Regeling vervallen per 01-01-2017

Verordening Cliëntparticipatie Wmo 2009

Geldend van 22-06-2009 t/m 31-12-2016

Intitulé

Verordening Cliëntparticipatie Wmo 2009

De raad van de gemeente Purmerend;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 mei 2009, nr 09-56;

gelet op artikel 9 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning,

besluit:

de voorliggende Verordening Cliëntparticipatie Wmo 2009 vast te stellen

Artikel 1. - Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    Cliëntparticipatie Wmo: de gestructureerde wijze waarop de gemeente de zelforganisaties en/of vertegenwoordigende organisaties van belanghebbenden betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wmo.

  • 2.

    Wmo-cliëntenraad: de door burgemeester en wethouders als zodanig aangewezen en in deze gemeente actief zijnde vertegenwoordigers van representatieve organisaties van de kant van de vragers van maatschappelijke ondersteuning. De vertegenwoordigers zijn voor deze taak voorgedragen door de zelforganisaties, door belanghebbende vertegenwoordigende organisaties of door de Wmo-cliëntenraad.

  • 3.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend.

Artikel 2. - Doelstellingen

De cliëntparticipatie Wmo heeft de volgende doelstellingen:

  • 1.

    Het bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de Wmo vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het Wmo-beleid.

  • 2.

    Het bijdragen aan de totstandkoming en verbetering van het Wmo-beleid.

Artikel 3. - Beleidsterreinen

  • 1. Het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Wmo bestaande uit de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid en de bijbehorende procedures en regelingen met betrekking tot de Wmo.

  • 2. Advisering met betrekking tot gemeentelijk personeels- en organisatiebeleid in het kader van de Wmo en over klachten, bezwaarschriften en andere zaken die betrekking hebben op individuele cliënten, behoren niet tot het werkterrein van de Wmo-cliëntenraad.

Artikel 4. - Huishoudelijk reglement

Het college draagt zorg voor de totstandkoming en de vaststelling van een huishoudelijk reglement van de Wmo-clientenraad na consultatie van de Wmo-cliëntenraad. Het huishoudelijk reglement geeft in ieder geval een nadere invulling aan de samenstelling, taken, bevoegdheden en werkwijze van de clientenraad.

Artikel 5. - Werkwijze

  • 1. In het kader van de cliëntparticipatie Wmo vraagt het college de Wmo-cliëntenraad om advies.

  • 2. De Wmo-cliëntenraad is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college van burgemeester en wethouders.

  • 3. Het college vraagt de Wmo-cliëntenraad in ieder geval om advies bij de onderwerpen als bedoeld in artikel 3, eerste lid.

  • 4. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 5. Het advies van de Wmo-cliëntenraad wordt aan de gemeenteraad gestuurd. In het geval het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de Wmo-cliëntenraad, wordt in het betreffende voorstel aangegeven op welke gronden van dit advies is afgeweken.

  • 6. Het college voorziet de Wmo-cliëntenraad van begrijpelijke informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Wmo-cliëntenraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om te kunnen reageren op plannen voor het ontwikkelen en wijzigen van beleid. De informatie wordt desgevraagd in speciale vorm aangeleverd.

  • 7. Tussen het college en de Wmo-cliëntenraad vindt minimaal één keer per jaar een structureel overleg plaats, waarvoor beide partijen punten kunnen agenderen.

  • 8. Van overleg en afspraken met de Wmo-cliëntenraad doet het college binnen één maand schriftelijk rapportage aan de Wmo-cliëntenraad. Daarbij wordt in ieder geval aangegeven wat er met de adviezen van de Wmo-cliëntenraad is of wordt gedaan.

  • 9. Het college wijst een vaste contactambtenaar aan, die als aanspreekpunt voor de Wmo-cliëntenraad dient. De Wmo-cliëntenraad en de contactambtenaar hebben minimaal vier keer per jaar structureel overleg.

  • 10. De samenwerking tussen het college en de Wmo-cliëntenraad wordt jaarlijks geëvalueerd.

  • 11. Indien er geen Wmo-cliëntenraad meer functioneert binnen de gemeente zal het college de totstandkoming van een Wmo-cliëntenraad actief bevorderen.

  • 12. De Wmo-cliëntenraad bewerkstelligt dat de doelgroepen die hij vertegenwoordigt regelmatig worden geraadpleegd en actief bij zijn werkzaamheden worden betrokken.

  • 13. Een gedetailleerde beschrijving van de werkwijze is opgenomen in het document Werkwijze Wmo-cliëntenraad.

Artikel 6. - Samenstelling en benoeming

  • 1. De Wmo-cliëntenraad kent een minimum en maximum aantal leden, zoals is vastgesteld in het huishoudelijk reglement.

  • 2. De leden van de Wmo-cliëntenraad mogen zich bij verhindering laten vervangen.

  • 3. De Wmo-cliëntenraad heeft een onafhankelijk voorzitter die geen lid is van de raad.

  • 4. De leden van de Wmo-cliëntenraad en de voorzitter worden benoemd door het college.

  • 5. De Wmo-cliëntenraad kan een voordracht doen voor door het college te benoemen leden van de raad. De gemeentelijke contactpersoon draagt kandidaten voor het voorzitterschap voor.

  • 6. Bij de samenstelling van de Wmo-cliëntenraad wordt gestreefd naar een vertegenwoordiging van alle in de Wet maatschappelijke ondersteuning genoemde doelgroepen.

Artikel 7. - Zittingsduur

  • 1. De leden en voorzitter van de Wmo-cliëntenraad worden benoemd voor een bepaalde periode zoals is vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

  • 2. De leden en voorzitter van de Wmo-cliëntenraad treden af volgens een rooster zoals is vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

  • 3. Leden en voorzitter kunnen voor herbenoeming worden voorgedragen; herbenoeming kan voor een maximum aantal keren zoals is vastgelegd in het huishoudelijk reglement van de raad.

Artikel 8. - Faciliteiten

  • 1. Het college stelt aan de Wmo-cliëntenraad zodanige middelen ter beschikking dat de raad redelijkerwijze in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening zijn taken uit de voeren. Hierbij zijn in ieder geval vergoedingen voor de volgende onkosten inbegrepen: speciale faciliteiten vanwege beperkingen, presentiegeld, deskundigheidsbevordering, documentatie, ondersteuning, kantoorkosten, overleg met de achterban, PR, overleg met en raadpleging van eigen en andere doelgroep.

  • 2. De middelen als bedoeld in het eerste lid worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting en vastgesteld na indiening van een financieel jaarverslag.

  • 3. Voor niet-reguliere activiteiten kan de Wmo-cliëntenraad bij het college een projectsubsidie aanvragen.

Artikel 9. - Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot de Wmo beslist het gemeentebestuur in overleg met de Wmo-cliëntenraad.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Cliëntparticipatie Wmo 2009.

  • 3. Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 28 mei 2009
de griffier, J.F. Kamminga
de voorzitter, A.Ph. Hertog