Regeling vervallen per 23-12-2017

Beleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 22-12-2017

Intitulé

Beleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het advies van de afdeling Beleid d.d. 9 december 2014;

gezien het advies van de Adviesraad Werk & Inkomen d.d. 21 november 2014;

gelet op de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015;

besluit:

vast te stellen de volgende Beleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015:

Artikel 1. Begrippen

Artikel 2. Participatievoorziening beschut werk

  • 1.

    Het college kan de voorziening beschut werk aanbieden aan een persoon:

    • a.

      die door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanige mate van begeleiding op en aanpassingen van de werkplek nodig heeft dat van een reguliere werkgever redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat hij deze persoon in dienst neemt;

    • b.

      met een grote afstand tot de arbeidsmarkt;

    • c.

      met arbeidsvermogen die vanaf 1 januari 2015 geen aanspraak kan maken op een Wajong uitkering maar behoort tot de doelgroep van de Participatiewet;

    • d.

      met een minimale loonwaarde van 30%;

    • e.

      met een uitkering op grond van de Participatiewet;

  • 2.

    Het college biedt de voorziening beschut werk alleen aan indien:

    • a.

      andere re-integratievoorzieningen naar het oordeel van het college onvoldoende bijdragen aan de participatie van belanghebbende; en

    • b.

      het Participatiebudget toereikend is voor de inzet van dit instrument.

  • 3.

    De hoogte van een eventuele loonkostensubsidie ten behoeve van de voorziening beschut werk is niet hoger dan de hoogte van de uitkering van belanghebbende voorafgaand aan het dienstverband beschut werk.

  • 4.

    Belanghebbende kan gedurende een periode van maximaal 2 jaar gebruik maken van de voorziening beschut werk.

  • 5.

    De omvang van de voorziening beschut werk bedraagt maximaal 24 uur per week.

Artikel 3. Werkgeverscheque

  • 1.

    De hoogte van de toe te kennen werkgeverscheque bedraagt:

    • a.

      maximaal € 2.250 bij een dienstverband van tenminste 32 uur gedurende 6 maanden;

    • b.

      maximaal € 4.500 bij een dienstverband van tenminste 32 uur gedurende 12 maanden.

  • 2.

    Bij een werkweek korter dan 36 uur en/of bij eventuele voortijdige beëindiging van het dienstverband wordt de werkgeverscheque naar rato toegekend.

  • 3.

    De hoogte van de werkgeverscheque wordt naar rato verlaagd indien het wettelijk minimumjeugdloon van toepassing is.

  • 4.

    De aanvraag wordt schriftelijk ingediend bij het college door de werkgever middels een daartoe bestemd formulier.

  • 5.

    Bij de aanvraag dient een (concept)arbeidsovereenkomst te worden overlegd.

  • 6.

    De werkgeverscheque wordt toegekend nadat een ondertekende arbeidsovereenkomst is overlegd. De uitbetaling van de werkgeverscheque vindt in twee gelijke termijnen plaats, na toekenning van de werkgeverscheque. De eerste termijn wordt uitbetaald na afloop van de eventuele proeftijd.

  • 7.

    Er kan een werkgeverscheque verstrekt worden zolang er voldoende budget is.

Artikel 4. Overige vergoedingen

  • 1.

    De vergoeding is niet hoger dan de kosten van de goedkoopste passende oplossing.

  • 2.

    Er wordt geen vergoeding van kosten gegevens waarvoor men van een andere persoon of organisatie, bijvoorbeeld de werkgever, een vergoeding kan krijgen.

  • 3.

    Er kan een vergoeding worden verstrekt zolang er voldoende budget is.

Artikel 5. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2015.

  • 2.

    Het Uitvoeringsbesluit reïntegratie 2012 gemeente Pijnacker-Nootdorp wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2015.

Artikel 6. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 9 december 2014
de secretaris, de burgemeester,
drs. J.P.R. Woudstra mw. F. Ravestein

Algemene toelichting Beleidsregels re-integratie Participatiewet 2015 gemeente Pijnacker-Nootdorp

In deze beleidsregels zijn nadere regels opgenomen voor de participatievoorziening beschut werk, de werkgeverscheque, en overige vergoedingen bij het verrichten van activiteiten in het kader van re-integratie.

Artikelsgewijze toelichting Beleidsregels re-integratie Participatiewet 2015 gemeente Pijnacker-Nootdorp

Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven worden hieronder behandeld.

Artikel 2. Participatievoorziening beschut werk

Het college heeft op grond van de Participatiewet de mogelijkheid om beschut werk in te zetten. Bij beschut werk krijgen mensen met een arbeidsbeperking en een grote afstand tot de arbeidsmarkt een arbeidsovereenkomst met de gemeente en een salaris conform het minimumloon. Omdat de gemeente zowel voor de loonkosten als de begeleidingskosten verantwoordelijk is, en de doelgroep relatief weinig productiviteit, is beschut werk een relatief dure voorziening. Om tot een efficiënte inzet van het beschikbare re-integratiebudget te komen, kan beschut werk alleen worden ingezet als andere re-integratie of participatie instrumenten onvoldoende bijdragen aan de participatie van belanghebbende.

Als beschut werk wordt ingezet, is het doel van dit instrument het bevorderen van de participatie van belanghebbende. Een parttime dienstverband van maximaal 24 uur per week draagt bij aan dit doel.

We gaan daarnaast uit van een tijdelijk dienstverband van maximaal 2 jaar, waarna belanghebbende dient door te stromen naar een andere vorm van participatie. Indien geen doorstroom te verwachten is, of dit gedurende het dienstverband van 2 jaar blijkt, kan arbeidsmatige dagbesteding of het leveren van een tegenprestatie een passende vorm van participatie zijn.

De Rijksoverheid stelt in het ontschotte re-integratiebudget een fictief budget beschikbaar voor beschut werk. Hierbij gaat het Rijk uit van een maximale loonkostensubsidie, gefinancierd uit het inkomensdeel (BUIG-budget), van 70%. Het Rijk geeft hiermee impliciet aan dat beschut werk bedoeld is voor personen met een loonwaarde van minimaal 30%.

Artikel 3. Werkgeverscheque

Dit artikel is bedoeld om werkgevers te stimuleren om uitkeringsgerechtigde personen uit Pijnacker-Nootdorp een dienstverband aan te bieden. Aan de verstrekking van een werkcheque zijn voorwaarden gesteld. Deze voorwaarden en de hoogte van de werkgeverscheque zijn afgestemd met de gemeenten in de arbeidsmarktregio’s Zuid-Holland Centraal en Haaglanden, voor een zo eenduidig mogelijke dienstverlening aan werkgevers in de regio.

Artikel 4. Overige vergoedingen

Het is mogelijk om een vergoeding te verstrekken voor kosten die de persoon moet maken in het kader van een arbeidsmarktgerichte re-integratie-activiteit. Dit kan bijvoorbeeld gaan om kosten voor vervoer, kleding of overblijfkosten voor kinderen. Hierbij gaat het om de directe en indirecte kosten, die noodzakelijk en aantoonbaar zijn en die, in alle redelijkheid, niet ten laste van de persoon kunnen komen. Ook moet er voor deze kosten geen andere voorliggende voorziening zijn. Bovendien moet er sprake zijn van de goedkoopst adequate oplossing. Over de onkostenvergoeding worden in het trajectplan concrete afspraken gemaakt. Deze kosten worden gedekt uit het re-integratiebudget.