Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Geldend van 16-06-2022 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen het volgende Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college.

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden in een bij dit reglement behorend “Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling” dat telkens bij een wijziging van de samenstelling van het college, doch in ieder geval bij de aanvang van een nieuwe collegeperiode, opnieuw wordt vastgesteld.

  • 2.

    Het in het eerste lid genoemde Uitvoeringsbesluit regelt in ieder geval:

    • a.

      de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis

    • b.

      de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één van de wethouders.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of één van de wethouders het nodig achten.

  • 2.

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt, na overleg met de voorzitter, voor een oproep voor deze vergadering, onder vermelding van de te bespreken onderwerpen, die zo mogelijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3.

    De vergaderingen worden als regel in het gemeentekantoor gehouden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De secretaris is in de vergadering van het college aanwezig.

  • 2.

    De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 4 Verhindering

  • 1.

    Wanneer een lid van het college verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft hij daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

  • 2.

    Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 3.

    Wanneer de secretaris is verhinderd een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter en aan de door het college daartoe aangewezen ambtenaar die de secretaris vervangt.

Artikel 5 Agenda

  • 1.

    Voor elke vergadering wordt, als regel twee maal 24 uur van tevoren, door de secretaris aan het college een agenda met vergaderstukken beschikbaar gesteld.

  • 2.

    Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerst lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen uiterlijk de dag voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 7 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

    a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot één persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatsvinden. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 8 Spoedprocedure

  • 1.

    In spoedeisende gevallen kan de stemming digitaal plaatsvinden.

  • 2.

    Indien de meerderheid van het aantal zitting hebbende leden van het college digitaal akkoord gaat met het voorstel is het besluit tot stand gekomen.

  • 3.

    Het spoedbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum waarop de laatst benodigde digitale paraaf is gezet.

  • 4.

    Het spoedbesluit wordt op de besluitenlijst van de eerstvolgende collegevergadering gezet.

  • 5.

    Wanneer, voordat er sprake is van een besluit als bedoeld in het eerste lid, één lid van het college aangeeft niet akkoord te gaan met het voorstel, wordt de spoedprocedure afgebroken en het voorstel geagendeerd voor bespreking in de eerstvolgende vergadering.

Artikel 9 Verslag en besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het opstellen van een verslag en een besluitenlijst van de vergadering.

  • 2.

    Het verslag bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de aanwezige en afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslagingen;

    • c.

      een formulering van de door het college over de bespreekstukken genomen besluiten;

    • d.

      een weergave van de onderlinge informatie-uitwisseling;

    • e.

      een zakelijke samenvatting van eventuele tijdens de vergadering gevoerde besprekingen met derden.

  • 3.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4.

    De besluitenlijst bevat de over de spoedstukken en de bespreekstukken genomen besluiten.

  • 5.

    Het verslag en de besluitenlijst worden in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 6.

    Voor zover de aard en inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, worden het vastgestelde verslag en de vastgestelde besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering beschikbaar gesteld aan de leden van de raad.

Artikel 10 Openbare vergadering

  • 1.

    Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na vaststelling. Op dat moment vervalt het op 1 juni 2010 vastgestelde reglement.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van orde college 2014”.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 10 juni 2014
de secretaris, de burgemeester,
drs. J.P.R. Woudstra P.W.M.M. van Haagen