Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR25756
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR25756/1
Regeling vervallen per 27-10-2022
Reglement cultuurplatform
Geldend van 09-07-2009 t/m 26-10-2022
Intitulé
Reglement cultuurplatformHet college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp; gelet op artikel 3 van de Regeling adviescommissies college 2008; besluit: vast te stellen het Reglement Cultuurplatform
Artikel l Inleidende bepalingen en doelstelling
- 1.
Er is een overlegorgaan dat tot doel heeft het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over cultuur: het Cultuurplatform.
- 2.
Het Cultuurplatform is belast met het tot stand brengen en onderhouden van een netwerk van organisaties en van individuen op het gebied van cultuur.
- 3.
Het Cultuurplatform stelt zich als orgaan ten doel het bevorderen van een optimaal cultuurbeleid en cultuurklimaat in de gemeente Pijnacker-Nootdorp waarbij men zich richt op het gehele domein van cultuur, met uitzondering van cultureel erfgoed. In de visie van het Cultuurplatform kan hierbij gedacht worden aan de beeldende kunst, literatuur, muziek, dans, film en theater.
Artikel 2 Samenstelling en benoeming
- 1.
Het Cultuurplatform bestaat uit minimaal 7 en maximaal 15 leden.
- 2.
De leden van het Cultuurplatform worden, op voordracht van de zittende leden, benoemd door het college.
- 3.
De zittingsperiode van de leden van het Cultuurplatform is gelijk aan die van de leden van de raad, met dien verstande dat de eerste zittingsperiode loopt tot aan de nieuwe zittingsperiode van de raad in 2014.
- 4.
Aftredende leden kunnen eenmaal voor een aansluitende termijn worden herbenoemd.
- 5.
De leden van het Cultuurplatform kunnen te allen tijde ontslag nemen. De daartoe strekkende kennisgeving zenden zij aan het college.
- 6.
In de door ontslag of overlijden opengevallen plaats wordt zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen zes maanden, voorzien.
- 7.
De leden dienen te beschikken over een directe relatie met cultuur.
- 8.
Bij de samenstelling wordt een zo breed mogelijke achtergrond nagestreefd zodat alle vlakken op cultuurgebied zijn vertegenwoordigd.
Artikel 3 De voorzitter
- 1.
De voorzitter behartigt de lopende algemene zaken en bereidt de vergaderingen van het Cultuurplatform voor in overleg met de ambtelijke ondersteuning.
- 2.
De voorzitter wordt, op voordracht van de zittende leden van het Cultuurplatform, door het college benoemd.
Artikel 4 Secretaris en wijze van verslaglegging
- 1.
Het college wijst een ambtelijk secretaris aan die het Cultuurplatform in zijn werkzaamheden bijstaat en die als zodanig een raadgevende stem heeft, zorg draagt voor de uitnodigingen en informatie uit de gemeentelijke organisatie verstrekt.
- 2.
De secretaris is belast met het maken van een verslag van hetgeen in de vergadering van het Cultuurplatform is besproken.
- 3.
Het concept verslag wordt binnen vier weken na de vergadering aan de leden toegezonden.
- 4.
Het verslag wordt in de eerstkomende vergadering definitief vastgesteld, door de voorzitter en de secretaris ondertekend en aan de leden, het college en de commissie Welzijn toegezonden.
Artikel 5 Werkwijze en besluitvorming
- 1.
Het Cultuurplatform vergadert één keer per kwartaal en verder zo dikwijls als de voorzitter nodig oordeelt. Tevens belegt de voorzitter een vergadering indien tenminste drie leden hem daartoe schriftelijk onder opgave van de reden verzoeken.
- 2.
De uitnodiging voor een vergadering geschiedt ten minste drie weken voor de datum waarop de vergadering plaatsvindt. De uitnodiging bevat tevens de agenda en relevante vergaderstukken.
- 3.
Besluiten over adviezen kunnen worden genomen indien ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is.
- 4.
De verantwoordelijke portefeuillehouder kan op uitnodiging bij de vergaderingen van het Cultuurplatform aanwezig zijn.
Artikel 7 Deelname aan de vergadering door anderen dan de voorzitter, de portefeuillehouder of de leden
De voorzitter kan, al dan niet op verzoek van de leden van het Cultuurplatform, andere deskundigen of belanghebbenden uitnodigen de vergadering bij te wonen of daarin te verschijnen teneinde desgevraagd over de aan de orde zijnde zaken nadere informatie te verstrekken.
Artikel 8 Openbaarheid
De vergaderingen van het Cultuurplatform zijn openbaar. De verslagen van de vergaderingen worden in samenvatting gepubliceerd in de rubriek Gemeenteberichten en op de internetsite van de gemeente Pijnacker-Nootdorp geplaatst.
Artikel 9 Vergoedingen
- 1.
De voorzitter van het Cultuurplatform ontvangt voor het bijwonen van een vergadering een vergoeding als bedoeld in artikel 18, eerste lid, en artikel 19, eerste lid, van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden.
- 2.
De leden van het Cultuurplatform ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden, in welke vorm dan ook.
Artikel 10 Financiën
Jaarlijks zal voor het functioneren van het Cultuurplatform een budget in de gemeentebegroting worden opgenomen ten behoeve van advisering, werkbezoeken, deskundigheidsbevordering, etc.
Artikel 11 Huishoudelijk reglement
Het Cultuurplatform is bevoegd een huishoudelijk reglement vast te stellen ter verdere regeling van haar werkwijze. Het legt dit reglement in dat geval ter goedkeuring voor aan het college.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Artikel 13 Citeerartikel
Dit besluit wordt aangehaald als: "Reglement Cultuurplatform Pijnacker-Nootdorp".
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl