Regeling vervallen per 01-01-2021

Het reglement burgerlijke stand Purmerend 2016

Geldend van 29-11-2016 t/m 31-12-2020

Intitulé

Het reglement burgerlijke stand Purmerend 2016

Burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het burgerlijk Wetboeken de artikelen 1 toten met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluiten vast te stellen:

Het reglement burgerlijke stand Purmerend 2016

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1. Het reglement verstaat onder:

    • a.

      de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

    • b.

      het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994

    • c.

      ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 1:16, leden 2 en 3 van het Burgerlijk Wetboek);

    • d.

      buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als benoemd door burgemeester en wethouders (art. 1:16 , leden 2 en 3 van het Burgerlijk Wetboek);

    • e.

      huis der gemeente: alle huizen welke bij collegebesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

Artikel 3 Leiding van dienst

De teammanager Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Openstelling

  • 1. Het Bureau van de burgerlijke stand, is voor het verrichten van alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende (met uitsluiting van het voltrekken van huwelijken, het registreren of omzetten van partnerschappen) voor het publiek geopend op:

    • -

      maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 16.00 uur;

    • -

      op donderdag van 18.00 tot 20.00 uur;

    • -

      op vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.

  • 2. De aangewezen trouwlocaties voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen, het omzetten van een partnerschap in een huwelijk, zijn geopend op:

    • -

      het stadhuis, Purmersteenweg 42 te Purmerend Maandag tot en met vrijdag van 9.00 t/m 16.00 uur

    • -

      de overige trouwlocaties Maandag tot en met zaterdag van 9.00 t/m 23.00 uur

  • 3.

    • a.

      Het bureau is gesloten: indien de in lid 1 en 2 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet.

    • b.

      Burgemeester en wethouders kunnen andere dagen aanwijzen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 5. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 6. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Purmerend 2016.

  • 2. Het treedt in werking op de dag na die waarop het is bekendgemaakt

  • 3. Het Reglement burgerlijke stand Purmerend 2009 wordt op de in het tweede lid bedoelde datum ingetrokken.

Ondertekening

Purmerend, 8 november 2016
Burgemeester en wethouders van Purmerend,
de secretaris,
J.C.M. Cox
de burgemeester,
D. Bijl

Inhoudsopgave

Artikel 1 Begripsbepaling

Artikel 2 Benoeming

Artikel 3 Leiding van dienst

Artikel 4 Openstelling

Artikel 5 Slotbepalingen