Regeling vervallen per 02-06-2010

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Geldend van 15-01-2009 t/m 01-06-2010

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen het volgende Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college.

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn de werkzaamheden in een bij dit reglement behorend “Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling” dat telkens bij een wijziging van de samenstelling van het college, doch in ieder geval bij de aanvang van een nieuwe collegeperiode, opnieuw wordt vastgesteld.

  • 2.

    Het in het eerste lid genoemde Uitvoeringsbesluit regelt in ieder geval:

    • a.

      de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis

    • b.

      de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één van de wethouders.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of één van de wethouders het nodig achten.

  • 2.

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt, na overleg met de voorzitter, voor een oproep voor deze vergadering, onder vermelding van de te bespreken onderwerpen, die zo mogelijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3.

    De vergaderingen worden als regel in het gemeentekantoor gehouden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De secretaris is in de vergadering van het college aanwezig.

  • 2.

    De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 4 Verhindering

  • 1.

    Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2.

    Wanneer de secretaris is verhinderd een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan de door het college daartoe aangewezen ambtenaar die de secretaris vervangt.

Artikel 5 Agenda

  • 1.

    Voor elke vergadering wordt, als regel twee maal 24 uur van tevoren, door de secretaris aan het college een agenda met bespreekstukken toegezonden.

  • 2.

    De volledige verzameling van vergaderstukken die wordt besproken, ligt voor het college in het gemeentekantoor ter inzage.

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 7 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

    a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot één persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatsvinden. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 8 Parafenbesluit en akkoordlijst

  • 1.

    Vergaderstukken die voor akkoord worden geparafeerd door de portefeuillehouder, worden mede-geparafeerd door het collegelid dat hem op grond van artikel 4 van het “Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling” tijdens zijn afwezigheid vervangt Deze parafenbesluiten worden op de akkoordlijst geplaatst.

  • 2.

    De parafenbesluiten worden geacht te zijn genomen op de datum waarop het college de akkoordlijst vaststelt.

  • 3.

    Over vergaderstukken waarover tegengestelde ambtelijke adviezen zijn uitgebracht, kan geen parafenbesluit worden genomen.

Artikel 9 Verslag

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het opstellen van een verslag van de vergadering.

  • 2.

    Het verslag bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de aanwezige en afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslagingen;

    • c.

      de vermelding van de akkoordstukken die op de akkoordlijst zijn geplaatst;

    • d.

      een formulering van de overige door het college genomen besluiten;

    • e.

      een weergave van de onderlinge informatie-uitwisseling

    • f.

      een zakelijke samenvatting van eventuele tijdens de vergadering gevoerde besprekingen met derden.

  • 3.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4.

    Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5.

    Voor zover de aard en inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt het vastgestelde verslag zo spoedig mogelijk na de vergadering op de in de gemeente gebruikelijke wijze openbaar gemaakt en toegezonden aan de leden van de raad.

Artikel 10 Openbare vergadering

  • 1.

    Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na vaststelling. Op dat moment vervalt het op 4 april 2006 vastgestelde reglement.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van orde college”.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het college op 14 januari 2009,
De secretaris, De burgemeester,
drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gelet op artikel 1 van het Reglement van orde college;

besluit:

vast te stellen het volgende Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaand onder:

  • a.

    portefeuillehouder: het collegelid aan wie bepaalde aandachtsgebieden van burgemeester en wethouders in het bijzonder zijn toegewezen.

  • b.

    raadscommissie: een commissie als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Verordening raadscommissies 2006.

Artikel 2 Portefeuilleverdeling (collegebesluit 14 januari 2009)

Portefeuillehouder Burgemeester drs. F.H. Buddenberg

Portefeuillehouder/1e loco-burgemeester C.J. van der Kraan (CDA)

Portefeuillehouder/ 2e loco-burgemeester L.C.H. Suijker (PvdA)

Portefeuillehouder/ 3e loco-burgemeester J. de Jong (CDA)

Portefeuillehouder/ 4e loco-burgemeester N.A. Oudhof (PvdA)

 

 

 

 

 

Bestuurszaken:

 Sport:

Welzijn en zorg:

Financiën:

Bedrijfsvoering:

Bestuurlijke samenwerking Burgerparticipatie Burgerzaken Bezwaar en beroep Ombudsfunctie Communicatie

Sportbeleid Sportaccommodaties Breedtesport Sportstimulatie Zwembad

Welzijnsbeleid en -voorzieningen Gezondheidsbeleid en -zorg Kunst & cultuur Monumentenzorg Vrijwilligersbeleid Mantelzorg Ontwikkelingssamenwerking Begraafplaatsen

Financieel beleid Planning en control Begrotingscyclus Treasury Financiële administratie Deelnemingen Belastingen

I&A Personeel en organisatie Organisatieontwikkeling Gemeentelijke huisvesting Interne dienstverlening Geo-informatie

Leefbaarheid en veiligheid:

Wonen:

Natuur en milieu:

Economie en Glastuinbouw:

Bouwen (RO):

 Integrale veiligheid Brandweer Politie Rampenbestrijding Handhaving vergunningen Milieuhandhaving Openbare orde

Volkshuisvestingsbeleid Bouwprogramma’s Woonkwaliteit Woonvisie Woonruimteverdeling(beleid)

Natuur- en milieubeleid Milieuvergunningen Milieuprojecten Alternatieve energiebronnen Luchtkwaliteit

Werkgelegenheid (algemeen) Economische zaken Agrarische zaken Bedrijvenloket Toerisme Grondzaken

Ruimtelijke ordening Implementatie Pit! Bouw- en woningtoezicht Bouwvergunningen

Ouderenbeleid:

Publiekszaken:

Mobiliteit (verkeer en vervoer):

Publiekszaken:

Ouderenbeleid algemeen Seniorenhuisvesting Wozoco’s Woon-/service zones Welzijn en participatie Mobiliteit Toegankelijkheid OR Voorzieningen Ouderenzorg

Backoffice

Mobiliteitsplan Aanleg van wegen Openbaar vervoer Alternatieve vervoersmiddelen Parkeerbeleid

Frontoffice

Groen, Water Recreatie:

Onderwijs:

Projecten:

Beheer:

Recreatiebeleid Recreatieve voorzieningen Waterhuishouding

Onderwijsbeleid Basis- en voortgezet onderwijs Speciaal onderwijs Brede school Volwassenen onderwijs Leerlingenvervoer Leerplicht (handhaving) Onderwijsaccommodaties

Pijnacker-Noord Jozefhuis N470 RandstadRail Industrieterreinen: - Kruisweg 1B - Oostambacht - Heron - Boezem I/II - Boezemvaart - Ruyven

Beheerplannen Openbare ruimte Reiniging (incl. Avalex) Gemeentelijke gebouwen (beheer en onderhoud) Gladheidbestrijding Wijkgericht werken

Projecten:

Jeugd en jongeren:

Kernwethouder voor:

 Projecten:

’s-Gravenhout Ypenburg Craeyenburg Oude Polder AckersWoude (Klapwijk-Noord) P&R terrein Groenzone Pijnacker/Berkel Ruyven/Zuidpolder Balijbos Katwijkerlaan

Jeugd- en jongerenbeleid Jeugdgezondheidszorg Jeugd- en jongerenwerk Jeugd- en jongerenvoorzieningen Kinderopvang Peuterspeelzalen Jeugd preventieteams

Pijnacker (ten noorden van de Oostlaan/ Westlaan)

Oranjepark Pijnacker-Centrum Nootdorp-Centrum

Kernwethouder voor:

 Projecten:

Kernwethouder voor:

Nootdorp    

Emerald Gebiedsvisie Delfgauw Vrijenban De Groene Wijdte Pijnacker Zuid Tuindershof

Pijnacker (ten zuiden van de Oostlaan/Westlaan)    

Kernwethouder voor:

Delfgauw/Overgauw/Oude Leede

Artikel 3 Vervanging van de burgemeester

  • 1.

    Bij afwezigheid wordt de burgemeester vervangen door wethouder C.J. van der Kraan. .

  • 2.

    Bij afwezigheid van de in het eerste lid genoemde wethouder wordt de burgemeester vervangen door één van de wethouders zoals hierna genoemd en in de daarbij aangegeven volgorde:

    • a.

      wethouder L.C.H. Suijker;

    • b.

      wethouder J. de Jong;

    • c.

      wethouder N.A. Oudhof.

Artikel 4 Onderlinge vervanging van portefeuillehouders bij afwezigheid

De onderlinge vervanging van de portefeuillehouders bij hun afwezigheid wordt als volgt geregeld, tenzij het college anders bepaalt:

  • a.

    burgemeester drs. F.H. Buddenberg. wordt vervangen door wethouder C.J. van der Kraan;

  • b.

    wethouder C.J. van der Kraan wordt vervangen door wethouder L.C.H. Suijker;

  • c.

    wethouder L.C.H. Suijker wordt vervangen door wethouder J. de Jong;

  • d.

    wethouder J. de Jong wordt vervangen door wethouder N.A. Oudhof;

  • e.

    wethouder N.A. Oudhof wordt vervangen door burgemeester drs. F.H. Buddenberg.

Artikel 5 Verantwoordelijkheid van de burgemeester en de andere portefeuillehouders

  • 1.

    De burgemeester is als voorzitter van het college verantwoordelijk voor:

    • a.

      de coördinatie en eenheid van het gemeentelijk beleid;

    • b.

      het als bestuurlijk procesmanager functioneren van het college en de individuele wethouders;

    • c.

      de kwaliteit van de gemeentelijke besluitvormingsprocessen;

    • d.

      de verhouding tussen de gemeentelijke bestuursorganen.

  • 2.

    De portefeuillehouder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      het geven van sturing aan de inhoudelijke beleidsvoorbereiding;

    • b.

      het in een inhoudelijke koers vertalen naar de organisatie van in het college behandelde strategische en tactische keuzevraagstukken;

    • c.

      de coördinatie en afstemming binnen zijn portefeuille;

    • d.

      het bestuurlijk procesmanagement in samenspraak met de burgemeester;

  • 3.

    De portefeuillehouder voert het overleg met de afdelingshoofden en overige ambtenaren die zijn betrokken bij de beleidsvoorbereiding.

  • 4.

    Indien meer dan één portefeuillehouder bij de beleidsvoorbereiding dient te worden betrokken, neemt de eerstverantwoordelijke portefeuillehouder het initiatief voor gezamenlijk overleg.

  • 5.

    De portefeuillehouder Financiën is verantwoordelijk voor de bestuurlijke informatievoorziening ten aanzien van het financieel en administratief beheer en voor het ontwikkelen van instrumenten om de administratieve organisatie te verbeteren en het scheppen van kaders en voorwaarden op het gebied van de administratieve organisatie.

Artikel 6 Inwerkintreding en citeertitel

  • 1.

    Dit Uitvoeringsbesluit treedt in werking op de eerste dag na vaststelling. Op dat moment vervalt het op 15 juli 2008 vastgestelde Uitvoeringsbesluit.

  • 2.

    Dit Uitvoeringsbesluit kan worden aangehaald als “Uitvoeringsbesluit college”.

Vastgesteld in de vergadering van 14 januari 2009.

De secretaris, De burgemeester,

drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg