Regeling vervallen per 11-03-2010

Verordening cliëntenparticipatie Wwb gemeente Pijnacker-Nootdorp 2009

Geldend van 09-07-2009 t/m 10-03-2010

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wwb gemeente Pijnacker-Nootdorp 2009

De raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het voorstel van het college van 12 mei 2009;

gelet op artikel 47 en artikel 7, eerste lid, van de Wet werk en bijstand;

besluit:

vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie Wwb gemeente Pijnacker-Nootdorp 2009;

Hoofdstuk I - Begripsomschrijvingen

Artikel 1 - Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

  • b.

    Raad: de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp;

  • c.

    de wet: de Wet werk en bijstand;

  • d.

    cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Pijnacker-Nootdorp personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de wet of hun vertegenwoordigers betrekt bij de uitvoering van de wet;

  • e.

    Adviesraad Wwb: de adviesraad zoals bedoeld in artikel 2 en volgende van deze verordening.

Hoofdstuk II - De Adviesraad Wwb

Artikel 2 - Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De Adviesraad Wwb bestaat uit personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de wet of hun vertegenwoordigers en telt minimaal 5 en maximaal 8 leden, onder wie de voorzitter.

  • 2.

    De leden en voorzitter worden benoemd door het college. Zij worden geworven via een openbare procedure die door het college wordt vastgesteld.

  • 3.

    De voorzitter is onafhankelijk en geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

  • 4.

    De zittingsperiode van de leden en de voorzitter is gelijk aan die van de leden van de raad, met dien verstande dat de eerste zittingsperiode loopt tot 15 november 2009 en de daarop volgende zittingsperiode tot aan de nieuwe zittingsperiode van de raad in 2014.

  • 5.

    De leden en de voorzitter zijn maximaal één keer herbenoembaar met dien verstande dat nooit meer dan tweederde van de zittende leden gelijktijdig kan aftreden. De Adviesraad Wwb stelt een rooster van aan- en aftreden op.

Artikel 3 - Ontslag

  • 1.

    Het college ontslaat de leden en voorzitter in de volgende gevallen:

    • a.

      op verzoek van betrokkene;

    • b.

      aan het eind van een zittingsperiode, indien betrokkene is voorgedragen door een belangenorganisatie, en deze organisatie besluit om een andere kandidaat voor te dragen;

    • c.

      aan het einde van de zittingsperiode volgens het rooster van aftreden opgesteld door de Adviesraad Wwb;

    • d.

      indien betrokkene naar oordeel van de Adviesraad Wwb en het college niet langer functioneert.

  • 2.

    Ontslag wegens niet langer functioneren vindt niet plaats dan nadat betrokkene is gehoord.

Artikel 4 – Secretaris

  • 1.

    De Adviesraad Wwb wordt ondersteund door een secretaris.

  • 2.

    De secretaris is geen lid van de Adviesraad Wwb.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 5 - Vergaderingen en huishoudelijk reglement

  • 1.

    De Adviesraad Wwb vergadert ten minste één keer per kwartaal.

  • 2.

    De vergaderingen zijn in beginsel openbaar. De Adviesraad Wwb kan echter besluiten dat een besloten vergadering wordt gehouden.

  • 3.

    De Adviesraad Wwb bepaalt zelf de vergaderorde en de wijze van besluitvorming. De Adviesraad Wwb stelt daartoe een huishoudelijk reglement op, waarin tevens de taken van voorzitter en secretaris worden geregeld.

Artikel 6 - Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen

De voorzitter en de leden van de Adviesraad Wwb ontvangen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 18, eerste lid en artikel 19 van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2007, een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en voor reis- en verblijfkosten tot een maximum van 6 vergaderingen per jaar.

Artikel 7 - Advies

  • 1.

    De Adviesraad Wwb is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over de uitvoering van de wet.

  • 2.

    Door het college gevraagde adviezen worden op een zodanig tijdstip voorgelegd, dat zij nog van wezenlijke invloed kunnen zijn op de besluitvorming.

  • 3.

    Een door het college gevraagd advies wordt in beginsel binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag verstrekt.

  • 4.

    Het college verstrekt de Adviesraad Wwb met betrekking tot ieder uitgebracht advies schriftelijk binnen een redelijke termijn een gemotiveerde reactie op het advies.

  • 5.

    De adviezen zijn niet bindend.

  • 6.

    De Adviesraad Wwb is niet bevoegd zich te mengen in individuele aangelegenheden.

Artikel 8 - Informatievoorziening

Het college verstrekt de Adviesraad Wwb schriftelijk en tijdig de informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad Wwb.

Artikel 9 - Overleg

  • 1.

    Tussen het college en de Adviesraad Wwb vindt minimaal twee keer per jaar een overleg plaats.

  • 2.

    Tussen de vakafdeling van d ambtelijke organisatie en de Adviesraad Wwb vindt vier keer per jaar een overleg plaats.

  • 3.

    Bespreekpunten voor deze overleggen kunnen door deelnemers via de secretaris voor de agenda worden aangemeld.

Artikel 10 - Faciliteiten

  • 1.

    Het college stelt de Adviesraad Wwb de benodigde faciliteiten beschikbaar.

  • 2.

    Het college stelt, na goedkeuring van de door de Adviesraad Wwb opgestelde begroting en onder voorbehoud van vaststelling van de gemeentebegroting door de raad, jaarlijks een budget beschikbaar.

  • 3.

    Voor niet-reguliere activiteiten kan de Adviesraad Wwb bij het college een projectsubsidie aanvragen.

Hoofdstuk IV - Slotbepalingen

Artikel 11 - Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie Wwb gemeente Pijnacker-Nootdorp 2009.

Artikel 12 - Intrekking oude regeling

Op de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening cliëntenparticipatie Pijnacker-Nootdorp 2002 ingetrokken.

Artikel 13 - Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na publicatie.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 25 juni 2009
de griffier, drs. H.J. van der Graaff
de voorzitter, drs. F.H. Buddenberg

Algemene toelichting

Artikel 47 Wwb draagt aan de raad op om een verordening te maken over de wijze waarop de personen bedoeld in artikel 7, lid 1, Wwb of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wwb.

Artikel 47 Wwb bepaalt dat in die verordening in ieder geval het volgende wordt geregeld:

  • a.

    de wijze waarop periodiek overleg wordt gevoerd met de personen, bedoeld in artikel 7, lid 1, Wwb of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    de wijze waarop deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    dat zij worden voorzien van voldoende informatie worden voorzien om deel te kunnen nemen aan dit overleg.

In deze verordening is gekozen voor het instellen van een Adviesraad Wwb.

Artikelsgewijze toelichting

De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot slechts enkele artikelen.

Artikelen of onderdelen daarvan die geen vragen oproepen worden derhalve niet nader toegelicht.

Artikel 2 en 3

Benoemingsduur en ontslaggronden zijn gelijk aan wat op deze punten in de Regeling adviescommissie Wmo-raad Pijnacker-Nootdorp 2009 is bepaald, met dien verstande dat, gelet op de huidige benoemingstermijnen, de eerste benoemingstermijn loopt tot 15 november 2009 en vervolgens de tweede termijn tot aan de nieuwe zittingsperiode van de raad in 2014.

Artikel 6

De vergoeding bedraagt per 1 januari 2009 € 71,15 per vergadering.

Artikel 8

Zonder informatie kan de Adviesraad Wwb niet functioneren. Het moet uiteraard wel gaan om informatie die relevant is voor het uitoefenen van zijn taken en bevoegdheden.

Artikel 9

Dit artikel bevat de kern van de zaken die op grond van artikel 47 Wwb in de verordening moeten worden geregeld.

Artikel 10

Bij faciliteiten moet met name worden gedacht aan het beschikbaar stellen van vergaderruimte in het gemeentekantoor en benodigdheden die voor het vergaderen noodzakelijk zijn.

Het budget is ten behoeve van onder meer administratiekosten, representatiekosten, vakliteratuur e.d.