartigt de lopende algemene zaken en bereidt de vergaderingen van het Cultuurplatform voor in overleg met de ambtelijke ondersteuning.

  • 2.

    De voorzitter wordt, op voordracht van de zittende leden van het Cultuurplatform, door het college benoemd.

Artikel 4 Secretaris en wijze van verslaglegging

  • 1.

    Het college wijst een ambtelijk secretaris aan die het Cultuurplatform in zijn werkzaamheden bijstaat en die als zodanig een raadgevende stem heeft, zorg draagt voor de uitnodigingen en informatie uit de gemeentelijke organisatie verstrekt.

  • 2.

    De secretaris is belast met het maken van een verslag van hetgeen in de vergadering van het Cultuurplatform is besproken.

  • 3.

    Het concept verslag wordt binnen vier weken na de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 4.

    Het verslag wordt in de eerstkomende vergadering definitief vastgesteld, door de voorzitter en de secretaris ondertekend en aan de leden, het college en de commissie Welzijn toegezonden.

Artikel 5 Werkwijze en besluitvorming

  • 1.

    Het Cultuurplatform vergadert één keer per kwartaal en verder zo dikwijls als de voorzitter nodig oordeelt. Tevens belegt de voorzitter een vergadering indien tenminste drie leden hem daartoe schriftelijk onder opgave van de reden verzoeken.

  • 2.

    De uitnodiging voor een vergadering geschiedt ten minste drie weken voor de datum waarop de vergadering plaatsvindt. De uitnodiging bevat tevens de agenda en relevante vergaderstukken.

  • 3.

    Besluiten over adviezen kunnen worden genomen indien ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De verantwoordelijke portefeuillehouder kan op uitnodiging bij de vergaderingen van het Cultuurplatform aanwezig zijn.

Artikel 7 Deelname aan de vergadering door anderen dan de voorzitter, de portefeuillehouder of de leden

De voorzitter kan, al dan niet op verzoek van de leden van het Cultuurplatform, andere deskundigen of belanghebbenden uitnodigen de vergadering bij te wonen of daarin te verschijnen teneinde desgevraagd over de aan de orde zijnde zaken nadere informatie te verstrekken.

Artikel 8 Openbaarheid

De vergaderingen van het Cultuurplatform zijn openbaar. De verslagen van de vergaderingen worden in samenvatting gepubliceerd in de rubriek Gemeenteberichten en op de internetsite van de gemeente Pijnacker-Nootdorp geplaatst.

Artikel 9 Vergoedingen

Artikel 10 Financiën

Jaarlijks zal voor het functioneren van het Cultuurplatform een budget in de gemeentebegroting worden opgenomen ten behoeve van advisering, werkbezoeken, deskundigheidsbevordering, etc.

Artikel 11 Huishoudelijk reglement

Het Cultuurplatform is bevoegd een huishoudelijk reglement vast te stellen ter verdere regeling van haar werkwijze. Het legt dit reglement in dat geval ter goedkeuring voor aan het college.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 13 Citeerartikel

Dit besluit wordt aangehaald als: "Reglement Cultuurplatform Pijnacker-Nootdorp".

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 3 maart 2009
de secretaris, de burgemeester, drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg